Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag förstår att detta är situationer du själv inte hamnar i väl i luften men vad kan det vara för typ av scenario som ni får träning i?
Motorbortfall/brand i olika ogynnsamma situationer som att man är kvar på banan men har för lite sträcka kvar för att stanna och följaktligen få lyfta på en motor. Därefter olika former av inflygningar på en motor med så dåligt väder att man tvingas till missed approach.
Det finns hundratals olika fel på allt ifrån elsystem, pneumatik, instrument, hydraulsystem, flygkontroller/klaffar mm som återkommer i simulatorpassen.
Man simulatortränas en gång i halvåret men fokus skiftas mellan olika system så att man över tid kommer ha fått prova på det mesta.
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Hur mycket gör din erfarenhet dig till en bättre pilot? Hur mycket bättre pilot är du idag jämfört med dina första flygningar när du var precis var färdig-utbildad?
En nyutbildad pilot har i regel flugit runt 200 timmar i enmotoriga sportflygplan, samt kanske 20-50 timmar i något litet tvåmotorigt propellerplan.
När man kommer ur flygskolan är man alltså i princip att betrakta som lärling.
Min kapacitet idag som befälhavare på interkontinentala flygningar med närmare 10000 h flygtid (varav merparten på tung jet), går inte ens att jämföra med när jag kom från skolan.
Ibland jämförs pilotyrket lite slarvigt med en busschaufförs. Det är en dålig jämförelse, eftersom pilotyrket bara till en del handlar om att köra själva fordonet. Det är inte något som tar åratal att lära sig bli bra på.
En större del av yrkesrollen handlar om att använda sin erfarenhet till att på bästa sätt ansvara för att farkosten kommer från punkt A till B.
Ska man jämföra pilotyrket med något, ligger nog sjöbefäl närmast. Det är inte så knepigt att lära sig köra motorbåt, men steget till att ansvara för ett kryssningsfartyg eller en oljetanker är därifrån ganska stort. Innan man gör det bör man ha ägnat några år åt att faktiskt uppleva olika tänkbara vädersituationer och annat man kan råka åt för.
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Även det du skrev med fin fördel som pax eftersom du är pilot, har du nångång som pax tänkt tanken att den pilot du som styr gör någonting du finner minsta konstigt? Kanske inte farligt då, men "de var en märklig manöver" eller what so ever...?
Det har säkert hänt, men jag kommer inte ihåg något särskilt nu.
Alltså inte något jag upplevt som obehagligt, för då hade jag säkert kommit ihåg.