Ursprungligen postat av tjenafan
Tja, den där artikeln kändes lite löjlig. En del citat ser ut att vara tagna ur sitt sammanhang och andra är väl mer eller mindre sunt förnuft. Men generellt kan man väl säga att några av citaten är korrekta. Beträffande arbetstidsregler ändrades dessa för 2 år sedan och tillåter nu upp till 16 timmars tjänstgöring, under speciella omständigheter. Normalt är max 13 timmar som sedan justeras upp eller ner beroende på hur många flygningar man gör under passet, vilken tid på dygnet man tjänstgör m.m.
Att inte berätta hela sanningen vid tekniska problem kan hända. Men man ljuger aldrig. Påståendet att man aldrig skulle berätta att en motor har havererat tycker jag inte stämmer. På de plan jag flyger (turbo-prop) skulle det bli ganska genomskinligt då passagerarna skulle se att propellern stod stilla. Men att gå in på tekniska detaljer om komplicerade fel är bara onödigt. Den absoluta majoriteten av passagerarna förstår ändå inte vad som är trasiigt och hur det påverkar flygplanets flygvärdighet och när man inte förstår är det givetvis lättare att rädslan och paniken smyger fram. Jämför med små incidenter som händer då och då, gärna med b-kändisar inblandade, där man i efterhand berättar om hur man trodde att man skulle dö m.m. när det visade sig vara ett mycket enkelt tekniskt problem.
Att barn skulle bli projektiler skulle kunna stämma, om man inte har bälte på dem dvs. Men då man har det ska det inte hända.
Att mobiltelefoner skulle störa flygplanets instrument stämmer inte.
"För lite bränsle". Stämmer inte, inga flygbolag startar med för lite bränsle. Vissa flygbolag vill dock att du håller dig till den minsta tillåtna mängd när du startar, vilket en del piloter inte gillar då man vill ha lite extra ifall någonting strular längs med vägen.
Att man mixtrar med tidtabeller kan säkert stämma, men det är från bolag till bolag. Där jag jobbar är det snarare tvärtom, tidtabellen är alldeles för snål och under vintersäsongen är man konstant försenad.
Ursprungligen postat av tjenafan
2 dagar sen kom jag hem från Tyskland och när vi åkte från Tyskland och var på väg till molnet men plötsligt tappade flygplanet balans mot vänster och åkte ner mot marken sen åkte flygplanet tillbaka mot molnet och fick tillbaka balans och fortsatte mot uppåt. Vad var det? Fick panik och folket runt om mig tittade på varandra.
Det är svårt att svara på. Mest troligt är väl variationer i vinden, men det är bara en gissning. Oftast är det helt omöjligt att svara på varför sådana saker inträffar, om man inte själv suttit på flight deck.