SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#37 2010-09-22, 14:03
Bryshan
Finns säkert en rad orsaker, men den största måste väl ändå vara konkurrens?

SAS är väl det dyraste alternativet på de flesta resor inom norden.
#38 2010-09-22, 14:42
Delokrat
På kortdistansflygningar kan jag förstå att några går med förlust, men på långdistanserna är jag verkligen inte med.
Om vi t.ex. tar Bangkok-Köpenhamn, en rutt som alltid är fullsatt (om man bortser från julafton)
Hur kan de inte gå i vinst med sådana sträckor?
Sverige är Thailand galna och Thai Airways har kunnat fylla sina 747:or till max i flera år nu från Arlanda. Varför sätter inte Sas in några a340:or som de har i lager. Några flighter i veckan kan generera stor vinst.
#39 2010-09-22, 17:05
hejjjsan123
Du kan nog få bättre svar, om du ber moderatorn, flytta till "ekonomi-värdepapper".

Eller så går du in där och söker på sas. En del stackare, har blivit idiotförklarade, när dom vill köpa aktier i sas.
#40 2010-09-22, 19:45
Ursprungligen postat av ivalama
SAS nya vd Rickard Gustafsons förra arbetsplats Trygg-Hansa fick hård kritik av Finansinspektionen för ett drygt år sedan för slarv och oordning.

http://www.realtid.se/ArticlePages/201009/16/20100916080718_Realtid918/2...

Han är inte den förste icke önskvärde försäkringstjänstemannen som rekryteras till SAS.
Finns det något skvaller?


Trevlig kille som gjorde ett bra jobb i GE Capital/Commercial Finance. Han har ju inte varit i Codan TH så länge. Kanske inte den mest karismatiske kanske...
#41 2010-09-22, 19:46
Infogade i befintlig føretagsskvallertråd.

/Mod
#42 2010-09-22, 20:22
BestForYou
Ursprungligen postat av Delokrat
Skum fråga kanske. Men hur kan de egentligen förlora pengar? En för blandad flotta har jag hört är en av anledningarna, men annars...?


De är kassa? Planen (som jag har fått åka med iaf...) har närmast kunnat liknas vid gamla länsbussar, vill man ha något så enkelt som ett glas vatten fick man punga börja punga ut med pengar direkt ovanpå en redan dyr biljett. Du betalar alltså som för vilken flygbiljett som helst, men det känns som att åka med ett lågprisbolag...
#43 2010-09-23, 22:40
hallberg-rassy
SAS hade problem i början på 80-talet. In kommer Janne Carlzon och med ett antal listiga knep och god retorik lyckas han vända på steken. När han väl avgår så fortsätter man, men gör heller inget nytt. Tricken man försöker med idag är exakt samma som Janne lyckades med för nästan 30 år sedan! Där ligger problemet. Man sitter fast med en strategi som inte längre fungerar och skär med osthyvel för glatta livet, istället för att investera lite mer nu och få igen mycket mer sedan. Skitsamma om man går med förlust på några miljoner extra i år om det kanske kan innebära att man går med vinst om 1-2 år.

Det SAS hade som profil är punktlighet och komfort för affärsresande, inte ett lågprisbolag för turister. Tyvärr verkar det som att SAS på senare tid försöker leva på sitt tidigare rykte om god punktlighet och i verkligheten säljer lågprisbolagsbiljetter till businesspriser.

SAS borde skärpa till sig, fräscha upp sina plan (sist jag flög SAS fick jag vika ihop mig 4 gånger för att kunna sitta i stolen, alldeles för risigt benutrymme!) och erbjuda det där lilla extra. När jag flyger över Atlanten flyger jag med Virgin Atlantic från London. Mycket bättre. Man får service, mat och underhållning I PRISET. Personalen är trevlig och välutbildad (bad om ett glas vatten, fick en hel flaska, gratis) och det är alltid ett leende och "Det fixar vi" så fort det är problem. När jag hade problem med mitt boardingcard (blev fel på skrivaren, det skrevs ut för hand, men killen i inchecken glömde skriva datum på följde en flygvärdinna mig ut, såg till att jag fick datumpåskrift och eskorterade mig sedan tillbaka in i planet så jag skapp köa en gång till. Det är sådana små saker som är "det lilla extra".
#44 2010-10-09, 13:55
ivalama
Ursprungligen postat av Gromgutten
Trevlig kille som gjorde ett bra jobb i GE Capital/Commercial Finance. Han har ju inte varit i Codan TH så länge. Kanske inte den mest karismatiske kanske...


