Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5509 2016-12-31, 12:39
Rawbiz
Till er piloter och liknande, finns det någon regel eller liknande man går efter när det gäller turbulens? Ibland så åker jag med plan där kaptenen sätter på säkerhetsbälte skylten vid minsta lilla skakning.

För en vecka sen när jag flög från Frankfurt till Malta så åkte vi igenom det dåliga vädret som en dag tidigare var på Malta. Ungefär halva av vår flygning gick igenom moln. Det skakade rejält, cabin crew fick hålla i taket och folk spillde sin dricka lite överallt Men ingen fasten seatbelt från piloten.

Sen en annan fråga, hur stort avstånd måste plan ha mellan varandra vid landning och start? Något konstigt hände som jag aldrig har sätt förut, när vi skulle landa i Frankfurt och var ganska nära marken (det låg moln väldigt nära marken) och precis innan vi går in i molnen så svänger planet väldigt plötsligt och snabbt som fan. Satt då vid höger sida och såg att ett annat plan lyfte/åkte genom molnen och avståndet var så nära att jag kunde se piloten i det andra planet typ. Fick en mindre shock haha.
#5510 2016-12-31, 18:22
Ursprungligen postat av Rawbiz
Till er piloter och liknande, finns det någon regel eller liknande man går efter när det gäller turbulens? Ibland så åker jag med plan där kaptenen sätter på säkerhetsbälte skylten vid minsta lilla skakning.

För en vecka sen när jag flög från Frankfurt till Malta så åkte vi igenom det dåliga vädret som en dag tidigare var på Malta. Ungefär halva av vår flygning gick igenom moln. Det skakade rejält, cabin crew fick hålla i taket och folk spillde sin dricka lite överallt Men ingen fasten seatbelt från piloten.

Sen en annan fråga, hur stort avstånd måste plan ha mellan varandra vid landning och start? Något konstigt hände som jag aldrig har sätt förut, när vi skulle landa i Frankfurt och var ganska nära marken (det låg moln väldigt nära marken) och precis innan vi går in i molnen så svänger planet väldigt plötsligt och snabbt som fan. Satt då vid höger sida och såg att ett annat plan lyfte/åkte genom molnen och avståndet var så nära att jag kunde se piloten i det andra planet typ. Fick en mindre shock haha.


Separationsminima runt flygplatser är ganska komplicerade, så det finns inget enkelt svar. Dessutom har varje flygplats lokala regler och variationer som gör det ännu svårare att förklara.

Kort förklart, oftast får man bara ha ett plan på banan åt gången. Ifall någon startar ska startande flyg ha lyft innan nästa flyg landar, men det finns sen massor med scenarion där du behöver mera och även några när du behöver mindre.

Startande flyg kan behöva alltifrån flera nautiska mil eller flera minuter emellan, men man kan också ha scenarion med under 60 sekunder (jag har vart nere under 40 sekunder mellan starter på bra dagar) och det fortfarande är säkert.

Det är komplicerat, men flyg runt flygplatser rör sig närmare varandra än högre upp i luften, vilket inte är konstigt då flyg är långsammare vid start och landning vilket tillåter att man minskar avstånden. Det är också den enda fasen av flygningar som vi flygledare kontrollerar visuellt vilket också tillåter oss att vara betydligt effektivare. För dig som passagerare som inte har koll är det logiskt att du regarerar med förvåning men för en pilot som vet vad som händer och än mer för en flygledare så var situationen sannolikt helt rutinartad.

