Ursprungligen postat av Osciz
Jo men piloterna försöker väl ändå landa så mjukt som möjligt så att planet kan hålla sig flytande. Bäst är väl att stänga av motorerna och glid landa. Va fan ska man med flytvästarna annars. Skulle passa bättre med fallskärmar under flygstolen och luckor i taket så om det är på väg att hända något är det bara att skjuta sig ut. Finns det något fall av det miljarder flygningar som gått där flytvästar har använts?
Självklart försöker man med det. Problemet är bara att det är svårt att utföra en kontrollerad nödlandning på vatten. Framförallt om det är mörkt, det är dåligt väder med häftiga regnskurar och stark blåst som då ger höga vågor. Flygplan är heller inte byggda för att flyta. De kommer att sjunka efter ett tag, beroende på hur mycket skada skrovet tagit, hur det blåser osv.
Det finns ju några kända nödlandningar på vatten, US Airways nödlandning på Hudson River har väl fått mest uppmärksamhet. Där användes väl mer eller mindre inte flytvästarna i och för sig, då ingen gärna ville hoppa i det kalla vattnet och räddningsbåtar snabbt var på plats i vilket fall.
Ett annat känt exempel är när ett plan från Ethipian Airlines kapades och fick slut på bränsle och därefter nödlandade i havet. Hela landningen filmades från en strand. Tyvärr orsakades onödigt många dödsfall av att passagerare blåste upp sina flytvästar innan man lämnat flygplanet, vilket gör att när vattnet börjar fylla kabinen fastnar man som en kork i taket och tar sig ingenstans.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_Flight_961
http://www.youtube.com/watch?v=zA5FMFVbVZ0&feature=related
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Jag har en fraga som riktar sig till er piloter som jag funderat ibland pa nar man suttit dar uppe pa 10000 meters hojd
Jag jobbade till exempel sjalv som chauffor nar jag var i 20 ars aldern och jag vet vissa dagar nar man hade haft en kass natt och inte sovit speciellt manga timmar och kom till jobbet skittrott. Dom dagarna var ju rena helveten och det var ju fler an en gang man missbedomde situationer och fattade fel beslut. Fragan till er da, vad hander om ni har en tidig flight och knappt har sovit nagot, finns det backup-piloter som far rycka in om ni inte kanner er fit for fight eller ar det bara att bita ihop? Vidare undrar jag hur en vanlig arbetsvecka ser ut for just er, hur manga flygningar gors osv?
Kanske en mer pilotrelaterad fraga, men till viss del har den med flygradsla att gora ocksa
Som svampdamp skriver har man som pilot en skyldighet att inte tjänstgöra om man känner att man inte är flygsäker. Det kallas unfit for flight och är ska rapporteras oavsett orsak till varför man inte är flygsäker.
Just vad gäller trötthet har det de senaste åren debatterats relativt kraftigt i Europa och USA. För 2,5 år sedan infördes nya regler för tjänstgöringsbestämmelser för piloter i EU. Även i USA (hade) reglerna lättats upp en del för några år sedan.
Kort sagt får man som pilot idag tjänstgöra i upp till 60 timmar per vecka. Den dagliga tjänstgöringstiden är begränsad till 14 timmar. Därefter måste man vila lika länge. Sedan finns det en uppsjö av krångliga tilläggs- och avdragsregler beroende på när under dygnet man tjänstgör, hur många landningar man gör under arbetspasset, om man har tillgång till kortare pauser med sängvila etc etc.
Det har kommit en hel del kritik mot de nya reglerna från olika håll. Framförallt fackliga organisationer har kraftigt protesterat mot reglerna och dessa har också fått stöd från forskare på området prestationsförmåga kontra sömn och trötthet.
Vissa lagstadgare har också uttalat sig om att reglerna egentligen inte är till för att utnyttjas till max, utan snarare för att flygbolagen ska kunna ha flexibilitet då och då. Med tanke på lönsamhetsproblemen som många flygbolag haft de sista åren är det ju dock ganska lätt att räkna ut att många bolag lägger sig så nära max som möjligt.
I USA skedde det en olycka för knappt 2 år sedan som blev startskottet på en ganska intensiv debatt om regler för tjänstgöring för piloter. Detta har nu lett till ett nytt lagförslag där man inför mer restriktiva regler vad gäller tjänstgöringstid. Olyckan ledde också till en debatt angående kraven på erfarenhet för piloter och det har också utmynnat i ett nytt lagförslag som kräver att piloter på störra kommersiella flygningar har mer erfarenhet än vad man tidigare haft. Dock är det lite svårt att jämföra erfarenhetskraven mellan USA och Europa då olika regler gör att det skiljer en del i utbildningsnivån för att få grundcertifikat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Colgan_Air_Flight_3407
Om man vill fördjupa sig i reglerna för tjänstgöring kan man hitta dessa här:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/Regler-for-luftfart/EU/EU-OPS...