Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1609 2009-11-06, 15:57
melke87
Ursprungligen postat av Mylph
Jag har tre stycken frågor:

Swiss, Zurich flygplats, februari i år (kom enorma mängder snö och blåste relativt mycket):
Vi stod vid påstigningen etc, så kom en sån där bil senare och sprutade glykol på planet. Vi åkte senare ut mot startbanan, väl där stod vi still ett bra tag. Sedan kom ytterligare en sån där bil och skulle spruta på mera glykol, förmodligen för att vi stått ett tag vid startbanan.
Frågor:
- Varför fick vi två glykolomgångar, en borde väl räcka även om man blir stående?
- Vi stod vid startbanan 20 min, varför? Dåliga startförhållanden? Det såg dock inte värre ut än när vi väl lyfte. Det var lika mycket snöfall. Vinden?
- Om det var vinden, kan man inte välja att starta från ett annat håll? Eller var man säker på att vinden skulle vända efter ett tag?

Inom Europa har jag främst flygit med SAS, Lufthansa och Swiss. Lufthansa och Swiss i taskiga väderförhållanden, så som kraftigt snöväder. Lufthansa och Swiss verkar dock ha helt olika inflygningsmetoder. Lufthansa slår ner på motorerna och glider sedan in, och ibland hör man att de använder motorn. Swiss däremot vinklar planet ner och det låter som om de gasar på för fullt där framme. Tidsmässigt verkar båda inflygningarna ta lika lång tid, däremot känns det som att Swiss kör ner i 1500km/h medan Lufthansa gör det lugnt och metodiskt i 700-800km/h. Ironiskt nog hade vi en gång varit i Zurich med ett par bekanta (där mannen är SAS-kapten) och när vi då flög hem så sa han att det gick lite väl fort för Swiss under inflygningen, nu höftar jag siffror men tror vi låg på 1200km/h i snöväder och blåst. 1200km/h kan vara fel men det var i alla fall en för hög hastighet, vilket ytterligare fick mig in på tankar att Swiss verkligen kör snabbare ner, även fast det tidsmässigt inte verkar vara någon skillnad.

Sen en tredje:
- Finns det någon korrelation mellan piloter med ung ålder och flygkrascher?

(OBS: jag är inte rädd för Swiss inflygningar, väljer faktiskt helst dom av alla då det är snöperiod, inbillar mig att Swiss är bäst i europa gällande flygningar i dåliga väderförhållande (kraftigt snöfall etc), så ni inte tror det är rena rama skräcken att flyga med Swiss)

Landa i 1500km/h är inte möjligt. Topphastigheterna för de flesta jetbaserade passagerarplanen ligger väl någonstans runt 900-1000km/h. Inflygningarna sker på mycket lägre hastigheter än så, runt 200-300km/h om jag minns rätt.
#1610 2009-11-06, 16:36
ksv
Ursprungligen postat av Mylph
Swiss, Zurich flygplats, februari i år (kom enorma mängder snö och blåste relativt mycket):
Vi stod vid påstigningen etc, så kom en sån där bil senare och sprutade glykol på planet. Vi åkte senare ut mot startbanan, väl där stod vi still ett bra tag. Sedan kom ytterligare en sån där bil och skulle spruta på mera glykol, förmodligen för att vi stått ett tag vid startbanan.
Frågor:
- Varför fick vi två glykolomgångar, en borde väl räcka även om man blir stående?
- Vi stod vid startbanan 20 min, varför? Dåliga startförhållanden? Det såg dock inte värre ut än när vi väl lyfte. Det var lika mycket snöfall. Vinden?
Man lägger på olika typer av avisningsvätska beroende på typ av nederbörd men i samtliga fall har man en maximal tid som den ger tillräckligt skydd.
Kommer det stora mängder snö räcker det inte i mer än 20 minuter och blir man stående längre än så måste man göra om proceduren.

Anledning till att ni blev stående var förmodligen att de behövde ploga banan, vilket minskar mängden starter och landningar man kan hantera per timma.


Ursprungligen postat av Mylph
Lufthansa och Swiss verkar dock ha helt olika inflygningsmetoder. Lufthansa slår ner på motorerna och glider sedan in, och ibland hör man att de använder motorn. Swiss däremot vinklar planet ner och det låter som om de gasar på för fullt där framme.
Nej, det skiljer knappast något. Hör du flygplanet gasa på under inflygningen beror det på att flygledningen ger er radarvektorering så att ni tvingas behålla en viss höjd ett tag.

Man kan ha olika policy när det gäller vilken hastighet man sjunker med inledningsvis, men det är små skillnader och sker alltid med motorerna på tomgång. Under 10000 fot får man inte flyga snabbare än 250 knop.