TL;DR
Hur nära flyg får vara är komplicerat, men sannolikheten att du var med om något annat än en rutinhändlse är extremt låg.
#5511 2017-01-01, 17:00
Powerless1
Ursprungligen postat av Hefaiston
Separationsminima runt flygplatser är ganska komplicerade, så det finns inget enkelt svar.
Det förstår man, men även om man är i branschen så blir man ibland förvånad. Vad säger du om sidledsseparation vid flygplatser i vackert väder?
http://www.airliners.net/photo/United-Airlines/Boeing-767-322-ER/1748069
Snabb kalkyl säger 170 meter mellan vingspetsarna.
#5512 2017-01-01, 17:39
Ursprungligen postat av Powerless1
Det förstår man, men även om man är i branschen så blir man ibland förvånad. Vad säger du om sidledsseparation vid flygplatser i vackert väder?
http://www.airliners.net/photo/United-Airlines/Boeing-767-322-ER/1748069
Snabb kalkyl säger 170 meter mellan vingspetsarna.


Inget vi kan göra där jag jobbar men visuell separation. Man håller radarminima tills piloterna har visuell kontakt och sedan överlämnas ansvaret på piloterna att visuellt separera sig (normalt inga som helst problem, vilket SFO visar genom att göra det hundratals gånger om dagen).

Sen, som alltid, kan man komplicera det mera eftersom man måste ta hänsyn till wake turbulence och liknande.
#5513 2017-01-20, 11:34
Ezity
Jag ska flyga snart med norwegian, visst är det 2 piloter som alltid ska vara i hytten eller vad man ska säga?
#5514 2017-01-20, 14:28
Ursprungligen postat av Ezity
Jag ska flyga snart med norwegian, visst är det 2 piloter som alltid ska vara i hytten eller vad man ska säga?

Ungefär ja.

Alla vanliga passsagerarflyg har två personer i flygbesättningen. Tillträdet till "hytten" är sedan 15 år ganska begränsat, ingen obehörig ska kunna komma in. I vissa fall händer det att ena piloten går på toaletten och lämnar den andre ensam. Vissa anser det olämpligt och tycker att exempelvis en ur kabinbesättningen bör vara instängd tillsammans med kvarvarande pilot. Andra anser att kabinbesättningen inte alla ska göra så.
#5515 2017-01-26, 16:37
Ezity
Om ett flygplan får slut på bränsle mitt i luften.. störtdyker planet ner då?
#5516 2017-01-26, 17:44
drsten
Främst till piloter: Har det någon gång hänt att ni blivit rädda eller nervösa, och tänkt något i stil med "Detta kan gå åt helvete"?

Personligen har jag nog bara varit rädd en gång och det var på en flygning mellan Sverige och Spanien då en motor sönder över Tyskland och vi fick nödlanda eller säkerhetslanda, vet inte hur illa det ska vara för att räknas för nödlandning. Vad jag kan minnas så lät piloten som pratade lugn och sa att det inte var någon fara. Ljög han? Tror ni han/de var nervösa inför vad som kunde hända eller är detta något som man är väl förberedd på?
#5517 2017-01-26, 18:08
ksv
Ursprungligen postat av Ezity
Om ett flygplan får slut på bränsle mitt i luften.. störtdyker planet ner då?
Nej, ett trafikflygplan glidflyger ganska bra.
När man lämnar marschhöjd glidflyger man alltid, så mycket brantare än så blir det inte.

Ursprungligen postat av drsten
Främst till piloter: Har det någon gång hänt att ni blivit rädda eller nervösa, och tänkt något i stil med "Detta kan gå åt helvete"?
Nej.
En av huvuduppgifterna i yrket är ju att se till att aldrig försätta sig i en sådan situation.

Ursprungligen postat av drsten
Personligen har jag nog bara varit rädd en gång och det var på en flygning mellan Sverige och Spanien då en motor sönder över Tyskland och vi fick nödlanda eller säkerhetslanda, vet inte hur illa det ska vara för att räknas för nödlandning. Vad jag kan minnas så lät piloten som pratade lugn och sa att det inte var någon fara. Ljög han? Tror ni han/de var nervösa inför vad som kunde hända eller är detta något som man är väl förberedd på?
Olika scenarion med motorbortfall tillhör det man tränar allra mest i de regelbundna simulatorträningarna, just för att man ska känna sig väl förberedd om det någon gång skulle hända.
#5518 2017-01-26, 18:17
Beaumont
Ursprungligen postat av Ezity
Om ett flygplan får slut på bränsle mitt i luften.. störtdyker planet ner då?


