Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4225 2013-05-01, 21:33
SilentVictory
Ursprungligen postat av U-Fig
Stämmer det att Airbus A346 = Airbus A340-600?

Japp, så är det.
#4226 2013-05-01, 21:38
U-Fig
Ursprungligen postat av SilentVictory
Japp, så är det.

Tack! Då behöver jag inte oroa mig för att Etihad använder sig av en flygplansmodell som inte finns.
#4227 2013-05-02, 19:25
Ursprungligen postat av Murder.Inc
Fast winglets har ju även vissa 600-or också. Tror nog mer på att längden på 800-an gör att den flyger lite stadigare.


Finns så vitt jag vet inga 600 med winglets. Kostnaden att retrofitta winglets (eller snarare, för ingenjörerna att räkna ut hur) var så stor att ingen med 600or ville betala för det, det är åtminstone vad vi blivit lärda och jag har hittills inte sett en enda B736 med winglets.
#4228 2013-05-06, 19:44
notna157
Jag och ett pr kompisar har ett par frågor till piloterna i tråden.
1. Hur mycket kostar det och hur lång tid tar det att bli pilot med licens för större passagerarplan?
2. Hur högt flyger ett plan som högst? Vi Har hört 10 000 m.
3. Hur mycket av en flygning går på autopilot?
4. Sover ni ofta under flygningar?
5. Har hört att mobiler inte påverkar flygningar så mycket och att man kan ha telefon på utan flygplansläge. Stämmer det?
6. Hur känns det under en landning i svåra förhållanden att man har så många liv i sina händer? Ur hanterar ni en sådan situation bäst? Koncentrerar ni er mer eller behåller ni lugnet och gör som vanligt?
7. Tjänar piloter så bra som det sägs? En kompis hörde att vissa kan tjäna 100 000kr/månad.
8. Vilken flygplats är tråkigast alla kategorier?

Hoppas att någon har svar på detta!
#4229 2013-05-06, 22:47
Extrans
Ursprungligen postat av notna157
Jag och ett pr kompisar har ett par frågor till piloterna i tråden.
1. Hur mycket kostar det och hur lång tid tar det att bli pilot med licens för större passagerarplan?
2. Hur högt flyger ett plan som högst? Vi Har hört 10 000 m.
3. Hur mycket av en flygning går på autopilot?
4. Sover ni ofta under flygningar?
5. Har hört att mobiler inte påverkar flygningar så mycket och att man kan ha telefon på utan flygplansläge. Stämmer det?
6. Hur känns det under en landning i svåra förhållanden att man har så många liv i sina händer? Ur hanterar ni en sådan situation bäst? Koncentrerar ni er mer eller behåller ni lugnet och gör som vanligt?
7. Tjänar piloter så bra som det sägs? En kompis hörde att vissa kan tjäna 100 000kr/månad.
8. Vilken flygplats är tråkigast alla kategorier?

Hoppas att någon har svar på detta!


1. Finns ju lite olika vägar att gå, men ett integrerat program (då man läser allt på en gång) tar ca 1.5-2 år och man får räkna med 750-1000000 kr.

2. En Boeing 737 har en tjänstetopphöjd på ca 12500 meter. De flesta av de moderna flygplanen ligger nånstans mellan 10-12000 meter.

3. Relativt stor del, men beror på. Vissa gillar att handflyga mer än andra, men generellt kan man säga att från ett par tusen fot upp efter start, till något tusen fot före landning sker med autopilot.

4. Pass

5. Faktum är att den främsta anledningen till att man inte får ha mobil på är att man just inte vet hur de eventuellt skulle kunna påverka utrustningen ombord. Om en råkar glömma är det förmodligen ingen big deal, men vad händer om 300 telefoner börjar ringa samtidigt?

6. Man håller självklart en väldigt hög koncentration, men man lutar ändå sig tillbaka på all den träning man gjort under utbildningen. Skulle det vara för dåligt väder och man känner att man inte kommer ner på ett säkert sätt åker man istället till sin alternativflygplats.

