Ursprungligen postat av Graniit
Några frågor till (tråden är ju till för frågor så
. Kaptenen får alltid klartecken från flygtornet innan den får lyfta. Vi säger att både kaptenen och andre man i cockpit är svenskar och talar svenska obehindrat, talar flygtornet om på svenska att nu kan dom lyfta eller är det alltid "SK046 clear for take off" vare sig det är en svensk som kapten eller amerikan?
Som Ksv säger så är det alltid engelska som gäller med kommersiellt flyg.
Men privatflyget skiljer sig lite, där är båda språken fullt tillåtna.
Bara för detta kom upp så måste jag lägga in ett roligt klipp från youtube.
Detta klipp spelade min lärare upp förr oss när jag gick min kurs i flygradiotelefoni (faktiskt väldigt roligt, det tror jag både ksv och pilot också kommer tycka, om de nu inte redan sett detta)
http://www.youtube.com/watch?v=iWDEIvjwaFU
Detta visar på hur viktigt det är att verkligen lära sig rätt fraseologi och kunna uttala och lyssna på språket.
Handlar om en pilot från Air China som har lite problem med ATC på JFK.
Efter denna incident så har jag hört att kraven på engelska har skärpts, inte minst i Asiat länderna där de inte har varit lika hårda på språket innan.
(Om detta stämmer eller inte kan jag faktiskt inte svara på, ICAOs krav har alltid varit relativt hårda.)
Edit: Det finns så mycket otroligt roliga konversationer med ATC på Youtube.
Nästan så man vill starta en egen tråd om detta
Men jag kan rekommendera för alla att kika runt på tuben, jag lovar att ni kommer få er ett gott skratt.