Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5521 2017-02-21, 15:03
mrscha
Så var det dags för flygning igen.. ska ytterligare en gång utsätta mig för det absolut värsta jag vet, varje gång jag gör det så intalar jag mig själv att detta fan får vara sista gången jag utsätter mig för detta. Den psykiska påfrestningen som börjar krypa sig på flera veckor innan avresa och kan göra mig sömnlös vissa nätter, generellt lättirriterad och allmänt ledsen, och värst är det såhär dagarna innan.. jag blir som paralyserad och känner mig nästan ur medvetande.. som att jag sover eller något. Kan inte fokusera, har bara en stor tung sten av ångest liggandes i magen. Jag jämför väderprognoser som en dåre, kollar och jämför vindhastigheter på flygplatsen jag lyfter från till flygplatsen jag landar på. Kollar hur tjocka molnen kommer vara.. jag vet att varken vind eller tjocka moln tar ner plan, men då kan jag iallafall förbereda mig för hur hoppig just denna flight kommer vara. Jag kollar på flightradar24 för att informera mig om hur rutten ser ut, och räknar ut hur lång tid jag kommer befinna mig över vatten, tycker nämligen det är extremt obehagligt att flyga över vatten. Räknar även ut vid vilken tidpunkt efter start som flyget lämnar fastlandet och befinner sig över vattnet, och hur lång tid efter start (på minuten, alltså som jag åter igen kan räkna med att befinna mig över land igen. Då är det alltid utandning.

Uppdaterar väderprognoserna varje timme och jämför med alla olika vädersajter. Det värsta är att jag, varenda gång har en magkänsla som säger att att det är denna gång det inte kommer gå bra. Trots att jag fått min magkänsla motbevisad gång på gång, och varje gång känner mig euforisk efter jag landat, klivit ur flygplanet och går i gången mot bagage claim.

Till saken hör att jag är bosatt utomlands och flyger därför hem ganska ofta. Upp mot 4-5 gånger om året. Så jag är en ganska van flygare, men kan liksom inte rubba dessa katastroftankar. I år är året jag flyttar hem igen och efter det ska jag fan inte flyga mer. Orkar inte ångesten.

Jag flyger med SAS pga enda flygbolaget jag mer eller mindre litar på.

All hjälp med tankemetoder skulle uppskattas. Brukar alltid se till att bli lite packad innan jag går på. Skulle älska att få höra från piloter också (gärna från just SAS) som åter igen kan intyga hur jäkla säkert det är att flyga.

Kram.
#5522 2017-02-26, 20:27
Tystnad
Vet inte om denna fråga varit uppe innan men....

Vad fyller dom öppningsbara fönsterna i cockpit för funktion?

Såg några youtube klipp där dessa fönster hade öppnat sig av misstag vid start/landning pga ej säkrade.
#5523 2017-02-26, 21:02
bijjer
Ursprungligen postat av Tystnad
Vet inte om denna fråga varit uppe innan men....

Vad fyller dom öppningsbara fönsterna i cockpit för funktion?

Såg några youtube klipp där dessa fönster hade öppnat sig av misstag vid start/landning pga ej säkrade.


De är främst avsedda för att piloterna ska kunna evakuera om det skulle behövas. Dörren till cockpit kan ju tänkas bli blockerad om det sker ett haveri och då behövs förstås en evakueringsväg ut från cockpit. Vissa flygplanstyper har istället för öppningsbara fönster en lucka i taket eller liknande som fungerar som evakueringsväg.

Därutöver kan det vara praktiskt att kunna öppna fönstren för kommunikation med någon utanför flygplanet eller inte minst få lite luft om det är en varm dag och solen ligger på.
#5524 2017-03-07, 16:22
baktakt2015
Ursprungligen postat av mrscha
Så var det dags för flygning igen.. ska ytterligare en gång utsätta mig för det absolut värsta jag vet, varje gång jag gör det så intalar jag mig själv att detta fan får vara sista gången jag utsätter mig för detta. Den psykiska påfrestningen som börjar krypa sig på flera veckor innan avresa och kan göra mig sömnlös vissa nätter, generellt lättirriterad och allmänt ledsen, och värst är det såhär dagarna innan.. jag blir som paralyserad och känner mig nästan ur medvetande.. som att jag sover eller något. Kan inte fokusera, har bara en stor tung sten av ångest liggandes i magen. Jag jämför väderprognoser som en dåre, kollar och jämför vindhastigheter på flygplatsen jag lyfter från till flygplatsen jag landar på. Kollar hur tjocka molnen kommer vara.. jag vet att varken vind eller tjocka moln tar ner plan, men då kan jag iallafall förbereda mig för hur hoppig just denna flight kommer vara. Jag kollar på flightradar24 för att informera mig om hur rutten ser ut, och räknar ut hur lång tid jag kommer befinna mig över vatten, tycker nämligen det är extremt obehagligt att flyga över vatten. Räknar även ut vid vilken tidpunkt efter start som flyget lämnar fastlandet och befinner sig över vattnet, och hur lång tid efter start (på minuten, alltså som jag åter igen kan räkna med att befinna mig över land igen. Då är det alltid utandning.