7. Beror helt och hållet på bolag och senioritet i bolaget, men man kan absolut inte räkna med att dra in såna summor, även om säkert några gör det.

8. Beror ju på om du menar rent flygplatsmässigt eller flygmässigt? Kommer inte på någon direkt dötråkig såhär på rak arm, men passar vidare detta.

Säg till om du vill ha någon utförligare förklaring på något!
#4230 2013-05-06, 22:58
notna157
Ursprungligen postat av Extrans

4. Pass

Säg till om du vill ha någon utförligare förklaring på något!


Blev lite nyfiken på svaret här!

Ursprungligen postat av Extrans

8. Beror ju på om du menar rent flygplatsmässigt eller flygmässigt? Kommer inte på någon direkt dötråkig såhär på rak arm, men passar vidare detta.

Flygmässigt tänkte jag främst, men svar på båda hade varit intressant. Typ att det kanske är för lätt att starta/landa, och har tråkiga utrymmen för piloter, om ni har sådana.

Lägger till ett par frågor.
Det var en pilot i New York för ett par år sedan som flög in i en flock fåglar. Det ledde till att motorerna lade av. Vad tycker ni om hans beslut att landa i Hudson River? Går det för er att se er själva i situationen och få fram en egen lösning, eller hade ni gjort likadant?
Om samma sak skulle hänt över atlanten, halvvägs till USA, hur skulle det gå? Fåglar på den höjden finns inte men OM det skulle finnas. Överlever man? Kan man glida sig till en mjuk landning i havet?
#4231 2013-05-06, 23:22
Extrans
Ursprungligen postat av notna157
Blev lite nyfiken på svaret här!


Flygmässigt tänkte jag främst, men svar på båda hade varit intressant. Typ att det kanske är för lätt att starta/landa, och har tråkiga utrymmen för piloter, om ni har sådana.

Lägger till ett par frågor.
Det var en pilot i New York för ett par år sedan som flög in i en flock fåglar. Det ledde till att motorerna lade av. Vad tycker ni om hans beslut att landa i Hudson River? Går det för er att se er själva i situationen och få fram en egen lösning, eller hade ni gjort likadant?
Om samma sak skulle hänt över atlanten, halvvägs till USA, hur skulle det gå? Fåglar på den höjden finns inte men OM det skulle finnas. Överlever man? Kan man glida sig till en mjuk landning i havet?


Då jag fortfarande skolar har jag ingen möjlighet att sova då jag flyger, därför jag passade på fråga 4

Jag har mest erfarenheter flygmässigt av flygplatser inom Sverige, så därför skickar jag även vidare den frågan till någon som har lite bättre koll!

I hans situation så var det ett bra beslut. Han var på så låg höjd att det inte fanns möjlighet att ta sig till något annat fält, och i den situationen är det bättre att försöka ta sig ner i en flod än att haverera i höga byggnader och inte bara riskera livet på alla i planet utan även på väldigt mycket folk på marken. Alla eloger till piloten! Det var helt enkelt hans enda möjlighet att eventuellt kunna reda ut situationen, vilket han gjorde med bravur.

Det är lite jobbigare mitt över Atlanten, men å andra sidan är risken för ett dubbelt motorbortfall på den höjden nästan obefintlig.
#4232 2013-05-07, 13:23
bijjer
Ursprungligen postat av notna157
Blev lite nyfiken på svaret här!



Dessvärre är det en ökande trend med piloter som somnar under sitt arbetspass. Med dagens tjänstgöringsregler kring flygande personal kan piloter tyvärr jobba längre än vad den etablerade forskningsexpertisen anser vara säkert.

Flera pilotförbund i Europa har det senaste året genomfört undersökningar i samarbete med t.ex. sömnforskningsinstitut och det har visat sig vara en alarmerande hög andel av piloterna som någon gång somnat under sin tjänstgöring.

