Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1729 2009-12-29, 14:14
Ursprungligen postat av SilentVictory
Själva luftgropen är ju en benämning på ett område med sjunkande luft, så visst kan man sjunka ett antal meter, i vissa fall även mer än det.

Ja du kan i teorin, men hur stort är ett sånt här område? betänk att ett flygplan även på låga höjder färdas väldigt fort, tex motsvarar 180 knop 92 meter per sekund. Så om området är 10 meter stort är du igenom det på ca 0.1 sekund. Och en tiondels sekund med fritt fall (9.82 m/s^2 i accelration) tar dig ingen längre sträcka, närmare bestämt 0.982 meter neråt.

Och om vi istället säger att området är 100 meter långt faller man då alltså 9.82 meter neråt, och visst det är en liten bit men ingen längre sträcka. Plus att luftgropar är väl inte så stora som 100 meter?
#1730 2009-12-29, 15:57
Graniit
Ursprungligen postat av Hefaiston
Plus att luftgropar är väl inte så stora som 100 meter?


Var nästan det jag tänkte till en början, att man kanske faller flera hundra meter ner. Men så är det då inte?

Några frågor till (tråden är ju till för frågor så. Kaptenen får alltid klartecken från flygtornet innan den får lyfta. Vi säger att både kaptenen och andre man i cockpit är svenskar och talar svenska obehindrat, talar flygtornet om på svenska att nu kan dom lyfta eller är det alltid "SK046 clear for take off" vare sig det är en svensk som kapten eller amerikan?

När ett flygplan ska flyga från till exempel London till HongKong ( Cathay Pacific) hur många gånger anropar den länder som den flyger över till HongKong? Typ att den anropar Danmark, Sverige, Ryssland osv osv. Anropar den flygterminalen vid varje land som den flyger igenom? Och hur lång tid innan landning i HongKong tar kaptenen kontakt med flygtornet i HongKong? Det var ett exempel. Kunde lika gärna varit en flight från Arlanda till New York. Nu tog jag HongKong för jag kom inte på något annat exempel
#1731 2009-12-29, 16:09
TheMouse
Nja, så där kan man inte räkna. Det är ett uns mer komplicerat än så.
För att få fritt fall så måste du förlora all lyftkraft, och det är inte vad som händer i en luftgrop eftersom det sällan är vacuum i atmosfären.
Det är när man lämnar ett parti luft som färdas antingen uppåt eller neråt som det kan kännas som en luftgrop.
Att det skakar när man åker genom moln är för att luften i/runt molnet rör sig och vill påverka planet i olika riktningar.
#1732 2009-12-29, 16:17
Graniit
Ursprungligen postat av TheMouse
För att få fritt fall så måste du förlora all lyftkraft, och det är inte vad som händer i en luftgrop eftersom det sällan är vacuum i atmosfären.


Jag har delvis hört att när en luftgrop kommer så finns det inga luft under vingarna vilket gör att planet faller.
#1733 2009-12-29, 16:20
ksv
Ursprungligen postat av Graniit
Var nästan det jag tänkte till en början, att man kanske faller flera hundra meter ner. Men så är det då inte?
Nej, man faller knappt alls. Däremot upplevs det så när man dundrar fram med 800 km/h genom luftlager som rör sig vertikalt.
Men kolla i början av den här tråden, vi diskuterade det en del där.

Ursprungligen postat av Graniit
Några frågor till (tråden är ju till för frågor så. Kaptenen får alltid klartecken från flygtornet innan den får lyfta. Vi säger att både kaptenen och andre man i cockpit är svenskar och talar svenska obehindrat, talar flygtornet om på svenska att nu kan dom lyfta eller är det alltid "SK046 clear for take off" vare sig det är en svensk som kapten eller amerikan?
Allt är på engelska och med exakt fraseologi: "SK046, runway 01L clear for take off".

Ursprungligen postat av Graniit
När ett flygplan ska flyga från till exempel London till HongKong ( Cathay Pacific) hur många gånger anropar den länder som den flyger över till HongKong?
Jag skulle uppskatta att man pratar med ett 30-tal olika flygledare på en sådan sträcka. Det är inte så trafikerat över stora delar av Ryssland och Asien så varje flygledare kontrollerar ganska stora områden.
Över delar av västra Europa byter man däremot frekvens kanske var 10:e minut.

Ursprungligen postat av Graniit
Och hur lång tid innan landning i HongKong tar kaptenen kontakt med flygtornet i HongKong?
Ungefär två minuter innan landning.
Tornet kontrollerar bara själva flygplatsen, så dit skiftas man när man ligger på final.
#1734 2009-12-29, 16:39
Graniit
Ursprungligen postat av ksv
Men kolla i början av den här tråden, vi diskuterade det en del där.


Läste nu Onödigt att jag ställde mina frågor när svaren fanns. Som jag upplever det så är det mer luftgropar och "skakigt" på vägen upp tills man har nått sin höjd. Varför skakar det inte lika mycket när man ligger ovanför molnen på cirka 12 000 meter?

Är det mer eller mindre luftgropar i olika delar av världen, eller det likvärdigt överallt? Tänker på om man kommer in över Asien i det tropiska klimatet och den höga luftfuktigheten.

När det brukar skaka som värst så brukar jag tänka som så "Detta har piloten varit med om tusen gånger, han klarar det här" och då brukar jag bli lugnare. Intalar mig själv saker

Sedan är jag lite orolig över pilotutbildningar. Vi säger att jag flyger Thai B747 från Arlanda, har dessa piloter gått samma utbildning med likvärdig kvalité som övriga piloter i världen? Tänker mest på att Thailand är ett U-land. Är lite rädd för när jag flyger med Thai eftersom piloterna kanske är thailändare och utbildningarna där nere kanske inte är så bra och att dom inte får lära sig så mycket.

