Ursprungligen postat av Mylph
Swiss, Zurich flygplats, februari i år (kom enorma mängder snö och blåste relativt mycket):
Vi stod vid påstigningen etc, så kom en sån där bil senare och sprutade glykol på planet. Vi åkte senare ut mot startbanan, väl där stod vi still ett bra tag. Sedan kom ytterligare en sån där bil och skulle spruta på mera glykol, förmodligen för att vi stått ett tag vid startbanan.
Frågor:
- Varför fick vi två glykolomgångar, en borde väl räcka även om man blir stående?
- Vi stod vid startbanan 20 min, varför? Dåliga startförhållanden? Det såg dock inte värre ut än när vi väl lyfte. Det var lika mycket snöfall. Vinden?
Man lägger på olika typer av avisningsvätska beroende på typ av nederbörd men i samtliga fall har man en maximal tid som den ger tillräckligt skydd.
Kommer det stora mängder snö räcker det inte i mer än 20 minuter och blir man stående längre än så måste man göra om proceduren.
Anledning till att ni blev stående var förmodligen att de behövde ploga banan, vilket minskar mängden starter och landningar man kan hantera per timma.
Ursprungligen postat av Mylph
Lufthansa och Swiss verkar dock ha helt olika inflygningsmetoder. Lufthansa slår ner på motorerna och glider sedan in, och ibland hör man att de använder motorn. Swiss däremot vinklar planet ner och det låter som om de gasar på för fullt där framme.
Nej, det skiljer knappast något. Hör du flygplanet gasa på under inflygningen beror det på att flygledningen ger er radarvektorering så att ni tvingas behålla en viss höjd ett tag.
Man kan ha olika policy när det gäller vilken hastighet man sjunker med inledningsvis, men det är små skillnader och sker alltid med motorerna på tomgång. Under 10000 fot
får man inte flyga snabbare än 250 knop.
Ursprungligen postat av Mylph
Finns det någon korrelation mellan piloter med ung ålder och flygkrascher?
Inte vad jag känner till, men erfarenhet är väl sällan en nackdel.
Ursprungligen postat av Mylph
jag är inte rädd för Swiss inflygningar, väljer faktiskt helst dom av alla då det är snöperiod, inbillar mig att Swiss är bäst i europa gällande flygningar i dåliga väderförhållande (kraftigt snöfall etc), så ni inte tror det är rena rama skräcken att flyga med Swiss)
Jag vågar nog påstå att vi här i norden tillhör de som är mest rutinerade i världen på att flyga under vinterförhållanden.