Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4621 2014-05-05, 18:30
Elementart
Kan man få sömntabletter av flygvärdinnan eller måste man köpa det själv på flygplatsen innan man går ombord planet?
#4622 2014-05-05, 19:55
SilentVictory
Ursprungligen postat av Elementart
Kan man få sömntabletter av flygvärdinnan eller måste man köpa det själv på flygplatsen innan man går ombord planet?

Nej, det är klart att du inte får. I princip allt är ju receptbelagt.

Pratar du om Sverige nu eller? Lär inte finnas någon affär på flygplatsen heller som säljer sömntabletter. Vad tror du att vi lever i för land?
#4623 2014-05-06, 23:31
Elementart
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej, det är klart att du inte får. I princip allt är ju receptbelagt.

Pratar du om Sverige nu eller? Lär inte finnas någon affär på flygplatsen heller som säljer sömntabletter. Vad tror du att vi lever i för land?


Nej för jag har en bekant som jag vet är flygrädd och jag har några vänner som har berättat att han 'måste' ta sömnpiller innan han ska flyga. Jag själv tycker att det är obehagligt emellanåt att flyga och har funderat på att göra samma sak
#4624 2014-05-07, 13:22
nillodill
Ursprungligen postat av PilotHockey
Du har ingen aning om vad du snackar om.

Peter Nielsen (flygledaren) hade inte en dålig dag. Det blev en dålig dag men hände inte för att han vaknade upp på fel sida som ovanstående fråga angående Breaking Bad löd.

Det var tekniska problem, för lite personal. Han skötte två sektorer. Han försökte ringa efter hjälp, inget hände. Till slut missade han två plan som inte förstod att de skulle ändra sina höjder. De ryska piloterna visste inte heller om ATCns order eller TCAS (det tvåvägskommunikativa systemet för att förebygga kollisioner i luften som säger åt ett plan att sjunka och ett plan att stiga). Det hela slutade med att de båda sjönk eller steg (kommer inte ihåg men de gjorde samma sak iaf) och olyckan var framme.

Riktigt jävla lågt att den idioten till ryss inte förstår sig på ett jävla piss och mördar Peter Nielsen 2004. Det var de ryska piloternas utbildningsmanualer de var fel på, i stort sett ingen rysk pilot visste hur TCAS fungerade på det bolaget. Att flygplatschefer inte såg till att flygledartornet var överbemannat snarare än underbemannat var också en väldigt bidragande faktor.

Shit happens, idag skulle sånt här bara ske i länder som Somalia.


Läs på lite nästa gång innan du skriver tack!


Du svarar alltid så otroligt otrevligt, känns väldigt onödigt och lär knappast bidra med någonting fördelaktigt för flygrädda.

Förövrigt så hade ryssarna både kontakt med atc samt uppfattade tcas, så där hade till och med du fått det om bakfoten, däremot låg problemet i att de inte visste om de skulle lyda atc eller tcas då det inte hade kommit solklara riktlinjer för detta ännu (vid den här tidpunkten), vilket det nu efteråt, som du säkert känner till, har utarbetats.
Detta ledde till att ryssarna följde atcklarering: sjunk, samt att DHL planet löd sin tcas (i och med att de inte hade varit i kontakt med atc), vilket också var sjunk - och kollision uppstod.
Tragiskt, men somsagt, det berodde inte på någon mental instabilitet.
Sen att han som mördade Nielsen blev släppt fri väldigt tidigt och vid sin återkomst till Ryssland blev hyllad av folket och belönad med nått glassigt jobb inom offentliga sektorn är både helt absurt och makabert.
#4625 2014-05-07, 22:13
Ursprungligen postat av Elementart


Nej för jag har en bekant som jag vet är flygrädd och jag har några vänner som har berättat att han 'måste' ta sömnpiller innan han ska flyga. Jag själv tycker att det är obehagligt emellanåt att flyga och har funderat på att göra samma sak


Gå till läkaren och förklara läget, att du är flygrädd. Be om lugnande tabletter som typ Xanor. Jag har dem, och tar en c:a en halvtimma innan flygning. Det tar bort oron i magen, men du förblir klar i skallen. För mig har det också effekten att jag blir sömnig, så jag somnar ganska snart. På det sättet blir åtminstone min resa kortare plus att Xanoren gör att jag vågar flyga.
#4626 2014-05-08, 12:33
Elementart
Ursprungligen postat av Kenneth-S
Gå till läkaren och förklara läget, att du är flygrädd. Be om lugnande tabletter som typ Xanor. Jag har dem, och tar en c:a en halvtimma innan flygning. Det tar bort oron i magen, men du förblir klar i skallen. För mig har det också effekten att jag blir sömnig, så jag somnar ganska snart. På det sättet blir åtminstone min resa kortare plus att Xanoren gör att jag vågar flyga.


