Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#6097 2024-08-11, 23:46
StinkStifelz
Nej flyga är inget jag gillar alls. Det börjar redan i bilen på väg till Arlanda. Tankarna snurrar, kan knappt äta, får som host/spy-attacker.
Ändå har jag säkert flugit 30 ggr hittills, visst har det blivit bättre men likväl när man sitter där fastspänd och svetten sprutar med högsta möjliga volym av judas Priest pga av vill inte höra alla ljud. Såhär är det varje gång start/landning. Väl i luften går det ok.

Allafall landade på kreta för cirkus 2 veckor sedan. Precis innan touchdown gasade piloten på rejält i någon sekund. Hela inflygningen var väldigt skakig och var nog den obehagligaste landningen hittills.

Rätade piloten upp planet?
#6098 2024-09-07, 01:41
Merwinna
Hur är det när man har jobbat som pilot några år? Kan man hålla fascinationen levande, eller blir det monotont och tråkigt? Jag tänker att det är mycket att räkna på, mycket att hålla i minnet, mycket rutiner? Och OERHÖRT styrt naturligtvis, inget utrymme för kreativitet, precis. Ständiga tester och kontroller och övervakning (och så måste det ju vara såklart). Jag antar att detta med uniformen och kvinnor som ger beundrande blickar bara för den, på flygplatserna, också wears off efter en tid?
#6099 2024-09-10, 20:26
Vatos.Locos
Hur stor är chansen att pilot eller assisterande väljer att krocka planet? Det är nog det läskigaste jag kan tänka mig.
#6100 2024-09-11, 01:55
xituno
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Hur stor är chansen att pilot eller assisterande väljer att krocka planet? Det är nog det läskigaste jag kan tänka mig.


De senaste 10 åren (2013-2023) har det gjorts ungefär 349 miljoner kommersiella flygningar.

Vad jag kan hitta så har följande kommersiella flygningar kraschats avsiktligt under perioden:

2014 Malaysia Airlines Flight 370
2015 Germanwings Flight 9525
2022 China Eastern Airlines Flight 5735

Det gör att det är 1 chans på 116 miljoner.

För att få ett hum om hur vanligt det är kan man ju jämföra med föjande:
Sannolikheten att få 7 rätt på Lotta är 1 på 6,7 miljoner.
Sannolikheten att träffas av blixten under ett 80 årigt liv är 1 på 10000.

Så jag skulle vilja påstå att det är ofattbart extremt ovanligt "att pilot eller assisterande väljer att krocka planet".
#6101 2024-09-11, 12:09
Vatos.Locos
Ursprungligen postat av xituno
De senaste 10 åren (2013-2023) har det gjorts ungefär 349 miljoner kommersiella flygningar.

Vad jag kan hitta så har följande kommersiella flygningar kraschats avsiktligt under perioden:

2014 Malaysia Airlines Flight 370
2015 Germanwings Flight 9525
2022 China Eastern Airlines Flight 5735

Det gör att det är 1 chans på 116 miljoner.

För att få ett hum om hur vanligt det är kan man ju jämföra med föjande:
Sannolikheten att få 7 rätt på Lotta är 1 på 6,7 miljoner.
Sannolikheten att träffas av blixten under ett 80 årigt liv är 1 på 10000.

Så jag skulle vilja påstå att det är ofattbart extremt ovanligt "att pilot eller assisterande väljer att krocka planet".


Tack blev lite lugnare nu.
#6102 2024-09-11, 12:12
Vahra
Ursprungligen postat av xituno
De senaste 10 åren (2013-2023) har det gjorts ungefär 349 miljoner kommersiella flygningar.

Vad jag kan hitta så har följande kommersiella flygningar kraschats avsiktligt under perioden:

2014 Malaysia Airlines Flight 370
2015 Germanwings Flight 9525
2022 China Eastern Airlines Flight 5735

Det gör att det är 1 chans på 116 miljoner.

