Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5833 2022-03-29, 15:48
521hej
Ursprungligen postat av DreamTwister
Och ändå ligger det i toppen av säkra modeller att flyga med (vad gäller krascher och dödsfall)... på samma nivå som Airbus 319-321


Det hjälper ju inte dom som satt på planet i Kina och kanske är den statistiken inte korrigerad och uppdaterad med senaste olyckan?

MAX ansågs väl också vara supersäker fram tills man upptäckte att den inte var det? 😅

Men jo, jag lyssnar på det resonemanget ändå faktiskt. Har ändå hållit mig ifrån att boka om hela resan (+ omväg + mellanlandning) bara för att få åka Airbus istället 😌
Inte mata känslan av falsk kontroll 🤘🏻
#5834 2022-03-29, 16:16
DreamTwister
Ursprungligen postat av 521hej
Det hjälper ju inte dom som satt på planet i Kina och kanske är den statistiken inte korrigerad och uppdaterad med senaste olyckan?

MAX ansågs väl också vara supersäker fram tills man upptäckte att den inte var det? 😅

Men jo, jag lyssnar på det resonemanget ändå faktiskt. Har ändå hållit mig ifrån att boka om hela resan (+ omväg + mellanlandning) bara för att få åka Airbus istället 😌
Inte mata känslan av falsk kontroll 🤘🏻

Jag refererar till en sammanställning, lite slarvigt uttryckt, över förekomsten av olyckor med döda passagerare per flygplanstyp; som är en, av flera metoder som anger ett mått på ”säkerheten” på respektive flygplan/modell.
Sålunda finns inte flygplansmodeller som inte haft olyckor med dödlig utgång för passagerare med, som tex Airbus 380 och Boeing 787.
MAX ligger av naturliga skäl inte så bra till 😏

Men om man jämför Boeing 737 NG med Airbus 320 ”familjen” är de i stort sett likvärdiga och jag tror att så länge du reser med seriösa flygbolag kan du känna dig säker.
#5835 2022-04-11, 00:30
peter_pung
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag refererar till en sammanställning, lite slarvigt uttryckt, över förekomsten av olyckor med döda passagerare per flygplanstyp; som är en, av flera metoder som anger ett mått på ”säkerheten” på respektive flygplan/modell.
Sålunda finns inte flygplansmodeller som inte haft olyckor med dödlig utgång för passagerare med, som tex Airbus 380 och Boeing 787.
MAX ligger av naturliga skäl inte så bra till 😏

Men om man jämför Boeing 737 NG med Airbus 320 ”familjen” är de i stort sett likvärdiga och jag tror att så länge du reser med seriösa flygbolag kan du känna dig säker.

Du har rätt. Sen känns det ändå som att Airbus har betydligt bättre kvalitetskontroll än Boeing. Det är mycket som har varit skumt kring Boeing de senaste åren och frågan är om vi någonsin får se ett lika bra plan som exempelvis 777 igen. Sorgligt, men sant.
#5836 2022-05-15, 20:13
kentuckyfry
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Nej jag är inte flygrädd. Jag har fullt förtroende för säkerheten inom flygbranschen.

Däremot är jag inte så förtjust i upplevelsen. Det är trångt och bullrigt på planet. Att ta sig till flygplatsen är ett stressmoment. Att befinna sig på flygplatsen är förnedring från början till slut, säkerhetskontroller, svindyr mat och dryck och shoppinghets. Fy fan!


Jag känner lite så också. Att resa med flyg är ingen trevlig upplevelse alls, det är enbart förenat med stress, trängsel och en massa frustration. För någon som avskyr att trängas med andra människor är det inte trevligt alls. Jag föredrar helt enkelt att ta bilen ut i Europa istället. Känner att jag tycker det är mindre och mindre värt med åren att utstå denna "förnedring" som du talar om.
#5837 2022-05-29, 19:38
Någon som kan hjälpa mig? Gärna en pilot men tar emot från vem som helst.

Saken:

Jag är sinnessjukt flygrädd. Blir bara värre och värre och det absolut värsta är starten. Vi i familjen ska resa till Grekland i juni. Jag har ångest bara jag tänker på främst starten redan nu. Då är intr ens resan beställd ännu.

När man sitter där och motorerna drar igång och planet kör på sen lyfter och 10 minuter framåt är 100% dödsångest på fullaste allvar.

Känns som att planet antingen inte ska orka upp och det blir som för det ryska hockeylaget eller att planet kör för sakta så det tappar fart en bit upp och att det kommer gå i backen. Känns liksom som att man står still nästan. Eller att planet ska stalla. Framförallt de 3 situationerna är de som känns ångestframkallande. Känns som en slantsingling varje gång.

Är det någon vänlig själ här som utförligt kan förklara hur stor någon av dessa risker är att det kan ske och berätta ur ett pilotperspektiv hur det funkar, om det liksom finns någon substans i mina farhågor? Det har ju liksom skett saker vid starter som det ryska hockeylaget.

Hade varit evigt tacksam om någon orkar läsa detta och hjälpa mig för jag bara drar på beställningen av resan.vill sopa den under mattan
#5838 2022-05-29, 19:43
Sen också.. Vi ska åka med Ving. Sunclass airlines (Thomas Cook?). Är det ett tryggt bolag säkerhetsmässigt?

Hur är piloterna på detta bolag eller sånna typer av bolag som Ving, Tui osv? Är det gamla avdankade piloter, nya unga osv.

Vet att det är korkade frågor men vad som helst som kan lindra min ångest är jag villig till att göra.
#5839 2022-05-30, 19:54
ksv
Ursprungligen postat av Henke54
Någon som kan hjälpa mig? Gärna en pilot men tar emot från vem som helst.