Uppdaterar väderprognoserna varje timme och jämför med alla olika vädersajter. Det värsta är att jag, varenda gång har en magkänsla som säger att att det är denna gång det inte kommer gå bra. Trots att jag fått min magkänsla motbevisad gång på gång, och varje gång känner mig euforisk efter jag landat, klivit ur flygplanet och går i gången mot bagage claim.

Till saken hör att jag är bosatt utomlands och flyger därför hem ganska ofta. Upp mot 4-5 gånger om året. Så jag är en ganska van flygare, men kan liksom inte rubba dessa katastroftankar. I år är året jag flyttar hem igen och efter det ska jag fan inte flyga mer. Orkar inte ångesten.

Jag flyger med SAS pga enda flygbolaget jag mer eller mindre litar på.

All hjälp med tankemetoder skulle uppskattas. Brukar alltid se till att bli lite packad innan jag går på. Skulle älska att få höra från piloter också (gärna från just SAS) som åter igen kan intyga hur jäkla säkert det är att flyga.

Kram.


Konstigt ingen har svarat på ditt inlägg då du verkar ha det ganska jobbigt. Jag har lyckats arbeta bort en del av min flygrädsla men tycker fortfarande inte det är behagligt.

Jag har kollat en del självhjälpsklipp på Youtube där gamla piloter berättar om hur flygplanet är konstruerat och sedan brukar jag kolla in flightradar för att se alla flighter som pågår dygnet runt vilket också har en lugnande effekt. Jag brukar också alltid (ej i jobbet) se till att flyga lagom packad
#5525 2017-03-07, 21:48
tictok
Skall ut och flyga om några dagar och är precis som innan väldigt rädd. Har försökt läsa på en del och det hjälper lite i alla fall.
Har försökt hitta info om vad som händer om det värsta faktiskt inträffar i luften, planet går på något sätt sönder så att jag kastas ut i luften(typ delar av planet bryts av eller en bomb spränger planet i luften) alternativt att jag sitter kvar i planet men det störtdyker. Svimmar man av? Hinner man uppleva något? Jag är inte rädd för att dö egentligen utan för att det kommer vara en sån hemsk upplevelse.

Undrar också om det är mer eller mindre turbulens över havet? Skall flyga nästan bara över vatten nu och tycker att det är obehagligt.

När man berättar för folk att man är flygrädd så har många en tendens att berätta sina egna hemskaste flyghistorier, hur dom "flög runt i planet som en vante" vid turbulens eller hur dom flög i turbulens i 5 timmar och sånt. Hur vanligt är det med sån extrem turbulens att man liksom flyger runt lite stolen? Hur lång tid kan man räkna med att det max kan vara turbulent utan något längre avbrott, liksom hur stort kan ett turbulens område vara?
#5526 2017-03-08, 11:10
Ursprungligen postat av tictok
Skall ut och flyga om några dagar och är precis som innan väldigt rädd. Har försökt läsa på en del och det hjälper lite i alla fall.
Har försökt hitta info om vad som händer om det värsta faktiskt inträffar i luften, planet går på något sätt sönder så att jag kastas ut i luften(typ delar av planet bryts av eller en bomb spränger planet i luften) alternativt att jag sitter kvar i planet men det störtdyker. Svimmar man av? Hinner man uppleva något? Jag är inte rädd för att dö egentligen utan för att det kommer vara en sån hemsk upplevelse.

Undrar också om det är mer eller mindre turbulens över havet? Skall flyga nästan bara över vatten nu och tycker att det är obehagligt.

När man berättar för folk att man är flygrädd så har många en tendens att berätta sina egna hemskaste flyghistorier, hur dom "flög runt i planet som en vante" vid turbulens eller hur dom flög i turbulens i 5 timmar och sånt. Hur vanligt är det med sån extrem turbulens att man liksom flyger runt lite stolen? Hur lång tid kan man räkna med att det max kan vara turbulent utan något längre avbrott, liksom hur stort kan ett turbulens område vara?

Medvetslöshet är troligt så högt upp som 10000 meter. Du lär också kylas ner ganska snabbt.

Flygplan klarar turbulens bättre än människor så använd bältet när du sitter ner, annars kan du få kabintak i huvudet.

