SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#229 2012-11-18, 18:14
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Beror på om ägarna förbinder sig att betala löpande kostnader under rekonstruktionen. Något jag gissar att staterna gör.

Vad gäller "glunkningen", kommer från en av konkurrenterna som hårdbevakar vad som sker då de eventuellt kan ta över kritiska flygningar från och med tisdag.


Ja men det som jag tror kommer ske är planen kommer stå still veckan ut vid en ev konkurs för att ta fram en viss rekonstruktionsplan initialt i det första skedet, Sedan så lär det arbetas fram en plan hur framtiden ska bli för företaget!
#230 2012-11-18, 18:23
demiurg2
Ursprungligen postat av DjPutte
Det är ju intressanta rykten i mina ögon iaf för MA har kapaciteten att vilja gör a detta och bara det att dem hörtsig för att hyra in plan säger ju en sak dem vill in på inrikes marknaden fullt ut, Sedan det jag är nyfiken på är hur agerar Norwegian i afton har dem klart månne med hyresavtal på plan för att täcka upp sträckor där SAS vart och flugit för att ta hand om strandade SAS resenärer runt om inrikes och utrikes?


Man ska heller inte glömma att MA har AB som partnerbolag och de har redan internationella flighter.
Norwegian är nog också ute och tar optioner på plan.

Svarar här även på ditt nästa inlägg:
Om konkursförvaltaren inte har flyg i luften på tisdag går det inte att göra en rekonstruktion för då har redan MA och Norwegian stulit marknaden samt har en högre trovärdighet hos kunderna.
#231 2012-11-18, 18:29
teflonpannan69
Alltså, jag tror ändå att SAS kommer att klara sig. Det ligger för mycket prestige i SAS för de tre skandinaviska länderna, en konkurs, eller i varje fall totalt försvinnande, kommer inte att tillåtas.

SAS klarar nog det här ska ni se, på ett eller annat vis.

Låt oss säga att det blir konkurs dårå och sen rekonstruktion. Vad händer med biljetter som är bokade en bit framöver? Ska flyga med SAS en längre sträcka sen i december. Tror ni det är helt kört för mig då eller?

Vet att det är svårt att sia, men någon kunnig får gärna försöka
#232 2012-11-18, 18:32
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Man ska heller inte glömma att MA har AB som partnerbolag och de har redan internationella flighter.
Norwegian är nog också ute och tar optioner på plan.

Svarar här även på ditt nästa inlägg:
Om konkursförvaltaren inte har flyg i luften på tisdag går det inte att göra en rekonstruktion för då har redan MA och Norwegian stulit marknaden samt har en högre trovärdighet hos kunderna.


Tror nog att Norweigian sätter in extra flighter runt om redan vid 12 i Morgon Måndag ska du se, Det står nog redo med x antal extra plan inhyrda redan för att ta emot att undsätta strandade SAS resenärer runt om!

Tisdag är nog en smula försent för konkursförvaltaren att få upp planen ånyo tyvärr då har nog Norwegian tagit över flera sträckor, MA har säkerligen börjat köra på andra med de plan dem har för att täcka upp där SAS flugit!

En SAS anställd jag känner hade också hört rykten att 09:00 går en konkursansökan in med denne visste inte mycket mer än så!
#233 2012-11-18, 18:33
demiurg2
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Alltså, jag tror ändå att SAS kommer att klara sig. Det ligger för mycket prestige i SAS för de tre skandinaviska länderna, en konkurs, eller i varje fall totalt försvinnande, kommer inte att tillåtas.

SAS klarar nog det här ska ni se, på ett eller annat vis.

Låt oss säga att det blir konkurs dårå och sen rekonstruktion. Vad händer med biljetter som är bokade en bit framöver? Ska flyga med SAS en längre sträcka sen i december. Tror ni det är helt kört för mig då eller?

