Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5341 2016-07-04, 13:53
Ursprungligen postat av U-Fig

Att man helt enkelt tappar kontroll över flygplanet på grund av en eller flera anledningar.

IATA skriver så här:



Tack! Det innefattar en hel del mao.
#5342 2016-07-04, 13:55
Kom på ytterligare en fråga. Har det någon gång hänt att stjärten tar emot marken vid start? Det känns som det skall göra det varje gång man flyger tycker jag.
#5343 2016-07-04, 16:02
Ursprungligen postat av wezzzz
Tack så hemskt mkt för bra svar! Jag vet inte om du och ni andra som svarar vet hur mkt det betyder för oss som är flygrädda att ni tar er tiden att svara på våra farhågor och ibland dumma frågor. Är jättetacksam för detta.

Vad innebär loss of control?


Finns inga dumma frågor, eller åtminstone väldigt väldigt få

Tack! Det innefattar en hel del mao.


Ja Loss of control är ett väldigt brett begrepp. Återigen är det också så att en olycka som orsakats av loss of control har många olika faktorer som lett till den utgången.

Kom på ytterligare en fråga. Har det någon gång hänt att stjärten tar emot marken vid start? Det känns som det skall göra det varje gång man flyger tycker jag.


Det har hänt, kallas tail strike (kan för övrigt även ske vid landning). Jag har aldrig sett det själv. Sen är många moderna flygplan designade så att mjukvaran i planet förhindrar en tailstrike i många fall.

En tailstrike i sig är heller inget som sannolikt leder till några större problem. Man får förvisso landa igen för man ska inte sätta tryck på kabinen efter en tailstrike men bortsett från förseningen som uppstår när man måste landa ner och inspektera är det osannolikt att det sker så mycket mer.

Sen förutsätter ju detta att du är med om en tail strike till att börja med, det torde vara en mycket ovanlig incident idag.
#5344 2016-07-04, 21:04
Ursprungligen postat av wezzzz
Kom på ytterligare en fråga. Har det någon gång hänt att stjärten tar emot marken vid start? Det känns som det skall göra det varje gång man flyger tycker jag.

En anledning till att det känns så kan vara att du sitter långt bak. När noshjulet lyfts och de övriga hjulen är kvar på marken så kommer den bakre delen av flygplanet att sänka sig.
#5345 2016-07-06, 17:36
ikeakatalogen
Jag är inte allvarligt flygrädd, men har vissa obehag i samband med start och landning. En sak som minskar min obehagskänsla är att dra ner fönsterluckan eller "gardinen" för att inte kunna se ut.

Detta går oftast bra på internationella flighter och inrikes i många länder, men på inrikesflighter i Sverige verkar kabinpersonalen vara jättenoga och kommer fram och ber mig fälla upp varenda gång. Vad är det som gör det så viktigt att det inte tillåts i Sverige?
#5346 2016-07-06, 17:59
SilentVictory
Ursprungligen postat av ikeakatalogen
Jag är inte allvarligt flygrädd, men har vissa obehag i samband med start och landning. En sak som minskar min obehagskänsla är att dra ner fönsterluckan eller "gardinen" för att inte kunna se ut.

Detta går oftast bra på internationella flighter och inrikes i många länder, men på inrikesflighter i Sverige verkar kabinpersonalen vara jättenoga och kommer fram och ber mig fälla upp varenda gång. Vad är det som gör det så viktigt att det inte tillåts i Sverige?

Det ska egentligen gälla världen över, men vissa är väl lite mer noggranna än andra.
Det handlar om att kunna se bättre i fall något händer och man måste evakuera.

Tänk dig själv om alla skulle dra ner sina gardiner och det t.ex börjar brinna i en motor, hur ska man då se vilken sida det går att evakuera ifrån och vilken sida det brinner på?
Att först behöva dra upp gardinen är slöseri med något som kan vara väldigt värdefull tid.
#5347 2016-07-06, 22:35
ikeakatalogen
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det ska egentligen gälla världen över, men vissa är väl lite mer noggranna än andra.
Det handlar om att kunna se bättre i fall något händer och man måste evakuera.


Tack!
#5348 2016-07-07, 11:26
Ursprungligen postat av ikeakatalogen
Jag är inte allvarligt flygrädd, men har vissa obehag i samband med start och landning. En sak som minskar min obehagskänsla är att dra ner fönsterluckan eller "gardinen" för att inte kunna se ut.

Detta går oftast bra på internationella flighter och inrikes i många länder, men på inrikesflighter i Sverige verkar kabinpersonalen vara jättenoga och kommer fram och ber mig fälla upp varenda gång. Vad är det som gör det så viktigt att det inte tillåts i Sverige?

Att kunna se ut låter rimligt, men ett argument jag hört är att det handlar om att räddningspersonal ska kunna se in för att kunna lokalisera bränder och personer. Det är också ganska vanligt att start och landning sker med släckt kabinbelysning (med läslampor undantagna), vilket har motiverats med att ögonen ska vara vana vid befintligt ljus om det ska utrymmas och under strömavbrott.
#5349 2016-07-15, 01:00
Clint Ruin
Jag brukar blunda, luta mig tillbaka och ha på mig hörlurar med noise cancellation i de ca 15 minuter det brukar ta att komma upp en bit ovanför molnen.

Tror helt enkelt att jag drabbas av svindel vid uppstigningen.

Efter detta är det lugnt.
#5350 2016-07-16, 12:55
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Jag brukar blunda, luta mig tillbaka och ha på mig hörlurar med noise cancellation i de ca 15 minuter det brukar ta att komma upp en bit ovanför molnen.

Tror helt enkelt att jag drabbas av svindel vid uppstigningen.

Efter detta är det lugnt.

Tänk på att nödutgång kanske inte är lämplig plats för dig. Jag har sett kabinpersonal som bett de som sitter vid nödutgång ta av sig samtliga lurar (och ta på sig skorna) i samband med start och landning.
#5351 2016-07-16, 13:53
lacrima
Ursprungligen postat av Neksnor
Tänk på att nödutgång kanske inte är lämplig plats för dig. Jag har sett kabinpersonal som bett de som sitter vid nödutgång ta av sig samtliga lurar (och ta på sig skorna) i samband med start och landning.


Med vilken motivering?

Edit. Av vilken orsak kanske är bättre formulering?
#5352 2016-07-16, 13:56
U-Fig
Ursprungligen postat av lacrima
Med vilken motivering?

Edit. Av vilken orsak kanske är bättre formulering?

Passagerare med plats vid nödutgångarna ska vara tillgängliga och redo att hjälpa till (läs: öppna nödutgången) om något skulle hända som kräver evakuering.

Dessutom det Neksnor skrev nedanför det här inlägget.