Ursprungligen postat av JedanProblem
OK, så då har svampdamp fått det hela om bakfoten?
Nej, inte riktigt. Man har som pilot också ett ansvar att rapportera om ens kolleger verkar vara unfit for flight. Dock har jag inte varit med om att man rapporterat detta för någonting annat än alkoholproblem, vilket vi i Sverige har varit rätt bra på att göra.
Från 1 oktober infördes också en ny luftfartslag, den ger polisen utrymme att göra slumpmässiga kontroller av alkoholnivån hos piloter, vilket man tidigare bara kunnat göra när det funnits misstanke.
Ursprungligen postat av JedanProblem
Poängen jag försöker göra är att piloter inte är några übermenchen som aldrig gör fel och aldrig bryter regler. Piloter är också människor som oss andra, och det finns säkerligen dom som har problem med alkoholism, och dom som är uppe hela natten och sätter på älskarinnan för att sedan sätta sig sömnlösa bakom spakarna.
Helt klart. Med tanke på tillväxten flyget haft de senste årtiendena samt att utbildningsvägen har blivit lättare med större utbud så menar många att ribban också sänkts. Många bolag har därför rigorösa anställningsprocesser där allt mellan himmel och jord kontrolleras, dels grundläggande färdigheter men också riskbeteende, beslutsfattande etc. just för att i största möjliga mån undvika att de mest riskbenägna individerna sållas bort.
Ursprungligen postat av JedanProblem
Av denna anledning är det förståss viktigt att alla system är designade så att små misstag inte leder till stora problem, och att det finns regler på plats som exempelvis styr upp hur många timmar i veckan en pilot får flyga.
Ja, det enda problemet med regler är att när myndigheter, företag och individer har ett regelverk, finns risken att det blir att likställa med att "Det är det här alla ska klara av", trots att de inte är anpassade att passa alla individer och således kan det leda till att de anställda inte vågar säga ifrån när man t.ex. egentligen är för trött.
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det säger sig själv att det även finns en regel som säger att piloter som är trötta, sjuka och har personliga problem har en skyldighet att rapportera detta. Problemet är bara att det ligger i människans natur att ljuga om det inte finns några bevis, att överskatta sin egen förmåga, samt att handla egoistiskt. Således så förstår varje förnuftig person att det förekommer att piloter bryter denna regel.
Ja, som jag skrev ovan är det just dessa egenskaper/beteenden man försöker sålla bort i antagningsprocesser. Om man kan sortera ut vissa riskbeteenden behöver de andra beteendena inte nödvändigtvis vara en flygsäkerhetsrisk. Om man kan hitta personer med låg riskbenägenhet och som har bra uppfattning om sina egna förmågor och färdigeter kommer dessa personer mest sannolikt inte att försätta sig själva och eventuella resenärer i risker då det mest egoistiska förstås är att hålla sig själv säker.
Men man ska också komma ihåg att oavsett hur bra urvalsprocessen är så är den förstås inte 100 procent säker. Men det är ett bra första skyddsnät och det tillsammans med alla andra skyddsnät som finns inom flyget är det som gör att säkerheten är den högsta inom transportsektorn.
Om man börjar montera ner ett skyddsnät så har det förhoppningsvis inte särskilt stor betydelse för flygsäkerheten, det stora problemet blir ju förstås när flera skyddsnät samtidigt försvagas och det är väl den trenden man just nu ser i framförallt tillväxtregioner som Kina, Indien m.m. där flyget växer enormt och man inte har tid eller pengar till att hålla samma nivå på säkerheten som man haft de senaste årtiondena. I takt med att fler och fler flygbolag startas här hemma i Europa och Sverige och konkurrensen från länder med lägre kostnader ökar kan man nog också ha fog för att tro att försvagningen av skyddsnäten kommer att ske även här, vilket de redan har gjorts i t.ex. tjänstgöringsbestämmelser, som jag skrev ovan. Detta inte minst med tanke på att folk nuförtiden inte öppnar plånboken för en t&r inom Europa för mer än ett par tusenlappar.