Fortfarande har flera länder inom EU strängare arbetstidsregler för flygande personal än vad EU vill införa, men inom något år riskerar alla EU-länder att tvingas införa dessa, enligt forskningen, osäkra regler. I USA gör man precis tvärtom. Efter ett antal incidenter och ett haveri har myndigheterna beslutat att införa striktare regler medan man i EU är på väg att göra tvärtom.

http://www.svd.se/resor/fyra-av-tio-piloter-somnar-pa-jobbet_7751826.svd
http://dead-tired.eu/



Ursprungligen postat av notna157
7. Tjänar piloter så bra som det sägs? En kompis hörde att vissa kan tjäna 100 000kr/månad.


Piloter som börjar sin karriär idag kommer inte att kunna se fram emot den typen av lönesättning. Det handlar heller inte om att några av de piloter som idag flyger har haft denna lön som någon genomsnittlig karriärslön. Enligt SCB ligger dagens (2010) pilotlöner i genomsnitt på 56,300 kronor. Detta är en nedgång med ca 20% i reallön sedan 2005 och det finns inte mycket som tyder på att trenden skulle brytas. Statistik är alltid väldigt osäkert, och i denna statistik räknas säkerligen inte [I]konsultarbetande[I] piloter in. På exempelvis ett Irländs lågprisbolag är ca 70% av piloterna inte anställda utan egenföretagare och hamnar då utanför den här statistiken i Sverige.
#4233 2013-05-07, 16:30
slat
1. Hur mycket kostar det och hur lång tid tar det att bli pilot med licens för större passagerarplan?

Det går att ordna på ca 2år, "grundcertifikaten" kostar från 550 tusen kronor och ganska långt uppåt.
2. Hur högt flyger ett plan som högst? Vi Har hört 10 000 m.

Det varierar beroende på flygplanstyp men vanligt är 38-45 tusen fot. Det du ska googla på är "Service ceiling".
3. Hur mycket av en flygning går på autopilot?

Varierar, oftast 80-95% beroende på hur lång flygningen är. Så mycket som möjligt använder man den för att avlasta.
4. Sover ni ofta under flygningar?

Det beror på flygningens längd. Flyger man inom Europa är det ovanligt att man sover.
5. Har hört att mobiler inte påverkar flygningar så mycket och att man kan ha telefon på utan flygplansläge. Stämmer det?

Enstaka mobiler är nog ingen fara. Problemet är om man har 200-300 apparater i ett mycket begränsat utrymmer som sänder konstant, då är sannolikheten större att störning sker.
6. Hur känns det under en landning i svåra förhållanden att man har så många liv i sina händer? Ur hanterar ni en sådan situation bäst? Koncentrerar ni er mer eller behåller ni lugnet och gör som vanligt?

Många bussar rymmer hundratalet personer. Allt är rutin och man tänker inte så mycket på vad som är bakom dörren bortsett från att man försöker komma i tid och flyga komfortabelt.
7. Tjänar piloter så bra som det sägs? En kompis hörde att vissa kan tjäna 100 000kr/månad.

Det finns det kaptener som gör men det är väldigt ovanligt idag. Däremot i gulfstaterna eller i farliga länder dit ingen vill, förkommer sådana löner.
8. Vilken flygplats är tråkigast alla kategorier?

Det är svårt att säga. De allra flesta flygplatser är sig varandra mycket lika.
#4234 2013-05-13, 19:34
Powerless1
Ursprungligen postat av notna157
Om samma sak skulle hänt över atlanten, halvvägs till USA, hur skulle det gå?
Det har hänt med dubbelt motorstopp över Atlanten:

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20010824-1
#4235 2013-05-13, 22:16
notna157
Tackar för alla intressanta svar på mina frågor!

Ursprungligen postat av Powerless1
Det har hänt med dubbelt motorstopp över Atlanten:

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20010824-1


Låter ju lite läskigt... Det är väl annars ovanligt att båda motoreran lägger av?
#4236 2013-05-13, 23:11
Renasanningen
Ursprungligen postat av notna157
Tackar för alla intressanta svar på mina frågor!



Låter ju lite läskigt... Det är väl annars ovanligt att båda motoreran lägger av?


Ja, det är ovanligt eftersom de har separata supportsystem, och en bra anledning till att man ska undvika att flyga med enmotoriga sportflygplan t.ex. Det är att be om onödigt trubbel...