Det är en nedåtgående spiral på en överetablerad marknad som kanske vinns av den med lägst kostnader.
Hos en av SAS konkurrenter i ett land ganska nära är piloterna anställda i ett lågskatteland långt borta utan granskande fackföreningar.
Ledningen har upptäckt att piloterna inte behöver vila på hotell om vilan är under 4 timmar. Gissa vad – vilan schemaläggs till 3 tim 55 minuter i taget.
Piloterna sover nu i kabinen efter att den städats. Eftersom de inte har värmen påslagen i planet tar piloterna med sig sovsäckar för att övernatta i kabinen.
Piloter som tankar extra bränsle (för säkerhets skull vid t ex dåligt väder, förseningar m.m.) hängs ut och måste förklara sig för ledningen. Alla uppmanas att tanka mindre än genomsnittet för att spara mer och "dåliga" och "duktiga" hängs ut modell bästa arbetare i Kina.
Piloterna kan tvingas göra simulatorcheckar av behörigheterna på natten mellan lördag och söndag kl. 02.00 för då är simulatorn billigast att hyra.
En del av styrmännen är inte riktiga utbildade piloter utan "pilot wannabees" som betalar åt bolaget för att få sitta som styrmän i utbildningssyfte för att få praktik och kaptenen ska lära upp honom/henne under flygpasset med passagerarna.
o.s.v.
Är det en sådan värld vi vill leva i? Där alla slavar lydigt likt kineser men ingen tjänar mer pengar än att man precis klarar sig? Många av åtgärderna ovan driver verksamheten närmare en annalkande katastrof för eller senare.