Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4909 2014-12-17, 11:11
PilotHockey
Ursprungligen postat av Ordix
Tack för den korrigeringen. Av ren nyfikenhet, vad beror hastigheten på? Jag menar om förhållandena är precis likadana (vikt, väder och lutning) för bana 1 som är x meter lång och bana 2 som är y meter lång, är det samma hastighet för båda banor trots skillnad i längd?

Krångligt formulerat, är rätt trött, hoppas du förstod.


Ja är förhållande exakt likadana för Landvetter Bana 03 och Arlanda Bana 08 för en given tidpunkt så kommer V1 vara likadan för båda banor.
#4910 2014-12-17, 11:16
PilotHockey
Ursprungligen postat av Beaumont
Förenklat, när du passerar hastigheten V1 går det inte längre att på ett säkert sätt stoppa planet. Hastigheten beror på ett gäng parametrar, där användbar längd på banan är ett faktor.


Allting beror på faktorer och mänsklig impulser i att ta beslut. T.ex. så finns det en krisande moment mellan V1 och V2 (V1 sista farten att avbryta starten, V2 efter detta klarar du dig flygande på en motor i ett tvåmotorigtflygplan) V1 och V2. Tappar du en motor mellan dessa hastigheter så skall du i teorin inte kunna flyga vidare.

Jag kan ju säga att hade jag fått motorbortfall precis efter V1 hade jag fortsatt, men hade båda motorerna lagt av så måste man kunna tänka med rent sunt förnuft, då är det bara att trycka spaken nedåt och bromsa allt vad planet orkar med, skitsamma om man glider av banan och förstör landingsstället eller åker in i ett staket, det är fan så mycket bättre att göra det i 40km/h vilket kanske är farten när du glider av i slutet av banan, än att du lyfter och flyger rakt in i skogen som är 100meter framför staketet i 250km/h
#4911 2014-12-17, 11:17
PilotHockey
Kontentan är alltså att efter V1 lyfter du, om inget extraordinärt inträffar så att du måste få ner planet och bromsa in så mycket som möjligt för att göra så lite skada som möjligt på flygplan och passagerare.
#4912 2014-12-17, 19:51
slat
Ursprungligen postat av PilotHockey
Ja är förhållande exakt likadana för Landvetter Bana 03 och Arlanda Bana 08 för en given tidpunkt så kommer V1 vara likadan för båda banor.


Hur menar du nu? 03 på Landvetter är ju 3300m och 08 på Arlanda är 2500m. ASDA, TORA och TODA borde väl till och med "wizz" använda sig av? Även om det så är ett virtuellt flightsimbolag...

Ursprungligen postat av PilotHockey
T.ex. så finns det en krisande moment mellan V1 och V2 (V1 sista farten att avbryta starten, V2 efter detta klarar du dig flygande på en motor i ett tvåmotorigtflygplan) V1 och V2. Tappar du en motor mellan dessa hastigheter så skall du i teorin inte kunna flyga vidare.


Kan du förklara detta gap ytterligare? Jag har aldrig hört talas om detta tidigare.

Hela syftet med V1 är att man vid motorbortfall precis innan V1 utan problem skall kunna stanna, men också accelerera vidare till Vr, rotera och passera screen height med V2 så fort man har passerat V1...
#4913 2014-12-17, 21:00
När man ser på youtube-klipp från cockpit och kärran ska landa och några meter från marken så säger en röst "retard retard". Vad säger rösten egentligen?
#4914 2014-12-17, 21:49
xituno
Ursprungligen postat av Mittpunkt
När man ser på youtube-klipp från cockpit och kärran ska landa och några meter från marken så säger en röst "retard retard". Vad säger rösten egentligen?


