Ursprungligen postat av pennypennypenny
Landade precis nyss efter en långflygning. Under resan har jag grubblat en del. Jag är varken rädd eller orädd när jag flyger, men jag är alltid lika nervös och orolig varje gång.
Jag är mest orolig för att hamna i ett självmordflygplan.
Tex Germanwings Flight 9525. Jag blev förvånad över att det har förekommit fler självmord bland piloter tidigare. Minst 100 fall. Men jag förstår att självmord bland piloter är sällsynt. Jag har försökt övertala mig själv att det inte kommer att hända, men jag blir ändå orolig.
Det finns några kända fall och ytterligare några misstänka, men ska man komma upp i 100 får man nog räkna med andra världskrigets kamikazepiloter.
Tänkt på att det genomförs 40 miljoner kommersiella flygningar varje år av hundratusentals piloter världen över. År efter år, och ändå har vi bara ett fåtal kända fall. Att det inte skett fler beror på att det här är en extremt kontrollerad yrkesgrupp. Man genomgår utvärdering av psykolog både när man tar flygcertifikatet och vid varje anställningstillfälle. Därtill genomgår man undersökning hos specialiserad flygläkare varje år där hänsyn även tas till om mental ohälsa uppstått.
Sannolikheten att du ska mejas ner av mötande långtradarchaffis med psykisk ohälsa eller andra motiv är hundratals gånger större.
När det gäller kraschen med German Wings visade det sig att läkare i Tyskland inte hade rapporteringsplikt om de behandlade piloter som sökte hjälp för psykisk ohälsa. Det är ändrat nu.
I Sverige har vi haft rapporteringsplikt till Transportstyrelsen hela tiden. Samma gäller vid drog- och alkoholproblem.
Ursprungligen postat av pennypennypenny
Det vore bra om någon pilot i tråden kunde hjälpa mig att dämpa min flygrädsla.
Hur noggranna är flygbolagen med att inte skicka upp piloter med psykisk ohälsa i luften? Hur strikta är de med att dela ut pilotlicenser?
Utöver de obligatoriska undersökningarna jag nämnde ovan arbetar vi idag med kollegor som ska fungera som kontaktpersoner (Peer Support Program) som man kan kontakta om man mår dåligt eller har det jobbigt i privatlivet.
Här tänker jag att chansen är högre att man flyger med piloter som mår bra, om det är ett flygbolag som har schyssta anställningsvillkor och anställningstrygghet.
Får man stöd och hjälp istället för sparken om man är sjuk och berättar om sina problem, bör det leda till högre säkerhet.
Ursprungligen postat av pennypennypenny
Hur vet ni att ni kan lita på era kollegor när ni går till toaletten? "Du, Janne, jag måste gå och slå en drill, lås inte dörren bara..." Eller om andrepiloten plötsligt säger att det är tråkigt med livet, vad gör man då? Jag menar, en pilot kan väl använda våld och ta över rodret.
Ska man hårdra det tror jag det är säkrare att lämna en pilotkollega som genomgått rigorösa kontroller ensam i cockpit än att stänga in denne med någon säsongsanställd kabinanställd som tagits in via något rekryteringsbolag.