Ursprungligen postat av Hansson72
Piloter och flygbolag tjänar pengar på att du flyger/riskerar ditt enda unika liv du har och kommer naturligtvis alltid att propagera FÖR och försöka förklara hur otroligt liten risken är, att just du slits i stycken och brinner upp.
Både piloter och flygbolag tjänar på att ta sina passagerare till resmålet på säkrast möjliga sätt.
Sedan är det så att vi piloter också är människor av kött och blod, som har familjer vi vill komma hem till levande. Är inte säkerheten tillfredsställande, startar vi inte. Svårare än så är de inte.
Ursprungligen postat av Extrans
Kollade upp lite hur länge man har på sig att få på sig maskerna, och enligt Oxford är "time of useful consciousness" cirka 20 sekunder vid explosive decompression på FL350.
Ja, de flesta undersökningarna brukar ange ungefär något sådant. På FL400 har man ännu mindre tid på sig.
Är man vältränad och ickerökare ligger man förstås betydligt bättre till än det motsatta, osv.
Men det här är en av mycket få saker i nödchecklistan man som som pilot ska göra direkt från minnet.
Eftersom man inte känner av någon som helst andnöd utan i stället blir omtöcknad och snarare upplever att man har läget under kontroll, prioriteras det oerhört högt att blixtsnabbt få på sig maskerna om man misstänker att man förlorar kabintrycket.
Syrgasmaskerna är av en modell där trycket från syrgasbehållarna blåser upp gummiremmarna när man greppar tag om dem, vilket gör att man med enbart en hand kan ta på sig dessa på väldigt kort tid.
http://www.b737.org.uk/images/oxygen_mask_1.jpg
http://www.flickr.com/photos/seafly/2210116716/#/photos/seafly/221011671...