För att få ett hum om hur vanligt det är kan man ju jämföra med föjande:
Sannolikheten att få 7 rätt på Lotta är 1 på 6,7 miljoner.
Sannolikheten att träffas av blixten under ett 80 årigt liv är 1 på 10000.

Så jag skulle vilja påstå att det är ofattbart extremt ovanligt "att pilot eller assisterande väljer att krocka planet".

Rätt många som har blivit träffade av blixten på sistone ^^

Nej men det är tryggt att resa, säkraste transportalternativet
#6103 2024-09-11, 12:20
george.sthlm
Ursprungligen postat av xituno
De senaste 10 åren (2013-2023) har det gjorts ungefär 349 miljoner kommersiella flygningar.

Vad jag kan hitta så har följande kommersiella flygningar kraschats avsiktligt under perioden:

2014 Malaysia Airlines Flight 370
2015 Germanwings Flight 9525
2022 China Eastern Airlines Flight 5735

Det gör att det är 1 chans på 116 miljoner.

För att få ett hum om hur vanligt det är kan man ju jämföra med föjande:
Sannolikheten att få 7 rätt på Lotta är 1 på 6,7 miljoner.
Sannolikheten att träffas av blixten under ett 80 årigt liv är 1 på 10000.

Så jag skulle vilja påstå att det är ofattbart extremt ovanligt "att pilot eller assisterande väljer att krocka planet".


Asiana ( korea) har en 747 som med all sanorlikhet crashades med flit.
Tror även Egypt air har en självmordsflight ?
#6104 2024-09-12, 03:22
xituno
Ursprungligen postat av george.sthlm
Asiana ( korea) har en 747 som med all sanorlikhet crashades med flit.
Tror även Egypt air har en självmordsflight ?


Ursprungligen postat av george.sthlm
Asiana ( korea) har en 747 som med all sanorlikhet crashades med flit.
Tror även Egypt air har en självmordsflight ?



Jag kan bara hitta en krasch med en 747 från Asiana, Asiana Airlines Flight 991, som var ett fraktflygplan som kraschade 2011 efter en brand ombord.

Tänker du på EgyptAir Flight 990 från 1999?

Båda inträffade utanför det tidsintervall jag tittade på.

Poängen med mitt inlägg var att även om du flyger dygnet runt under 100 år så är sannolikheten så otroligt låg för att du ska befinna dig på ett flygplan som avsiktligt kraschas av personalen att det är slöseri med tankekraft att ens fundera på det.
#6105 2024-11-14, 23:56
ksv
Ursprungligen postat av pennypennypenny
Landade precis nyss efter en långflygning. Under resan har jag grubblat en del. Jag är varken rädd eller orädd när jag flyger, men jag är alltid lika nervös och orolig varje gång.

Jag är mest orolig för att hamna i ett självmordflygplan.

Tex Germanwings Flight 9525. Jag blev förvånad över att det har förekommit fler självmord bland piloter tidigare. Minst 100 fall. Men jag förstår att självmord bland piloter är sällsynt. Jag har försökt övertala mig själv att det inte kommer att hända, men jag blir ändå orolig.
Det finns några kända fall och ytterligare några misstänka, men ska man komma upp i 100 får man nog räkna med andra världskrigets kamikazepiloter.

Tänkt på att det genomförs 40 miljoner kommersiella flygningar varje år av hundratusentals piloter världen över. År efter år, och ändå har vi bara ett fåtal kända fall. Att det inte skett fler beror på att det här är en extremt kontrollerad yrkesgrupp. Man genomgår utvärdering av psykolog både när man tar flygcertifikatet och vid varje anställningstillfälle. Därtill genomgår man undersökning hos specialiserad flygläkare varje år där hänsyn även tas till om mental ohälsa uppstått.

Sannolikheten att du ska mejas ner av mötande långtradarchaffis med psykisk ohälsa eller andra motiv är hundratals gånger större.

