Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2605 2010-12-31, 10:58
Hansson72
Jag är rätt flygrädd.. och det beror nog mest på den där totala bristen på kontroll.. du sitter i en stålcylinder på 10 000 meters höjd.. någonstans över klippiga bergen.. och allt du har om det går snett är en flytväst.. jag menar hallå? varför kan inte varje passagerare ha tillgång till en reservfallskärm? Är inte våra liv värda det?

Och grejen är väl den.. att man kan kbt-a bort sin flygrädsla bäst man vill.. det är ändå rysk roulette
att flyga.. det finns alltid en liten sannolikhet att det kommer att hända något under just din flygning.

Piloter och flygbolag tjänar pengar på att du flyger/riskerar ditt enda unika liv du har och kommer naturligtvis alltid att propagera FÖR och försöka förklara hur otroligt liten risken är, att just du slits i stycken och brinner upp.

Sannolikheten att du vinner på lotto är också mycket liten, ändå spelar folk som tokiga.

Tänk så här; Om du kunde återuppväcka en av alla de människor som dött i flygolyckor, bara för ett kort ögonblick och ställa frågan; Vad tycker du om att flyga? Är det värt det?
Vad tror du att han/hon skulle svara?

För att göra en lång historia kort; att flyga är en risk, och det går inte att komma ifrån.

Sedan kan piloter, flygvärdinnor.. ja alla som är anställda på flygbolag.. eller äger aktier i flygbolag - denna dödens industri.. fortsätta sin hjärntvätt av oskyldigt folk.
#2606 2010-12-31, 11:29
meatballsinminnesota
Ursprungligen postat av Hansson72
Jag är rätt flygrädd.. och det beror nog mest på den där totala bristen på kontroll.. du sitter i en stålcylinder på 10 000 meters höjd.. någonstans över klippiga bergen.. och allt du har om det går snett är en flytväst.. jag menar hallå? varför kan inte varje passagerare ha tillgång till en reservfallskärm? Är inte våra liv värda det?

Och grejen är väl den.. att man kan kbt-a bort sin flygrädsla bäst man vill.. det är ändå rysk roulette
att flyga.. det finns alltid en liten sannolikhet att det kommer att hända något under just din flygning.

Piloter och flygbolag tjänar pengar på att du flyger/riskerar ditt enda unika liv du har och kommer naturligtvis alltid att propagera FÖR och försöka förklara hur otroligt liten risken är, att just du slits i stycken och brinner upp.

Sannolikheten att du vinner på lotto är också mycket liten, ändå spelar folk som tokiga.

Tänk så här; Om du kunde återuppväcka en av alla de människor som dött i flygolyckor, bara för ett kort ögonblick och ställa frågan; Vad tycker du om att flyga? Är det värt det?
Vad tror du att han/hon skulle svara?

För att göra en lång historia kort; att flyga är en risk, och det går inte att komma ifrån.

Sedan kan piloter, flygvärdinnor.. ja alla som är anställda på flygbolag.. eller äger aktier i flygbolag - denna dödens industri.. fortsätta sin hjärntvätt av oskyldigt folk.


Vad är det för svammel? Det är väl klart som korvspad att allt du gör i livet har en risk och den är ofrånkomlig. Är du lika rädd för att köra 110 km/h på en motorväg också? Där är ju riskerna statistiskt sett ännu större mot vad det är att flyga så jag tycker det är ganska trångsynt av dig att enbart kasta skit på flyget. Visst, det kan låta farligt att flyga på en mils höjd över ett bergsparti men har man bara koll på att det egentligen inte alls är så farligt som det låter så tror jag man kan komma över sin rädsla.

Skall jag förklara varför man inte har fallskärmar i planet så är det av den enkla anledningen att det är helt onödigt. Det har i princip aldrig hänt att man skulle behöva evakuera ett plan som befinner sig i luften.
#2607 2010-12-31, 11:39
Ursprungligen postat av Hansson72
Jag är rätt flygrädd.. och det beror nog mest på den där totala bristen på kontroll.. du sitter i en stålcylinder på 10 000 meters höjd.. någonstans över klippiga bergen.. och allt du har om det går snett är en flytväst.. jag menar hallå? varför kan inte varje passagerare ha tillgång till en reservfallskärm? Är inte våra liv värda det?


Du har ju ingen kontroll på andra transportmedel heller. Du kör sakta och försiktigt i din supersäkra bil men vad du inte vet är att Sven-Ove, 47, kommer körandes i 130 på fyllan hem från krogen på fel sida av vägen bortom nästa krök. Honom har du visst inte kontroll på oavsett hur mycket kontroll du har på din egen bil.

Fallskärmar? Man överlever inte ett hopp från 40000 fot utan skyddsutrustning, syrgas och utbildning. Dessutom sker de flesta olyckor i skeden av flygningen där det ändå inte finns tid att hoppa.

