Ursprungligen postat av Ernie Ball
Angående inflygningsvinkel - jag åkte jumpseat i en turboprop i vintras och piloterna bekräftade min känsla av att nosen pekade rätt mycket ner mot marken när vi var etablerade på glidbanan. De sa att högvingade turboproppar uppför sig så. Fick ingen riktig förklaring till varför men det har väl på något sätt med aerodynamik och fysik att göra. Slutsats - olika flyplan pitchar olika mycket neråt vid samma sjunkgradient (svenskt ord?).
Näe, det känns som en lite konstig förklaring.
Det som främst gör att turboprops har en lägre anfallsvinkel på final jämfört med större jets är att de i regel inte har leading edge slats - klaffar på framkanten av vingarna alltså.
Flygplan som har det ligger istället med nosen några grader upp på final.
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Drag eller drag!?
Just det.
När piloter pratar om
drag avser de i regel det engelska ordet, dvs. motstånd.
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Annars så har jag fått lära mig på skolan att turboproppar faktiskt har lättare att bromsa i luften, och att det vid behov kan vara ok att instruera dem att hålla 180 knop till fyra mils final (160 till fyra eller 180 till sex mils final är annars normalt för jetflygplan när flygledningen behöver att flygplanen skyndar på lite).
Stämmer bra.
När man kommer på final med en turboprop ökar man varvtalet och minskar propellrarnas vinkel för att förbereda för go-around. Drar man sedan av gasen funkar propellrarna som ett par stora bromsplattor och det är blir därmed ganska enkelt att bli av med både fart och höjd.
Flyger man jet har man inte den lyxen utan måste planera att bli av med farten långt tidigare för att inte hamna hot & high.