Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2569 2010-12-21, 17:08
ltesh
Ursprungligen postat av Mordarosten
Ska resa till Thailand om nån vecka, ska resa med KLM i ekonomiklass(tja, vad annars). Jag undrar om det finns eluttag vid platsen? Jag vill gärna kunna ladda min telefon så jag kan kolla på film/spela spel under resans gång.

Jag brukar kolla seatguru.com, som inte bara tipsar om bra platser på flygplanet, utan också visar vilka som har eluttag (svarta prickar vid sätena):
http://www.seatguru.com/airlines/KLM/KLM_Boeing_747-400_full.php
#2570 2010-12-21, 20:22
Mordarosten
Häpp det var surt. Aja, man klarar kanske att hinna se två filmer i alla fall. Sen är det väl bara att försöka slagga, tack för svaren!

Ursprungligen postat av ltesh
Jag brukar kolla seatguru.com, som inte bara tipsar om bra platser på flygplanet, utan också visar vilka som har eluttag (svarta prickar vid sätena):
http://www.seatguru.com/airlines/KLM/KLM_Boeing_747-400_full.php


Tack för den länken, intressant.
#2571 2010-12-21, 20:35
hejaklacksledare
Jag åkte för ett tag sen på ett splajzans nytt A330 (om jag nu minns rätt). Där fanns det USB-uttag i varje stol. Uttaget satt precis bredvid TV-skärmen. Swiss åkte jag med.

BTW, har KLM inte skärmar i sätena? Jag har nog aldrig åkt en långresa (7h och uppåt) där det inte satt skärmar i sätena.
#2572 2010-12-22, 08:15
LasseNorrs frågeställning - och liknande - har fått en egen tråd där teorier om flygets känslighet kan diskuteras.

https://www.flashback.org/t1398905

/mod
#2573 2010-12-23, 09:14
Jag har en fraga som riktar sig till er piloter som jag funderat ibland pa nar man suttit dar uppe pa 10000 meters hojd

Jag jobbade till exempel sjalv som chauffor nar jag var i 20 ars aldern och jag vet vissa dagar nar man hade haft en kass natt och inte sovit speciellt manga timmar och kom till jobbet skittrott. Dom dagarna var ju rena helveten och det var ju fler an en gang man missbedomde situationer och fattade fel beslut. Fragan till er da, vad hander om ni har en tidig flight och knappt har sovit nagot, finns det backup-piloter som far rycka in om ni inte kanner er fit for fight eller ar det bara att bita ihop? Vidare undrar jag hur en vanlig arbetsvecka ser ut for just er, hur manga flygningar gors osv?

Kanske en mer pilotrelaterad fraga, men till viss del har den med flygradsla att gora ocksa
#2574 2010-12-23, 18:22
svampdamp
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Jag har en fraga som riktar sig till er piloter som jag funderat ibland pa nar man suttit dar uppe pa 10000 meters hojd

Jag jobbade till exempel sjalv som chauffor nar jag var i 20 ars aldern och jag vet vissa dagar nar man hade haft en kass natt och inte sovit speciellt manga timmar och kom till jobbet skittrott. Dom dagarna var ju rena helveten och det var ju fler an en gang man missbedomde situationer och fattade fel beslut. Fragan till er da, vad hander om ni har en tidig flight och knappt har sovit nagot, finns det backup-piloter som far rycka in om ni inte kanner er fit for fight eller ar det bara att bita ihop?

Kanske en mer pilotrelaterad fraga, men till viss del har den med flygradsla att gora ocksa


Båda piloterna har en plikt att rapportera om en av piloterna skulle vara påverkad eller om personen i fråga anser att piloten inte är kapabel att flyga sitt flygplan till 110%. Dock om samma sak gäller för trötthet låter jag piloterna svara på. Man har ganska stort ansvar som pilot och att sitta och titta på TV till klockan 3 på natten när man ska flyga 4 timmar senare kanske inte är optimalt varken för pilotens karriär eller för flygbolaget.