Låter som ett bra tips, tackar för hjälpen
#4627 2014-05-09, 13:37
gretel
Ska flyga från oslo till mallorca imorgon på morgonen. Ska flyga med sas. Är så flygrädd, och det värsta är helt klart starten. Tycker det känns som att det går så segt att komma upp och det känns typ som att det ska ramla ner igen påvägen.

Nån som har något lugnande att säga? Sas är väl ett bra flygbolag? Några tips för att få bort ångesten? Fick tårar i ögonen och började typ skaka när jag googlade på flygrädsla tidigare idag för att läsa sånt som skulle lugna mig.
#4628 2014-05-09, 21:15
Ursprungligen postat av gretel
Ska flyga från oslo till mallorca imorgon på morgonen. Ska flyga med sas. Är så flygrädd, och det värsta är helt klart starten. Tycker det känns som att det går så segt att komma upp och det känns typ som att det ska ramla ner igen påvägen.

Nån som har något lugnande att säga? Sas är väl ett bra flygbolag? Några tips för att få bort ångesten? Fick tårar i ögonen och började typ skaka när jag googlade på flygrädsla tidigare idag för att läsa sånt som skulle lugna mig.


SAS är ett bra bolag, jag har senaste veckan flugit 4 flygningar med SAS utan några som helst problem.

Segt, tja allt är relativt. Det handlar ändå om extremt tunga maskiner som ska accelereras, senast nu flög jag fullastad A321 med SAS, jag timade från take-off thrust till rotationen var 43 sekunder. Men då har du också på 45 sekunder accat från noll till antagligen över 250 km/tim. Det är dessutom utan att ta ut full motorkraft. Normalt så "deratar" man motorerna vid start. Det innebär att man inte tar ut full gas om man inte måste, vilket i sin tur minskar buller, slitage och bränslekostnaden. Har du 3000 meter bana så behöver du t.ex. inte lyfta på 1500meter, 2000meter räcker utmärkt och ger dig ännu en kilometer bana kvar ifall det behövs.

Skulle man sedan behöva mer kraft är det bara att trycka på en knapp så kommer motorerna att leverera fullt blås. Kan ju också vara värt att veta att flermotoriga flygplan är certifierade för att flyga med ett motorbortfall. Med andra ord kan du ha ett fullastat plan, med en motor som pajar, och du har ändå nog med kraft att flyga. Det säger något om hur mycket kraft som finns i en modern flygplansmotor!


Ångesten är inte jag rätt människa för då jag inte haft problemet själv. Min åsikt är dock att undvika alkohol och piller i olika former, är det så illa att du vill ha piller/ångestdämpande måste du prata med en läkare och få det utordinerat.

Det jag rekommenderar är att ta god tid på dig så du inte stressar över annat, men också att prata med besättningen! Kabinbesättningen är van vid att hantera personer med flygrädsla och ser det ofta, säg till innan att du är flygrädd så håller dom ett extra öga på dig.

Har du faktafrågor etc så fråga också här, du har både flygledare och piloter (det enda vi saknar just nu är väl en psykolog tror jag) så här finns en otrolig mängd kunskap att ta del av ifall du har frågor.
#4629 2014-05-09, 22:52
gretel
Ursprungligen postat av Hefaiston
SAS är ett bra bolag, jag har senaste veckan flugit 4 flygningar med SAS utan några som helst problem.

Segt, tja allt är relativt. Det handlar ändå om extremt tunga maskiner som ska accelereras, senast nu flög jag fullastad A321 med SAS, jag timade från take-off thrust till rotationen var 43 sekunder. Men då har du också på 45 sekunder accat från noll till antagligen över 250 km/tim. Det är dessutom utan att ta ut full motorkraft. Normalt så "deratar" man motorerna vid start. Det innebär att man inte tar ut full gas om man inte måste, vilket i sin tur minskar buller, slitage och bränslekostnaden. Har du 3000 meter bana så behöver du t.ex. inte lyfta på 1500meter, 2000meter räcker utmärkt och ger dig ännu en kilometer bana kvar ifall det behövs.

Skulle man sedan behöva mer kraft är det bara att trycka på en knapp så kommer motorerna att leverera fullt blås. Kan ju också vara värt att veta att flermotoriga flygplan är certifierade för att flyga med ett motorbortfall. Med andra ord kan du ha ett fullastat plan, med en motor som pajar, och du har ändå nog med kraft att flyga. Det säger något om hur mycket kraft som finns i en modern flygplansmotor!