Saken:

Jag är sinnessjukt flygrädd. Blir bara värre och värre och det absolut värsta är starten. Vi i familjen ska resa till Grekland i juni. Jag har ångest bara jag tänker på främst starten redan nu. Då är intr ens resan beställd ännu.

När man sitter där och motorerna drar igång och planet kör på sen lyfter och 10 minuter framåt är 100% dödsångest på fullaste allvar.

Känns som att planet antingen inte ska orka upp och det blir som för det ryska hockeylaget eller att planet kör för sakta så det tappar fart en bit upp och att det kommer gå i backen. Känns liksom som att man står still nästan. Eller att planet ska stalla. Framförallt de 3 situationerna är de som känns ångestframkallande. Känns som en slantsingling varje gång.
Är det någon vänlig själ här som utförligt kan förklara hur stor någon av dessa risker är att det kan ske och berätta ur ett pilotperspektiv hur det funkar, om det liksom finns någon substans i mina farhågor? Det har ju liksom skett saker vid starter som det ryska hockeylaget.

Hade varit evigt tacksam om någon orkar läsa detta och hjälpa mig för jag bara drar på beställningen av resan.vill sopa den under mattan
Man startar nästan alltid med reducerad motorkraft för att spara på motorerna. Det är noga uträknat innan och om behov finns är det bara att gasa på.
Man har så mycket extrakraft tillgänglig att man kan få motorstopp på ena motorn medan man fortfarande befinner sig på banan och ändå klara att lyfta enbart med kraften från den andra.
#5840 2022-05-30, 20:03
ksv
Ursprungligen postat av Henke54
Sen också.. Vi ska åka med Ving. Sunclass airlines (Thomas Cook?). Är det ett tryggt bolag säkerhetsmässigt?

Hur är piloterna på detta bolag eller sånna typer av bolag som Ving, Tui osv? Är det gamla avdankade piloter, nya unga osv.
Det är ett anrikt gammalt skandinaviskt bolag som haft olika namn genom tiderna men som ändå i praktiken varit samma flygbolag.
Grundat 1964 som Conair och sedan sammanslaget med SAS charterbolag Scanair 1994.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Cook_Airlines_Scandinavia

Det har generellt varit ett flygbolag som varit mycket eftertraktat att jobba för som pilot.
Jag är osäker på hur det ser ut idag men hos t.ex. konkurrenten TUI har på senare år både löner och arbetsförhållanden varit betydligt bättre än på SAS för piloter.

Du kan lugnt utgå ifrån att Sunclass har erfarna piloter som får träning som håller hög nivå. Jag skulle inte tveka att skicka min familj med dem.
#5841 2022-05-30, 21:31
VarmaDrycker
Ursprungligen postat av Henke54
Vet att det är korkade frågor men vad som helst som kan lindra min ångest är jag villig till att göra.
Antal döda i Sverige år 2020:

Totalt: 98.000 personer
Pga flygolyckor inom kommersiell flygtrafik: 0 personer

Risken att du skall dö i en flygolycka är alltså statistiskt sett noll. Risken att du skall dö av något annat, däremot, är 100%.

Men se det positivt. Det är väl bra, ändå, att svetta ur sig lite av sin dödsångest i ett par timmar när man flyger, och sedan känna sig lättad efteråt, istället för att tro på statistiken och gå och tänka hela dagarna på hur det kommer att kännas den där dagen då man får sin hjärtinfarkt eller sitt cancerbesked.
#5842 2022-05-30, 21:45
DrunkenZealot
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Antal döda i Sverige år 2020:

Totalt: 98.000 personer
Pga flygolyckor inom kommersiell flygtrafik: 0 personer

Risken att du skall dö i en flygolycka är alltså statistiskt sett noll. Risken att du skall dö av något annat, däremot, är 100%.

Men se det positivt. Det är väl bra, ändå, att svetta ur sig lite av sin dödsångest i ett par timmar när man flyger, och sedan känna sig lättad efteråt, istället för att tro på statistiken och gå och tänka hela dagarna på hur det kommer att kännas den där dagen då man får sin hjärtinfarkt eller sitt cancerbesked.

Fast just flyga är något konstigt med. Är så många som inte gillar det, bland annat inte jag. Jämför man med tåg så är ju det ingen större skillnad. Ändå upplevs flygningar som mer ångestladdade. Jag tror det beror på att man är höjdrädd. Jag mår i alla fall bara sämre och sämre ju högre upp jag är.
#5843 2022-05-30, 21:53
Ursprungligen postat av ksv
Man startar nästan alltid med reducerad motorkraft för att spara på motorerna. Det är noga uträknat innan och om behov finns är det bara att gasa på.
Man har så mycket extrakraft tillgänglig att man kan få motorstopp på ena motorn medan man fortfarande befinner sig på banan och ändå klara att lyfta enbart med kraften från den andra.


Tack för svar. Att planet skulle stalla är med andra ord så liten chans att det knappt finns? Vad gäller det ryska planet, är det också sjukt minimal chans? Jag kommer inte ihåg vad som hände där riktigt men det kom väl aldrig upp liksom?

Okej, så rädslan vid start är rätt obefogad med andra ord? Är det liksom en Walk in the park för en pilot?

Så bra, kan hända det blir Ving till Cypern nu. Men det är väl inga konstigheter där med landningsbana eller dåligt väder eller liknande heller?
#5844 2022-05-30, 21:57
Snickartasken
Spelar ingen större roll hur man dör. I dag eller i morgon, eller om åratal. Det är lidandet till döden som spelar roll. En flygkrasch är inte så mycket lidande. Bara lite panik innan krasch.
Då är det betydligt värre när kroppen släcker ner långsamt..