SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#325 2012-11-18, 21:51
DjPutte
TV4 NEWS Jens B Nordström tror bankerna ger SAS förlängd deadline, Sedan så tror han att det ger badwill mot kunderna som flyger med SAS samt att konkurshotet är urholkat!

Går bankerna med på förlängd deadline åt SAS så biter dem sig själv i rumpan rejällt också, Tror att dem kommer hålla fast vid deadline är midantt som är utsatt om inte inga lån!
#326 2012-11-18, 21:58
DjPutte
Det svenske nyhetsbyrået TT skriver at nesten hele SAS-hovedkvarteret på flyplassen Kastrup i Københanv er lyst opp i kveld. De seneste timene har folk beveget seg fra rom til rom. Rett etter klokken 21 samlet flere personer seg i ett rom i fjerde etasje. De står helt stille, titter og peker på en vegg, meldes det. Det er uklart hva de ser på, skriver TT. Ifølge TTs reporter ser en av mennene ut til å være konsernsjef Rickard Gustafson.
Enl Aftenpostens chatt!
#327 2012-11-18, 22:00
DjPutte
Verkar som saseurobonusshop lligger nere nu av belastning eller vad noll koll!
#328 2012-11-18, 22:14
Noizy
I somras bokade jag biljett till Kosovo med SAS. Planet skulle normalt sett avgå från Kastrups flygplats (Danmark) om prick en månad, 18 december, men nu när skiten går i konkurs så ska jag inte förvänta mig ett flyg till Kosovo? Snälla hjälp
#329 2012-11-18, 22:15
DjPutte
Citat från Dagens Industri:
Mycket tyder nu på att SAS-ledningen tvingas växla över till plan B. Bolaget hade en sparplan som skulle drivas igenom till hundra procent. Planen skulle vara undertecknad av facken senast på söndagen. Det var vd Rickard Gustafson mycket tydlig med.

Bara några timmar före midnatt på söndagen hade SAS-ledningen ingen färdig överenskommelse att visa upp för sina ägare och långivare. Frågan är om fackens motbud räcker för att blidka bankerna.

Plan B = Konkurs då
#330 2012-11-18, 22:16
DjPutte
Ursprungligen postat av Noizy
I somras bokade jag biljett till Kosovo med SAS. Planet skulle normalt sett avgå från Kastrups flygplats (Danmark) om prick en månad, 18 december, men nu när skiten går i konkurs så ska jag inte förvänta mig ett flyg till Kosovo? Snälla hjälp

Kolla av vilka bolag som flyger dit via tex:
mrjet.se
samt de andra siter som förmedlar bilijetter!

Snabbkollade du kan flyga med Lufthansa från Kastrup till Frankfurt byte av plan till Pristina 18Dec, kollade detta via mrjet.se
#331 2012-11-18, 22:22
DjPutte
Ett mess på twittern som SVD kopierat:
Hm enligt min vän som jag hämtar på #Landvetter så tackade piloten för eventuellt hans sista #sas #SAS flygning
#332 2012-11-18, 22:26
DjPutte
Och där ändrade dem rubriken Danska TV2 till acceptera avtalen eller konkurs!
#333 2012-11-18, 22:28
ksv
Ursprungligen postat av demiurg2
Det stämmer alldeles utmärkt, och naturligtvis är det wet lease man har diskuterat, men även inhyrning av fler plan av samma typer man har i dag. Naturligtvis kan MA aldrig ta hela SAS linjenät, det vore ju rent barockt, men däremot kan man säkert ta nog många russin ur kakan för att trippla antalet flygningar och dubbla antalet destinationer. Misstänker för övrigt att även Baltic Air är ute och vädrar morgonluft, och de har ju sjukt för många plan redan som det är.
Det lär nog bli huggsexa tills konkurrensen åter är så hård på alla linjer att ingen går med vinst.

Malmö Aviation, Baltic, Norwegian, Finnair. Och varför inte NextJet som ju visat att de kan expandera från några få flygplan till över 20 på nästan magiskt kort tid.

När det gäller de notoriskt olönsamma långlinjerna är SAS redan en så liten spelare att där finns knappast något att hämta.

Ursprungligen postat av demiurg2
VA??? Det är ju inte ens laglig arbetstid i Sverige... Låter helmysko...
Välkommen till flygvärlden. Vi är undantagna vanlig arbetsbegränsning och får jobba 60h per vecka.
Planerat kan vi jobba 14h i sträck utan rast eller vila, som får förlängas till 15h.

Du kan ju fundera på hur säkert det är att efter en 15-timmarsdag och lång arbetsvecka sedan avsluta med landning i snöstorm.
Jag kan lova att man är i ungefär samma skick som efter ett par starköl.... :|

I USA har myndigheterna uppmärksammat den ökande mängden flygolyckor som är direkt relaterade till trötthet och drar nu åt sina redan restriktiva regler ytterligare.
Här i EU har lobbyerande flygbolag lyckats med sitt uppsåt, så vi går horribelt nog i motsatt riktning här.


