Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2617 2011-01-03, 12:29
Osciz
Överlever man utrustningen på kabintrycket går sönder och piloterna är uppe på 10.000meter ? Hur länge klarar man sig isf?
#2618 2011-01-03, 12:35
scalare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8362073.ab


Vad kan ha hänt här? Det är själv en av mina största rädslor när jag flyger. Att plötsligt falla från ingenstans... Är detta ett fall av tokig journalistik?
#2619 2011-01-03, 13:33
the_mack_attack
Ursprungligen postat av scalare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8362073.ab


Vad kan ha hänt här? Det är själv en av mina största rädslor när jag flyger. Att plötsligt falla från ingenstans... Är detta ett fall av tokig journalistik?


Jag är ingen flygexpert, mer än att jag flyger väldigt mycket, men jag tycker rapporteringen var korrekt. Just att de skriver störtdök istället för föll tyder ju på att det var kontrollerat. Däremot var det säkert obehagligt eftersom ingen information kom ut i första läget då piloten antagligen hade annat att tänka på.
#2620 2011-01-03, 13:37
ksv
Ursprungligen postat av Osciz
Överlever man utrustningen på kabintrycket går sönder och piloterna är uppe på 10.000meter ? Hur länge klarar man sig isf?
Som pilot har man bara några sekunder på sig att få på syrgasmasker. Det är det absolut första man gör på blotta misstanken om tryckfall i kabinen.

Får man som passagerare inte på sig sin syrgasmask är det inte så att man dör, men man riskerar bli medvetslös innan piloterna sjunkit ner till säker höjd.

Ursprungligen postat av scalare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8362073.ab


Vad kan ha hänt här? Det är själv en av mina största rädslor när jag flyger. Att plötsligt falla från ingenstans... Är detta ett fall av tokig journalistik?
Tja, Aftonbladet är ju Aftonbladet.

De verka ha fått tryckfall i kabinen.
I stora drag ser åtgärdslistan ut så här:
1. På med syrgasmask
2. Försök att manuellt reglera trycket
Om det inte går:
3. Sjunk ner till 10000 fot (eller högre om terrängen inte tillåter), samt meddela trafikledningen.

Det man gör är att sjunka på maxfart med speedbrakes ute. Det handlar inte på något sätt om fritt fall eller så, utan enda skillnaden från hur man normalt sjunker är att vinkeln blir lite brantare samt att det vibrerar lite från speedbrakes,
#2621 2011-01-03, 13:44
scalare
Ursprungligen postat av ksv
Som pilot har man bara några sekunder på sig att få på syrgasmasker. Det är det absolut första man gör på blotta misstanken om tryckfall i kabinen.

Får man som passagerare inte på sig sin syrgasmask är det inte så att man dör, men man riskerar bli medvetslös innan piloterna sjunkit ner till säker höjd.

Tja, Aftonbladet är ju Aftonbladet.

De verka ha fått tryckfall i kabinen.
I stora drag ser åtgärdslistan ut så här:
1. På med syrgasmask
2. Försök att manuellt reglera trycket
Om det inte går:
3. Sjunk ner till 10000 fot (eller högre om terrängen inte tillåter), samt meddela trafikledningen.

Det man gör är att sjunka på maxfart med speedbrakes ute. Det handlar inte på något sätt om fritt fall eller så, utan enda skillnaden från hur man normalt sjunker är att vinkeln blir lite brantare samt att det vibrerar lite från speedbrakes,



Tack, det kändes ju aningens bättre
#2622 2011-01-03, 14:10
SilentVictory
Ursprungligen postat av Jempaas
Kul vart ska du?

Vi ska bo i Hua Hin.
Aldrig varit i Thailand förut, så jag vet inte hur det är där.
#2623 2011-01-03, 14:23
Ursprungligen postat av Osciz
Överlever man utrustningen på kabintrycket går sönder och piloterna är uppe på 10.000meter ? Hur länge klarar man sig isf?

Han som klarade sig längst på Helios B737a var fridykare, så det beror på vad du har för lungkapacitet
och vana vid syrebrist.
#2624 2011-01-04, 00:23
Extrans
Ursprungligen postat av ksv
Som pilot har man bara några sekunder på sig att få på syrgasmasker. Det är det absolut första man gör på blotta misstanken om tryckfall i kabinen.

Får man som passagerare inte på sig sin syrgasmask är det inte så att man dör, men man riskerar bli medvetslös innan piloterna sjunkit ner till säker höjd.

Tja, Aftonbladet är ju Aftonbladet.

De verka ha fått tryckfall i kabinen.
I stora drag ser åtgärdslistan ut så här:
1. På med syrgasmask
2. Försök att manuellt reglera trycket
Om det inte går:
3. Sjunk ner till 10000 fot (eller högre om terrängen inte tillåter), samt meddela trafikledningen.

