Ursprungligen postat av HelgeBuk
R-G-B fick det att framstå som att outbildade "pilot-wannabes" betalar för en plats i högersits, men så är förstås inte fallet. Så det han sa stämmer inte. Däremot finns det ju de som jobbar "gratis" mot att de får en type-rating, så i själva verket får de ju betalt men inte i pengar.
Jag skrev inte "outbildade" däremot är de ej färdigutbildade.
De betalar t.o.m. för att åka med i avsikten att få praktik till sin type-rating. Bra för flygbolaget att få betalt istället för att behöva betala för pilot!
Problemet blir återverkningar när vissa erbjuder sig att jobba gratis eller t.o.m. betala för att få utföra ett arbete. Med arbetslösa piloter och krav på praktik så skruvas arbetsklimatet åt och många får jobbiga hundår i väntan på välbetalt kaptensjobb på något av de bättre bolagen som snart nog också tvingas skruva åt för att överleva.
Denna jakt på att alltid fylla på mindre bränsle än genomsnittet av de andra piloterna har t ex inneburit att (ansvarsfulla) piloter ibland begär att fylla på extra bränsle för säkerhets skull efter att lastningsschemat är klart.
Men vad leder det till när alla andra tror att alla andra kan flyga med extremt lite reservbränsle enligt statistiken? Jag skulle inte vilja vara pilot där i alla fall!