SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#49 2010-12-25, 11:30
Ursprungligen postat av ZMACK01
Tror dock inte på namnbyte. Austrian och Swiss fick behålla sina namn
Men alla SAS-poäng går över till Miles and More från 2012. Inte mig emot...


Ett namnbyte hade varit possitivt tror jag. Jag kan knappast vara ensam med att förknippa SAS med extrema förseningar, ofta pga otaliga strejker och annan skit.
#50 2010-12-25, 11:40
ZMACK01
Håller med dig lundagren. Strejkande danska fackförbund är den svaga länken i SAS, och har varit i många år... Sen är dom j-igt svaga på internationella linjer, mkt sämre än Swiss och Austrian. Det tror jag var en svag länk i den långsiktiga strategin. Tex, varför flyger man inte på USA från Gbg????
#51 2010-12-25, 20:58
ZMACK01
#52 2010-12-25, 21:00
ZMACK01
från Bloomberg: "...value ... is $1.1 billion for SAS; Lufthansa held about $2 billion in cash and cash equivalents as of Sept. 30.
#53 2010-12-25, 21:24
BehindRayban
Ursprungligen postat av ZMACK01
Håller med dig lundagren. Strejkande danska fackförbund är den svaga länken i SAS, och har varit i många år... Sen är dom j-igt svaga på internationella linjer, mkt sämre än Swiss och Austrian. Det tror jag var en svag länk i den långsiktiga strategin. Tex, varför flyger man inte på USA från Gbg????


Fackproblemen på SAS är ganska överdrivna, jag menar att det strejkas i parti och minut på andra företag är ju liksom inget som får SAS-strejker att bli värdesänkande annat än pga. Ledningens egen målsättning i att vara punktliga, pga. att D, S, N:s myndigheter ofta kräver punktlighet i upphandlingar.

Snarare är det andra saker som skadar SAS värde, framtida kostnader i pensioner, extrem belåning, övergödda kontor med folk utan arbetsuppgifter som skyddas av LAS, defragmenterad flygpark med gamla plan som drar mycket soppa och kräver tonvis med underhåll, dessutom är flygbolaget som koncern att betrakta som ett sämre afrikanskt flygbolag i termer av flygsäkerhet. Dvs. de har ett track record av haveri på haveri på haveri även om den Norska verksamheten SAS Norge står på Europas tio-i-topp lista samt att SAS Sverige får G men bara hamnar på topp-femtio.

Så jag skulle säga att SAS besättningar är deras största tillgång tillsammans med en massa rättigheter från monopoltiden och historien i form av farfarsrätter osv. Dvs. de har garanterade första platser och slots på många högintressanta flygplatser.

Går Lufthansa in i SAS så blir det förhoppningsvis genom Aktieköp, dvs. att SAS-aktieägare får Lufthansa aktier för sina SAS-aktier.
Sedan kanske RyanAir löper Lufthansa, man vet aldrig ryktet har gått tidigare......
#54 2010-12-25, 22:10
ZMACK01
Ursprungligen postat av BehindRayban
Fackproblemen på SAS är ganska överdrivna, jag menar att det strejkas i parti och minut...


Snygg analys Rayban, håller med dig i det mesta. Sista åren har det varit bättre med strejkerna, visst, men för några år sen undrade man vilken yrkeskategori som skulle den här veckan i CPH. Det finns tre flygplatser man håller sig ifrån som frekvent resenär:
1) LHR, tar fan en timme från en terminal till en annan, och köerna genom security är ruggiga
2) CDG, av tre skäl. a) urusel flygplats med ball arkitektur och omöjlig logistik, b) air france suger, c) fransmän strejkar alldeles för ofta
3) CPH, av två skäl, a) risk för strejk hos danska personalen som gör ditt datt eller dutt, och b) terminalen är numera ett kaotisk shoppingcenter som man knappt kan ta sig igenom eftersom affärerna har tagit all plats...