Ursprungligen postat av knazbarnet
Någon som sitter på info gällande hur mkt kabinpersonalens löner i SAS (mest piloternas) skiljer sig från andra lågprisflyg typ Ryan Air etc?
------
På samma sätt tycker jag att det är rätt att sänka kabinpersonalens löner först o främst piloternas då jag har en fått uppfattningen att de sitter på avtal från 90-talet som då var lönsamma för SAS (som kvalite framför kvantitet) men att pga av tidigare nämnda anledning så bryr sig folk mindre om man har en trevligt flygvärdinna eller inte idag utan att man hellre betalar X kr mindre och står ut med någon vresig kärring totalt utan service mind...
Nu är kabinpersonal och piloter inte samma sak. Den förstnämnda är den som visar hur flytvästen ska sitta samt serverar dig kaffe.

Jag kan inte några detaljer om SAS pilotavtal, men det är knappast särskilt bra idag. Skulle gissa att FinnAir, Lufthansa, BA, skandinaviska charterbolagen Thomas Cook och Tuifly Norcic med flera har bättre avtal.

Även Norwegians avtal (syftar nu på fastanställda piloter i Norge) ligger antagligen inte så långt ifrån SAS-avtalet.
#334 2012-11-18, 22:39
DjPutte
Ursprungligen postat av ksv
Det lär nog bli huggsexa tills konkurrensen åter är så hård på alla linjer att ingen går med vinst.

Malmö Aviation, Baltic, Norwegian, Finnair. Och varför inte NextJet som ju visat att de kan expandera från några få flygplan till över 20 på nästan magiskt kort tid.

När det gäller de notoriskt olönsamma långlinjerna är SAS redan en så liten spelare att där finns knappast något att hämta.

Välkommen till flygvärlden. Vi är undantagna vanlig arbetsbegränsning och får jobba 60h per vecka.
Planerat kan vi jobba 14h i sträck utan rast eller vila, som får förlängas till 15h.

Du kan ju fundera på hur säkert det är att efter en 15-timmarsdag och lång arbetsvecka sedan avsluta med landning i snöstorm.
Jag kan lova att man är i ungefär samma skick som efter ett par starköl.... :|


I USA har myndigheterna uppmärksammat den ökande mängden flygolyckor som är direkt relaterade till trötthet och drar nu åt sina redan restriktiva regler ytterligare.
Här i EU har lobbyerande flygbolag lyckats med sitt uppsåt, så vi går horribelt nog i motsatt riktning här.


Nu är kabinpersonal och piloter inte samma sak. Den förstnämnda är den som visar hur flytvästen ska sitta samt serverar dig kaffe.

Jag kan inte några detaljer om SAS pilotavtal, men det är knappast särskilt bra idag. Skulle gissa att FinnAir, Lufthansa, BA, skandinaviska charterbolagen Thomas Cook och Tuifly Norcic med flera har bättre avtal.

Även Norwegians avtal (syftar nu på fastanställda piloter i Norge) ligger antagligen inte så långt ifrån SAS-avtalet.


Norwegian + MA kommer norpa snabbt många av de lönsammalinjerna, Sedan kan även Estonian Air vara och fiska efter sträckor i Sverige som kan se lönsamma!

Lufthansa + Swiss säkerligen om de se att bärighet finnes på vissa sträckor!
#335 2012-11-18, 22:44
DjPutte
RYKTE!!!
SAS har ställt in flighten till Köpenhamn från Helsningfors enl en på XP chatt!
#336 2012-11-18, 23:00
Knife-wrench
Kan någon förklara för mig varför staten är delägare i ett flygbolag? Varför subventionerar skattebetalarna SAS? Alltså - jag är genunint intresserad, jag har inte flygit mycket med SAS och jag är dessutom inte så gammal och verkar därför inte ha samma sentimentala bild av SAS som många i debatten verkar ha. Är det en kukmätargrej? "Varje stat av rang måste ha ett eget flygbolag". Varför ska vi inte bara låta skiten gå i konkurs om den nu inte är konkurrenskraftig? "Creative Destruction" o.s.v.

När jag flyger vill jag flyga billigt! Tar gärna en av de där ståplatserna som Norwegians VD (tror jag?) talade om, om det nu råkar vara så som han påstår att det inte är farligare än att sitta. Om SAS död lämnar rum för fler lågprisflyg och därmed mer konkurrens så har jag svårt att se varför jag ska bry mig om SAS varande eller inte varande. Det är bakåtsträvande att hålla ett företag som blöder pengar vid liv med hjälp av konstandning i form av skattepengar bara för att man gillar deras räkmackor bättre.

Varför ska jag bry mig om SAS?