Ursprungligen postat av peter_pung
Rent statistiskt är det normalt sett säkrare att flyga i widebody-flygplan än i mindre maskiner. Vad det beror på vet jag inte riktigt, men jag har några gissningar:
- bättre garantier för en erfaren besättning
- mer tyngd = mindre väderkänsligt
- flygmaskinen gör betydligt färre starter/landningar under sin livslängd.
- ofta mer sofistikerade tekniska system
Känns som att det de facto har hänt väldigt få olyckor med våra vanligaste widebody-plan (B747-400/B767/B777/A330/A340 etc)
Statistik från
http://www.airfleets.net/crash/stat_plane.htm
Airbus A300_____________33 accident(s)
Airbus A310_____________8 accident(s)
Airbus A320_____________26 accident(s)
Airbus A321_____________4 accident(s)
Airbus A330_____________8 accident(s)
Airbus A340_____________4 accident(s)
ATR 42/72______________
38 accident(s)
Boeing 737______________
144 accident(s)
Boeing 737 Next Gen______14 accident(s)
Boeing 747______________
48 accident(s)
Boeing 757______________8 accident(s)
Boeing 767______________13 accident(s)
Boeing 777______________6 accident(s)
BAe 146 / Avro RJ________14 accident(s)
Beech 1900D____________1 accident(s)
Canadair Regional Jet_____13 accident(s)
McDonnell Douglas DC-10__21 accident(s)
Dash 8_________________5 accident(s)
Embraer 120 Brasilia______4 accident(s)
Embraer 135/145_________6 accident(s)
Embraer 190/195_________3 accident(s)
Fokker 70/100___________7 accident(s)
Fokker 50_______________4 accident(s)
Lockheed L-1011 TriStar_____6 accident(s)
McDonnell Douglas MD-11____9 accident(s)
McDonnell Douglas MD-80/90_25 accident(s)
Saab 340_________________3 accident(s)
Concorde_________________1 accident(s)
Sukhoi SuperJet 100________1 accident(s)