SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#133 2012-11-11, 13:03
Megaforce
Ursprungligen postat av walterjr
Bokade igår tur och returbiljetter med SAS i mars. Verkar vara fri avbeställning inom 24 timmar, så man är ju sugen att avbeställa när man läser detta men vill ju samtidigt med på den flighten. Någon som har tips, finns det någon försäkring som täcker en flygbolagskonkurs som man kan teckna?

Annars får det kanske bli avbeställning och Ryanair....


Köper du biljetterna på kontokort så har du en försäkring hos kortet som täcker detta.
Det är därför det alltid är bäst att köpa resor på kontokort. Den försäkringen som ingår då kostar i praktiken inget extra jämfört om man betalar med banköverföring, postgiro etc.

Vad som är på gång hos SAS är att man kommer att sparka all norsk och dansk kabinpersonal och bara köra med svensk. Detta pga att löneläget hos den norska och danska personalen är för högt. SAS kommer troligtvis att lägga ner dotterbolaget SAS Danmark helt och hållet.
#134 2012-11-11, 13:05
Alltid...
Synd om dom gör det. Framför allt synd om de som arbetar där, deras familjer etc. ..
#135 2012-11-11, 13:08
Man kan ju alltid hoppas att skitbolaget kursar, trött på att se mina skattepengar slängas i det svarta hålet. Deras flygningar kan gott tas över av ett bolag som vet hur man driver flygverksamhet.
#136 2012-11-11, 13:13
njsdf
Ursprungligen postat av Megaforce
Köper du biljetterna på kontokort så har du en försäkring hos kortet som täcker detta.
Det är därför det alltid är bäst att köpa resor på kontokort. Den försäkringen som ingår då kostar i praktiken inget extra jämfört om man betalar med banköverföring, postgiro etc.

Vad som är på gång hos SAS är att man kommer att sparka all norsk och dansk kabinpersonal och bara köra med svensk. Detta pga att löneläget hos den norska och danska personalen är för högt. SAS kommer troligtvis att lägga ner dotterbolaget SAS Danmark helt och hållet.


Bara så du vet, kontokort är kopplat till en bank och ett konto.
Du kanske menar kreditkort? Förövrigt så skiljer villkoren mellan olika kortutgivare. Kolla upp det finstilta först.
#137 2012-11-11, 13:13
R-G-B
Det är en nedåtgående spiral på en överetablerad marknad som kanske vinns av den med lägst kostnader.

Hos en av SAS konkurrenter i ett land ganska nära är piloterna anställda i ett lågskatteland långt borta utan granskande fackföreningar.

Ledningen har upptäckt att piloterna inte behöver vila på hotell om vilan är under 4 timmar. Gissa vad – vilan schemaläggs till 3 tim 55 minuter i taget.

Piloterna sover nu i kabinen efter att den städats. Eftersom de inte har värmen påslagen i planet tar piloterna med sig sovsäckar för att övernatta i kabinen.

Piloter som tankar extra bränsle (för säkerhets skull vid t ex dåligt väder, förseningar m.m.) hängs ut och måste förklara sig för ledningen. Alla uppmanas att tanka mindre än genomsnittet för att spara mer och "dåliga" och "duktiga" hängs ut modell bästa arbetare i Kina.

Piloterna kan tvingas göra simulatorcheckar av behörigheterna på natten mellan lördag och söndag kl. 02.00 för då är simulatorn billigast att hyra.

En del av styrmännen är inte riktiga utbildade piloter utan "pilot wannabees" som betalar åt bolaget för att få sitta som styrmän i utbildningssyfte för att få praktik och kaptenen ska lära upp honom/henne under flygpasset med passagerarna.

o.s.v.

Är det en sådan värld vi vill leva i? Där alla slavar lydigt likt kineser men ingen tjänar mer pengar än att man precis klarar sig? Många av åtgärderna ovan driver verksamheten närmare en annalkande katastrof för eller senare.
#138 2012-11-11, 13:17
rusellpeters
Ursprungligen postat av gary.gabone
Du glömde att dom måste förhandla med 37 olika fackliga organisationer/avdelningar varje gång det blir neddragningar.

Det är dom nog ensamma om i europa.


Nej, jag glömde inte det är ju ett bra exempel på att de måste följa den striktaste lagen i något av de 3 länderna.

