Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#865 2009-03-13, 18:18
ksv
Ursprungligen postat av Mylph
Kan inte direkt påstå mig vara flygrädd, men har ändå något som väldigt ofta lugnar mig då jag går ombord. Det är när piloten står utanför cockpit så man liksom får 'träffa' honom och inte känna att det är någon robot som sitter i cockpiten och säger sina sedvanliga saker, väder, vind, beräknad ankomstid etc. Känns bra att bara nicka åt honom.
Jag har aldrig någonsin varit med om att någon av piloterna stått och tagit emot passagerarna vid ombordstigning.
På SAS har ju pursern numera så mycket streck och axelklaffar att man lätt kan tro att det är en av piloterna, så det är nog honom du sett.

Ursprungligen postat av Tacoritz
Halon heter gasen. Den används för att kväva bränder i motorer eller APU.
Även de portabla brandsläckarna i kabinen är halonsläckare.

Ursprungligen postat av Tacoritz
gasen sitter ofta i stjärten
#866 2009-03-14, 16:06
Powerless1
Ursprungligen postat av ksv
Jag har aldrig någonsin varit med om att någon av piloterna stått och tagit emot passagerarna vid ombordstigning.

Det är inte alls ovanligt på mindre flygplan där ju en pilot måste gå ombord sist och stänga dörren. Alla flygplan som har mindre än 20 passagerarsäten behöver inte ha någon kabinpersonal och där fixar ju piloterna allting som dörrar, säkerhetsinfo och - ibland - servering!
#867 2009-03-14, 17:00
Rullad
Hej, jag undrar hur ni piloter gör när ni flyger och har solen i ögonen. Finns det solskydd som man fäller ner som i bilar eller är pilotglasögonen den enda räddningen?
#868 2009-03-14, 17:55
ksv
Ursprungligen postat av Powerless1
Det är inte alls ovanligt på mindre flygplan där ju en pilot måste gå ombord sist och stänga dörren. Alla flygplan som har mindre än 20 passagerarsäten behöver inte ha någon kabinpersonal och där fixar ju piloterna allting som dörrar, säkerhetsinfo och - ibland - servering!
Ja, det har du förstås rätt i. Jag tänkte mer på större plan.
Har för övrigt varit där själv en gång i tiden som styrman på ett litet inrikesplan, delat ut matbrickor innan start, hämtat kaffetermosar, dammsugit och torkat rent bord osv.

Ursprungligen postat av Rullad
Hej, jag undrar hur ni piloter gör när ni flyger och har solen i ögonen. Finns det solskydd som man fäller ner som i bilar eller är pilotglasögonen den enda räddningen?
De typer jag flugit har inte haft någon bra lösning, utan det är brillor som gäller.
#869 2009-03-14, 18:19
Ursprungligen postat av Powerless1
Det är inte alls ovanligt på mindre flygplan där ju en pilot måste gå ombord sist och stänga dörren. Alla flygplan som har mindre än 20 passagerarsäten behöver inte ha någon kabinpersonal och där fixar ju piloterna allting som dörrar, säkerhetsinfo och - ibland - servering!

Jepp var så när jag flög med Kato AirŽs Do228.
#870 2009-03-15, 14:45
Tacoritz
Ursprungligen postat av ksv
Jag leker bara med Ken för Barbie är för tjejer.


När vi ändå är inne på ämnet. Är inte halon förbjudet?
Jag minns att mina föräldrar hade halonsläckare på segelbåten men att de blev tillsagda att byta ut dem.
#871 2009-03-15, 20:55
Ernie Ball
Ursprungligen postat av Tacoritz
När vi ändå är inne på ämnet. Är inte halon förbjudet?
Jag minns att mina föräldrar hade halonsläckare på segelbåten men att de blev tillsagda att byta ut dem.


Det finns ett generellt förbud, men bla. ubåtar får dispens för användning av halonsläckare eftersom de är så grymt effektiva, så jag antar att samma sak kan gälla flyget. Visst beror förbudet på att halon är en mycket effektiv växthusgas?
#872 2009-03-16, 04:47
ksv
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Det finns ett generellt förbud, men bla. ubåtar får dispens för användning av halonsläckare eftersom de är så grymt effektiva, så jag antar att samma sak kan gälla flyget. Visst beror förbudet på att halon är en mycket effektiv växthusgas?
Ja, exakt så förhåller det sig.
#873 2009-03-16, 11:00
sleinad
Jag vet att vi berörde det här lite tidigare i tråden.
Men efter att ha sett det, på många sätt missvisande, programmet Stockholm-Arlanda igen slogs jag av en sak som de sa.

En av deltagarna man följer med är pilot hos Norwegian och håller just nu på med "line training" för att få köra 737-800.
Som jag förstått får man bara flyga en flygplanstyp i taget, men hur specifikt är det? Om man som han får köra 737 får man då köra alla 737-varianter, eller bara 800?
#874 2009-03-16, 12:08
Ursprungligen postat av sleinad
Jag vet att vi berörde det här lite tidigare i tråden.
Men efter att ha sett det, på många sätt missvisande, programmet Stockholm-Arlanda igen slogs jag av en sak som de sa.

En av deltagarna man följer med är pilot hos Norwegian och håller just nu på med "line training" för att få köra 737-800.
Som jag förstått får man bara flyga en flygplanstyp i taget, men hur specifikt är det? Om man som han får köra 737 får man då köra alla 737-varianter, eller bara 800?

Det beror väl på gaspådraget om jag inte minns fel?
#875 2009-03-22, 01:05
crazyman
Ursprungligen postat av Alessandro
Det beror väl på gaspådraget om jag inte minns fel?


Vad beror på gaspådraget?
#876 2009-03-22, 01:20
crazyman
Varje lastrum är tätat med en särskild tätmassa i skarvarna mellan panelerna, ovanpå detta tejpar man en särskild brandsäker tejp som ska kunna stå emot en brand under den tid det tar att piloterna får en brandindikering, tills dom utlöst halonsläckarna, på vissa flygplanstyper utlöser dom sig automatiskt.

Halongasen tar bort allt syre vilket också kväver branden. Därför är det väldigt viktigt att alla lastrum är ordentligt tätade, dock går det att ha syre i vissa av dom eftersom det skickas djur på flygplanen emellanåt.