Ångesten är inte jag rätt människa för då jag inte haft problemet själv. Min åsikt är dock att undvika alkohol och piller i olika former, är det så illa att du vill ha piller/ångestdämpande måste du prata med en läkare och få det utordinerat.

Det jag rekommenderar är att ta god tid på dig så du inte stressar över annat, men också att prata med besättningen! Kabinbesättningen är van vid att hantera personer med flygrädsla och ser det ofta, säg till innan att du är flygrädd så håller dom ett extra öga på dig.

Har du faktafrågor etc så fråga också här, du har både flygledare och piloter (det enda vi saknar just nu är väl en psykolog tror jag) så här finns en otrolig mängd kunskap att ta del av ifall du har frågor.


Tack för svar! Trodde inte jag skulle få några svar eftersom jag inte ställde nån direkt fråga egentligen.

Förövrigt är det jobbigaste att jag inte har en aning om vad det är jag är rädd egentligen. Läste i tråden om dethär malaysia-planet som försvann att det har varit så att när en flygolycka inträffar så inträffar ofta en till inom kort tid. Har ingen aning om ifall det stämmer men det har fått mig orolig också.

Mallorca förresten, hur är den flygplatsen? Tänkte på typ korta landningsbanor, berg som kan vara ivägen osv? Har sett videos på youtube på flygplatser som är svåra att flyga till/från.

Och en sak till, känns oftast skönare för mig att flyga lite mindre flygplan.. Typ sånna med 3 säten på varje sida av mittgången istället för typ 2-4-2 eller hur det brukar vara på större plan. Antar att storlek på planen egentligen inte har något att säga eller? Är alla plan lika säkra och lätta att flyga?
#4630 2014-05-10, 04:47
ksv
Ursprungligen postat av gretel
Förövrigt är det jobbigaste att jag inte har en aning om vad det är jag är rädd egentligen. Läste i tråden om dethär malaysia-planet som försvann att det har varit så att när en flygolycka inträffar så inträffar ofta en till inom kort tid. Har ingen aning om ifall det stämmer men det har fått mig orolig också.
Det är så klart bara en myt.
Slumpens utfall gör att det ibland kan uppfattas som serier.
Råkar du slå sexa på en tärning tre gånger i rad, säger det absolut ingenting om vad du kommer slå nästa gång.

Ursprungligen postat av gretel
Mallorca förresten, hur är den flygplatsen? Tänkte på typ korta landningsbanor, berg som kan vara ivägen osv? Har sett videos på youtube på flygplatser som är svåra att flyga till/från.
Inga som helst konstigheter där.
En ganska stor flygplats med två banor.

Ursprungligen postat av gretel
Och en sak till, känns oftast skönare för mig att flyga lite mindre flygplan.. Typ sånna med 3 säten på varje sida av mittgången istället för typ 2-4-2 eller hur det brukar vara på större plan. Antar att storlek på planen egentligen inte har något att säga eller? Är alla plan lika säkra och lätta att flyga?
Ja, en eller två mittgångar har ingen betydelse.
#4631 2014-05-10, 05:09
mendokusai
Ursprungligen postat av gretel
Ska flyga från oslo till mallorca imorgon på morgonen. Ska flyga med sas. Är så flygrädd, och det värsta är helt klart starten. Tycker det känns som att det går så segt att komma upp och det känns typ som att det ska ramla ner igen påvägen.

Nån som har något lugnande att säga? Sas är väl ett bra flygbolag? Några tips för att få bort ångesten? Fick tårar i ögonen och började typ skaka när jag googlade på flygrädsla tidigare idag för att läsa sånt som skulle lugna mig.


Om man är så sjukligt rädd som du verkar vara tycker jag du borde fixa något ångestdämpade helt klart. Det är varken roligt för dig själv eller dina medresenärer om du sitter och gråter och mår allmänt piss, sånt smittar av sig. Sist jag flög var det en tjej som verkligen gormade och grät under hela starten och så fort planet vibrerade minsta lilla väl uppe i luften. Hemskt var det.
#4632 2014-05-10, 18:06
Det sägs att språket från cockpit till flygtornet ska vara Engelska, inte sant? Om en svensk pilot i en SAS kärra står vid gate och ska få pushback. Då pratar flygtornet på Arlanda Engelska med piloten?

Men titta här:
http://www.youtube.com/watch?v=nhXXjNybx6A

Lufthana B747 från Frankfurt till Los Angeles. Piloterna är tyskar och flygtornet pratar tyska med dom.

Min fråga är då, hur ofta sker det att man använder sitt modersmål när man är till exempel på Arlanda? Ni svenska piloter, pratar ni svenska med flygtornet på Arlanda?