Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4825 2014-09-17, 19:25
Ursprungligen postat av SilentVictory
Var såg du att det togs upp i den länken? Jag måste ha missat det.

Men i vilket fall, att taxa med full klaff var förr en indikation på kapning.

Mycket möjligt att en del del bolag fortfarande har kvar proceduren men överlag vågar jag inte svära på hur det ser ut idag.
I och för sig skulle det ju orsaka ramaskri överallt om det låg till så idag, man ser ju taxande flygplan med klaffar nere lite här och var.

Men det är inget ni har hört något om? Vore kul om du kanske frågade en äldre kollega och kunde komma tillbaka till tråden med ett svar ?

Här har du t.ex en nyhetsartikel från förr om att det låg till så http://articles.latimes.com/1986-03-13/news/mn-19547_1_pilot-error


Längst ner har jag för mig.

Jag har för mig att ämnet har tagits upp under min utbildning och detta nämndes och såvitt jag vet det har aldrig använts här (men jag ska försöka kolla med någon av dom som är lite närmare pensionen). Möjligtvis har jänkarna haft det i något skede, men dom har en del konstiga saker för sig, inklusive en del försöka att hitta på nya sätt för att indikera kapning. Problemet är ju att för att det ska vara effektivt måste alla vara medvetna om det som jobbar i branschen, och då behöver det generellt stå i allmänna dokument, vilket gör det väldigt svårt att hålla hemligheter.
#4826 2014-09-25, 17:47
whee
Inget jag känner till från den svenska utbildningen heller. Kapningar har också försvårats mycket de sista 10-15 åren och är idag mycket ovanliga.
#4827 2014-09-26, 18:08
Frågan har varit uppe många gånger men jag måste bara få ventilera mig. Har flygskräck och flyger bara vissa flygplansmodeller när jag ska ut och flyga. Nu senaste till exempel var jag i Turkiet i två veckor. Kunde flyga från Tromsö med en B737-800 men valde att flyga Thomas Cook Airlines A330-300 (OY-VKI) som känns så mycket bättre. Känner mig tryggare i en stor airbus än i en liten boeing.

Det gick så fint att flyga Oslo-Antalya med A330 men jäklar när vi skulle hem Upp i luften och 10 minuter efter start vid Isparta börjar turbulensen och som alltid kallsvettas jag. Kapten meddelar att vi flyger mot motvind och detta pågår ändå upp till södra Polen. Kabinpersonalen serverar mat och jag kan inte äta för jag kallsvettas av turbulensen. Vi lyfte på natten från Antalya 23.50 och alla, ja nästan alla sov och jag kan inte fatta det?! Själv somnade jag när vi flög in över Polen och turbulensen la sig.

Måste få fråga er piloter, är turbulens farligt? Kan ni se om det finns turbulens på sträckan ni ska flyga?

Stämmer det att OY-VKF har "Dubbel radar för varning vid klarluftsturbulens"? Det sägs överallt att det går inte att se CAT, systemet är inte utvecklat.

Ska iväg nästa år igen till Turkiet och då måste jag flyga från Göteborg, alltså ta mig från Tromsö till Göteborg bara att kunna flyga, klara av resan till Turkiet. Då får jag flyga B767 med Fritidsresor. Flyger jag med startour från Oslo, då är det B737 och B737 från Tromsö, det klarar inte jag.
#4828 2014-09-27, 14:35
svampdamp
#4829 2014-09-27, 14:45
Beaumont
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Måste få fråga er piloter, är turbulens farligt? Kan ni se om det finns turbulens på sträckan ni ska flyga?


Man flyger aldrig genom svår turbulens. Den turbulens man flyger i är ofarlig. De olyckor som uppstår brukar bero på att personen inte suttit fastspänd och då fallit ur stolen.

Turbulens syns på väderradar och man kan ofta räkna ut från väderkartor var det finns risk för turbulens.
#4830 2014-09-27, 17:28
Ursprungligen postat av Beaumont
Turbulens syns på väderradar och man kan ofta räkna ut från väderkartor var det finns risk för turbulens.


Det här sägs det så mycket om att det syns och inte syns. Vad är sant? Är det lätt turbulens som syns och CAT som inte syns på radar?

Finns det vissa modeller som klarar turbulens bättre? För min egen del känner jag mer av en turbulens en B737-800 än i en airbus.
#4831 2014-09-27, 18:17
svampdamp
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det här sägs det så mycket om att det syns och inte syns. Vad är sant? Är det lätt turbulens som syns och CAT som inte syns på radar?


