Ursprungligen postat av ksv
Nu är kabinpersonal och piloter inte samma sak. Den förstnämnda är den som visar hur flytvästen ska sitta samt serverar dig kaffe.
Jag kan inte några detaljer om SAS pilotavtal, men det är knappast särskilt bra idag. Skulle gissa att FinnAir, Lufthansa, BA, skandinaviska charterbolagen Thomas Cook och Tuifly Norcic med flera har bättre avtal.
Även Norwegians avtal (syftar nu på fastanställda piloter i Norge) ligger antagligen inte så långt ifrån SAS-avtalet.
Nä men du fattade vad jag menade, har som tur är ett jobb som sliter ut mig
dock har jag lite frågor till dig (verkar som du jobbar som antingen kabinpersonal eller pilot inom SAS? eller iaf har insikt i yrkena)
1) dom 15h passen inkluderar väl oftast "stoptid" (osäker om jag använder termen rätt, men tiden mellan flighterna)? vilket i min mening inte kan ses så jätte påfrestande, eller?
2) Som pilot hur närvarande måste man va under de längre flygningarna? har suttit med i cockpit vid en kortare inrikesflygning och tyckte båda piloterna "korrigera" riktning etc under hela flygningen dock turades dom om så den ena kunde käka lite osv
3) är det fritt för ett annat flygbolag att bara gå in och ta över SAS tänkte flygningar vid KK? Har inte SAS köpt rätten att flyga dom linjerna? och isåfall borde de vara någon slags aktion om rätten att flyga dessa linjerna och pengarna går till konnkursboet?