Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5953 2023-05-10, 09:54
WD40556
Ursprungligen postat av Hefaiston
Kortfattat, nej och nej.

Om vi börjar bakifrån, händelserapporter är inte offentliga utan är tvärtom mycket hårt sekretessbelagda. Detta för att skribenterna måste våga rapportera utan risk för repressalier, rapporter får därför enbart användas av kvalificerad personal på rätt sätt, och det finns krav på att företag ska utreda händelser korrekt och opartiskt samt tillämpa ”just culture”.

De rapporter som är offentliga är de som görs av haverikommissioner, i Sverige SHK, varje land har sin egen. De utreder endast väldigt specifika händelser, olyckor eller mycket allvarliga incidenter. De är så extremt ovanliga att det var du inte med om, säger jag på ren statistik.

Vi kan inte veta vad du var med om, man kan spekulera med t.ex. flightradar 24, där kan man ibland se om det verkar vara flygplan framför som är i vägen/långsamma. I ditt fall låter det osannolikt, de gånger jag varit med om ett pådrag pga annat flygplan har besättningen sagt det.

Pådrag (eller engelskans go around) är en standardprocedur, det är inte jättevanligt men inte heller ovanligt (på större flygplatser brukar man säga att man snittar ett pådrag på några hundra inflygningar). I det här fallet låter det som att något tekniskt på flygplanet inte varit redo för landning, har varnat eller liknande. Då flyger man helt enkelt vidare, avbryter landningen och sen felsöker man i lugn och ro. Men exakt vad det var i ditt fall kan vi inte veta.

Jag förstår att det känns ovant, men det är ingenting att oroa sig för.


Vilket toppensvar! Tack!

Kanske du kan svara på ytterligare en fråga? Jag brukar räkna sekunder från start till "binget" kommer som säger att personalen får resa på sig. Det är alltid väldigt olika hur lång tid det tar. Min senaste teori är att det "bingas" när man nått en höjd på ca 3000m. Vad tror du om det?
#5954 2023-05-10, 12:51
Tratten52
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vore det så, så skulle 777 inte få flyga med den vikten.


Det har aldrig hänt och det är antagligen endast testat i simulator.
#5955 2023-05-10, 13:16
Ursprungligen postat av Tratten52
Det har aldrig hänt och det är antagligen endast testat i simulator.

Oavsett hur det är testat så är kravet att få ett flygplan godkänt att det kan flyga på en motor ifall den andra slås ut. Har du fakta som visar att en 777 skulle slå i backen om ena motorn stannade och i så fall godkänts felaktigt?
#5956 2023-05-10, 21:06
Ursprungligen postat av WD40556
För ett par veckor sedan hände något konstigt som jag som flygrädd reagerade på. Var på väg att landa. Vi låg rakt på inflygning. 500m... 400m jag kommer inte ihåg nu om landningsställen var ute. Men plötsligt drar piloten rakt upp igen, som vid en start. Vi kommer upp på ca 1000m då han säger att vi kunde inte landa pga antingen "technical malfunfunction" eller "operational malfunction". Jag var så skärrad så jag hörde bara "malfunctional" Sedan sa han; We will try to land again.
Det gick bra, men jag var jävligt rädd. Det blåste ingenting och det var klar sikt (även om det var på natten)
Är det någon här som kan svara på vad som hände? Och om det var en incident (flyg/bil på landningsbanan) kan man hitta en sån rapport någonstans?

Som tillägg till Hefaistons svar kan nämnas att stora flygplatser har flera hundra landningar per dygn. I London hanterade varje landningsbana på Heathrow en bit över 300 landningar per dygn innan pandemin och Gatwick något liknande. De flygplatserna är dock lite extrema, jag har själv, i klart väder och från en av terminalerna, samtidigt kunnat se de tre nästa flygplanen på väg att landa på samma bana på Heathrow.
Så orsaker kan vara att ett flygplan som skulle landa eller starta innan ditt flyg landade inte han lämna banan. Jag gissar att det i vissa fall även kan handla om tid mellan flygplanen, enkelt uttryck får inte ett litet flygplan komma för nära ett stort pga turbulens (jämför med båtar och vågor).
Vill du vet mer om just ditt fall så kan Fligthradar24 och liknande tjänster spela upp historik.
#5957 2023-05-11, 07:11
Ursprungligen postat av WD40556
Vilket toppensvar! Tack!

Kanske du kan svara på ytterligare en fråga? Jag brukar räkna sekunder från start till "binget" kommer som säger att personalen får resa på sig. Det är alltid väldigt olika hur lång tid det tar. Min senaste teori är att det "bingas" när man nått en höjd på ca 3000m. Vad tror du om det?

Det här kan piloterna bättre, men min uppfattning är att man släpper kabinen så fort man kan med hänsyn till omständigheterna. Har man väder man ska undvika behåller man dem sittande pga risken för turbulens, jag misstänker att man även gör det fram tills man flyger i hyfsat rätt riktning (manövreringen i terminalområdet är klar).

Här får någon av piloterna gärna lägga ut texten mera.
#5958 2023-05-11, 08:30
WD40556
Ursprungligen postat av Neksnor

Vill du vet mer om just ditt fall så kan Fligthradar24 och liknande tjänster spela upp historik.


