Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5425 2016-10-21, 03:05
lacrima
Ursprungligen postat av Neksnor
Kan vara lämpligt att nämna att Flightradar24 inte ser allt. För det första måste flyget sända ut sin position, vilket ungefär all kommersiell trafik gör. Sedan ska någon (typ en nörd) med lämplig utrustning (bland annat lämplig radiomottagare och internetuppkoppling) fånga upp utsändningen (som inte räcker över horisonten har jag för mig) och skicka vidare till Flightradar24.

Ja det kan man läsa bla. på deras sida: https://www.flightradar24.com/how-it-works
Jag tror dock inte att området över Syrien trafikeras hur som helst men det är bara en gissning.
#5426 2016-10-21, 15:22
Ursprungligen postat av Neksnor
Flygen mellan Europa och Förenade arabemiraten ser (Flightradar24) ut att flyga lite omväg för att undvika Syrien. Ser inga flyg alls över Syrien.
Afghanistan är förhoppningsvis lugnare, flera flyg mellan Europa och Sydostasien i luften.
Östra Ukraina ser också tomt ut, ryssflygen till/från Krim kör öster om Ukraina och över havet till Krim.
Förutom att det kan finnas reella risker att flyga över en krigszon så skulle nog många passagerare uppleva det som ganska otryggt att flyga över Syrien eller Östra Ukraina. I Östra Ukraina var det väl dessutom ett plan som sköts ner för nåt år sedan? Sedan dess så undviker nog bolagen Östra Ukraina.
#5427 2016-10-21, 18:44
Ursprungligen postat av Neksnor
Flygen mellan Europa och Förenade arabemiraten ser (Flightradar24) ut att flyga lite omväg för att undvika Syrien. Ser inga flyg alls över Syrien.
Afghanistan är förhoppningsvis lugnare, flera flyg mellan Europa och Sydostasien i luften.
Östra Ukraina ser också tomt ut, ryssflygen till/från Krim kör öster om Ukraina och över havet till Krim.


Dom flyger över Turkiet (om du tänker på Emirates) in i norra Iran/Irak och sedan söderut. Thai från ARN och OSL dom flyger över Ryssland, Turkmenistan, Afghanistan, Pakistan, Indien och sen Bangcock

Förresten. Nån pilot som kan svara på varför alla Thai kärror från Europa ALLTID gör denna sväng vid nordvästra Pakistian (Kohat)? Det kan inte bero på vädret varje gång. Dom har gjort de säkert sen, ja jag vet inte när men varför? Får dom inte köra fågelvägen när dom kommer in?

Bifogar en bild så förstår ni hur jag menar.
http://forumbilder.se/FBCN6/assdaa
#5428 2016-10-21, 19:02
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Dom flyger över Turkiet (om du tänker på Emirates) in i norra Iran/Irak och sedan söderut. Thai från ARN och OSL dom flyger över Ryssland, Turkmenistan, Afghanistan, Pakistan, Indien och sen Bangcock

Förresten. Nån pilot som kan svara på varför alla Thai kärror från Europa ALLTID gör denna sväng vid nordvästra Pakistian (Kohat)? Det kan inte bero på vädret varje gång. Dom har gjort de säkert sen, ja jag vet inte när men varför? Får dom inte köra fågelvägen när dom kommer in?

Bifogar en bild så förstår ni hur jag menar.
http://forumbilder.se/FBCN6/assdaa


Ser ut att vara hur airwayen (ber om ursäkt för kass svengelska men "luftvägen" låter fasen så mycket värre) går så där. Varför vet jag inte, men det är inte helt ovanligt att hitta såna saker om man letar länge nog (även om det ofta försvinner pga direktrutter ifrån ATC.
#5429 2016-10-21, 19:18
lacrima
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Dom flyger över Turkiet (om du tänker på Emirates) in i norra Iran/Irak och sedan söderut. Thai från ARN och OSL dom flyger över Ryssland, Turkmenistan, Afghanistan, Pakistan, Indien och sen Bangcock

Förresten. Nån pilot som kan svara på varför alla Thai kärror från Europa ALLTID gör denna sväng vid nordvästra Pakistian (Kohat)? Det kan inte bero på vädret varje gång. Dom har gjort de säkert sen, ja jag vet inte när men varför? Får dom inte köra fågelvägen när dom kommer in?

Bifogar en bild så förstår ni hur jag menar.
http://forumbilder.se/FBCN6/assdaa


Ursprungligen postat av Hefaiston
Ser ut att vara hur airwayen (ber om ursäkt för kass svengelska men "luftvägen" låter fasen så mycket värre) går så där. Varför vet jag inte, men det är inte helt ovanligt att hitta såna saker om man letar länge nog (även om det ofta försvinner pga direktrutter ifrån ATC.


