Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2713 2011-01-18, 15:56
Jempaas
Ursprungligen postat av svampdamp
Det bästa du kan göra är att skaffa så mycket kännedom om hur det egentligen går till. Bläddra runt i den här tråden, finns många duktiga och trevliga personer som svarar på frågor här.

Om du förklarar vad du är rädd för så kanske vi kan hjälpa dig.


Det som jag är mest rädd för är starten.. tänker på att planet inte har tillräckligt med kraft att lyfta så den dunsar ner i marken efter en liten stund :| verkar kanske löjligt men jag är skiträdd innan man har kommit upp i riktig höjd. Är rädd för att något ska gå fel när man är på väg upp..för om något går fel då kanske man inte hinner rätta till det för att man är så nära marken
#2714 2011-01-18, 16:04
svampdamp
Ursprungligen postat av Jempaas
Det som jag är mest rädd för är starten.. tänker på att planet inte har tillräckligt med kraft att lyfta så den dunsar ner i marken efter en liten stund :| verkar kanske löjligt men jag är skiträdd innan man har kommit upp i riktig höjd. Är rädd för att något ska gå fel när man är på väg upp..för om något går fel då kanske man inte hinner rätta till det för att man är så nära marken


Jag ska inte ljuga, start och landning är de farligaste faserna. Dock så "dunsar" planet inte bara ner, för det första går piloterna noga igenom den startsträcka som behövs för att starta med den vikt man flyger med, för det andra så när man når V2(En hastighet) så kan man lyfta utan problem med endast en motor.

Här är en film där en motor får problem vid start, piloterna sköter det mycket professionellt och visar att de är mycket kompetenta.
http://www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE

Som du ser om du kollar på filmen lyfter planet utan problem med endast en motor, piloterna följer de intränade procedurerna och landar planet.
#2715 2011-01-18, 16:19
volym123
Asså vad fan tänkte piloten här? http://www.youtube.com/watch?v=pDz6sEdrcfM Hoppas att det inte var några passagerar i.
#2716 2011-01-18, 16:21
svampdamp
Ursprungligen postat av volym123
Asså vad fan tänkte piloten här? http://www.youtube.com/watch?v=pDz6sEdrcfM Hoppas att det inte var några passagerar i.


Filmen spelar ju superfort, sen är det förmodligen en airshow för jag kan säga att man gör inte en sån där climb med passagerare.
#2717 2011-01-18, 16:22
volym123
Ursprungligen postat av svampdamp
Filmen spelar ju superfort, sen är det förmodligen en airshow för jag kan säga att man gör inte en sån där climb med passagerare.


Aha okej var tur det. Blev lite smått pissed off när jag såg det.
#2718 2011-01-18, 16:23
svampdamp
Ursprungligen postat av volym123
Aha okej var tur det. Blev lite smått pissed off när jag såg det.


Här är en annan film där de visar upp nya motorer
http://www.youtube.com/watch?v=eRiCHgQnf9s

Självklart var det inga passagerar i och det är ett exempel som visar hur kraftfulla och tåliga flygplan är.
Luktade säkert avföring i cockpit efter de landat
#2719 2011-01-18, 23:16
Filhe1337
Rent generellt vilket land skulle ni säga håller bäst standard på piloter, flygplan och säkerhet?
#2720 2011-01-19, 00:08
svampdamp
Ursprungligen postat av Filhe1337
Rent generellt vilket land skulle ni säga håller bäst standard på piloter, flygplan och säkerhet?


Alla flygplan som flyger passagerare i Europa måste följa vissa bestämmelser och hålla en viss standard.
European Aviation Safety Agency (EASA) i Europa och International Civil Aviation Organization (ICAO) som drivs av FN.

Tror det är ganska svårt att på rak arm säga vilket företag som har bäst piloter. På toppen skulle jag gissa ligger British airways, Lufthansa.

Ledsen ksv att SAS inte kom med här.
#2721 2011-01-19, 13:36
volym123
Ursprungligen postat av svampdamp
Alla flygplan som flyger passagerare i Europa måste följa vissa bestämmelser och hålla en viss standard.
European Aviation Safety Agency (EASA) i Europa och International Civil Aviation Organization (ICAO) som drivs av FN.

Tror det är ganska svårt att på rak arm säga vilket företag som har bäst piloter. På toppen skulle jag gissa ligger British airways, Lufthansa.

Ledsen ksv att SAS inte kom med här.



Svampdamp; Är du pilot sj? Om ej var ifrån har du fått all din kunskap?
#2722 2011-01-19, 14:06
ksv
Ursprungligen postat av volym123
Asså vad fan tänkte piloten här? http://www.youtube.com/watch?v=pDz6sEdrcfM Hoppas att det inte var några passagerar i.
Flyguppvisning.
Precis som här: http://www.youtube.com/watch?v=Pgih06AQzG0

Ursprungligen postat av Filhe1337
Rent generellt vilket land skulle ni säga håller bäst standard på piloter, flygplan och säkerhet?
USA har generellt sett alltid legat i spetsen för flygsäkerhet, men jag tror att vi i västvärlden ligger på en liknande nivå idag.

Ursprungligen postat av svampdamp
Tror det är ganska svårt att på rak arm säga vilket företag som har bäst piloter. På toppen skulle jag gissa ligger British airways, Lufthansa.

Ledsen ksv att SAS inte kom med här.
Eftersom olycksfrekvensen är så oerhört låg inom flyget är det i praktiken omöjligt att använda den som måttstock.

Det som är intressant är om man har en kultur där man verkligen skriver rapport på sig själv även för småsaker, för det är först då man kan se och åtgärda trender.
Idag använder dessutom allt fler bolag system för omfattande loggning av olika parametrar, så att man t.ex. kan följa upp sådant som hur stor procent av landningarna som ligger utanför ett visst hastighetsintervall.
Man arbetar alltså systematiskt med en stor mängd data, där man inte är ute efter att hitta syndabockar, utan istället letar områden där procedurer kan behöva förbättras eller utbildning ändras.

De flesta någorlunda etablerade bolag i västvärlden ligger långt framme här och jag tror det är helt omöjligt att inbördes rangordna bolag som t.ex. Norwegian, SAS, Tomas Cook och Lufthansa.
#2723 2011-01-19, 14:33
PeppersGhost
Stort tack till piloter och alla andra som ställer upp och svarar i tråden. Är väldigt intressant läsning

Har en fråga: När jag flög senast så var det helt lugnt i planet, och helt plötsligt slås säkerhetsbältesskylten på. Det är fortsatt helt lugnt i planet och det fortsätter att vara det i ytterligare tio minuter, då skylten släcks. Vad kan anledningen vara till att vi var tvugna att sätta på oss säkerhetsbälten? Förväntad turbulens som aldrig inträffade?

Undrar också vad ni piloter gör när det blir turbulens? Väntar ni ut det bara eller görs det något särskilt?

Undrar också varför jag kom igenom säkerhetstullen med en flaska handsprit i handbaggaget, men min nagelfil hamnade i sopkorgen? Kanske bara är jag, men det känns som om jag skulle kunna göra mer skada med min mycket brandfarliga handsprit, än med min nagelfil i miniformat
#2724 2011-01-19, 16:16
Ursprungligen postat av Filhe1337
Rent generellt vilket land skulle ni säga håller bäst standard på piloter, flygplan och säkerhet?

Israel enligt mig.
OT Air International söker skribenter i Skandinavien, dom som tror dom kan och vill, köp januari upplagan.