Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4333 2013-07-17, 16:06
4554u17
Ursprungligen postat av ksv
De flesta kommersiella flygbolag har reglerat i sina procedurer att engelska ska användas.

Det är en flygsäkerhetsfråga. Av samma anledning som det är olyckligt när franska piloter pratar franska med flygledningen (och jag inte kan ta del av vad som sker omkring mig), vill jag förstås att utländska piloter på frekvensen ska kunna förstå när jag t.ex. byter höjd.
Det ger en extra skyddsbarriär ifall någon bart tabbar sig.


Vissa länder rekommenderar ju tillochmed det lokala språket. Jag kommer tex ihåg när Charles De Gaulle försökte gå till att alla skulle prata engelska på frekvensen efter olyckan med två flygplan som kolliderade på banan. Det blev så mkt missförstånd mellan ATC och den lokala franska trafiken med nya incidenter dagligen så de bytte snabbt tillbaka till att tala franska med sin franska trafik.
#4334 2013-07-17, 17:03
Extrans
Ursprungligen postat av 4554u17
Vissa länder rekommenderar ju tillochmed det lokala språket. Jag kommer tex ihåg när Charles De Gaulle försökte gå till att alla skulle prata engelska på frekvensen efter olyckan med två flygplan som kolliderade på banan. Det blev så mkt missförstånd mellan ATC och den lokala franska trafiken med nya incidenter dagligen så de bytte snabbt tillbaka till att tala franska med sin franska trafik.


Fast då ligger ju problemet i att det måste ställas högre krav på kunskaper i engelska för all flygoperativ personal. Då kanske man istället för att bara byta tillbaka borde satsa på att förbättra engelskan hos de inblandade parterna.
#4335 2013-07-17, 17:48
Ursprungligen postat av Extrans
Fast då ligger ju problemet i att det måste ställas högre krav på kunskaper i engelska för all flygoperativ personal. Då kanske man istället för att bara byta tillbaka borde satsa på att förbättra engelskan hos de inblandade parterna.


Jag tänker sticka ut hakan och påstå att det inte ens ska behövas. Air france piloter ska prata engelska utanför frankrike och franska flygledare ska prata engelska med utländska piloter. Då ska man också klara av att prata engelska med varandra i normal fallet. Om man sen får nöd eller dylikt kan det vara en annan sak, men när man redan kan sköta radion på engelska med andra är det bara trams att man inte "kan" göra det med andra fransmän.
#4336 2013-07-19, 12:41
OHJD
Då är det dags igen. Imorgon åker jag till Split från Norrköping med Malmö Aviation. Vet inte vad det är för flygplan, men gissar på att det inte är ett av de större. Har inte sovit de senaste två nätterna och känner just nu ingen lust att åka alls även fast Kroatien är ett favoritresmål (har innan bilat dit varje gång).

Jag har fått tabletter av min mamma, 25mg Atarax, provade att ta en sådan för två nätter sen runt 03-tiden. Blev rätt trött av den men själva ångestkänslan försvann inte.

Flygtiden är rätt kort, som tur är, tror att det är ca 2,5 timme. Hur fan ska jag klara detta?
#4337 2013-07-20, 21:36
Ursprungligen postat av OHJD
Då är det dags igen. Imorgon åker jag till Split från Norrköping med Malmö Aviation. Vet inte vad det är för flygplan, men gissar på att det inte är ett av de större. Har inte sovit de senaste två nätterna och känner just nu ingen lust att åka alls även fast Kroatien är ett favoritresmål (har innan bilat dit varje gång).

Jag har fått tabletter av min mamma, 25mg Atarax, provade att ta en sådan för två nätter sen runt 03-tiden. Blev rätt trött av den men själva ångestkänslan försvann inte.

Flygtiden är rätt kort, som tur är, tror att det är ca 2,5 timme. Hur fan ska jag klara detta?


Nu har du förmodligen redan åkt men det största problemet med att åka Malmö Aviation så långt är att de kör Avro RJ i 3+3 konfig (normalt för typen är 3+2) vilket går an när man flyger Bromma - Malmö nån timme men jag skulle inte vilja klämma in mig där någon längre flygning..

