Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2389 2010-09-24, 02:10
Mike Wadd
Ursprungligen postat av adddict
Haha jo, jag fattar att Business är skönare. Men att hala upp 25 lök för en enkel biljett är inget man gör med glädje.
Hatar dock att sitta i kläm i en flygstol så jag försöker överväga lite. Ekonomi såg rätt tight ut.

Att betala 25000 kr för att flyga affärsklass som privatperson är (om man inte är stenrik) vansinnigt. Vill man flyga affärsklass så bör det göras med intjänade bonuspoäng eller ha ett företag som betalar det.

Ett tips om man reser mycket är att skaffa ett betalkort som är kopplat till ens bonuskort för att snabbt tjäna in lite sköna bonuspoäng som kan användas till att resa eller uppgradera sig på flyget.
#2390 2010-09-24, 02:32
adddict
Japp det är vansinnigt, men samtidgt så är det så pass lång flight. Får typ lätt panik och träsmak i röven efter några timmar inklämd på ett flygplan. Lyckas alltid hamna bredvid någon illaluktande fet gubbe som lastar upp valkarna över armstödet.

Men Lufthansa kör ju A380 från Frankfurt. Kan dess ekonomiklass vara något, eller är det lika tight?
#2391 2010-09-24, 03:37
Murder.Inc
[QUOTE=Alessandro]Fast Convair-990 var värre än B707, finns en förkortad variant av B707 som heter B720 den är också bättre tryck i.

Nja, enligt mina publikationer har B707 bättre stigförmåga än vad B720 har. Med Convairen vet jag dock inte hur det är.
#2392 2010-09-24, 17:13
Ursprungligen postat av adddict
Japp det är vansinnigt, men samtidgt så är det så pass lång flight. Får typ lätt panik och träsmak i röven efter några timmar inklämd på ett flygplan. Lyckas alltid hamna bredvid någon illaluktande fet gubbe som lastar upp valkarna över armstödet.

Men Lufthansa kör ju A380 från Frankfurt. Kan dess ekonomiklass vara något, eller är det lika tight?

Kolla här, http://www.seatguru.com/airlines/Lufthansa/Lufthansa_Airbus_A380.php
#2393 2010-09-25, 15:52
adddict
Ursprungligen postat av Alessandro

Såg ju lika jävligt ut. :sneaky:

Såg nyss klippet "vertical climb med 757". Det var då helt sjukt, lite panik man hade haft om man var passagerare där.
#2394 2010-09-28, 01:30
SilentVictory
Holy sweet jesus.
Kolla denna landningen med A380n.
http://www.youtube.com/watch?v=-iIG1ZOPLJA

Kanske något som alla redan sett - men jag har faktiskt inte sett den tidigare.
Vingflexen är helt makalös.

Så en följdfråga på detta då till någon av piloterna.
Efter en såpass hård landning, utförs det en grundlig kontroll då, eller bara en snabbtitt så att allt sitter kvar?

Edit: Själv landningen börjar vid 0.55s, innan det så är det mest massa prat.
#2395 2010-09-29, 23:19
svampdamp
Ursprungligen postat av SilentVictory
Holy sweet jesus.
Kolla denna landningen med A380n.
http://www.youtube.com/watch?v=-iIG1ZOPLJA

Kanske något som alla redan sett - men jag har faktiskt inte sett den tidigare.
Vingflexen är helt makalös.

Så en följdfråga på detta då till någon av piloterna.
Efter en såpass hård landning, utförs det en grundlig kontroll då, eller bara en snabbtitt så att allt sitter kvar?

Edit: Själv landningen börjar vid 0.55s, innan det så är det mest massa prat.


En kontroll utförs före takeoff av piloterna så om något skulle "fattas" så skulle man nog märka det.

Dock så vet jag inte vad som sker vid planet efter att man lämnat av passagerarna och parkerar.
#2396 2010-10-02, 12:49
Ursprungligen postat av SilentVictory
Holy sweet jesus.
Kolla denna landningen med A380n.
http://www.youtube.com/watch?v=-iIG1ZOPLJA

Kanske något som alla redan sett - men jag har faktiskt inte sett den tidigare.
Vingflexen är helt makalös.

Så en följdfråga på detta då till någon av piloterna.
Efter en såpass hård landning, utförs det en grundlig kontroll då, eller bara en snabbtitt så att allt sitter kvar?

Edit: Själv landningen börjar vid 0.55s, innan det så är det mest massa prat.

Kop garna filmer pa worldairroutes.com dar visar dom vad som sker.
#2397 2010-10-02, 13:20
SilentVictory
Ursprungligen postat av Alessandro
Kop garna filmer pa worldairroutes.com dar visar dom vad som sker.

Tack för länken.
Har suttit och kollat på många filmer på youtube nu, och ska försöka få tag i lite filmer.
Detta var riktigt intressant
Tack återigen.
#2398 2010-10-02, 14:06
pilot
Ursprungligen postat av SilentVictory


Så en följdfråga på detta då till någon av piloterna.
Efter en såpass hård landning, utförs det en grundlig kontroll då, eller bara en snabbtitt så att allt sitter kvar?


Om det blir en riktigt hård landning så måste man göra en hard landing inspection. Inget vi piloter gör utan då får en tekniker komma och titta på kärran.
#2399 2010-10-04, 20:14
Le Bob
Hur många bar är det i ett flygplansdäck ?
#2400 2010-10-05, 14:23
SilentVictory
Ursprungligen postat av pilot
Om det blir en riktigt hård landning så måste man göra en hard landing inspection. Inget vi piloter gör utan då får en tekniker komma och titta på kärran.

Jaså okej, tack så mycket