Det man gör är att sjunka på maxfart med speedbrakes ute. Det handlar inte på något sätt om fritt fall eller så, utan enda skillnaden från hur man normalt sjunker är att vinkeln blir lite brantare samt att det vibrerar lite från speedbrakes,


Kollade upp lite hur länge man har på sig att få på sig maskerna, och enligt Oxford är "time of useful consciousness" cirka 20 sekunder vid explosive decompression på FL350.
#2625 2011-01-04, 01:13
ksv
Ursprungligen postat av Hansson72
Piloter och flygbolag tjänar pengar på att du flyger/riskerar ditt enda unika liv du har och kommer naturligtvis alltid att propagera FÖR och försöka förklara hur otroligt liten risken är, att just du slits i stycken och brinner upp.
Både piloter och flygbolag tjänar på att ta sina passagerare till resmålet på säkrast möjliga sätt.

Sedan är det så att vi piloter också är människor av kött och blod, som har familjer vi vill komma hem till levande. Är inte säkerheten tillfredsställande, startar vi inte. Svårare än så är de inte.

Ursprungligen postat av Extrans
Kollade upp lite hur länge man har på sig att få på sig maskerna, och enligt Oxford är "time of useful consciousness" cirka 20 sekunder vid explosive decompression på FL350.
Ja, de flesta undersökningarna brukar ange ungefär något sådant. På FL400 har man ännu mindre tid på sig.
Är man vältränad och ickerökare ligger man förstås betydligt bättre till än det motsatta, osv.

Men det här är en av mycket få saker i nödchecklistan man som som pilot ska göra direkt från minnet.
Eftersom man inte känner av någon som helst andnöd utan i stället blir omtöcknad och snarare upplever att man har läget under kontroll, prioriteras det oerhört högt att blixtsnabbt få på sig maskerna om man misstänker att man förlorar kabintrycket.

Syrgasmaskerna är av en modell där trycket från syrgasbehållarna blåser upp gummiremmarna när man greppar tag om dem, vilket gör att man med enbart en hand kan ta på sig dessa på väldigt kort tid.
http://www.b737.org.uk/images/oxygen_mask_1.jpg
http://www.flickr.com/photos/seafly/2210116716/#/photos/seafly/221011671...
#2626 2011-01-04, 13:14
Osciz
Ursprungligen postat av ksv
Både piloter och flygbolag tjänar på att ta sina passagerare till resmålet på säkrast möjliga sätt.

Sedan är det så att vi piloter också är människor av kött och blod, som har familjer vi vill komma hem till levande. Är inte säkerheten tillfredsställande, startar vi inte. Svårare än så är de inte.

Ja, de flesta undersökningarna brukar ange ungefär något sådant. På FL400 har man ännu mindre tid på sig.
Är man vältränad och ickerökare ligger man förstås betydligt bättre till än det motsatta, osv.

Men det här är en av mycket få saker i nödchecklistan man som som pilot ska göra direkt från minnet.
Eftersom man inte känner av någon som helst andnöd utan i stället blir omtöcknad och snarare upplever att man har läget under kontroll, prioriteras det oerhört högt att blixtsnabbt få på sig maskerna om man misstänker att man förlorar kabintrycket.

Syrgasmaskerna är av en modell där trycket från syrgasbehållarna blåser upp gummiremmarna när man greppar tag om dem, vilket gör att man med enbart en hand kan ta på sig dessa på väldigt kort tid.
http://www.b737.org.uk/images/oxygen_mask_1.jpg
http://www.flickr.com/photos/seafly/2210116716/#/photos/seafly/221011671...


Hur länge räcker syre tuberna i planet?

Om alla passagerar och piloter tar på sig syregas vid 11.000meter kan det i praktiken flyga någon timme till på samma höjd utan problem att andas? Det kan ju vara så att man flyger i hög terräng typ himalaya.
#2627 2011-01-04, 13:16
pilot
Här är en video som ger en bra uppfattning om hur snabbt och lätt det är att ta på sig dom.

http://www.youtube.com/watch?v=4HMiF5YlWyk
#2628 2011-01-04, 14:26
Ursprungligen postat av Osciz
Hur länge räcker syre tuberna i planet?

Om alla passagerar och piloter tar på sig syregas vid 11.000meter kan det i praktiken flyga någon timme till på samma höjd utan problem att andas? Det kan ju vara så att man flyger i hög terräng typ himalaya.

Beror på flygplanet som sagt. Finns flygplatser i Himalaya också, så att man är tvungen att flyga högt i timtals köper jag inte.