Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5653 2018-05-16, 18:28
SilentVictory
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Tror inte det är nån ko på isen! Hur många olyckor har du läst om som beror på sidvind vid landning? Nada! Men visst kan det vara obehagligt.

Var själv utsatt för en sådan landning way back, på landvetter. Piloten gör två försök att landa, inför det tredje säger han att om det inte funkar så blir det landning i jönköping. I min värld (20 års åldern) så tyckte jag dessutom att piloten lät nervös och stressad.....en o annan i planet började gråta och kvinnan jämte mig tryckte min hand! Men det gick bra. Som kuriosa kan jag nämna att om du flyger finnair, så har mer vidlyftiga regler vad gäller landning i hård vind, men det är sällan man läser om haverier med finnair trots det

Jämfört mot vilka då?
#5654 2018-05-16, 18:36
Mulla Krekar
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Tror inte det är nån ko på isen! Hur många olyckor har du läst om som beror på sidvind vid landning? Nada! Men visst kan det vara obehagligt.

Var själv utsatt för en sådan landning way back, på landvetter. Piloten gör två försök att landa, inför det tredje säger han att om det inte funkar så blir det landning i jönköping. I min värld (20 års åldern) så tyckte jag dessutom att piloten lät nervös och stressad.....en o annan i planet började gråta och kvinnan jämte mig tryckte min hand! Men det gick bra. Som kuriosa kan jag nämna att om du flyger finnair, så har mer vidlyftiga regler vad gäller landning i hård vind, men det är sällan man läser om haverier med finnair trots det


Ursprungligen postat av Magban
Piloten hade full koll... Hade han befarat en kraschlandning hade det annonserats via högtalarsystemet.

Tack för svar!
#5655 2018-05-16, 18:40
CaptainMagenta
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Spoiler:
Tror inte det är nån ko på isen! Hur många olyckor har du läst om som beror på sidvind vid landning? Nada! Men visst kan det vara obehagligt.

Var själv utsatt för en sådan landning way back, på landvetter. Piloten gör två försök att landa, inför det tredje säger han att om det inte funkar så blir det landning i jönköping. I min värld (20 års åldern) så tyckte jag dessutom att piloten lät nervös och stressad.....en o annan i planet började gråta och kvinnan jämte mig tryckte min hand! Men det gick bra.
Som kuriosa kan jag nämna att om du flyger finnair, så har mer vidlyftiga regler vad gäller landning i hård vind, men det är sällan man läser om haverier med finnair trots det


Och jag som i min enfald trodde det var max demonstrerad sidvindskomposant beroende på flygplanstyp som fastställs av tillverkaren som avgör vad maskinen får landas i.
#5656 2018-05-16, 18:45
Banangurkazz
Det du beskriver är inte ok, piloten måste ha varit full eller trött.
#5657 2018-05-16, 18:56
nilserikkk
Vad är problemet?
Det blåser ibland och saker som är i luften kommer bli påverkade av detta.

Var glad att ni slapp hoppa av i farten.
#5658 2018-05-16, 19:00
just-in-i-anus
Jag tror att piloterna hemskt gärna vill komma hem till sina familjer när arbetspasset är slut. Därför chansar de inte utan har full koll på läget och reservplaner om det skulle behövas.
#5659 2018-05-16, 19:02
Flaskhalsat
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
För en vecka sen landade jag med SAS i Skellefteå. Men det var en hemsk landning, jag hann bli riktigt rädd! Först gick piloten ner, men fick lyfta igen p.g.a. vinden. Men när han väl landade, så gick det rejält vingligt till. Planet han vippa både åt höger o vänster o jag satt vid vingen o blev rädd att den skulle ta i marken.

Sidorna av vänster o höger landningsställ tog i.a.f. inte i samtidigt. Alla satt helt tysta i planet, o piloten sa inget i högtalarna, flygvärdinnan stod som vanligt o tackade för resan efteråt.

Jag flyger inte så jätteofta, men de jag var med, sa att det också var den värsta landningen de varit med om. Så jag undrar bara om detta är "vanligt", alltså nått som piloten hade full koll över, eller om det fanns risk att det hade kunnat sluta illa?


Det är absolut ingen fara, det är fullt möjligt att landa med upp till 30 graders vingförskjutning och det är vida långt över kraven som sätts för att landa i Sverige.
#5660 2018-05-16, 19:39
frange
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Det är absolut ingen fara, det är fullt möjligt att landa med upp till 30 graders vingförskjutning och det är vida långt över kraven som sätts för att landa i Sverige.


Vad är max för ett normalt passagerarflygplan, utan att ena vingspetsen tippar i marken/landningsbanan? Förstår ju att det varierar med vingbredd och hur högt på flygkroppen vingarna sitter, men för de vanligare trafikflygplanstyperna?
#5661 2018-05-16, 19:50
Det du beskriver låter helt normalt i mina öron. Jag flyger typ30 ggr per år, och det dära räknar man med.
Hade det varit 0,1% chans till krasch, så hade aftonbladet haft en EXTRA EXTRA!!!!! och intervjuat passagerare...
#5662 2018-05-16, 20:45
Ursprungligen postat av frange
Vad är max för ett normalt passagerarflygplan, utan att ena vingspetsen tippar i marken/landningsbanan? Förstår ju att det varierar med vingbredd och hur högt på flygkroppen vingarna sitter, men för de vanligare trafikflygplanstyperna?

Vet inte vad vingförskjutning betyder, men om man tittar på https://www.youtube.com/watch?v=w4EQuM_t8Fo vid 1:12 sekunder (just det landningsklippet börjar vid 0:26) och funderar på hur filmaren är placerad i förhållande till landningsbanan och vilket sida av flygplanet som syns så inser man att man inte nödvändigtvis måste landa med nosen i banans riktning. Och en vinge kan vara väldigt asymmetrisk. https://www.youtube.com/watch?v=LuLhKSU30Zs
#5663 2018-05-17, 22:05
Infogade tråden Var med om en otäck landning - Vanligt eller tillbud?.

/Mod
#5664 2018-05-27, 16:38
lollarn
2 frågor till piloterna

Hur långt måste det vara till destinationen för att det ska löna sig att gå upp på maxhöjd på 10 000m?

Skulle.man kunna spara på bränslet ifall.man flög i 500kmh istället för 800 kmh?