Ursprungligen postat av Hansson72

Och grejen är väl den.. att man kan kbt-a bort sin flygrädsla bäst man vill.. det är ändå rysk roulette
att flyga.. det finns alltid en liten sannolikhet att det kommer att hända något under just din flygning.

Piloter och flygbolag tjänar pengar på att du flyger/riskerar ditt enda unika liv du har och kommer naturligtvis alltid att propagera FÖR och försöka förklara hur otroligt liten risken är, att just du slits i stycken och brinner upp.


Det finns en risk att du krockar med bilen, att färjan du åker på sjunker och du fryser ihjäl eller blir hajmat, att bussen du åker med kör av en bro och störtar 20 meter ner, osv.. Tänk om du halkar ner från den hala tunnelbaneperrongen precis när tåget kommer, bäst att inte åka alls eftersom det minsann kan hända. Osv..

Ursprungligen postat av Hansson72

För att göra en lång historia kort; att flyga är en risk, och det går inte att komma ifrån.

Sedan kan piloter, flygvärdinnor.. ja alla som är anställda på flygbolag.. eller äger aktier i flygbolag - denna dödens industri.. fortsätta sin hjärntvätt av oskyldigt folk.


Allt du gör är en risk. Gick du över gatan i morse? Brukar du åka kollektivtrafik till jobbet, eller kanske cykla? Illa, illa..

Inte ens att låsa in sig i en bunker 200 meter ner i berget med madrasserade väggar och bara äta steriliserad specialmat är helt riskfritt eftersom du då lär bli ett radonskadat bergtroll innan du dör av brist på solljus.
#2608 2010-12-31, 13:40
TheMouse
Ursprungligen postat av Hansson72
Jag är rätt flygrädd.. och det beror nog mest på den där totala bristen på kontroll.. du sitter i en stålcylinder på 10 000 meters höjd.. någonstans över klippiga bergen.. och allt du har om det går snett är en flytväst.. jag menar hallå? varför kan inte varje passagerare ha tillgång till en reservfallskärm? Är inte våra liv värda det?

Och grejen är väl den.. att man kan kbt-a bort sin flygrädsla bäst man vill.. det är ändå rysk roulette
att flyga.. det finns alltid en liten sannolikhet att det kommer att hända något under just din flygning.

Piloter och flygbolag tjänar pengar på att du flyger/riskerar ditt enda unika liv du har och kommer naturligtvis alltid att propagera FÖR och försöka förklara hur otroligt liten risken är, att just du slits i stycken och brinner upp.

Sannolikheten att du vinner på lotto är också mycket liten, ändå spelar folk som tokiga.

Tänk så här; Om du kunde återuppväcka en av alla de människor som dött i flygolyckor, bara för ett kort ögonblick och ställa frågan; Vad tycker du om att flyga? Är det värt det?
Vad tror du att han/hon skulle svara?

För att göra en lång historia kort; att flyga är en risk, och det går inte att komma ifrån.

Sedan kan piloter, flygvärdinnor.. ja alla som är anställda på flygbolag.. eller äger aktier i flygbolag - denna dödens industri.. fortsätta sin hjärntvätt av oskyldigt folk.


Man väljer ju hur man skall se på saker och ting.
Att vinna på lotto är säkert mindre risk än att dö i en flygolycka.
Men tänk på att 500pers dör i trafiken varje år i Sverige. Hur många vinner på lotto? Hur många dör i flygolyckor?

Sen är döden lika naturlig som födseln om än skräckinjagande när man väl står där.
Ska vi tillåta oss och leva måste vi också ta en risk att inte dö av ålderdom.
Hela resonemanget är ju skrattretande när du en dag halkar på trottoaren och slår huvudet så illa att du senare avlider.
Hade du då kunnat titta tillbaka så hade du säkert varit heligt förbannad på alla risker du inte tog när det ändå skulle sluta så här.

Varje dag du går upp ur sägen tar du en kalkylerad risk. Det finns säkert tusen saker du skulle kunna dö av på bara en dag. Flyg tillhör något av det säkrare sakerna du kan sysselsätta dig med.
Lev livet istället, man vet aldrig när det tar slut.
#2609 2010-12-31, 22:38
Extrans
Ursprungligen postat av Hefaiston
CATIIIC är en teoretiskt benämning fick jag lära mig för ett tag sen, det finns i nuläget ingen flygplats som är ratad för CATIIIC (sikt 0m), det lägsta är CatIIIB. Vilket ju dock är ganska lågt det med

Finns några videos ute på tuben som visar cat II och III landningar som man kan söka efter om man är intresserad, men den här kan nog vara vettigare för att se en mer "normal" approach (cat II och III är ju inte så jättevanligt att man behöver använda och orsakar lite extra huvudvärk för flygledarna så man undviker det gärna).