När det gäller kraschen med German Wings visade det sig att läkare i Tyskland inte hade rapporteringsplikt om de behandlade piloter som sökte hjälp för psykisk ohälsa. Det är ändrat nu.
I Sverige har vi haft rapporteringsplikt till Transportstyrelsen hela tiden. Samma gäller vid drog- och alkoholproblem.

Ursprungligen postat av pennypennypenny
Det vore bra om någon pilot i tråden kunde hjälpa mig att dämpa min flygrädsla.

Hur noggranna är flygbolagen med att inte skicka upp piloter med psykisk ohälsa i luften? Hur strikta är de med att dela ut pilotlicenser?
Utöver de obligatoriska undersökningarna jag nämnde ovan arbetar vi idag med kollegor som ska fungera som kontaktpersoner (Peer Support Program) som man kan kontakta om man mår dåligt eller har det jobbigt i privatlivet.

Här tänker jag att chansen är högre att man flyger med piloter som mår bra, om det är ett flygbolag som har schyssta anställningsvillkor och anställningstrygghet.
Får man stöd och hjälp istället för sparken om man är sjuk och berättar om sina problem, bör det leda till högre säkerhet.

Ursprungligen postat av pennypennypenny
Hur vet ni att ni kan lita på era kollegor när ni går till toaletten? "Du, Janne, jag måste gå och slå en drill, lås inte dörren bara..." Eller om andrepiloten plötsligt säger att det är tråkigt med livet, vad gör man då? Jag menar, en pilot kan väl använda våld och ta över rodret.
Ska man hårdra det tror jag det är säkrare att lämna en pilotkollega som genomgått rigorösa kontroller ensam i cockpit än att stänga in denne med någon säsongsanställd kabinanställd som tagits in via något rekryteringsbolag.
#6106 2024-11-15, 00:03
ksv
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur är det när man har jobbat som pilot några år? Kan man hålla fascinationen levande, eller blir det monotont och tråkigt? Jag tänker att det är mycket att räkna på, mycket att hålla i minnet, mycket rutiner? Och OERHÖRT styrt naturligtvis, inget utrymme för kreativitet, precis. Ständiga tester och kontroller och övervakning (och så måste det ju vara såklart).
Det händer att piloter byter karriär men de flesta förblir engagerade.
När det gäller att hålla sig ajour och vara påläst, går det inte ens att komma undan. Man gör träning i flygsimulator årligen och i samband med det även flygprov. Det är lite som att ha körkort men behöva göra ny uppkörning och teoriprov varje år.
När man gör de här "uppflygningarna" betygsätts man på en hel rad punkter och det följs sedan upp över tid.

Ursprungligen postat av Merwinna
Jag antar att detta med uniformen och kvinnor som ger beundrande blickar bara för den, på flygplatserna, också wears off efter en tid?
Glöm inte att vi har många duktiga kvinnliga piloter också, och de blir allt fler!
#6107 2024-11-15, 00:45
Merwinna
Ursprungligen postat av ksv
Det händer att piloter byter karriär men de flesta förblir engagerade.
När det gäller att hålla sig ajour och vara påläst, går det inte ens att komma undan. Man gör träning i flygsimulator årligen och i samband med det även flygprov. Det är lite som att ha körkort men behöva göra ny uppkörning och teoriprov varje år.
När man gör de här "uppflygningarna" betygsätts man på en hel rad punkter och det följs sedan upp över tid.

Glöm inte att vi har många duktiga kvinnliga piloter också, och de blir allt fler!


Det känns tryggt - ur en passagerares perspektiv. Så borde det vara med körkort också, då skulle vi ha betydligt färre trafikolyckor. Och även hälsokontroller.

Ja, men kvinnliga piloter får väl inte beundrande blickar? De är lite underliga fåglar i den där världen, ungefär som manliga stewards. Utan det är väl i så fall flygvärdinnorna som får det från männen?