Har för mig att jag läste något liknande tidigare angående plikten.

http://www.fearofflyinghelp.com/lesson2.shtml#crew
There is also a natural tendency for each worker to not only take pride in his or her own work, but keep an eye on others. Because we understand the importance of our work on the safety of others, we will not tolerate anything less than perfection!
#2575 2010-12-23, 21:54
x.xx.
Jag som jobbar i inceckningen har en massa dagar när jag börjar 4 på morgonen. Men man vänjer sig snabbt vid att det är normalt att gå upp då. Så jag antar att piloterna också vänjer sig riktigt snabbt vid att gå upp mitt i natten för att flyga tidigt =)
#2576 2010-12-26, 01:37
Peekaboo90
Väldigt intressant tråd! Jag är inte flygrädd utan vill bara ställa några frågor ändå.

Förlåt om frågorna redan varit uppe, orkar inte läsa alla sidorna!

1. Varför får man inte ringa/smsa när man är uppe i luften? Kan planets funktioner sluta funka och risken finns att man kraschar?
2. Har du någon gång varit rädd för någon flygning efter 11 september?
3. Njuter du av utsikten från cockpit?
4. Hur kommer det sig att du blev pilot?
5. Har det någon gång hänt något allvarlig under en flygning du flugit?
6. Vart brukar du oftast flyga?

Vart lite OT på vissa frågor, men hoppas på svar ändå!
#2577 2010-12-26, 01:45
pilot
Ursprungligen postat av Peekaboo90

1. Varför får man inte ringa/smsa när man är uppe i luften? Kan planets funktioner sluta funka och risken finns att man kraschar?

Nej, du kommer inte krascha ifall någon försöker ringa fast du kommer inte ha någon sändning ändå. Kommer bara dra slut på ditt batteri.

Ursprungligen postat av Peekaboo90

2. Har du någon gång varit rädd för någon flygning efter 11 september?

Nej

Ursprungligen postat av Peekaboo90

3. Njuter du av utsikten från cockpit?

Jag har verkligen inte tröttnat på utsikten och har verkligen svårt att tro att jag någonsin kommer göra det.

Ursprungligen postat av Peekaboo90

4. Hur kommer det sig att du blev pilot?

För utsikten

Ursprungligen postat av Peekaboo90

5. Har det någon gång hänt något allvarlig under en flygning du flugit?

Inget jag skulle klassa som allvarligt.

Ursprungligen postat av Peekaboo90

6. Vart brukar du oftast flyga?

Över Europa.
#2578 2010-12-26, 01:54
Peekaboo90
Tackar så mycket för dom svaren "pilot"!
Har några funderingar kring svaren.

Ursprungligen postat av pilot
Nej, du kommer inte krascha ifall någon försöker ringa fast du kommer inte ha någon sändning ändå. Kommer bara dra slut på ditt batteri.



För utsikten


Varför ska man då inte ha mobilen på flygplansläge? Jag såg i United 93 när planet höll på att krascha att dom ringde från mobilen, dock är det bara en film!

Dum fråga kanske (?) men varför får man ingen täckning när man är i flygplanet?


Vart du verkligen pilot för utsikten?
Jag har nu under senare år börjat fundera på att bli pilot, är 18-25 är det för sent att utbilda sig till pilot?
#2579 2010-12-26, 02:27
brevutkast
Ursprungligen postat av Peekaboo90
Dum fråga kanske (?) men varför får man ingen täckning när man är i flygplanet?

En GSM-mast har en räckvidd på cirka 3.5 kilometer. 3G har längre räckvidd, jag har sett siffror på mellan 6 och 8 kilometer, men vet inte riktigt vad som stämmer. I vilket fall så är det inte en stark, om ens någon, signal som kommer fram när du sitter i din aluminiumtub 10 kilometer upp i luften.

Din telefon lägger också massa energi på att skicka "här är jag!"-signaler och leta efter signaler tillbaka, därför tar batteriet slut snabbare.
#2580 2010-12-26, 10:25
Man kan inte bara ta räckvidden på marken, den kommer att bli ännu mindre eftersom antennerna på mobilmasterna är optimerade för just bra marktäckning.

Edit: 3G bör ha kortare räckvidd, eftersom man använder sig av högre frekvens.

För övrigt är det ju fler än piloterna som gillar utsikten. Själv brukar jag alltid boka fönsterplats när jag flyger, och kameran är självklart också med. Lite barnsligt kan tyckas..