Jag har en fråga som är litet tveksam i den här tråden, men eftersom här är samlat så väldigt mycket bra fakta och insatta människor läser och skriver i den så placerar jag den ändå här. Vem vet, kanske någon flygrädd också har glädje av svaren?
Grejen är den att jag alltid blir besviken när det blir en smula turbulent - litet små hoppigt, skylten på, och så bidde det inget mer... Minns min barndoms skuttiga färder mellan Helsingfors och Kronoby i små Fokker Friendship då det kunde skumpa ordentligt.
Är inte sådär enormt förtjust i att flyga väldigt långa sträckor, så nu undrar jag om det finns några rutter eller områden i Europa som är ökänt skumpiga? Flygplatser där det blåser mycket och landningarna ofta blir hisnande?
Kom just hem till Helsingfors från Istanbul, med byte i Kiev*, och det var utomordentligt lugnt och stilla, förutom kanske 2 minuter sådär en halvtimme ut från Istanbul.
Och så en bonusfråga:
Vad är nyckeln till att förstå skyltarna längsmed rullbanorna på flygplatser?
XX L och XX R torde vara start/landningsbanor, där XX är kompassriktningen?
Men hur fungerar resten? Ser oftast ut som rena alfabetsoppan för de oinvigda. WX, W, WG etc
Och på Sjöskog
(gamla lokala namnet för HEL, på finska "Seutula") lade jag också märke till "CAT II" och "CAT II/III" (eller kanske det var "CAT II-III")?
*Ukraine International var bolaget, och väldigt nätta och sköna landningar - sådär att man riktigt njöt av hur elegant det var.
Och för folk med fördomar om före detta öst-stater så kan konstateras att Kiev Borispil är en riktigt trevlig flygplats. Mycket stor i förhållande till den nuvarande passagerarmängden. Gott kaffe. Gott lokalt öl. Gratis wifi.
Och UIA klarade helt hyfsat av att fixa oss med senare flyg när vi missade anslutningen på vägen ner pga första snöstormen i nordeuropa. Stod och väntade på oss så fort vi kom av planet, drog iväg med oss genom "crew&diplomats"-filen genom passkontrollen till biljettkontor för att boka om (Turkish Airlines, så litet lyxigare - GOD mat & individuella skärmar i turistklass för en 2h flygning!), fixade bagaget för ny-incheckning, och igen förbi alla köer ut till gaten. (OK, man frågar sig varför inte deras transfer desk kunde ha fixat allt, men uppenbarligen inte.)
Och i den här tråden kan det ju också passa bra att nämna att man inte snålar med avisningen på Borispil, inte mycket snö och inte många minusgrader där i morse, ingen synlig is/snö på planet, men det sprutades av bara attan.