När jag flög hem igår från Arlanda, vid incheckningen precis när man går in planet fick jag reda på att en kille ska sitta med i cockpit under resan till Midlanda och resan upp gick jättebra förutom att jag var så fruktansvärt orolig att han skulle pilla på några knappar eller något sånt.

Hur stor är risken att en "vanlig" svensson som vill sitta inne i cockpit kan komma åt någon knapp som inte talar så gott? Sen vet jag inte om det var hans Pappa som körde oss upp eller inte. Men är det så, om min Pappa jobbar som pilot för SAS, får jag åka med obehindrat kors och tvärs på alla resor som "jumpseat" eller måste han ha tillstånd?
#1735 2009-12-29, 17:49
SilentVictory
Ursprungligen postat av Graniit


Några frågor till (tråden är ju till för frågor så. Kaptenen får alltid klartecken från flygtornet innan den får lyfta. Vi säger att både kaptenen och andre man i cockpit är svenskar och talar svenska obehindrat, talar flygtornet om på svenska att nu kan dom lyfta eller är det alltid "SK046 clear for take off" vare sig det är en svensk som kapten eller amerikan?

Som Ksv säger så är det alltid engelska som gäller med kommersiellt flyg.
Men privatflyget skiljer sig lite, där är båda språken fullt tillåtna.

Bara för detta kom upp så måste jag lägga in ett roligt klipp från youtube.
Detta klipp spelade min lärare upp förr oss när jag gick min kurs i flygradiotelefoni (faktiskt väldigt roligt, det tror jag både ksv och pilot också kommer tycka, om de nu inte redan sett detta)

http://www.youtube.com/watch?v=iWDEIvjwaFU

Detta visar på hur viktigt det är att verkligen lära sig rätt fraseologi och kunna uttala och lyssna på språket.
Handlar om en pilot från Air China som har lite problem med ATC på JFK.

Efter denna incident så har jag hört att kraven på engelska har skärpts, inte minst i Asiat länderna där de inte har varit lika hårda på språket innan.
(Om detta stämmer eller inte kan jag faktiskt inte svara på, ICAOs krav har alltid varit relativt hårda.)

Edit: Det finns så mycket otroligt roliga konversationer med ATC på Youtube.
Nästan så man vill starta en egen tråd om detta
Men jag kan rekommendera för alla att kika runt på tuben, jag lovar att ni kommer få er ett gott skratt.
#1736 2009-12-29, 18:12
Mylph
Ursprungligen postat av ksv
Ungefär två minuter innan landning.
Tornet kontrollerar bara själva flygplatsen, så dit skiftas man när man ligger på final.


Konstigt, då vi flög Milano - Frankfurt (finns några sidor bak i tråden) så sa ju kaptenen med drygt 30 min kvar till landning "Frankfurt has now been informed about our arrival". Kan det ha varit så att han kontrollerade vädret på Frankfurt och samtidigt sa till om beräknad ankomsttid?
#1737 2009-12-29, 21:14
Ursprungligen postat av TheMouse
Nja, så där kan man inte räkna. Det är ett uns mer komplicerat än så.
För att få fritt fall så måste du förlora all lyftkraft, och det är inte vad som händer i en luftgrop eftersom det sällan är vacuum i atmosfären.
Det är när man lämnar ett parti luft som färdas antingen uppåt eller neråt som det kan kännas som en luftgrop.
Att det skakar när man åker genom moln är för att luften i/runt molnet rör sig och vill påverka planet i olika riktningar.


Nej nej självklart har jag förenklat det ganska redigt, men det var mest för att visa varför man inte kunde falla särskilt långt om man så förlorade all lyftkraft man har.

@mylph

Att informera någon i tornet är inte desamma som att piloten pratat med dom, kan mycket väl vart så att center ringde upp frankfurt och sa att dom hade en pilot som ville ha en CatIII Ils (eller något annat). Flygledare pratar ganska mkt med varandra och samordnar olika saker, så bara för att frankfurt blivit informerat måste inte piloten haft radiokontakt direkt med just frankfurt.
#1738 2009-12-29, 22:07
Mylph
Ursprungligen postat av Hefaiston
@mylph

Att informera någon i tornet är inte desamma som att piloten pratat med dom, kan mycket väl vart så att center ringde upp frankfurt och sa att dom hade en pilot som ville ha en CatIII Ils (eller något annat). Flygledare pratar ganska mkt med varandra och samordnar olika saker, så bara för att frankfurt blivit informerat måste inte piloten haft radiokontakt direkt med just frankfurt.


Aha, tack för informationen! Trodde det alltid var piloterna som tog kontakt med flygledarna.
#1739 2009-12-29, 22:49
Slabby
Ursprungligen postat av SilentVictory
Som Ksv säger så är det alltid engelska som gäller med kommersiellt flyg.
Men privatflyget skiljer sig lite, där är båda språken fullt tillåtna.


Inte helt sant, piloten i Sverige får faktiskt själv välja vilket språk han vill kommunicera på, Svenska eller Engelska då såklart inga andra konstigheter. Däremot är det ytterst få piloter på större flygplatser som väljer att tala svenska. Vilket jag tycker är bra.
#1740 2009-12-29, 22:58
SilentVictory
Ursprungligen postat av Slabby
Inte helt sant, piloten i Sverige får faktiskt själv välja vilket språk han vill kommunicera på, Svenska eller Engelska då såklart inga andra konstigheter. Däremot är det ytterst få piloter på större flygplatser som väljer att tala svenska. Vilket jag tycker är bra.

Jo det har du faktiskt rätt i.
Miss av mig

Men däremot så har jag aldrig hört att det förekommit svenska mellan pilot och atc.