SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#337 2012-11-18, 23:01
knazbarnet
Ursprungligen postat av ksv

Nu är kabinpersonal och piloter inte samma sak. Den förstnämnda är den som visar hur flytvästen ska sitta samt serverar dig kaffe.

Jag kan inte några detaljer om SAS pilotavtal, men det är knappast särskilt bra idag. Skulle gissa att FinnAir, Lufthansa, BA, skandinaviska charterbolagen Thomas Cook och Tuifly Norcic med flera har bättre avtal.

Även Norwegians avtal (syftar nu på fastanställda piloter i Norge) ligger antagligen inte så långt ifrån SAS-avtalet.


Nä men du fattade vad jag menade, har som tur är ett jobb som sliter ut mig

dock har jag lite frågor till dig (verkar som du jobbar som antingen kabinpersonal eller pilot inom SAS? eller iaf har insikt i yrkena)

1) dom 15h passen inkluderar väl oftast "stoptid" (osäker om jag använder termen rätt, men tiden mellan flighterna)? vilket i min mening inte kan ses så jätte påfrestande, eller?

2) Som pilot hur närvarande måste man va under de längre flygningarna? har suttit med i cockpit vid en kortare inrikesflygning och tyckte båda piloterna "korrigera" riktning etc under hela flygningen dock turades dom om så den ena kunde käka lite osv

3) är det fritt för ett annat flygbolag att bara gå in och ta över SAS tänkte flygningar vid KK? Har inte SAS köpt rätten att flyga dom linjerna? och isåfall borde de vara någon slags aktion om rätten att flyga dessa linjerna och pengarna går till konnkursboet?
#338 2012-11-18, 23:23
discomusen
37 minuter kvar
#339 2012-11-18, 23:24
DjPutte
Ursprungligen postat av knazbarnet
Nä men du fattade vad jag menade, har som tur är ett jobb som sliter ut mig

dock har jag lite frågor till dig (verkar som du jobbar som antingen kabinpersonal eller pilot inom SAS? eller iaf har insikt i yrkena)

1) dom 15h passen inkluderar väl oftast "stoptid" (osäker om jag använder termen rätt, men tiden mellan flighterna)? vilket i min mening inte kan ses så jätte påfrestande, eller?

2) Som pilot hur närvarande måste man va under de längre flygningarna? har suttit med i cockpit vid en kortare inrikesflygning och tyckte båda piloterna "korrigera" riktning etc under hela flygningen dock turades dom om så den ena kunde käka lite osv

3) är det fritt för ett annat flygbolag att bara gå in och ta över SAS tänkte flygningar vid KK? Har inte SAS köpt rätten att flyga dom linjerna? och isåfall borde de vara någon slags aktion om rätten att flyga dessa linjerna och pengarna går till konnkursboet?

På Fråga 2:
Planen dvs piloterna navigerar genom radiofyrar som dem ställer in planet via där av så korrigerar dem hela tiden så dem ligger på rätt fyr mot landningsbanan!
#340 2012-11-18, 23:37
Madagascar
Från ABs liveblog:
22.15 TT rapporterar om att SAS sagt nej till piloternas senaste bud om en generell lönesänkning på 25 procent vid 19-tiden i kväll, enligt danska TV2.


Via tre nyhetsförmedlare kan meddelandet bli förvanskat men det låter som en rejäl lönesänkning SAS tackat nej till. Eller ligger den stora kostnaden i x y z tillägg till piloterna som förblir oförändrade?

Edit:
Vad händer efter midnatt utan avtal? Vis från SAAB-soppan så kan det ta ohyggligt lång tid innan en konkurs är ett faktum.
#341 2012-11-18, 23:42
Nudeln
Ursprungligen postat av Knife-wrench
Kan någon förklara för mig varför staten är delägare i ett flygbolag? Varför subventionerar skattebetalarna SAS? Alltså - jag är genunint intresserad, jag har inte flygit mycket med SAS och jag är dessutom inte så gammal och verkar därför inte ha samma sentimentala bild av SAS som många i debatten verkar ha. Är det en kukmätargrej? "Varje stat av rang måste ha ett eget flygbolag". Varför ska vi inte bara låta skiten gå i konkurs om den nu inte är konkurrenskraftig? "Creative Destruction" o.s.v.

