Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2557 2010-12-17, 13:42
Ursprungligen postat av Powerless1
Sen beror det ju lite på var de opererar. Nästan alla flygplanstyper skulle misslyckas att få fram sina passagerare levande på sträckan Katmandu-Lukla. Men några få flygplanstyper lyckas, men de har fruktansvärt dåliga siffror i statistiken eftersom de misslyckas någon gång då och då. Men genom att inte flyga där kan man ju få bra siffror.

Självklart, Lukla med sin lutande landningsbana är en utmaning.
Samtliga nämndaovan flyg har flugit många passagerare, två av typerna har +900 plan i trafik, dom andra 20-tal och uppåt.
#2558 2010-12-17, 21:57
ksv
Ursprungligen postat av Cliffak
Flög tor ARN-HEL med SAS nyligen och vid landning på Vantaa lät piloterna planet rulla nästan hela banan vilket jag inte kan minnas hänt speciellt ofta trots att jag flyger relativt mycket. På hemvägen var det mycket riktigt den vanliga tvärniten (säkert bara autobrake medium eller nåt bara för det).

Är det bara om man ska använda en taxiväg på slutet av banan man gör så här?
Ja, landar man 04L måste man ändå nästan ända bort till banändan. Är det mycket trafik kanske man har någon på kort final bakom sig och då är det bättre att lämna banan via en tidigare avfart.

Ursprungligen postat av Cliffak
Rent spontant känns det ju som om det vore optimalare ur slitagesynpunkt att alltid rulla lite längre?
Så är det förstås men samtidigt är ofta tidtabellerna pressade, åtminstone för linjefart på lite kortare sträckor.
Flyger man stora långdistansmaskiner måste man också ha i åtanke att bromsarna kan bli ganska varma vid hårda inbromsningar.

Ursprungligen postat av Cliffak
Är det ofta förseningar just på Helsingfors?
Nej, det är nog bara tillfälligheter att du råkat ut för det.

EDIT:
Angående tramsposten från LasseNorr, så föreslår jag att ni trycker på rapportknappen istället för att svara nästa gång. Det är ett uppenbart forumtrollande som bara förstör en annars seriös tråd.
#2559 2010-12-19, 11:57
minipanini
Med tanke på dagens snöproblem i Europa. Just nu verkar det enligt yr.no ha snöat en hel del på arlanda, ca 0,2-0,7mm per timme konstant. Nu verkar flygningar ut gå helt ok med en försening på runt ca en timme. (Förutom till Tyskland/Europa där flygplatser stängt helt). Alltså utgånde flyg går ändå "bra".

Min fråga är hur mycket snö (förutsatt ingen kraftig vind) ska det komma för att man får kraftiga förseningar eller helt stänger?

Handlar det om stor mängd på en gång , typ 10-15 mm på några timmar? Eller.. Räcker det en mkt snö typ 2-3 per timme konstant för att allt brakar ihop?
#2560 2010-12-19, 12:54
Slabby
Ursprungligen postat av minipanini
Med tanke på dagens snöproblem i Europa. Just nu verkar det enligt yr.no ha snöat en hel del på arlanda, ca 0,2-0,7mm per timme konstant. Nu verkar flygningar ut gå helt ok med en försening på runt ca en timme. (Förutom till Tyskland/Europa där flygplatser stängt helt). Alltså utgånde flyg går ändå "bra".

Min fråga är hur mycket snö (förutsatt ingen kraftig vind) ska det komma för att man får kraftiga förseningar eller helt stänger?

Handlar det om stor mängd på en gång , typ 10-15 mm på några timmar? Eller.. Räcker det en mkt snö typ 2-3 per timme konstant för att allt brakar ihop?


Riktigt svårt att säga, det handlar om mycket mer än bara snömängd. Arlanda har förhållandevis bra beredskap för att klara ganska extrema snöväder om det är andra gynnsamma förhållanden. Saker som spelar in är vindriktning och styrka, temperatur, hur mycket resurser snöröjningsmanskapet har just då. Vad som är viktigt mer än om det är snö på banan eller inte är hur bra bromsverkan man kan få på det. Det finns knep man kan ta till som diverse "anti-freeze" vätskor, varm sand före sopningen, sopa från olika håll beroende på vind allt för att få så god bromsverkan som möjligt. Sen är det inte bana landnings och startbanor som sätter begränsningen för hur mycket väder en flygplats kan hantera.


Arlanda stänger extremt sällan pga av snö, däremot kan det bli som vissa dagar ruskiga förseningar.
#2561 2010-12-19, 12:57
Ursprungligen postat av Slabby
Riktigt svårt att säga, det handlar om mycket mer än bara snömängd. Arlanda har förhållandevis bra beredskap för att klara ganska extrema snöväder om det är andra gynnsamma förhållanden. Saker som spelar in är vindriktning och styrka, temperatur, hur mycket resurser snöröjningsmanskapet har just då. Vad som är viktigt mer än om det är snö på banan eller inte är hur bra bromsverkan man kan få på det. Det finns knep man kan ta till som diverse "anti-freeze" vätskor, varm sand före sopningen, sopa från olika håll beroende på vind allt för att få så god bromsverkan som möjligt. Sen är det inte bana landnings och startbanor som sätter begränsningen för hur mycket väder en flygplats kan hantera.


Arlanda stänger extremt sällan pga av snö, däremot kan det bli som vissa dagar ruskiga förseningar.

