SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#241 2012-11-18, 18:53
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Som sagt, även med minskade pilotkostnader så räcker det ju långt ifrån. Och om SAS hade varit nöjda med uppgörelserna så hade de släppt en pressrelease innan styrelsens ordförande åkte till Stockholm. Enda anledningen till att lägga locket på är ju att man kommer att ansöka om konkurs. Allt annat vore ju ett PR mässigt haveri av megatonklass.

Håller med dig till fullo i det du säger för skulle dem fått igenom avtalen etc etc så hade det vart PK direkt ang detta, Men då alla säger no comments till frågorna så är locket på!
Bara se då tunga affärsjurister är på plats det säger ju också en heldel vad som kommer hända!
#242 2012-11-18, 18:58
demiurg2
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Ok, tack så mycket! För att få ett förtydligande, du ser alltså konkurs som något positivt?


En välskött konkurs med en väl genomförd rekonstruktion kan skapa ett bolag som blir lönsamt genom mycket sänkta kostnadsmassor.
Låt oss säga att de får ner skuldvolymen till 1/4 och leasar nya plan som drar mindre än hälften i bränsle och tar fler passagerare och har lägre servicekostnad, samtidigt som de får nya avtal över hela linjen på personal. Det gör att SAS skulle kunna konkurrera med Norwegian och MA på lika villkor. Däremot så ska man nog akta sig för att försöka komma ned på Ryan Air nivå då det är ett bolag som caterar till extrema snåljåpar som är beredda att offra hela dagar på att resa till en flygplats ute i ingenstans. Det är ju som bekant vi affärsresenärer som är de stora kunderna och för oss är det ju avgångstider och smidighet som är viktigast. Till exempel så väljer jag MA över Norwegian då MA landar på Bromma vilket sparar in en halvtimme i restid för mig från flygplatsen. Jag är alltså villig att betala MAs extra hundralapp i pris.
Sedan att MA är så otroligt vänliga och hjälpsamma skadar inte. SAS har traditionellt varit dubbelt så dyra som MA, trots att de dumpar mig ute på Arlanda, inte har gratis kaffe, och är ohyggligt ohjälpsamma.
Som jag skrivit tidigare, kunde man gifta sig med ett flygbolag så skulle jag gifta mig med MA. Att flyga med MA är som att komma hem till frugan. Man får en kram och en kopp kaffe.
#243 2012-11-18, 18:59
ksv
Ursprungligen postat av demiurg2
Malmö verkar ha hört sig för på massor av ställen under dagen för att hyra in mer flygplan runt om i världen, samt att de helt plötsligt vill börja flyga på Arlanda... Förfrågan ska tydligen gälla för både longrange plan för internationell flygning samt fler matarplan för inomnordisk flygning. Om detta rykte (från person inom Malmö så gör det en rekonstruktion mycket svår. Frågan är bara om Malmö har cash för en sådan expansion. Om ryktet stämmer så kommer vi att se en rent enorm emission eller ett enormt aktieobligationslån inom mycket kort.
Det går förstås alltid att wet leasa (alltså hyra in externt bolag med besättning) flygplan att sätta in med kort varsel.

Att i egen regi dra igång verksamhet med en ny typ av flygplan är en helt annan femma. Det kräver stora insatser och tar åtminstone ett halvår innan man utbildat personal och anpassat sin organisation.

I sammanhanget ska kanske nämnas att Malmö Aviation har 12 flygplan, jämfört med SAS 150.
#244 2012-11-18, 19:00
demiurg2
Ursprungligen postat av DjPutte
Håller med dig till fullo i det du säger för skulle dem fått igenom avtalen etc etc så hade det vart PK direkt ang detta, Men då alla säger no comments till frågorna så är locket på!
Bara se då tunga affärsjurister är på plats det säger ju också en heldel vad som kommer hända!


