Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2413 2010-10-19, 15:04
Ursprungligen postat av VanHel
Aldrig flugit i hela mitt liv och nu ska jag snart till New York. Flyger från Kastrup med en mellanlandning på Island.

Kort och gått, vad ska jag tänka på?

Kolla om du får lock för öronen, dvs har för mycket vax i öronen.
Du kan träna att tryckutjämna genom att hålla för näsan med tummen och pekfingret och sen försöka blåsa ut.
Ta med dig tuggummi som du tuggar, det hjälper en del som får problem med öronen.
Trevlig resa....
#2414 2010-10-19, 15:07
Ursprungligen postat av Mr.Shred
Har en fråga angående lufttryck, hur utjämnar man lufttrycket i ett flygplan? är kokpunkten i flygplanet vid 10000m höjd 100 grader?

Du kan läsa mer om detta på http://en.wikipedia.org/wiki/Cabin_pressurization
#2415 2010-10-19, 15:24
HIFACE
Har stora problem med öronen när jag flyger, inte bara vid start och landning utan även under själva resan.
Använder både airplanes, nässpray, smärtstillande (ipren) och tryckutjämnar, b.l.a. med tuggummi och gäspningar. Men har fortfarande extremt ont när jag flyger.
Någon som har något tips på vad man kan göra?
#2416 2010-10-19, 21:57
Ursprungligen postat av HIFACE
Har stora problem med öronen när jag flyger, inte bara vid start och landning utan även under själva resan.
Använder både airplanes, nässpray, smärtstillande (ipren) och tryckutjämnar, b.l.a. med tuggummi och gäspningar. Men har fortfarande extremt ont när jag flyger.
Någon som har något tips på vad man kan göra?

Kolla om du har mycket vax i öronen, vaxet är mjukt efter en lång varm dusch, jag märker själv om jag har mycket vax i öronen då slår det lättare lock för öronen.
#2417 2010-10-19, 23:39
Savoy
Ursprungligen postat av HIFACE
Har stora problem med öronen när jag flyger, inte bara vid start och landning utan även under själva resan.
Använder både airplanes, nässpray, smärtstillande (ipren) och tryckutjämnar, b.l.a. med tuggummi och gäspningar. Men har fortfarande extremt ont när jag flyger.
Någon som har något tips på vad man kan göra?


Jag tror inte du tryckutjämnar på riktigt, för i så fall skulle du inte nämna så verkningslösa saker som tuggummi eller gäspningar. De två "metoderna" hjälper garanterat inte alls. Var inte rädd, öronen går inte sönder, hade ditt problem när jag var yngre. Det finns inte en chans att du har ont efter en tryckutjämning om du inte har ont i öronen i vanliga fall.

Alltså. Stäng munnen, kläm ihop näsan och börja pressa luft som om du försöker andas ut. Öka trycket långsamt om du är orolig. Du kan få ta i ganska rejält om du t.ex. har mycket vax. Till slut kommer du att börja känna hur det börjar pysa ut, ibland kan det pipa till lite nån sekund om det satt trångt. Det gör inte ont.

Lossnar det bara i ena örat håller du för det örat hårt med ett finger och pressar igen, snart ger det andra med sig.

Nässpray och Ipren kan du fortfarande använda, det underlättar. Men som sagt, jag är övertygad om att du inte tryckutjämnar. Jag har rätt känsliga öron och behöver göra det ungefär tre gånger under en normal nedstigning.
#2418 2010-10-20, 12:56
tjenafan
Piloter!

Vad säger ni om dessa?

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article7957720.ab

Vilka stämmer och vilka stämmer inte?

En fråga till

2 dagar sen kom jag hem från Tyskland och när vi åkte från Tyskland och var på väg till molnet men plötsligt tappade flygplanet balans mot vänster och åkte ner mot marken sen åkte flygplanet tillbaka mot molnet och fick tillbaka balans och fortsatte mot uppåt. Vad var det? Fick panik och folket runt om mig tittade på varandra.
#2419 2010-10-20, 13:33
bijjer
Ursprungligen postat av tjenafan
Piloter!

Vad säger ni om dessa?

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article7957720.ab

Vilka stämmer och vilka stämmer inte?


Tja, den där artikeln kändes lite löjlig. En del citat ser ut att vara tagna ur sitt sammanhang och andra är väl mer eller mindre sunt förnuft. Men generellt kan man väl säga att några av citaten är korrekta. Beträffande arbetstidsregler ändrades dessa för 2 år sedan och tillåter nu upp till 16 timmars tjänstgöring, under speciella omständigheter. Normalt är max 13 timmar som sedan justeras upp eller ner beroende på hur många flygningar man gör under passet, vilken tid på dygnet man tjänstgör m.m.

Att inte berätta hela sanningen vid tekniska problem kan hända. Men man ljuger aldrig. Påståendet att man aldrig skulle berätta att en motor har havererat tycker jag inte stämmer. På de plan jag flyger (turbo-prop) skulle det bli ganska genomskinligt då passagerarna skulle se att propellern stod stilla. Men att gå in på tekniska detaljer om komplicerade fel är bara onödigt. Den absoluta majoriteten av passagerarna förstår ändå inte vad som är trasiigt och hur det påverkar flygplanets flygvärdighet och när man inte förstår är det givetvis lättare att rädslan och paniken smyger fram. Jämför med små incidenter som händer då och då, gärna med b-kändisar inblandade, där man i efterhand berättar om hur man trodde att man skulle dö m.m. när det visade sig vara ett mycket enkelt tekniskt problem.