Problemet med en CATIIIC är ju inte att landa, det är ju vad man ska göra när man väl står på banan och ska försöka taxa in med 0 meters sikt
#2610 2011-01-03, 00:10
Jempaas
Jag är flygrädd rädd rädd :-(. Ska åka till Thailand om ett par veckor och ska då ha med mig mina 3 barn också som ger mig ännu mer ångest ifall vi ska krascha. Jag har tänkt på att om nu så är fallet att vi kraschar. Hur är då själva fallet innan smällen? Är man vid medvetande eller tuppar man av? Kanske inte går att svara på? Vet ej hur jag ska kunna hålla mina barn ajour i 10 timmar när jag knappt kan prata under en 2 timmars flygning för att jag sitter så koncentrerad. Har varit med om oväder och turbulens på andra flygningar och en ganska otäck landning på Samos.
#2611 2011-01-03, 01:39
SilentVictory
Ursprungligen postat av Jempaas
Jag är flygrädd rädd rädd :-(. Ska åka till Thailand om ett par veckor och ska då ha med mig mina 3 barn också som ger mig ännu mer ångest ifall vi ska krascha. Jag har tänkt på att om nu så är fallet att vi kraschar. Hur är då själva fallet innan smällen? Är man vid medvetande eller tuppar man av? Kanske inte går att svara på? Vet ej hur jag ska kunna hålla mina barn ajour i 10 timmar när jag knappt kan prata under en 2 timmars flygning för att jag sitter så koncentrerad. Har varit med om oväder och turbulens på andra flygningar och en ganska otäck landning på Samos.

Coolt, jag ska också till Thailand om ett par veckor.

Ett flygplan kraschar inte bara sådär, det går inte rätt ner i backen som folk verkar tro, och det kommer inte börja falla handlöst nedåt.
Så sluta oroa dig över det.

De gånger det händer något är vid start eller landning.
Låt barnen kolla på någon film, eller pyssla lite i en pysselbok som ni tar med.
#2612 2011-01-03, 01:44
ksv
Ursprungligen postat av Jempaas
Har varit med om oväder och turbulens på andra flygningar och en ganska otäck landning på Samos.
Samos är en av Europas värsta flygplatser att landa på, både för passagerare och piloter, så din flygning till Thailand kommer garanterat bli rena drömresan i jämförelse.

Vilket bolag ska du resa med till Thailand? Och vart till Thailand går flyget?
#2613 2011-01-03, 09:35
Jempaas
Ursprungligen postat av ksv
Samos är en av Europas värsta flygplatser att landa på, både för passagerare och piloter, så din flygning till Thailand kommer garanterat bli rena drömresan i jämförelse.

Vilket bolag ska du resa med till Thailand? Och vart till Thailand går flyget?


Ja kan tänka mig det, konstigt att det inte händer olyckor där oftare eller inte?

Vi ska till Kamala beach i Phuket och reser med Ving. Flyg vet jag ej, bara att det är sunclass
#2614 2011-01-03, 09:38
Jempaas
Ursprungligen postat av SilentVictory
Coolt, jag ska också till Thailand om ett par veckor.

Ett flygplan kraschar inte bara sådär, det går inte rätt ner i backen som folk verkar tro, och det kommer inte börja falla handlöst nedåt.
Så sluta oroa dig över det.

De gånger det händer något är vid start eller landning.
Låt barnen kolla på någon film, eller pyssla lite i en pysselbok som ni tar med.


Kul vart ska du?
#2615 2011-01-03, 11:14
Ursprungligen postat av Extrans
Problemet med en CATIIIC är ju inte att landa, det är ju vad man ska göra när man väl står på banan och ska försöka taxa in med 0 meters sikt

Är flygplatsen utrustad med CATIIIC och tillåter landning med 0 meters sikt så skulle jag nog tro att flygplatsen är utrustad med markradar som tillåter taxning med 0 meters sikt.
#2616 2011-01-03, 12:23
ksv
Ursprungligen postat av Jempaas
Ja kan tänka mig det, konstigt att det inte händer olyckor där oftare eller inte?
Man löser det genom högre krav.
Dels får man inte landa där om vädret inte är tillräckligt bra, dels är det bara kaptener som får landa där och då ska de innan dess fått särskild träning på just Samos flygplats.

Ursprungligen postat av Jonas1968
Är flygplatsen utrustad med CATIIIC och tillåter landning med 0 meters sikt så skulle jag nog tro att flygplatsen är utrustad med markradar som tillåter taxning med 0 meters sikt.
Problemet är att piloterna behöver kunna se för att taxa, så vad jag vet finns det ingen flygplats i världen som använder Cat 3c.
Det behövs förmodligen inte heller, då så tätt dimma att RVR går under 75 meter knappast finns.