Ursprungligen postat av orebrokillen
Men nu till min fundering ksv (men även andra kunniga självklart), hur hanterar man alternativa platser när man åker över Atlanten t ex? Vad f* gör man om något skulel inträffa och man måste nödlanda väldigt snabbt?
Innan man påbörjar en vanlig flygning måste målflygplatsen uppfylla vissa kriterier beträffande väderprognos. Utöver det måste man utse och tanka för att kunna gå till en alternativflygplats som måste ha en väderprognos som är ännu bättre.
När man flyger över Atlanten måste man dessutom utse ett antal alternativflygplatser längs rutten,
enroute alternates. För att ens få påbörja flygningen måste alltså t.ex. Lajes (Azorerna), St. John (Kanada), Halifax och Bermuda uppfylla kraven och ha tillräckligt bra väderprognoser.
När man väl kommit ut över Atlanten plottar man sedan sin position på en karta och håller reda vilken alternativflygplats som lägger närmast i flygtid.
Eftersom man får ha upp till tre timmars flygtid till närmaste alternativflygplats, flyger man efter speciella och betydligt mer restriktiva regler,
ETOPS.
Det innebär i praktiken att det ställs större krav på vilka system som måste vara i funktion. Ofta handlar det om system som man normal ska ha dubbelt av, men som man här måste ha tredubbelt av.
Innan en ETOPS-flygning påbörjas görs också en speciell och mer grundligt genomgång av flygplanet, som enbart får utföras av en tekniker.