Och SAS lider av CPH-problemen. Som boende i Göteborg flyger jag därför nästan alltid lufthansa, och skulle bli överlycklig om dom tog över SAS.

Håller med dig om att värdet i SAS är personalen, och framförallt flygpersonalen. Kabinpersonalen har blivit klart bättre sista fem åren, men sög en lång period.

Håll tummarna att investeringen går till Skandinavien, bara fjuttiga åtta miljarder kronor
#55 2010-12-26, 02:54
BehindRayban
Ursprungligen postat av ZMACK01
Snygg analys Rayban, håller med dig i det mesta. Sista åren har det varit bättre med strejkerna, visst, men för några år sen undrade man vilken yrkeskategori som skulle den här veckan i CPH. Det finns tre flygplatser man håller sig ifrån som frekvent resenär:
1) LHR, tar fan en timme från en terminal till en annan, och köerna genom security är ruggiga
2) CDG, av tre skäl. a) urusel flygplats med ball arkitektur och omöjlig logistik, b) air france suger, c) fransmän strejkar alldeles för ofta
3) CPH, av två skäl, a) risk för strejk hos danska personalen som gör ditt datt eller dutt, och b) terminalen är numera ett kaotisk shoppingcenter som man knappt kan ta sig igenom eftersom affärerna har tagit all plats...

Och SAS lider av CPH-problemen. Som boende i Göteborg flyger jag därför nästan alltid lufthansa, och skulle bli överlycklig om dom tog över SAS.

Håller med dig om att värdet i SAS är personalen, och framförallt flygpersonalen. Kabinpersonalen har blivit klart bättre sista fem åren, men sög en lång period.

Håll tummarna att investeringen går till Skandinavien, bara fjuttiga åtta miljarder kronor


Alltså de där problemen du pratar om upplever jag inte själv, eller det är lika för alla alltså påverkar det inte företagsvärderingen.
Sedan har jag bara trevliga minnen av de danske, möjligtsvis kan man klaga lite på shoppingcentret, lite som Dansktullen i Öresund, slussa folk fram-och-tillbaka tills de tror att plånkan är tömd
Men personalen är ju trevlig.

Klart att värdet består av personalen men även farfarsrätterna och slottarna. Det är inte helt ointressanta prylar i en högkonjunktur.
#56 2010-12-26, 13:02
ZMACK01
googlade på "farfarsrätt" och hittade denna sida
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+...

aldrig hört ordet förut, för att vara ärlig
#57 2010-12-26, 13:18
SilentVictory
LH har tidigare sagt att de väntar lite med köpet, eftersom SAS har en hel del finansiella problem som de ville skulle se lite bättre ut innan de köper bolaget.

Spekulerat har de gjort väldigt länge, tror ändå inte att något köp är aktuellt än på ett tag.
#58 2011-01-01, 22:27
Delokrat
Bara Scandinavian Airlines skulle vara fint.
Flytta huvudbasen till Arlanda och vi får vinst. Yay.
#59 2011-01-01, 23:54
BehindRayban
Ursprungligen postat av ZMACK01
googlade på "farfarsrätt" och hittade denna sida
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+...

aldrig hört ordet förut, för att vara ärlig


De har rensat upp en smula på nätet. Men det finns en del kvar:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:7AcJJmHFQx8J:www.g-...
Sök på monopolrättigheter så kommer du åt en del information.

De har alltså första tjing på en del av avgångarna på en hel del flygplatser, vilket borde resultera i nästan garanterat välfyllda plan.
Det finns en massa rättigheter kopplat till avtal mellan staterna, EU och staten själv. Sedan finns även uppstarts avtal där den som startar en linje exempelvis vissa rättigheter gentemot konkurrerande flygbolag. Där kan SAS ha en rejäl fördel i och med att de är i besittning av massvis med linjer.
#60 2011-01-02, 01:09
Waxveasle
På jobbet finns inga tecken på att sas ska säljas inom en snar framtid iaf. Men jag har en känsla av att fotfolket är dom sista som får reda på om ett eventuellt köp.