Turbulens över hav kan jag inget om, men då en stor vattensamling är en ganska homogen yta så borde det inte av den anledningen bildas några konstiga virvlar. Berg kan däremot "rikta upp" vindar och ge turbulens (som bör vara relativt förutsägbar om man vet hur det blåser längre ner).
#5527 2017-03-08, 15:10
EnSjukJaevel
Ursprungligen postat av tictok
Skall ut och flyga om några dagar och är precis som innan väldigt rädd. Har försökt läsa på en del och det hjälper lite i alla fall.
Har försökt hitta info om vad som händer om det värsta faktiskt inträffar i luften, planet går på något sätt sönder så att jag kastas ut i luften(typ delar av planet bryts av eller en bomb spränger planet i luften) alternativt att jag sitter kvar i planet men det störtdyker. Svimmar man av? Hinner man uppleva något? Jag är inte rädd för att dö egentligen utan för att det kommer vara en sån hemsk upplevelse.

Undrar också om det är mer eller mindre turbulens över havet? Skall flyga nästan bara över vatten nu och tycker att det är obehagligt.

När man berättar för folk att man är flygrädd så har många en tendens att berätta sina egna hemskaste flyghistorier, hur dom "flög runt i planet som en vante" vid turbulens eller hur dom flög i turbulens i 5 timmar och sånt. Hur vanligt är det med sån extrem turbulens att man liksom flyger runt lite stolen? Hur lång tid kan man räkna med att det max kan vara turbulent utan något längre avbrott, liksom hur stort kan ett turbulens område vara?


Jag har rest ganska mycket i mina olika jobb i ca 10 år och kan nog räkna stunderna med kraftig turbulens på ena handen. Då har jag EU-flighter, Asien-flighter och Nordamerika-flighter. Har du otur kan du såklart åka in i ett lågtryck som kan sitta i ett tag. Ungefär som att du är ute på sjön i oväder. Nu kan jag ju bara prata för mig själv, men det händer extremt sällan. Mina flesta flygningar är det lite bumpigt första minuterrna, sedan smooth sailing.

Lycka till, kommer gå fint!
#5528 2017-03-11, 17:31
ksv
Ursprungligen postat av mrscha
Skulle älska att få höra från piloter också (gärna från just SAS) som åter igen kan intyga hur jäkla säkert det är att flyga.
Lite färsk statistik: http://www.iata.org/pressroom/pr/Pages/2017-03-10-01.aspx

Förra året gjordes det hela 40.4 miljoner flygningar och 3.8 miljarder människor transporterades.
Det innebär att i snitt startade 77 trafikflygplan i minuten världen över. Men än ett varje sekund alltså.

Ändå inträffade bara 10 olyckor där någon ombord omkom och totalt sett förlorade endast 268 av 3.8 miljarder flygresenärer livet.
Det är så extrema siffror att det är svårt att greppa.

Ursprungligen postat av mrscha
Till saken hör att jag är bosatt utomlands och flyger därför hem ganska ofta. Upp mot 4-5 gånger om året.
Med den frekvensen på ditt resande kommer du få hålla på närmare 3 miljoner år innan du får sätta livet till i en flygolycka, statistiskt sett.

Fast det är förstås sanning med modifikation. De flesta olyckor sker i tredje världen och av flygbolag därifrån.
Om du håller dig till etablerade bolag i västvärlden kommer du få hålla på med dina 5 resor per år mycket längre. Kanske i 10 miljoner år eller mer.
#5529 2017-04-07, 11:16
svampdamp
Jag tycker det är ganska läskigt att landa. Främst är jag orolig att planet ska gå in i en stall. Övertyga mig att det inte kommer att hända

Utöver det tänker främst på Turkish Airlines som drogs ner av en windshear vill jag minnas vid Schiphol.
#5530 2017-04-08, 13:06
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag tycker det är ganska läskigt att landa. Främst är jag orolig att planet ska gå in i en stall. Övertyga mig att det inte kommer att hända

Utöver det tänker främst på Turkish Airlines som drogs ner av en windshear vill jag minnas vid Schiphol.

Eftersom man enligt reglerna alltid har en hastighet på minst 30% över den fart där planet stallar så har man mycket stor marginal ifall det skulle ske t ex en windshear så är det extremt liten risk.
#5531 2017-04-08, 15:58
svampdamp
Ursprungligen postat av Jonas1968
Eftersom man enligt reglerna alltid har en hastighet på minst 30% över den fart där planet stallar så har man mycket stor marginal ifall det skulle ske t ex en windshear så är det extremt liten risk.


Varnar planet för stall innan en stall inträffar? Så piloten får tid att dra på thrusten?
#5532 2017-04-08, 17:50
Ursprungligen postat av svampdamp
Varnar planet för stall innan en stall inträffar? Så piloten får tid att dra på thrusten?

Ja dom flesta passagerarplan har en varnare som får styrspaken att skaka för att varna piloten om han närmar sig stall.