Rösten säger "retard". Men inte i betydelsen att du är lågbegåvad, utan i betydelsen att motorpådraget ska minskas till "idle", så att planet retarderar (motsatsen till positiv acceleration) och att det därmed kan landa.
#4915 2014-12-17, 23:05
Ordix
Ursprungligen postat av PilotHockey
Ja är förhållande exakt likadana för Landvetter Bana 03 och Arlanda Bana 08 för en given tidpunkt så kommer V1 vara likadan för båda banor.


Även om banorna har olika längd...? Det känns ju konstigt, jag menar hastigheten borde väl kunna vara högre om den ena banan är längre?

EDIT: uppfattar det alltså som att sträckan på banan inte spelar någon som helst roll, utan det är andra faktorer (lutning etc etc.) som reglerar v1.
#4916 2014-12-18, 06:55
ksv
Ursprungligen postat av Ordix
Även om banorna har olika längd...? Det känns ju konstigt, jag menar hastigheten borde väl kunna vara högre om den ena banan är längre?

EDIT: uppfattar det alltså som att sträckan på banan inte spelar någon som helst roll, utan det är andra faktorer (lutning etc etc.) som reglerar v1.
I praktiken kommer man vid en kortare bana välja att starta med mer klaff och då blir både V1 och Vr lägre.

Ligger begränsningen på kort bana startar man med mycket klaff. Då lyfter man snabbare men får sämre stigprestanda.
Har man å andra sidan lång bana men höga hinder i utflygningszonen, startar man med lite klaff. Då får man hög Vr, använder mer bana men stiger desto bättre när man väl lyft.



Det som normalt sänker V1 enbart om allt annat är lika, är lägre bromsverkan. T.ex. våt eller hal bana.
#4917 2014-12-18, 08:59
PilotHockey
Ursprungligen postat av slat
Hur menar du nu? 03 på Landvetter är ju 3300m och 08 på Arlanda är 2500m. ASDA, TORA och TODA borde väl till och med "wizz" använda sig av? Även om det så är ett virtuellt flightsimbolag...


Sa inte att förhållandena är exakt identiska men OM dem varit det. Jag har inte tid för att sitta och leta efter två exakt identiska banor, det kanske du har men föreslår att du läser inläggen först innan du kastar dig över tangenterna för att göra anmärkningar.
#4918 2014-12-18, 21:34
Beaumont
Ursprungligen postat av ksv
I praktiken kommer man vid en kortare bana välja att starta med mer klaff och då blir både V1 och Vr lägre.

...

Det som normalt sänker V1 enbart om allt annat är lika, är lägre bromsverkan. T.ex. våt eller hal bana.


Som jag har förstått, men har för lite erfarenhet för att kunna ha bildat mig en egen uppfattning om, så beror det lite på plantyp hur man räknar fram V1. Vissa fall utgår man från vikt och klaff, som du är inne på, medan i vissa fall så tar FMC hänsyn till banan för att räkna ut en specifik V-fart. Men någon med mer erfarenhet kanske kan bekräfta/dementera detta.

Ursprungligen postat av PilotHockey
Sa inte att förhållandena är exakt identiska men OM dem varit det. Jag har inte tid för att sitta och leta efter två exakt identiska banor, det kanske du har men föreslår att du läser inläggen först innan du kastar dig över tangenterna för att göra anmärkningar.


Jag läste ditt inlägg på samma sätt som slat. Så om det var detta du menade så var du allt bra otydlig i din kommunikation.
#4919 2014-12-18, 22:37
Finalswe
Hur kommer det sig att man tar upp landningshjulen så snabbt efter start?
Borde det inte vara bättre att ha dem nere ett par minuter ifall man behöver snabbt nödlanda?
#4920 2014-12-18, 23:14
Ursprungligen postat av Finalswe
Hur kommer det sig att man tar upp landningshjulen så snabbt efter start?
Borde det inte vara bättre att ha dem nere ett par minuter ifall man behöver snabbt nödlanda?

Tror det är för att flygplanet skall stiga upp snabbare, något sånt iallafall.