Att barn skulle bli projektiler skulle kunna stämma, om man inte har bälte på dem dvs. Men då man har det ska det inte hända.

Att mobiltelefoner skulle störa flygplanets instrument stämmer inte.

"För lite bränsle". Stämmer inte, inga flygbolag startar med för lite bränsle. Vissa flygbolag vill dock att du håller dig till den minsta tillåtna mängd när du startar, vilket en del piloter inte gillar då man vill ha lite extra ifall någonting strular längs med vägen.

Att man mixtrar med tidtabeller kan säkert stämma, men det är från bolag till bolag. Där jag jobbar är det snarare tvärtom, tidtabellen är alldeles för snål och under vintersäsongen är man konstant försenad.

Ursprungligen postat av tjenafan
2 dagar sen kom jag hem från Tyskland och när vi åkte från Tyskland och var på väg till molnet men plötsligt tappade flygplanet balans mot vänster och åkte ner mot marken sen åkte flygplanet tillbaka mot molnet och fick tillbaka balans och fortsatte mot uppåt. Vad var det? Fick panik och folket runt om mig tittade på varandra.


Det är svårt att svara på. Mest troligt är väl variationer i vinden, men det är bara en gissning. Oftast är det helt omöjligt att svara på varför sådana saker inträffar, om man inte själv suttit på flight deck.
#2420 2010-10-20, 20:54
tjenafan
Ursprungligen postat av bijjer
TEXT


Vad säger du om sista?

Spoiler:
20. Alltid beredd på det värsta
– Folk tror att flygplan kan flyga av sig själva. Tro mig, det är inte sant. De kan flyga av sig själv ibland. Men piloten har alltid händerna på kontrollerna i väntan på att något ska gå fel ...och fel blir det.
(Pilot från South Carolina, USA)



Tack för ett riktigt bra svar!
#2421 2010-10-20, 21:16
ksv
Ursprungligen postat av tjenafan
Vad säger du om sista?

"20. Alltid beredd på det värsta
– Folk tror att flygplan kan flyga av sig själva. Tro mig, det är inte sant. De kan flyga av sig själv ibland. Men piloten har alltid händerna på kontrollerna i väntan på att något ska gå fel ...och fel blir det."

Lite konstig rubrik, men det stämmer.

Uppe på marschhöjd har man visserligen inte händerna på kontrollerna hela tiden, men det är alltid minst en pilot som sitter fastspänd och är redo att ta över manuellt.

Vid autoland (något som kräver specialträning för att få utföra) sitter kaptenen med händerna på kontrollerna redo att ta över ögonblickligen och göra en go-around vid minsta tecken på att något inte är som det ska.


Det verkar vara en vanligt utbredd uppfattning att trafikflygplan kan flyga sig själva och att det bara är en tidsfråga tills piloter inte kommer behövas, men det är knappast något vi kommer uppleva under vår livstid.
#2422 2010-10-20, 22:17
Slabby
Det är väll som allt indom flygindustrin. Jag anser själv att flyg är långt ifrån det säkraste transportsättet i grunden. Däremot läggs väldigt mycket mer tanke, tid och pengar ner på säkerhet och förbyggande inom flygindustrin än säg vad en vanlig bilförare gör.
#2423 2010-10-20, 23:07
bijjer
Ursprungligen postat av Slabby
Det är väll som allt indom flygindustrin. Jag anser själv att flyg är långt ifrån det säkraste transportsättet i grunden. Däremot läggs väldigt mycket mer tanke, tid och pengar ner på säkerhet och förbyggande inom flygindustrin än säg vad en vanlig bilförare gör.


Helt klart. Om man hade samma rigorösa säkerhetsarbete vid andra transportmedel skulle sannolikt dödstalen i trafiken närma sig noll. Å andra sidan skulle det innebära enorma förluster i tid och pengar för all logistik som sker på våra vägar, så det är en utopi.

Problemet med flyget idag är att trenden att allting hela tiden blir säkrare ser ut att börja brytas. I takt med att fler och fler flygbolag startas över hela världen och vinstmarginalerna pressas börjas det tyvärr att tummas på säkerheten på sina håll. Ksv tog upp ett mycket bra exempel på detta tidigare i tråden:

https://www.flashback.org/sp18555181

Internationella myndigheter har ett stort jobb framför sig att se till att säkerheten på sådana bolag som ksv nämner förbättras avsevärt. I takt med att flygets tillväxt ökar markant i stora delar av världen idag, samtidigt som säkerhetsarbetet inte förbättras, eller än värre, försämras, kommer vi att få läsa om flyghaverier var och varannan vecka inom några år. Även om detta skulle bli fallet, kommer förstås olycksstatistiken vara god jämfört med andra transportmedel, men en flygolycka ger alltid stor medial uppmärksamhet och flygets rykte kommer att försämras.
#2424 2010-10-21, 22:41
tjenafan
Ursprungligen postat av ksv
TEXT


Okey, intresserant! Tack för ditt svar