Kan väl finnas "tusen" orsaker men det är ju också viss politik inblandat som påverkar, inte bara ev. krig utan luftrum som länder nekar tillträde till av olika skäl, kanske de kräver pengar eller andra politiska utbyten. Det är ju inte så att "luften är fri" och att alla plan flyger raka "fågelvägen"

Med dagens satelliter kan väl i princip inget på marken döljas längre men att neka luftrum över känsliga områden för vanliga passagerarplan av den anledningen är ju vanligt skulle jag påstå.

För ganska många år sedan byggdes luleå flygplats om för att kunna ta emot stora fraktflyg men av politiska skäl tex. ryssland som vägrade ge luftrum utan hutlös ekonomisk ersättning så användes aldrig den nya flygplatsen även fast enorma ekonomiska vinningar hade varit resultatet för otal fraktflygbolag.
#5430 2016-10-21, 19:36
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Dom flyger över Turkiet (om du tänker på Emirates) in i norra Iran/Irak och sedan söderut. Thai från ARN och OSL dom flyger över Ryssland, Turkmenistan, Afghanistan, Pakistan, Indien och sen Bangcock

Förresten. Nån pilot som kan svara på varför alla Thai kärror från Europa ALLTID gör denna sväng vid nordvästra Pakistian (Kohat)? Det kan inte bero på vädret varje gång. Dom har gjort de säkert sen, ja jag vet inte när men varför? Får dom inte köra fågelvägen när dom kommer in?

Bifogar en bild så förstår ni hur jag menar.
http://forumbilder.se/FBCN6/assdaa

Jag var mer generell än Emirates...

Tittar nu och eftermiddagens Thai Airways-flyg från Europa verkar gå sydligare (och rakt) än vad din bild visar. Undantaget skandinavienflygen som flyger så som din bild visar, fast de är inte framme vid svängen än. Däremot gjorde SU234 (Moskva - Delhi) den svängen.
#5431 2016-10-21, 21:22
Ursprungligen postat av lacrima
Kan väl finnas "tusen" orsaker men det är ju också viss politik inblandat som påverkar, inte bara ev. krig utan luftrum som länder nekar tillträde till av olika skäl, kanske de kräver pengar eller andra politiska utbyten. Det är ju inte så att "luften är fri" och att alla plan flyger raka "fågelvägen"

Med dagens satelliter kan väl i princip inget på marken döljas längre men att neka luftrum över känsliga områden för vanliga passagerarplan av den anledningen är ju vanligt skulle jag påstå.

För ganska många år sedan byggdes luleå flygplats om för att kunna ta emot stora fraktflyg men av politiska skäl tex. ryssland som vägrade ge luftrum utan hutlös ekonomisk ersättning så användes aldrig den nya flygplatsen även fast enorma ekonomiska vinningar hade varit resultatet för otal fraktflygbolag.


Kort och gott har "svängen" att göra med politiska skäl? Eller att det finns ett "area 51" i Pakistan?

Men vad finns i just det området som gör att den här svängen måste göras varje gång? Har det med politik att göra? Jag har sökt på google men inte funnit mycket. Är så nyfiken att veta varför Thai och de övriga bolag gör denna sväng över just detta område.
#5432 2016-10-21, 21:24
lacrima
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Kort och gott har "svängen" att göra med politiska skäl? Eller att det finns ett "area 51" i Pakistan?


Ja jag vet inte, om det nu skulle vare en "area 51" så ligger ju locket på, jag har bara spekulerat och gett diverse orsaker som kan tas med i beräkningarna så att säga.
#5433 2016-10-21, 22:49
ksv
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Förresten. Nån pilot som kan svara på varför alla Thai kärror från Europa ALLTID gör denna sväng vid nordvästra Pakistian (Kohat)? Det kan inte bero på vädret varje gång. Dom har gjort de säkert sen, ja jag vet inte när men varför? Får dom inte köra fågelvägen när dom kommer in?

Bifogar en bild så förstår ni hur jag menar.
http://forumbilder.se/FBCN6/assdaa
Jag har flugit exakt den vägen åtskilliga gånger, så jag är väl skickad att svara.