Se klarluftsturbulens

Ursprungligen postat av Mittpunkt

Finns det vissa modeller som klarar turbulens bättre? För min egen del känner jag mer av en turbulens en B737-800 än i en airbus.


Desto större plan desto mindre upplevd turbulens. Detta kan jämföras med en stor samt en liten båt på öppet hav. Vad jag vet finns det inget som tyder på att en Airbus A380 skulle klara turbulens bättre än en B738 rent strukturellt.



Kanske ksv kör Airbus? Då kan han väl svara på hur LAF funktionen fungerar? Samt om det är bättre/sämre än Winglets som Boeing använder.
#4832 2014-09-27, 18:24
Ursprungligen postat av svampdamp

TCAS kräver väl att alla man vill se/undvika har en transponder? Hade Cessnan det?
#4833 2014-09-27, 18:30
svampdamp
Ursprungligen postat av Neksnor
TCAS kräver väl att alla man vill se/undvika har en transponder? Hade Cessnan det?


Jag skulle tycka det vore väldigt konstigt om passagerarplan ska dela luftrum med flygplan utan transpondrar. Det är förenat med livsfara!
#4834 2014-09-27, 19:33
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag skulle tycka det vore väldigt konstigt om passagerarplan ska dela luftrum med flygplan utan transpondrar. Det är förenat med livsfara!


http://www.hcl.dk/da/~/media/Files/Havarikommissionen/Havarirapporter/Lu...

Det låter som att Cessnan flugit med transponder med enbart mode A, dvs ingen höjdrapportering, ochs edan gjort luftrumsintrång. TCAS har inte reagerat för TCAS kräver höjdrapportering och flygledningen har inte reagerat för vi förutsätter att en pilot utan höjdrapportering flyger under kontrollerat luftrum enligt reglerna.

Tror det finns lite man kan göra för att hindra sånt här förutom att tvinga på alla flygplan transponder med A+C (och helst mode S också om man ändå är igång), det är dock dyrt och därför svårt politiskt att lagstifta om.
#4835 2014-09-27, 20:09
svampdamp
Ursprungligen postat av Hefaiston
http://www.hcl.dk/da/~/media/Files/Havarikommissionen/Havarirapporter/Luftfart%202014/Preliminary%20ATI%20Bulletin%20HCLJ510_2014_273.ashx

Det låter som att Cessnan flugit med transponder med enbart mode A, dvs ingen höjdrapportering, ochs edan gjort luftrumsintrång. TCAS har inte reagerat för TCAS kräver höjdrapportering och flygledningen har inte reagerat för vi förutsätter att en pilot utan höjdrapportering flyger under kontrollerat luftrum enligt reglerna.

Tror det finns lite man kan göra för att hindra sånt här förutom att tvinga på alla flygplan transponder med A+C (och helst mode S också om man ändå är igång), det är dock dyrt och därför svårt politiskt att lagstifta om.


Vad blir repressalierna för Cessnapiloten? Luftfartssabotage? Framkallande av fara för annan?
Konsekvenserna av Cessnapilotens handlande kunde ha lett till en katastrof.

Vet du vart ksv har tagit vägen för övrigt? Inte sett honom här på ett tag.
#4836 2014-09-27, 20:26
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad blir repressalierna för Cessnapiloten? Luftfartssabotage? Framkallande av fara för annan?
Konsekvenserna av Cessnapilotens handlande kunde ha lett till en katastrof.

Vet du vart ksv har tagit vägen för övrigt? Inte sett honom här på ett tag.


Sannolikt jobbar han, att flyga longhaul innebär ju mycket tid på jobb och iväg ifrån hemmet. Han dyker nog upp igen ska du se


Jag vet inte exakt, det finns antagligen teoretisk möjlighet att man gör civilmål av det. I praktiken är det osannolikt att någon har intresse av att driva det, däreomt kommer utfärdande myndighet av licensen sannolikt göra en utredning med ev. indragning av licensen som följd.

Luftrumsintrång är ganska vanligt men majoriteten är delvis upptäckta av flygledarna (något som i det här fallet var omöjligt) och beror på genuina misstag. Därför jobbar man väldigt mycket med information och utbildning angående luftrumsintrång, då dom kostar väldigt mycket pengar varje år samt är en säkerhetsrisk.