Avro RJ/BAe 146 har varit i tjänst sedan 1983 och har inte värre olycksstatistik än något annat flygplan från samma tid.

Ta inte tabletter eller drick dig stupfull innan du sätter dig på flyget, jag är av den bestämda åsikten att risken i stället ökar då eftersom du inte kommer att vara vid dina sinnes fulla bruk om något händer och planet måste evakueras snabbt.
#4338 2013-07-25, 17:36
gärningsman
Har flugit kanske totalt 20 gånger i mitt liv men trots det är jag alltid livrädd för starten. Själva känslan att om motorerna tappar kraft så hinner inte piloterna göra så mycket och det kan resultera i en liknande händelse som denna:

VARNING FÖR ER FLYGRÄDDA!
[/SPOILER]
#4339 2013-07-25, 17:55
SilentVictory
Ursprungligen postat av gärningsman
Har flugit kanske totalt 20 gånger i mitt liv men trots det är jag alltid livrädd för starten. Själva känslan att om motorerna tappar kraft så hinner inte piloterna göra så mycket och det kan resultera i en liknande händelse som denna:

VARNING FÖR ER FLYGRÄDDA!
[/SPOILER]

Nej, det där är något helt annat.
Lasten slet sig och gled bakåt, vilket blir omöjligt att parera även med full gas.

Så det behöver du inte oroa dig för.
#4340 2013-08-06, 11:51
Rawbiz
Måste nämna, som flygrädd, att för mig är det slut med alkohol på flyg efter att jag någon vecka sen va nära på att tas till sjukhus i Madrid. Åkte Budapest-Madrid, superstressad så klart. Har en tendens att när jag stressar väldigt mycket så behöver jag gå på toa var tionde minut typ. Kändes helt OK att dricka en mini flaska rödvin med lite vatten och sen ta en kaffe innan landning.

När jag sen komm fram till hotellet va jag så pass dehydraterad att jag höll på att svimma, va helt borta och det tog 12 timmars sömn/vila och 2 stora flaskor Gatorade för att må bättre.

Så ja, slutsatsen är att jag absolut inte rekommenderar alkohol om man är så pass nervös, personligen försöker jag skita i att vara rädd helt enkelt, eller så blir jag arg vilket är ett bra sätt att testa. Pga. mitt arbete så MÅSTE jag flyga, så inget annat att göra liksom....
#4341 2013-08-18, 16:01
lollarn
Till piloterna på forumet:

Precis efter start så brukar man alltid höra ett "borrmaskinsljud" i några sekunder till och från och då man landar och planet kommit fram till gaten har jag hört detta fast då under en längre tid än några sekunder.

Vad är det som låter?
#4342 2013-08-18, 18:04
SilentVictory
Ursprungligen postat av lollarn
Till piloterna på forumet:

Precis efter start så brukar man alltid höra ett "borrmaskinsljud" i några sekunder till och från och då man landar och planet kommit fram till gaten har jag hört detta fast då under en längre tid än några sekunder.

Vad är det som låter?

Klaffar som fälls ut och in. Brukar tjuta en del på vissa kärror.
http://www.youtube.com/watch?v=PrNz5-2Q72c Antar att du syftar på det ljudet, låter lite olika beroende på kärra också.

Här har du ytterligare ett klipp http://www.youtube.com/watch?v=cld62K4ntbk
#4343 2013-08-18, 18:39
lollarn
Ok det va nog vad jag hörde!

Aldrig varit med om att ett plan lyft på detta sätt, är det farligt?

http://www.youtube.com/watch?v=MDGqAhniJcE
#4344 2013-08-18, 19:15
Jag skulle misstänka att man använde det som på 738an är flaps 1 dvs enbart slats (som sitter på främre kanten av vingen och inte bakre). Det är en normalprocedur på 738 vid låga vikter så jag skulle tro att detsamma gäller för 767.

Ifall piloterna skulle göra en miss med configen så kommer ett högljutt larm ljuda i cockpit när man ökar gaspådraget för start. Med andra ord är det extremt osannolikt att det inte var avsiktligt.


För 100% kunskap i svaret kan du dock vänta på ksv som kan det här betydligt bättre än jag.