Ursprungligen postat av Mylph
- Hur får man fram friktionskoefficienten (använde detta som sökord i tråden - 0 träffar), behövs det något som åker på start/landningsbanan?
Du behöver bara bläddra ett par sidor tillbaka i tråden, så har jag skrivit en del om det.
Friktionskoefficient är ett siffra man får mellan 0 och 1, där värden över 0.40 är "braking action good".
Man använder en specialutrustad bil som med hjälp av ett bromsat hjul mäter friktionen.
Ursprungligen postat av Mylph
Det är väl helt ok med hal bana i starten, men det är väl desto viktigare att det går att bromsa snabbt i slutet?
Man rapporterar oftast varje tredjedel av banan för sig.
Vid start är man mycket riktigt mest intresserad av de sista två sektionerna, eftersom det är där man kommer bromsa vid en avbruten start.
Ursprungligen postat av Mylph
- Planet som står vid Arlanda ute i skogen, vet ej vilken landnings/startbana det är, är ett plan som har halkat av banan i början/slutet av 90-talet (?).
Du tänker på den
här?
Det är Transwedes gamla Caravelle som haverade 1987. Den används idag som brandövningsobjekt.
Ursprungligen postat av Mylph
Vad jag fått berättat för mig är att det var vinter och att planet drog på för start, sedan när de skulle börja lyfta fick de inget gensvar, dvs rodret/klaffarna (?) som ska göra så att planet lyfter hade fryst fast.
Om jag minns rätt fick de stall-varning precis när de lyfte och då valde kaptenen att sätta ner den igen direkt, vilket ledde till att de åkte av banan. Flygplanet fick skrotas men alla ombord klarade sig oskadda.
Vad jag vet kunde man aldrig helt fastställa orsaken. Det kan ha varit isbildning på vingarna eller stabilisatorn som gjorde planet faktiskt låg nära stall.
En annan teori är att det var AOA-givaren (Angle Of Attack) som frusit fast och felaktigt indikerade stall.
Ursprungligen postat av Mylph
Vad finns det för system för att kolla dessa? Och varför gick det snett då? Alltför längesedan är det ju inte, de lär ju haft rutiner genom att testa rodrena innan start? Jag antar att det inte kan snabbfrysa efter att man kollat allt, och om så är fallet lär man väl få en varning INNAN man ska lätta från marken?
Nej, alla roder testas.
Ang. din fråga om Bromma tror jag du kan vara inne på rätt spår. Jag har dock inte flugit dit på över 10 år, så jag passar den frågan till Bijjer som jag tror kan ge dig ett svar.