Ursprungligen postat av WD40556
Tack för svar!
Ok, så om felet skulle uppstått igen, så hade de läst in sig på hur de skulle göra på alternativa tillvägagångsätt?
Jag gillade verkligen inte när piloten sa; We will try to land again.
Alltså try, som typ; Jaha, vi får väl se, det kanske skiter sig totalt. Vi får se.
Men det kanske är standardformulering och jag övertolkade.
Det var olyckligt uttryckt och något man verkligen måste tänka på som pilot när man pratar till passagerarna.
Om jag får spekulera så skulle jag gissa på att ni fick en varningslampa när klaffen skulle fällas ut sista steget. Normal procedur är då go-around och det kan hända att varningslampan släcks när man tar in klaffen.
Om felet försvinner kanske man väljer att göra "ett nytt försök" till inflygning innan man ger sig på den mer omständliga proceduren med alternate flaps. Det värsta som kan hända är då att varningslampan tänds igen och att man därefter får använda den alternativa metoden för att ta ut klaffarna.
Det är inte någon förhöjd fara för flygplanet och passagerarna utan handlar mest om ett praktiskt förfarande. Det är olyckligt när pilotjargong råkar följa med när passagerarna adresseras då det såklart riskerar att missuppfattas av många som är flygrädda.