Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Den olyckan du tänker på är inte relevant. Det var ett väldigt litet (3 plan) och illa skött flygbolag, som fuskade med pilotlicenser och allt möjligt annat. De var belagda med flygförbud inom EU pga för dåliga säkerhetsrutiner och efter olyckan fick de även sin licens inom Ryssland upphävd och bolaget finns inte mer.
https://en.wikipedia.org/wiki/YAK-Service
Det var sådana skumma småbolag som stod för huvuddelen av alla olyckor under perioden då det var många krascher i Ryssland, och sådana skitbolag finns inte ens där längre.
Exakt så.
Ursprungligen postat av Henke54
Tack för svar. Att planet skulle stalla är med andra ord så liten chans att det knappt finns? Vad gäller det ryska planet, är det också sjukt minimal chans? Jag kommer inte ihåg vad som hände där riktigt men det kom väl aldrig upp liksom?
Som
VarmaDrycker skriver, är det inte relevant här. Låter man bli skumma flygbolag från skumma länder så är risken för sådana otäckheter försumbar.
Ursprungligen postat av Henke54
Okej, så rädslan vid start är rätt obefogad med andra ord? Är det liksom en Walk in the park för en pilot?
Ja, fullständigt.
Det görs 40 miljoner kommersiella flygningar i världen per år. Det blir 76 starter i minuten i genomsnitt. Flygplan startar och landar fullständigt rutinmässigt hela tiden.
De ytterst få gånger allvarliga olyckor inträffar är det oftast kopplat till länder och flygbolag med lägre säkerhetsstandard.
Ursprungligen postat av Henke54
Så bra, kan hända det blir Ving till Cypern nu. Men det är väl inga konstigheter där med landningsbana eller dåligt väder eller liknande heller?
Jag landat i Larnaca många gånger och det är inget speciellt med den flygplatsen.
Lång bana, ingen hög terräng nära flygplatsen och bra inflygningshjälpmedel (ILS).