Ledningsorganisation och beslutsordning har enligt FI varit "invecklad och otydlig". Styrelseprotokollen har varit "ofullständiga", och kontrollen över internrevision och riskhantering "bristfällig".

SAS ordförande Fritz H Schur säger i en kommentar att styrelsen kände till kritiken innan man utsåg Rickard Gustafson till ny vd.
http://www.dagensps.se/artiklar/2010/10/04/43028582/index.xml

Med tanke på allvaret i FIŽs kritik så är det uppenbart att han inte skulle kunna vara kvar på Trygg-Hansa. SASs styrelse känner till detta ändå anställer man han.
#45 2010-12-24, 13:55
ZMACK01
http://www.expressen.se/ekonomi/1.2265504/spekulationer-far-sas-aktie-att-rus

"Nya spekulationer om att tyska Lufthansa är på väg att köpa SAS fick flygbolagets aktiekurs att rusa uppåt under förmiddagens handel på Stockholmsbörsen. Klockan 10.20 hade kursen gått upp med drygt 10 procent till 22:90 kronor."


Man har ju bara väntat på att SAS aktiekurs skall gå ner tillräckligt så att Norge, Sverige och Danmark kan få flygbolaget sålt. Man undrar om inte hela flygbolagets strategi har varit att downsiza tillräckligt för att Lufthansa skall få köpa så billigt som möjligt. Nu verkar det vara på gång enligt skvallret och Expressen.se.

Jag tror att ryktet stämmer. Innan 2011 är slut är SAS helt ägt av LH... Några som har hör mer? Inside info?
#46 2010-12-24, 14:36
DjPutte
Ursprungligen postat av ZMACK01
http://www.expressen.se/ekonomi/1.2265504/spekulationer-far-sas-aktie-att-rus

"Nya spekulationer om att tyska Lufthansa är på väg att köpa SAS fick flygbolagets aktiekurs att rusa uppåt under förmiddagens handel på Stockholmsbörsen. Klockan 10.20 hade kursen gått upp med drygt 10 procent till 22:90 kronor."


Man har ju bara väntat på att SAS aktiekurs skall gå ner tillräckligt så att Norge, Sverige och Danmark kan få flygbolaget sålt. Man undrar om inte hela flygbolagets strategi har varit att downsiza tillräckligt för att Lufthansa skall få köpa så billigt som möjligt. Nu verkar det vara på gång enligt skvallret och Expressen.se.

Jag tror att ryktet stämmer. Innan 2011 är slut är SAS helt ägt av LH... Några som har hör mer? Inside info?

Enda raka om SAS ska kunna överleva misstänker att det kommer bli namnbyte rakt av på planen också, SAS är som en människa man får deffa i gång med HLR maskinen så nej bara bra om Lufthansa köper bolaget
#47 2010-12-24, 21:23
ZMACK01
Tror dock inte på namnbyte. Austrian och Swiss fick behålla sina namn
Men alla SAS-poäng går över till Miles and More från 2012. Inte mig emot...
#48 2010-12-25, 10:44
von Hindenburg
SAS har också varit extremt misskött fram till ungefär 2 år sen. Efter det har man genomfört ett hårdhänt besparingsprogram samtidigt som det var världsekonomisk kris.

Idag gör SAS vinst på den operativa delen och då kan man tänka sig att Lufthansa(och andra) är intresserade. För oss resenärer och personalen är antagligen Lufthansa de bästa om vi tittar på hur de skött Swiss och övriga de tagit in i sin grupp.