Ursprungligen postat av demiurg2
Det stämmer alldeles utmärkt, och naturligtvis är det wet lease man har diskuterat, men även inhyrning av fler plan av samma typer man har i dag. Naturligtvis kan MA aldrig ta hela SAS linjenät, det vore ju rent barockt, men däremot kan man säkert ta nog många russin ur kakan för att trippla antalet flygningar och dubbla antalet destinationer. Misstänker för övrigt att även Baltic Air är ute och vädrar morgonluft, och de har ju sjukt för många plan redan som det är.
Det lär nog bli huggsexa tills konkurrensen åter är så hård på alla linjer att ingen går med vinst.
Malmö Aviation, Baltic, Norwegian, Finnair. Och varför inte NextJet som ju visat att de kan expandera från några få flygplan till över 20 på nästan magiskt kort tid.
När det gäller de notoriskt olönsamma långlinjerna är SAS redan en så liten spelare att där finns knappast något att hämta.
Ursprungligen postat av demiurg2
VA??? Det är ju inte ens laglig arbetstid i Sverige... Låter helmysko...
Välkommen till flygvärlden. Vi är undantagna vanlig arbetsbegränsning och får jobba 60h per vecka.
Planerat kan vi jobba 14h i sträck utan rast eller vila, som får förlängas till 15h.
Du kan ju fundera på hur säkert det är att efter en 15-timmarsdag och lång arbetsvecka sedan avsluta med landning i snöstorm.
Jag kan lova att man är i ungefär samma skick som efter ett par starköl.... :|
I USA har myndigheterna uppmärksammat den ökande mängden flygolyckor som är direkt relaterade till trötthet och drar nu åt sina redan restriktiva regler ytterligare.
Här i EU har lobbyerande flygbolag lyckats med sitt uppsåt, så vi går horribelt nog i motsatt riktning här.
Ursprungligen postat av knazbarnet
Någon som sitter på info gällande hur mkt kabinpersonalens löner i SAS (mest piloternas) skiljer sig från andra lågprisflyg typ Ryan Air etc?
------
På samma sätt tycker jag att det är rätt att sänka kabinpersonalens löner först o främst piloternas då jag har en fått uppfattningen att de sitter på avtal från 90-talet som då var lönsamma för SAS (som kvalite framför kvantitet) men att pga av tidigare nämnda anledning så bryr sig folk mindre om man har en trevligt flygvärdinna eller inte idag utan att man hellre betalar X kr mindre och står ut med någon vresig kärring totalt utan service mind...
Nu är kabinpersonal och piloter inte samma sak. Den förstnämnda är den som visar hur flytvästen ska sitta samt serverar dig kaffe.
Jag kan inte några detaljer om SAS pilotavtal, men det är knappast särskilt bra idag. Skulle gissa att FinnAir, Lufthansa, BA, skandinaviska charterbolagen Thomas Cook och Tuifly Norcic med flera har bättre avtal.
Även Norwegians avtal (syftar nu på fastanställda piloter i Norge) ligger antagligen inte så långt ifrån SAS-avtalet.