När jag flyger vill jag flyga billigt! Tar gärna en av de där ståplatserna som Norwegians VD (tror jag?) talade om, om det nu råkar vara så som han påstår att det inte är farligare än att sitta. Om SAS död lämnar rum för fler lågprisflyg och därmed mer konkurrens så har jag svårt att se varför jag ska bry mig om SAS varande eller inte varande. Det är bakåtsträvande att hålla ett företag som blöder pengar vid liv med hjälp av konstandning i form av skattepengar bara för att man gillar deras räkmackor bättre.

Varför ska jag bry mig om SAS?


Det hela handlar om gamla traditioner. SAS opererade tidigare på en reglerad marknad. De hade rent av monopol på flygtrafik i Skandinavien. När andra aktörer tilläts komma in försvann snabbt kunderna som insåg att de kunde flyga mycket billigare med andra bolag. SAS sitter fortfarande med gamla avtal osv och har bevisat gång på gång att de inte lyckats anpassa sig till de nya spelreglerna. Att skjuta till mer pengar gång på gång är ett försök att försöka rädda vad som räddas kan, problemet är bara att de aldrig kommer på fötter. Kan tipsa om Cervankas artikel som kom ut idag som bjuder på fina liknelser:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sa-sanktes-sa...
#342 2012-11-18, 23:43
DjPutte
Vi har satt igång att analysera ledningens svar och nu ska vi stämma av med de andra facken, säger Helge Thuesen, ordförande för danska kabinfacket CAU, till Ritzau.
Han vill inte kommentera närmare vad som skiljer mellan parterna. Men tjänstgöringsavtalet ses över noggrannt.
- SAS vill ha en enklare struktur än i dag, nu finns det tre olika avtal så det blir svårt för SAS att planlägga produktionen.
CAU räknar också med att slutpunkten för förhandlingarna är 23:59 i kväll.
- Men det finns ett begrepp, att man stoppar klockan, i sådana situationer. Det kan hända att vi får göra det, säger Thuesen.
#343 2012-11-18, 23:44
demiurg2
Alla flighter på alla flygplatser är nu inställda mellan klockan 06.00 och 07.00...
Malmö och Norwegian har pfficiellt gått ut med att de kommer att ta hand on alla strandsatta passagerare.
00.00 ska SAS gå ut med officiellt meddelande.
#344 2012-11-18, 23:46
SilentVictory
Ursprungligen postat av demiurg2
Alla flighter på alla flygplatser är nu inställda mellan klockan 06.00 och 07.00...
Malmö och Norwegian har pfficiellt gått ut med att de kommer att ta hand on alla strandsatta passagerare.
00.00 ska SAS gå ut med officiellt meddelande.

Vart har du fått den informationen ifrån?
#345 2012-11-18, 23:46
DjPutte
Ursprungligen postat av Madagascar
Från ABs liveblog:

Via tre nyhetsförmedlare kan meddelandet bli förvanskat men det låter som en rejäl lönesänkning SAS tackat nej till. Eller ligger den stora kostnaden i x y z tillägg till piloterna som förblir oförändrade?

Edit:
Vad händer efter midnatt utan avtal? Vis från SAAB-soppan så kan det ta ohyggligt lång tid innan en konkurs är ett faktum.

Har SAS nobbat pilotfackets bud som enl dem var smärtgränsen hur djupt de kan sträcka sig då är det mörkt, Sedan att de övriga fackförbunden förhandlar och får en massa avtalstext att plöja igenom känns mycket taktik av SAS så dem kan förbereda en ev konkurs och komma med hedern ur behåll och kunna säga vi försökte med fackförbunden sade nej!
#346 2012-11-18, 23:47
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Alla flighter på alla flygplatser är nu inställda mellan klockan 06.00 och 07.00...
Malmö och Norwegian har pfficiellt gått ut med att de kommer att ta hand on alla strandsatta passagerare.
00.00 ska SAS gå ut med officiellt meddelande.

Jag sänder dig ett PM
#347 2012-11-18, 23:51
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Alla flighter på alla flygplatser är nu inställda mellan klockan 06.00 och 07.00...
Malmö och Norwegian har pfficiellt gått ut med att de kommer att ta hand on alla strandsatta passagerare.
00.00 ska SAS gå ut med officiellt meddelande.

Inte förvånad ett dugg väntar bara på det officiella meddelande då!
#348 2012-11-18, 23:54
Nudeln
Hur ska ni bemöta utgången av det hela? Kommer ni fira eller gråta vid händelse av en konkurs?

Min champagne här hemma är dessvärre slut!