Vet att det är svårt att sia, men någon kunnig får gärna försöka


Beror helt på vilka linjer de kan behålla samt om konkursförvaltaren väljer att hedra gamla biljetter. Mest troligt lär de försöka sig på en rekonstruktion efter konkursen.
Nota bene, just nu är det ungefär 90 procent chans att det blir konkurs i morgon. Men även om de har någon mirakelräddning så är det bara temporärt, de kommer ju även med sänkta lönekostnader att gå med förlust och därmed är bara konkurseländet uppskjutet, fast med ännu större skulder, vilket ytterligare försvårar en rekonstruktion av konkursboet när väl konkursen kommer.
Personligen tror jag att det är 50 procent chans att du kan flyga på din biljett, fast mest troligt med någon form av konkursboSAS.
#234 2012-11-18, 18:34
DjPutte
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Alltså, jag tror ändå att SAS kommer att klara sig. Det ligger för mycket prestige i SAS för de tre skandinaviska länderna, en konkurs, eller i varje fall totalt försvinnande, kommer inte att tillåtas.

SAS klarar nog det här ska ni se, på ett eller annat vis.

Låt oss säga att det blir konkurs dårå och sen rekonstruktion. Vad händer med biljetter som är bokade en bit framöver? Ska flyga med SAS en längre sträcka sen i december. Tror ni det är helt kört för mig då eller?

Vet att det är svårt att sia, men någon kunnig får gärna försöka


Det enda som hjälper i dagsläget är en omrekonstruktion av hela SAS som bolag, Sedan att det blir konkurs är inte av ondo utan det för något gott med sig också iom att då kan man fokusera på vad som är lönsamt för SAS samt vilka linjer man ska fokusera sig på!
#235 2012-11-18, 18:37
demiurg2
Ursprungligen postat av DjPutte
Tror nog att Norweigian sätter in extra flighter runt om redan vid 12 i Morgon Måndag ska du se, Det står nog redo med x antal extra plan inhyrda redan för att ta emot att undsätta strandade SAS resenärer runt om!

Tisdag är nog en smula försent för konkursförvaltaren att få upp planen ånyo tyvärr då har nog Norwegian tagit över flera sträckor, MA har säkerligen börjat köra på andra med de plan dem har för att täcka upp där SAS flugit!

En SAS anställd jag känner hade också hört rykten att 09:00 går en konkursansökan in med denne visste inte mycket mer än så!


Jag gissar att Norwegian tar flera långsträckorna medan MA tar huvudsakligen inrikes samt medeldistanslinjerna.
Jag tror dock att de flyger från tisdag, det tar ju tid att få flygtillstånd med mera på nya linjer och även med expressbehandling lär det ta till på tisdag för helt nya linjer och flygplatser.

Ställde just frågan till MA om jag kan flyga från en flygplats där bara SAS flyger (lönsam linje) i dag om jag flyger på Onsdag i fall av en konkurs. Fick svaret; "Med största sannolikhet, återkom i morgon efter klockan 10.00 med förfrågan om bokningar från "*****".
#236 2012-11-18, 18:40
demiurg2
Ursprungligen postat av DjPutte
Det enda som hjälper i dagsläget är en omrekonstruktion av hela SAS som bolag, Sedan att det blir konkurs är inte av ondo utan det för något gott med sig också iom att då kan man fokusera på vad som är lönsamt för SAS samt vilka linjer man ska fokusera sig på!


Samt möjlighet att leasa in nya plan med betydligt bättre ekonomi än skräpplanen de har i dag. SAS 2.0 har ju helt plötsligt den möjligheten.
Dock kvarstår att SAS är och förblir ett skitbolag vad gäller service i förhållande till MA, och lär fortsatt inte kunna konkurrera i pris med Norwegian. Samt att deras sista lilla rest av kundförtroende är borta. Jag tror att även en rekonstruktion blir en kamp för SAS. Gissningsvis tappar de 75 procent av sin marknadsandel.
#237 2012-11-18, 18:44
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Jag gissar att Norwegian tar flera långsträckorna medan MA tar huvudsakligen inrikes samt medeldistanslinjerna.
Jag tror dock att de flyger från tisdag, det tar ju tid att få flygtillstånd med mera på nya linjer och även med expressbehandling lär det ta till på tisdag för helt nya linjer och flygplatser.

