Ursprungligen postat av Mrs Jones
Coolcitte, tack för svaret! Jag har ju hört att det kanske inte var enbart Rasmussens förtjänst att det gick så bra vid Gottröra men jag visste inte att han själv gett sig mer cred än han förtjänade.
Äsch, jag hade hoppats du skulle säga att det är mycket mindre risk för turbulens till USA. Jag ska nämligen dit i sommar.
Jag vet verkligen att det inte är farligt med turbulens men det hjälper liksom inte riktigt när man väl sitter där med hjärtat i halsgropen. Det är så j-a obehagligt.
Jo jag tänkte på det här specifika fallet där ena bränsletanken läckte och piloterna pumpade över bränsle från den andra sidan vilket ledde till att dom fort fick soppatorsk. Jag funderade på vad dom borde ha gjort i det läget, dom var ju ute över Atlanten så dom kunde ju inte bara landa. Om dom inte hade gjort något alls så hade dom ju hamnat i ett läge där tanken på ena sidan var tom och den andra full och bijjer sa ju att "ett flygplan måste ha hyfsat lika mycket bränsle i vardera vingtank för att inte ena sidan ska bli för tung"? Men du menar att planet kan kompensera även för en stor obalans så att man kan ta sig till närmaste nödlandningsplats?
Angående gottröra, du kanske har lyssnat på dokumentären?
http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p ... 080021.mp3
Intressant.
Ang turbulens. På låg höjd (start/landning) kan det vara mer av den varan över kuperad terräng jämfört med över havet, av flera orsaker. Bland annat kan du tänka dig att om det blåser så följer även vinden samma mönster som marken en bit upp i luften.
Under flygningen spelar det dock ingen roll vart du åker, turbulens förekommer då i form av att luftmassor som rör sig över jorden ändrar karaktär pga olika faktorer.
Bottom line, inget att vara orolig över! Se det som nåt positivt istället, gratis berg och dal bana.
Flygplanet tar absolut inte skada av det!
De är byggda för att klara av turbulens av sånt slag som du aldrig kommer att uppleva, tex i tropiska åskväder. Och sådana har man en sk. väderradar för att detektera och undvika.
Ang insidenten över atlanten, jag kan inte komma på vad det var, har du nån länk?