Det var den 6 april, man måste vara medlem för att se så långt tillbaka i tiden?
#5959 2023-05-11, 18:44
Ursprungligen postat av WD40556
Det var den 6 april, man måste vara medlem för att se så långt tillbaka i tiden?

Jag är ganska säker på att Flightradar24 kräver deras dyraste abonnemang för att se flyg som är äldre än en månad.
#5960 2023-05-11, 18:56
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det här kan piloterna bättre, men min uppfattning är att man släpper kabinen så fort man kan med hänsyn till omständigheterna. Har man väder man ska undvika behåller man dem sittande pga risken för turbulens, jag misstänker att man även gör det fram tills man flyger i hyfsat rätt riktning (manövreringen i terminalområdet är klar).

Här får någon av piloterna gärna lägga ut texten mera.

Ja det är likadant med ”Fastend Seatbelt”-skylten. Är det turbulent väder så har dom den tänd längre än om det är stabilt väder.
#5961 2023-05-11, 19:04
ksv
Ursprungligen postat av WD40556
För ett par veckor sedan hände något konstigt som jag som flygrädd reagerade på. Var på väg att landa. Vi låg rakt på inflygning. 500m... 400m jag kommer inte ihåg nu om landningsställen var ute. Men plötsligt drar piloten rakt upp igen, som vid en start. Vi kommer upp på ca 1000m då han säger att vi kunde inte landa pga antingen "technical malfunfunction" eller "operational malfunction". Jag var så skärrad så jag hörde bara "malfunctional" Sedan sa han; We will try to land again.
Det gick bra, men jag var jävligt rädd. Det blåste ingenting och det var klar sikt (även om det var på natten)
Är det någon här som kan svara på vad som hände? Och om det var en incident (flyg/bil på landningsbanan) kan man hitta en sån rapport någonstans?
Eftersom de uttryckligen sa att det var tekniskt relaterat var det antagligen ett felmeddelande de fick när de konfigurerade flygplanet för landning. Förmodligen något felmeddelande i samband med att de fällde ut klaffarna.

Det finns alternativa sätt att få ut klaff (t.ex. elmotor istället för hydraul) och om inte banan är jättekort går det utmärkt att landa med klaffarna delvis ut eller inte ute alls. Det här kräver dock lite mer checklistor som måste göras och då man vill undvika att sitta med näsan i en massa text när man flyger på låg höjd, gör man hellre en go-around. Då får man dessutom lite mer tid på sig och slipper stressa.
#5962 2023-05-11, 20:45
DreamTwister
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag är ganska säker på att Flightradar24 kräver deras dyraste abonnemang för att se flyg som är äldre än en månad.

Tror Silver ger 90 dagars historik
#5963 2023-05-12, 09:54
WD40556
Ursprungligen postat av ksv
Eftersom de uttryckligen sa att det var tekniskt relaterat var det antagligen ett felmeddelande de fick när de konfigurerade flygplanet för landning. Förmodligen något felmeddelande i samband med att de fällde ut klaffarna.

Det finns alternativa sätt att få ut klaff (t.ex. elmotor istället för hydraul) och om inte banan är jättekort går det utmärkt att landa med klaffarna delvis ut eller inte ute alls. Det här kräver dock lite mer checklistor som måste göras och då man vill undvika att sitta med näsan i en massa text när man flyger på låg höjd, gör man hellre en go-around. Då får man dessutom lite mer tid på sig och slipper stressa.


Tack för svar!
Ok, så om felet skulle uppstått igen, så hade de läst in sig på hur de skulle göra på alternativa tillvägagångsätt?
Jag gillade verkligen inte när piloten sa; We will try to land again.
Alltså try, som typ; Jaha, vi får väl se, det kanske skiter sig totalt. Vi får se.

Men det kanske är standardformulering och jag övertolkade.
#5964 2023-05-13, 02:26
ksv
Ursprungligen postat av WD40556
Tack för svar!
Ok, så om felet skulle uppstått igen, så hade de läst in sig på hur de skulle göra på alternativa tillvägagångsätt?
Jag gillade verkligen inte när piloten sa; We will try to land again.
Alltså try, som typ; Jaha, vi får väl se, det kanske skiter sig totalt. Vi får se.

Men det kanske är standardformulering och jag övertolkade.
Det var olyckligt uttryckt och något man verkligen måste tänka på som pilot när man pratar till passagerarna.

Om jag får spekulera så skulle jag gissa på att ni fick en varningslampa när klaffen skulle fällas ut sista steget. Normal procedur är då go-around och det kan hända att varningslampan släcks när man tar in klaffen.
Om felet försvinner kanske man väljer att göra "ett nytt försök" till inflygning innan man ger sig på den mer omständliga proceduren med alternate flaps. Det värsta som kan hända är då att varningslampan tänds igen och att man därefter får använda den alternativa metoden för att ta ut klaffarna.

Det är inte någon förhöjd fara för flygplanet och passagerarna utan handlar mest om ett praktiskt förfarande. Det är olyckligt när pilotjargong råkar följa med när passagerarna adresseras då det såklart riskerar att missuppfattas av många som är flygrädda.