Ursprungligen postat av Rawbiz
Till er piloter och liknande, finns det någon
regel eller liknande man går efter när det gäller turbulens? Ibland så åker jag med plan där kaptenen sätter på säkerhetsbälte skylten vid minsta lilla skakning.
För en vecka sen när jag flög från Frankfurt till Malta så åkte vi igenom det dåliga vädret som en dag tidigare var på Malta. Ungefär halva av vår flygning gick igenom moln. Det skakade rejält, cabin crew fick hålla i taket och folk spillde sin dricka lite överallt
Men ingen fasten seatbelt från piloten.
Sen en annan fråga, hur stort avstånd måste plan ha mellan varandra vid landning och start? Något konstigt hände som jag aldrig har sätt förut, när vi skulle landa i Frankfurt och var ganska nära marken (det låg moln väldigt nära marken) och precis innan vi går in i molnen så svänger planet väldigt plötsligt och snabbt som fan. Satt då vid höger sida och såg att ett annat plan lyfte/åkte genom molnen och avståndet var så nära att jag kunde se piloten i det andra planet typ. Fick en mindre shock haha.
Separationsminima runt flygplatser är ganska komplicerade, så det finns inget enkelt svar. Dessutom har varje flygplats lokala regler och variationer som gör det ännu svårare att förklara.
Kort förklart, oftast får man bara ha ett plan på banan åt gången. Ifall någon startar ska startande flyg ha lyft innan nästa flyg landar, men det finns sen massor med scenarion där du behöver mera och även några när du behöver mindre.
Startande flyg kan behöva alltifrån flera nautiska mil eller flera minuter emellan, men man kan också ha scenarion med under 60 sekunder (jag har vart nere under 40 sekunder mellan starter på bra dagar) och det fortfarande är säkert.
Det är komplicerat, men flyg runt flygplatser rör sig närmare varandra än högre upp i luften, vilket inte är konstigt då flyg är långsammare vid start och landning vilket tillåter att man minskar avstånden. Det är också den enda fasen av flygningar som vi flygledare kontrollerar visuellt vilket också tillåter oss att vara betydligt effektivare. För dig som passagerare som inte har koll är det logiskt att du regarerar med förvåning men för en pilot som vet vad som händer och än mer för en flygledare så var situationen sannolikt helt rutinartad.
TL;DR
Hur nära flyg får vara är komplicerat, men sannolikheten att du var med om något annat än en rutinhändlse är extremt låg.