Anledningen är helt enkelt att en airway (flygväg) går så:
http://sv.tinypic.com/r/2m67ixh/9

Närmare bestämt rutten " TAPIS M696 LAJAK G796 HANGU J165 JABAR L509 INDEK".
Är det färdvägen man ansökt om att få flyga, brukar det också bli så.
I vår del av världen får man oftast direktrutter av flygledningen allteftersom, men nästan aldrig i den delen av världen.

Jag tog f.ö. fram kartbilden med skyvector.com. Tryck på "world hi" så får ni fram höghöjdskartorna.
#5434 2016-10-21, 22:57
Ursprungligen postat av ksv
Jag har flugit exakt den vägen åtskilliga gånger, så jag är väl skickad att svara.

Anledningen är helt enkelt att en airway (flygväg) går så:
http://sv.tinypic.com/r/2m67ixh/9


Men varför går en flygväg så? Vad är anledningen att man drar den sån?Det måste finnas en anledning. Jag förstår om du drar en väg som en bil kör på att du måste dra den runt ett berg. Men en flygväg liksom.

Jag sitter ofta på flightradar och kikar och jag har aldrig sånt nån sån sväng förutom just den.

Finns det nån annan "dum" sväng som du kan länka till som man kan få kika på? Eller jo, det finns en sväng eller en rutt som jag kan visa imorgon bitti som jag tycker är konstig och det är DXB-SYD med Emirates.
#5435 2016-10-21, 23:13
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Men varför går en flygväg så? Vad är anledningen att man drar den sån?Det måste finnas en anledning. Jag förstår om du drar en väg som en bil kör på att du måste dra den runt ett berg. Men en flygväg liksom.

Jag sitter ofta på flightradar och kikar och jag har aldrig sånt nån sån sväng förutom just den.

Finns det nån annan "dum" sväng som du kan länka till som man kan få kika på? Eller jo, det finns en sväng eller en rutt som jag kan visa imorgon bitti som jag tycker är konstig och det är DXB-SYD med Emirates.


Kan ha med massor att göra. Från början drogs flygvägar alltid mellan markbaserade radiofyrar men idag är det ofta inte så. Vanliga anledningar är trafikflöden, så man separerar olika trafikflöden genom att tvinga in dom på olika airways. Det kan i sin tur leda till att sektoriseringen gör att man måste tvinga trafik in i vissa områden för att hamna i rätt flygledarsektor.

Militären har också ofta med sånt att göra, det finns ofta militära områden på alla höjder för olika bruk och man lägger civila flygrutter runt dessa. Numera är man allt bättre på att använda dessa områden när dom inte är aktiva (Flexible Use of Airspace) men det är inte alltid så, dessutom flger många länder fortfarande mycket militärt och det tar upp extremt stora luftrum att öva dogfights i 500 knop plus.

Jag har ett exempel, kolla på BE4401 ifrån Doncaster till Paris. Istället för att flyga söderut flyger man först nordväst och sen svänger man sydöst. Det beror på strukturen på kontrollerat luftrum som inte tillåter att man tar genvägen rakt söderut utan att lämna kontrollerad luft, vilket många civila flygbolag inte vill eller inte får.
#5436 2016-10-21, 23:14
ksv
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Men varför går en flygväg så? Vad är anledningen att man drar den sån?Det måste finnas en anledning. Jag förstår om du drar en väg som en bil kör på att du måste dra den runt ett berg. Men en flygväg liksom.

Jag sitter ofta på flightradar och kikar och jag har aldrig sånt nån sån sväng förutom just den.
Det är ju en ganska känslig del av världen och zoomar du in ser du att det kryllar av restriktionsområden.

Det är militära sådana. Afghanistans luftrum styrs av amerikansk flygledning. På andra sidan gränsen finns först Pakistan och sedan Indien. Två kärnvapennationer som varit på randen till krig med varandra i decennier och som är totalt oense än idag om gränsdragningen.

När man korsar deras gränser måste men alltid ropa på nästa flygledning på andra radion 10-15 minuter i förväg för att anmäla sin ankomst. Ibland måste man även ropa upp deras flygvapen på en särskild frekvens.
Ingen kan riktigt lita på att kommunikationen länderna emellan funkar alltid, så speciella procedurer används i sådana områden.

För egen del har mest flugit rutterna där man passerar gränsen Afg/Pak lite mer söder ut via SITAX eller ROSIE.
Vid vissa tillfällen blir man dock omdirigerad via LAJAK som på bilden. Antar att det har att göra med när militära restriktionsområden är aktiva och inte.

Men oavsett rutt, är det ju inte särskilt generöst med raka färdvägar där. Det blir lite krokigt vilken väg man än får. Och några genvägar av flygledningen kan man bara glömma.