Ursprungligen postat av teflonpannan69
Ok, tack så mycket! För att få ett förtydligande, du ser alltså konkurs som något positivt?
En välskött konkurs med en väl genomförd rekonstruktion kan skapa ett bolag som blir lönsamt genom mycket sänkta kostnadsmassor.
Låt oss säga att de får ner skuldvolymen till 1/4 och leasar nya plan som drar mindre än hälften i bränsle och tar fler passagerare och har lägre servicekostnad, samtidigt som de får nya avtal över hela linjen på personal. Det gör att SAS skulle kunna konkurrera med Norwegian och MA på lika villkor. Däremot så ska man nog akta sig för att försöka komma ned på Ryan Air nivå då det är ett bolag som caterar till extrema snåljåpar som är beredda att offra hela dagar på att resa till en flygplats ute i ingenstans. Det är ju som bekant vi affärsresenärer som är de stora kunderna och för oss är det ju avgångstider och smidighet som är viktigast. Till exempel så väljer jag MA över Norwegian då MA landar på Bromma vilket sparar in en halvtimme i restid för mig från flygplatsen. Jag är alltså villig att betala MAs extra hundralapp i pris.
Sedan att MA är så otroligt vänliga och hjälpsamma skadar inte. SAS har traditionellt varit dubbelt så dyra som MA, trots att de dumpar mig ute på Arlanda, inte har gratis kaffe, och är ohyggligt ohjälpsamma.
Som jag skrivit tidigare, kunde man gifta sig med ett flygbolag så skulle jag gifta mig med MA. Att flyga med MA är som att komma hem till frugan. Man får en kram och en kopp kaffe.