Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2701 2011-01-17, 01:09
orebrokillen
Ursprungligen postat av ksv
Flyger man över höga berg som t.ex. Himalaya har man alltid en speciell karta med escape routes framme.
Skulle behov finnas att sjunka, vet man alltså precis hur man ska navigera för att komma ut ur området.


OK, har lustläst det mesta av tråden i olika omgångar, regelrätt alltid innan mans ska iväg och flyga. Har ju, som många här, väldigt svårt med flygningen (framförallt starter men största sckräcken är flyga över Atlanten typ), därför har jag aldrig flugit utanför Europa, min längsta flygning är ca 5 tim (Portugal).
Senast för några veckor sen så gav jag upp planer på att åka till ett riktigt varm ställe (funderade på DR eller Kuba) men det blev en resa inom EU istället. Och detta händer ofta...bangar ut liksom. Har egentligen tvingat mig att flyga fast jag inte gillar det alls, alkohol har varit min räddning varje gång (flyger ändå 3-4 ggr om året)
Har den ekonomiska och arbetsmässiga möjligeheten att jag i stort sett kan åka vart som & när som helst, men detta leak of the control gör mig tokig :'(

Men nu till min fundering ksv (men även andra kunniga självklart), hur hanterar man alternativa platser när man åker över Atlanten t ex? Vad f* gör man om något skulel inträffa och man måste nödlanda väldigt snabbt?
#2702 2011-01-17, 13:39
ksv
Ursprungligen postat av orebrokillen
Men nu till min fundering ksv (men även andra kunniga självklart), hur hanterar man alternativa platser när man åker över Atlanten t ex? Vad f* gör man om något skulel inträffa och man måste nödlanda väldigt snabbt?
Innan man påbörjar en vanlig flygning måste målflygplatsen uppfylla vissa kriterier beträffande väderprognos. Utöver det måste man utse och tanka för att kunna gå till en alternativflygplats som måste ha en väderprognos som är ännu bättre.

När man flyger över Atlanten måste man dessutom utse ett antal alternativflygplatser längs rutten, enroute alternates. För att ens få påbörja flygningen måste alltså t.ex. Lajes (Azorerna), St. John (Kanada), Halifax och Bermuda uppfylla kraven och ha tillräckligt bra väderprognoser.
När man väl kommit ut över Atlanten plottar man sedan sin position på en karta och håller reda vilken alternativflygplats som lägger närmast i flygtid.

Eftersom man får ha upp till tre timmars flygtid till närmaste alternativflygplats, flyger man efter speciella och betydligt mer restriktiva regler, ETOPS.
Det innebär i praktiken att det ställs större krav på vilka system som måste vara i funktion. Ofta handlar det om system som man normal ska ha dubbelt av, men som man här måste ha tredubbelt av.
Innan en ETOPS-flygning påbörjas görs också en speciell och mer grundligt genomgång av flygplanet, som enbart får utföras av en tekniker.
#2703 2011-01-17, 15:01
G Hårddisksson
Hittade ingen fråga om detta, i den väldigt långa tråden. Hur svårt är det egentligen för en skojfrisk rackare att öppna en nödutgång?
#2704 2011-01-17, 15:27
pilot
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Hittade ingen fråga om detta, i den väldigt långa tråden. Hur svårt är det egentligen för en skojfrisk rackare att öppna en nödutgång?


Går inte. - På 737an så öppnas dörrarna inåt vilket betyder att det inte går att öppna dörren när man är i luften pga tryckskillnaden mellan insidan och utsidan och nödutgångarna över vingarna låses automatiskt när vi drar på för start.
#2705 2011-01-17, 15:27
ksv
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Hittade ingen fråga om detta, i den väldigt långa tråden. Hur svårt är det egentligen för en skojfrisk rackare att öppna en nödutgång?
Efter att planet startat går det inte, eftersom kabinen trycksatts då.

Men innan dess är det inga problem. Bara att öppna.

Är en rutschkana kopplad till nödutgången lär bara kostnaden att återställa den gå på runt 50000 kr. Med övriga kostnader en försening innebär får du nog räkna med att få punga ut med åtminstone 100000 kr i skadestånd till flygbolaget.
Till det kommer förstås böter och ev. fängelse p.g.a. den fara du framkallat för omgivningen.

Såvida du inte haft en god anledning förstås.

Jag läste för många år sedan om ett Iranskt bolag som skulle lyfta från Landvetter med en rysk Tu-154.
De var så fellastade att kaptenen krävde att de som satt i främre sektionen skulle gå och ställa sig längst bak i planet under starten, för att de skulle kunna lyfta.
Någon förståndig person ville inte vara med längre, utan öppnade då en over wing exit, vilket tvingade planet att återvända till gate.
Det tog ett par veckor för det bolaget att få tillstånd att ens tomflyga ut från Sverige. För att aldrig mer återkomma, förstås.
#2706 2011-01-17, 17:37
G Hårddisksson
Där ser man! Tack för utförliga svar! Inte direkt nått jag tänkte göra, men man är ju bra sugen på att gå och känna lite på dörren när man sitter och har tråkigt.
#2707 2011-01-17, 18:28
Ursprungligen postat av ksv
Det tog ett par veckor för det bolaget att få tillstånd att ens tomflyga ut från Sverige. För att aldrig mer återkomma, förstås.


På tal om det, Iran Air får ju som bekant endast flyga till EU med sina A300, A310 och en B737. Trots detta befann sig bolagets 747SP på just Landvetter i somras, antar att man hade någon sorts dispens. Händer det ofta att svartlistade bolag får dispens för enskilda flygningar?
#2708 2011-01-17, 21:05
Slabby
Förhastat inlägg, radera gärna.
#2709 2011-01-17, 23:24
m99
Ursprungligen postat av ksv

Här är ett filmklipp där det faktiskt verkar vara CAT IIIb:
http://www.youtube.com/watch?v=Fe_pEK_kRVw&feature=related
När rösten säger "50" är flygplanet på 50 fot (15 meter) över marken och har redan kommit in över bantröskeln.


Läste en av kommentarerna till det youtube-klippet och skrattade gott:

"The reason I choose Boeing over Airbus. I don't want the plane calling me a retard every time I land"
#2710 2011-01-18, 11:46
Jempaas
Mmmm i morgon bär det av till Thailand. Jag har resfeber så det heter duga.. usch gillar inte alls att flyga :'(
Kan inte äta, mår illa osv.. jobbigt!!! Vad ska man göööööööööra?? Ingen förstår heller när jag säger att jag är rädd
#2711 2011-01-18, 15:21
svampdamp
Ursprungligen postat av Jempaas
Mmmm i morgon bär det av till Thailand. Jag har resfeber så det heter duga.. usch gillar inte alls att flyga :'(
Kan inte äta, mår illa osv.. jobbigt!!! Vad ska man göööööööööra?? Ingen förstår heller när jag säger att jag är rädd


Det bästa du kan göra är att skaffa så mycket kännedom om hur det egentligen går till. Bläddra runt i den här tråden, finns många duktiga och trevliga personer som svarar på frågor här.

Om du förklarar vad du är rädd för så kanske vi kan hjälpa dig.
#2712 2011-01-18, 15:30
volym123
Ursprungligen postat av Jempaas
Mmmm i morgon bär det av till Thailand. Jag har resfeber så det heter duga.. usch gillar inte alls att flyga :'(
Kan inte äta, mår illa osv.. jobbigt!!! Vad ska man göööööööööra?? Ingen förstår heller när jag säger att jag är rädd



Tänk hur många plan det går varje dag? När var det senast du hörde om en olycka?