Ställde just frågan till MA om jag kan flyga från en flygplats där bara SAS flyger (lönsam linje) i dag om jag flyger på Onsdag i fall av en konkurs. Fick svaret; "Med största sannolikhet, återkom i morgon efter klockan 10.00 med förfrågan om bokningar från "*****".


Nu kom det att piloterna i SAS går med på sänkningar till 25%
http://www.dr.dk/nyheder/penge/2012/11/18/1118081021.htm

Tror nog att oavsett vad så har nog SAS insett att Konkurs är det enda som hjälper att få bolaget på fötter och en nystart, Känns mer och mer oavsett hur än dessa förhandlingar går så överlever dem inte med dessa saker och sedan toppa allt med ny inköp av plan som dem inte kan finansiera!

Norwegian kommer täcka långdistanslinjerna det tror jag också genom hyra in plan som täcker dessa distanser, Sedan så att MA tar inrikes känns ju också troligt samtidigt som Norwegian kommer sätta in någon extra avgång från tex Luleå - Umeå på norra sverige!
#238 2012-11-18, 18:47
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Samt möjlighet att leasa in nya plan med betydligt bättre ekonomi än skräpplanen de har i dag. SAS 2.0 har ju helt plötsligt den möjligheten.
Dock kvarstår att SAS är och förblir ett skitbolag vad gäller service i förhållande till MA, och lär fortsatt inte kunna konkurrera i pris med Norwegian. Samt att deras sista lilla rest av kundförtroende är borta. Jag tror att även en rekonstruktion blir en kamp för SAS. Gissningsvis tappar de 75 procent av sin marknadsandel.

Det är ju bara se flygplansflottan SAS besitter på inrikes den är ålderstigen dålig service till resenärerna, Norwegian har nya plan bättre service på deras plan så SAS har mycket att jobba på om de någonsin kommer ikapp Norwegian!

Ja dem måste ju leasa in nyare och bättre plan än dem har i dagsläget JA för kunderna är mer medvetna om vad dem får gentemot vad dem inte får då dem bokar resa!
#239 2012-11-18, 18:51
demiurg2
Ursprungligen postat av DjPutte
Nu kom det att piloterna i SAS går med på sänkningar till 25%
http://www.dr.dk/nyheder/penge/2012/11/18/1118081021.htm

Tror nog att oavsett vad så har nog SAS insett att Konkurs är det enda som hjälper att få bolaget på fötter och en nystart, Känns mer och mer oavsett hur än dessa förhandlingar går så överlever dem inte med dessa saker och sedan toppa allt med ny inköp av plan som dem inte kan finansiera!

Norwegian kommer täcka långdistanslinjerna det tror jag också genom hyra in plan som täcker dessa distanser, Sedan så att MA tar inrikes känns ju också troligt samtidigt som Norwegian kommer sätta in någon extra avgång från tex Luleå - Umeå på norra sverige!


Som sagt, även med minskade pilotkostnader så räcker det ju långt ifrån. Och om SAS hade varit nöjda med uppgörelserna så hade de släppt en pressrelease innan styrelsens ordförande åkte till Stockholm. Enda anledningen till att lägga locket på är ju att man kommer att ansöka om konkurs. Allt annat vore ju ett PR mässigt haveri av megatonklass.
#240 2012-11-18, 18:51
teflonpannan69
Ursprungligen postat av demiurg2
Beror helt på vilka linjer de kan behålla samt om konkursförvaltaren väljer att hedra gamla biljetter. Mest troligt lär de försöka sig på en rekonstruktion efter konkursen.
Nota bene, just nu är det ungefär 90 procent chans att det blir konkurs i morgon. Men även om de har någon mirakelräddning så är det bara temporärt, de kommer ju även med sänkta lönekostnader att gå med förlust och därmed är bara konkurseländet uppskjutet, fast med ännu större skulder, vilket ytterligare försvårar en rekonstruktion av konkursboet när väl konkursen kommer.
Personligen tror jag att det är 50 procent chans att du kan flyga på din biljett, fast mest troligt med någon form av konkursboSAS.


Ok, tack så mycket! För att få ett förtydligande, du ser alltså konkurs som något positivt?