Glöm inte sikten, minimisikt och du får inte landa mer än i nödfall.
#2562 2010-12-19, 12:58
ksv
Ursprungligen postat av minipanini
Med tanke på dagens snöproblem i Europa. Just nu verkar det enligt yr.no ha snöat en hel del på arlanda, ca 0,2-0,7mm per timme konstant. Nu verkar flygningar ut gå helt ok med en försening på runt ca en timme. (Förutom till Tyskland/Europa där flygplatser stängt helt). Alltså utgånde flyg går ändå "bra".
Förseningarna beror på att andra Europeiska flygplatser i princip inte klarar av snö överhuvudtaget.

Ursprungligen postat av minipanini
Min fråga är hur mycket snö (förutsatt ingen kraftig vind) ska det komma för att man får kraftiga förseningar eller helt stänger?

Handlar det om stor mängd på en gång , typ 10-15 mm på några timmar? Eller.. Räcker det en mkt snö typ 2-3 per timme konstant för att allt brakar ihop?
Arlanda kan hantera otroliga mängder snö, så några centimeter som idag är inga problem.
http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Press/Bra-att-veta/S...

Ursprungligen postat av Alessandro
Glöm inte sikten, minimisikt och du får inte landa mer än i nödfall.
Snöfall ger inte så låg sikt att det hindrar start och landning.
Det som ställer till det är ofta kombinationen snö och kraftig vind. Får man inte upp friktionsvärdena på banan blir det begränsat hur mycket sidvind man kan ta.
#2563 2010-12-19, 14:50
minipanini
Tack för intressanta svar.
Var både en allmän fundering, men även en tanke om julafton (då det enligt plan nu ska komma 18mm det dygnet) .. funderar redan nu på att deppa ihop pga att mitt flyg går den morgonen.

Hur är det med det.. antar att bemanningen är kraftigt reducerad på julafton, vilket kan leda till större trafikproblem?

Hur är det med trafik i början av ett trafikdygn (eller vad ni flygare kallar det). Alltså, det snöar hyfsat mycket hela natten och även fortsatt under dagen. Men det är inga flygningar mitt i natten. Är det då bättre förutsättningar att de första flygen kommer i god tid (då inga flygningar innan stör banarbetet). Alltså om vädret i sig är konstant. Brukar förseningarna i regel vara få första timmarna och sedan dyka upp under dagen mer och mer ?
#2564 2010-12-20, 00:22
svampdamp
Ursprungligen postat av ksv

EDIT:
Angående tramsposten från LasseNorr, så föreslår jag att ni trycker på rapportknappen istället för att svara nästa gång. Det är ett uppenbart forumtrollande som bara förstör en annars seriös tråd.


Jag rapporterade faktiskt inlägget det första jag gjorde men samtidigt så ville jag också svara så fort så möjligt så att inte folk som är flygrädda och mindre kunniga på området ska behöva gå runt och vara rädda.
#2565 2010-12-20, 14:15
Powerless1
Ursprungligen postat av minipanini
Tack för intressanta svar.
Var både en allmän fundering, men även en tanke om julafton (då det enligt plan nu ska komma 18mm det dygnet) .. funderar redan nu på att deppa ihop pga att mitt flyg går den morgonen.

Hur är det med det.. antar att bemanningen är kraftigt reducerad på julafton, vilket kan leda till större trafikproblem?

Hur är det med trafik i början av ett trafikdygn (eller vad ni flygare kallar det). Alltså, det snöar hyfsat mycket hela natten och även fortsatt under dagen. Men det är inga flygningar mitt i natten. Är det då bättre förutsättningar att de första flygen kommer i god tid (då inga flygningar innan stör banarbetet). Alltså om vädret i sig är konstant. Brukar förseningarna i regel vara få första timmarna och sedan dyka upp under dagen mer och mer ?
Det går knappast att säga något generellt. Om tex. dagen innan varit drabbad av förseningar/inställningar kan flygplan och besättningar vara på fel plats eller inte fått tillräckligt vila/översyn så det påverkar morgontrafiken. På de större flygplatserna i Sverige flygs det oftast även under nätterna och då måste givetvis snön tas bort, men det finns ju längre tid mellan rörelserna då så man hinner lättare med.

Det värsta blir ju i rusningstid när man inte kan nå den kapacitet man normalt har. Då finns det stor risk att förseningarna börjar öka och i värsta fall hänga kvar lång tid. På julafton brukar det erfarenhetsmässigt vara mycket låg trafikvolym i Sverige och det talar för få nya förseningar.
#2566 2010-12-21, 15:09
Mordarosten
Ska resa till Thailand om nån vecka, ska resa med KLM i ekonomiklass(tja, vad annars). Jag undrar om det finns eluttag vid platsen? Jag vill gärna kunna ladda min telefon så jag kan kolla på film/spela spel under resans gång.
#2567 2010-12-21, 16:44
Extrans
Ursprungligen postat av Mordarosten
Ska resa till Thailand om nån vecka, ska resa med KLM i ekonomiklass(tja, vad annars). Jag undrar om det finns eluttag vid platsen? Jag vill gärna kunna ladda min telefon så jag kan kolla på film/spela spel under resans gång.


Vilket flygetyg använder de?
#2568 2010-12-21, 16:56
SilentVictory
Ursprungligen postat av Mordarosten
Ska resa till Thailand om nån vecka, ska resa med KLM i ekonomiklass(tja, vad annars). Jag undrar om det finns eluttag vid platsen? Jag vill gärna kunna ladda min telefon så jag kan kolla på film/spela spel under resans gång.

Nix.
Det är bara business och first som har egna eluttag.