Nej, då glidflyger det. Tänk ett segelflyg, den har ingen motor alls och störtdyker inte. Gimli glider är ett exempel där bränslet tog slut och man glidflög och landade.

Ursprungligen postat av drsten
Personligen har jag nog bara varit rädd en gång och det var på en flygning mellan Sverige och Spanien då en motor sönder över Tyskland och vi fick nödlanda eller säkerhetslanda, vet inte hur illa det ska vara för att räknas för nödlandning. Vad jag kan minnas så lät piloten som pratade lugn och sa att det inte var någon fara. Ljög han? Tror ni han/de var nervösa inför vad som kunde hända eller är detta något som man är väl förberedd på?


Nu vet vi inte vad det var för flygplanstyp, men det är sådana säkerhetsmarginaler att det går bra att flyga även om en motor stannar. Däremot gör man alltid en "säkerhetslandning" i ett sådant läge, eftersom man alltid vill ha stora säkerhetsmarginaler. Piloten hade garanterat övat på det scenariot många många gånger, så han var väl förberedd på vad som skulle göras.
#5519 2017-01-26, 18:29
drsten
Ursprungligen postat av ksv

Nej. En av huvuduppgifterna i yrket är ju att se till att aldrig försätta sig i en sådan situation.


Tack för svar! Jag förstår hur väl utbildade piloter är och tack för det. Att det är en av huvuduppgifterna att inte försättas i en farlig situation förstår jag även det. Jag kanske inte specifierade ordentligt, men jag menar snarare situationer som är utom din kontroll, kanske plötsliga och stora väderförändringar, tekniska fel, co-piloten får ett slaganfall, någon galning attackerar cockpit osv osv. Det händer ju trots allt att plan krashar.

Ursprungligen postat av Beaumont

Nu vet vi inte vad det var för flygplanstyp, men det är sådana säkerhetsmarginaler att det går bra att flyga även om en motor stannar. Däremot gör man alltid en "säkerhetslandning" i ett sådant läge, eftersom man alltid vill ha stora säkerhetsmarginaler. Piloten hade garanterat övat på det scenariot många många gånger, så han var väl förberedd på vad som skulle göras.


Tack för svar! Nä, jag vet tyvärr inte heller. Det var över 20 år (22 för att vara specifik tror jag) sedan och jag var inte så gammal, var fritidsresor/ving/solresor till Gran canaria. Ingen aning om vad de flyger för maskiner, A330 kanske? Fast de var väl nästan nya då så ställer mig tveksam. Ingen aning helt enkelt .
#5520 2017-01-26, 20:15
Ursprungligen postat av Ezity
Om ett flygplan får slut på bränsle mitt i luften.. störtdyker planet ner då?

Med tanke på att ksv nämnde att man glidflyger (på "tomgång"?) från marschhöjd så kan det vara intressant att se höjd/hastighetsprofilen på en flygning. Jag kollade på SK159 (Arlanda - Landvetter utanför rusningstrafik). Idag lämnade de marchhöjden (ca 11000 m) ca 21 minuter innan landning. De befann sig då mellan Hallsberg och Laxå, ca 21 mil från Landvetter.

https://www.flightradar24.com/data/flights/sk159
Välj en dag, klicka sedan på Show flight data chart under kartan.

På så korta flighter märks gasandet ganska tydligt, start med mycket gaspådrag 1-2 minuter, sedan lite mindre gas i kanske 10 minuter, sedan är man på marschnöjd och drar av ännu mer. Efter några minuter dras motorerna av och man glider ner och landar med lite gaspådrag ibland (kompensation för att landningsställ och vingklaffar bromsar mm antar jag).