Ursprungligen postat av Mylph
Finns det någon korrelation mellan piloter med ung ålder och flygkrascher?
Inte vad jag känner till, men erfarenhet är väl sällan en nackdel.

Ursprungligen postat av Mylph
jag är inte rädd för Swiss inflygningar, väljer faktiskt helst dom av alla då det är snöperiod, inbillar mig att Swiss är bäst i europa gällande flygningar i dåliga väderförhållande (kraftigt snöfall etc), så ni inte tror det är rena rama skräcken att flyga med Swiss)
Jag vågar nog påstå att vi här i norden tillhör de som är mest rutinerade i världen på att flyga under vinterförhållanden.
#1611 2009-11-10, 19:48
Pilotdavid
Hejsan!

Jag tänkte höra med dig om du vet något om flygbolaget " Adam Air "
kollade lite filmer och läste om dem. Det visade sig att kapten på det planet hade flyget 5 månader på det bolaget. ( dock hade han ju certifikat och type rating på 737an men det skrämmer mig ändå att han bara flyget en boeing 737 på jobbet i enbart knappt ett halvår


Så om du vet någonting om detta skulle jag gärna vilja veta mera!

hälsningar pilotdavid
#1612 2009-11-10, 19:57
freddan_89
Ursprungligen postat av Pilotdavid
Hejsan!

Jag tänkte höra med dig om du vet något om flygbolaget " Adam Air "
kollade lite filmer och läste om dem. Det visade sig att kapten på det planet hade flyget 5 månader på det bolaget. ( dock hade han ju certifikat och type rating på 737an men det skrämmer mig ändå att han bara flyget en boeing 737 på jobbet i enbart knappt ett halvår


Så om du vet någonting om detta skulle jag gärna vilja veta mera!

hälsningar pilotdavid


man blir inte kapten fören man har många flygtimmar så du kan känna dig lugn.. antar att de var det du fråga om?
#1613 2009-11-10, 21:23
Pilotdavid
Han hade jobbat på " Adam Air" i 5 månader

Jag är inte flygrädd över huvudtaget men jag skulle dock ej sätta mig i ett sådant flygbolag och känna mig säker om vi säger så!
#1614 2009-11-10, 21:29
Pilotdavid
http://www.youtube.com/watch?v=H-2cwSH8pds

Mellan 2:40-2-45

Captain .... has been flying for adam air for 6 months

kollar du fram till 2:40 - 3:00 så säger han

" and his co pilot named... has been flying for adam air for about 1 year and a half!
#1615 2009-11-10, 22:11
bijjer
Ursprungligen postat av Pilotdavid
http://www.youtube.com/watch?v=H-2cwSH8pds

Mellan 2:40-2-45

Captain .... has been flying for adam air for 6 months

kollar du fram till 2:40 - 3:00 så säger han

" and his co pilot named... has been flying for adam air for about 1 year and a half!


Att han jobbat på Adam Air i 5 månader betyder inte att han totalt jobbat fem månader i sin yrkeskarriär. Kaptenen i det här fallet hade totalt över 13 000 flygtimmar, varav nära 4 000 som kapten på Boeing 737.

Att man börjar som kapten direkt i ett bolag är inte ovanligt om man tidigare har jobbat som kapten i andra bolag.
#1616 2009-11-10, 22:12
Pilotdavid
nej du har rätt
hur vet du att han har det antalet?

det låter lite skumt att man har så många flygtimmar och väljer adam air.
#1617 2009-11-10, 22:31
bijjer
Ursprungligen postat av Pilotdavid
nej du har rätt
hur vet du att han har det antalet?

det låter lite skumt att man har så många flygtimmar och väljer adam air.


Det går att finna i haverirapporten från den Indonesiska myndigheten.

http://www.dephub.go.id/knkt/ntsc_aviation/baru/Final_Report_PK-KKW_Release.pdf

Varför man jobbar på AdamAir är ju svårt att säga. Han var ju Indoneser och hade tidigare jobbat på ett annat Indonesiskt bolag. Svårt att säga...
#1618 2009-11-14, 12:44
AmandaPanda
Hur dåliga väderförhållanden måste det vara för att en Boeing 737-800 inte skall tillåtas starta/landa?
#1619 2009-11-14, 14:00
alex1987
Beror väll på flygplatsen, ILSCATIII ska väll klara en del..
#1620 2009-11-14, 16:24
TheMouse
Man ska kunna se minst 150ft av banan vid en höjd av 50ft om det är en CatIIIb har jag för mig.

Sen kan man ju ha sidvind som ställer till det när man ska landa.
Jag vet inte vilken sidvind som är max på en 737.
bijjer kan med säkerhet svara på det.
Den som jag flyger tar som max 20knop rakt i sidan.
Men det är ju alltid upp till piloten. Anser han att det är riskfyllt så landar man inte på den flygplatsen, även om man är under maxvärdet.