I många flygbolag är inte fackföreningar tillåtna ex Ryanair.
#139 2012-11-11, 13:35
Messerschnietzsche
Det verkar som det omedelbara konkurshotet är undanröjt. 1000 pers får gå resterande får lönesänkning på 15%.
Regeringarna i Danmark, Norge och Sverige har kontaktat EU-kommissionen för att få godkänt att ge statliga garantier till en förlängning av bankernas miljardlån till flygbolaget.
#140 2012-11-11, 13:39
Reggaeman
Jag har ingen insikt i flygbolag överhuvudtaget så med risk för att bli idiotförklarad, jag har hela tiden trott att SAS har vart ett av det största flygbolaget som inte knappt hade någon konkurrens...om det nu går så dåligt för SAS, vilka flygbolag är det som knuffar ut dom från marknaden då?
#141 2012-11-11, 13:48
Ssraeshza
Ursprungligen postat av R-G-B


En del av styrmännen är inte riktiga utbildade piloter utan "pilot wannabees" som betalar åt bolaget för att få sitta som styrmän i utbildningssyfte för att få praktik och kaptenen ska lära upp honom/henne under flygpasset med passagerarna.

Bullshit.
#142 2012-11-11, 13:50
Röksopp
Ursprungligen postat av R-G-B
Det är en nedåtgående spiral på en överetablerad marknad som kanske vinns av den med lägst kostnader.

Hos en av SAS konkurrenter i ett land ganska nära är piloterna anställda i ett lågskatteland långt borta utan granskande fackföreningar.

Ledningen har upptäckt att piloterna inte behöver vila på hotell om vilan är under 4 timmar. Gissa vad – vilan schemaläggs till 3 tim 55 minuter i taget.

Piloterna sover nu i kabinen efter att den städats. Eftersom de inte har värmen påslagen i planet tar piloterna med sig sovsäckar för att övernatta i kabinen.

Piloter som tankar extra bränsle (för säkerhets skull vid t ex dåligt väder, förseningar m.m.) hängs ut och måste förklara sig för ledningen. Alla uppmanas att tanka mindre än genomsnittet för att spara mer och "dåliga" och "duktiga" hängs ut modell bästa arbetare i Kina.

Piloterna kan tvingas göra simulatorcheckar av behörigheterna på natten mellan lördag och söndag kl. 02.00 för då är simulatorn billigast att hyra.

En del av styrmännen är inte riktiga utbildade piloter utan "pilot wannabees" som betalar åt bolaget för att få sitta som styrmän i utbildningssyfte för att få praktik och kaptenen ska lära upp honom/henne under flygpasset med passagerarna.

o.s.v.

Är det en sådan värld vi vill leva i? Där alla slavar lydigt likt kineser men ingen tjänar mer pengar än att man precis klarar sig? Många av åtgärderna ovan driver verksamheten närmare en annalkande katastrof för eller senare.


Så händer något kaptenen kan inte styrmannen flyga planet, eller? Vilket bolag vore intressant att få reda på. Usch skrämmande utveckling för säkerheten.
#143 2012-11-11, 13:59
rusellpeters
Ursprungligen postat av Ssraeshza
Bullshit.


Det stämmer dessvärre.


från Saco s hemsida.


Tyvärr så är branschen i sina mörkaste dagar just nu och det verkar hålla sig ett tag till. De större klassiska bolagen blöder som aldrig förr med tanke på den konkurrens som uppstått av lågprisbolagen och bränslepriset. Du får räkna med en väldigt tuff uppförsbacke när det söker dig till ditt första jobb, om du inte har riktigt bra kontakter. Mycket arbetslöshet, överflödigt med piloter skapar ett övertag för bolagen idag. Piloter anställs på kontrakt, piloter betalar för att flyga, piloter betalar för att få ett jobb, piloter betalar för att gå på intervju! Hur sjukt det än låter så är det tyvärr sant. Ett bolag som har gått så långt är Ryanair. Nu säger jag inte att alla gör så men många bolag vill gärna att du pyntar för din egna interna utbildning (dvs. den flygmaskinen du ska utbilda dig på. Yrket är förbannat kul med vägen dit är inte värd med tanke på hur dyr utbildningen är. Räkna dessutom med många övernattningar och oregelbundna arbetstider. Nej usch stanna utanför denna bransch!
#144 2012-11-11, 14:40
HelgeBuk
Ursprungligen postat av rusellpeters
Det stämmer dessvärre.


R-G-B fick det att framstå som att outbildade "pilot-wannabes" betalar för en plats i högersits, men så är förstås inte fallet. Så det han sa stämmer inte. Däremot finns det ju de som jobbar "gratis" mot att de får en type-rating, så i själva verket får de ju betalt men inte i pengar.