Till och med vår lilla affärsadvokatbyrå cirklar runt för att kunna hugga på något av dotterbolagen...
#245 2012-11-18, 19:02
ensomvet
Är ni som pratar om hur Norweigen och Malmö Aviation m fl ska ta över medvetna om att det handlar om ca 75.000 resenärer varje dag. Räkna ut hur många plan som behövs så framstår ett större kaos som alternativet vid en KK. Inga bolag har plan i hangarer som väntar på att lyfta.
#246 2012-11-18, 19:03
demiurg2
Ursprungligen postat av ksv
Det går förstås alltid att wet leasa (alltså hyra in externt bolag med besättning) flygplan att sätta in med kort varsel.

Att i egen regi dra igång verksamhet med en ny typ av flygplan är en helt annan femma. Det kräver stora insatser och tar åtminstone ett halvår innan man utbildat personal och anpassat sin organisation.

I sammanhanget ska kanske nämnas att Malmö Aviation har 12 flygplan, jämfört med SAS 150.


Det stämmer alldeles utmärkt, och naturligtvis är det wet lease man har diskuterat, men även inhyrning av fler plan av samma typer man har i dag. Naturligtvis kan MA aldrig ta hela SAS linjenät, det vore ju rent barockt, men däremot kan man säkert ta nog många russin ur kakan för att trippla antalet flygningar och dubbla antalet destinationer. Misstänker för övrigt att även Baltic Air är ute och vädrar morgonluft, och de har ju sjukt för många plan redan som det är.
#247 2012-11-18, 19:04
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Till och med vår lilla affärsadvokatbyrå cirklar runt för att kunna hugga på något av dotterbolagen...

Det förstår jag defenitivt då det finns lönsamhet i de mindre bolagen, Det finns sträckor som man kan ha lönsamhet på i en bra nivå!

Jag vet själv av erfarenhet då jag reste på Gotland vart mitt EX är de planen från Arlanda tex var fulla på avgångarna, Så på sådana ställen där man vet att flyg är en viktig del av förbindelsen finns bärighet!

Sedan skulle man vilja vetat om MA tex härt sig för hos Air Europa om hyra in plan tex, Sak samma Norwegian för långdistans flighter!
#248 2012-11-18, 19:05
demiurg2
Ursprungligen postat av ensomvet
Är ni som pratar om hur Norweigen och Malmö Aviation m fl ska ta över medvetna om att det handlar om ca 75.000 resenärer varje dag. Räkna ut hur många plan som behövs så framstår ett större kaos som alternativet vid en KK. Inga bolag har plan i hangarer som väntar på att lyfta.


Jag tror du bommar att vi pratar några få utvalda linjer, samt en del av de svenska linjenätet. De flesta utrikesflygningarna går nog till andra större bolag med överkapacitet. Till exempel Stockholm USA har flera bolag som flyge med halvfulla plan.
#249 2012-11-18, 19:05
DjPutte
Ursprungligen postat av ensomvet
Är ni som pratar om hur Norweigen och Malmö Aviation m fl ska ta över medvetna om att det handlar om ca 75.000 resenärer varje dag. Räkna ut hur många plan som behövs så framstår ett större kaos som alternativet vid en KK. Inga bolag har plan i hangarer som väntar på att lyfta.


Norwegian och MA står väl förberedda att kunna göra detta, Dem har säkerligen redan avtal klara för att leasa in plan för att täcka upp SAS avgångar!
#250 2012-11-18, 19:07
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Jag tror du bommar att vi pratar några få utvalda linjer, samt en del av de svenska linjenätet. De flesta utrikesflygningarna går nog till andra större bolag med överkapacitet. Till exempel Stockholm USA har flera bolag som flyge med halvfulla plan.

Säkerligen tar Lufthansa - Swiss - BA - Finnair över passagerar som ska på långdistans via sina flygnav i Europa så det kommer finnas möjligheter att ta sig från Sve - Dan - Nor till destinatioer i USA & Asien samt Europa även efter en Konkurs av SAS!
#251 2012-11-18, 19:08
DjPutte
http://www.dn.se/ekonomi/piloterna-ger-sas-ett-bud

Krismöte med bankerna 20:00 i STHLM för SAS
#252 2012-11-18, 19:19
OFOTCN
Uppfattat det som att man med kreditkort har större möjligheter till pengar tillbaka. Har Swedbanks VISA kort, de har väl inte utan kredit?