Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2629 2011-01-04, 14:43
ksv
Ursprungligen postat av Osciz
Hur länge räcker syre tuberna i planet?
Passagerarnas syrgasmasker som fälls ned ifrån taket har inga syrgasbehållare, utan över varje rad finns en liten kemisk syrgasgenerator.
Den aktiveras genom att man rycker till i den och efter det genererar den syre i ca. 12 minuter, oavsett om någon använder den eller inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_oxygen_system

Ursprungligen postat av Osciz
Om alla passagerar och piloter tar på sig syregas vid 11.000meter kan det i praktiken flyga någon timme till på samma höjd utan problem att andas? Det kan ju vara så att man flyger i hög terräng typ himalaya.
Piloterna har däremot egna syrgasbehållare som räcker flygningen ut om man så önskar.

Flyger man över höga berg som t.ex. Himalaya har man alltid en speciell karta med escape routes framme.
Skulle behov finnas att sjunka, vet man alltså precis hur man ska navigera för att komma ut ur området.
#2630 2011-01-04, 17:18
TheMouse
Här är en pilot som kämpar med syrebrist.
Man hör tydligt hur han kommer tillbaka till verkligheten när han väl kommer neråt.

http://www.youtube.com/watch?v=_IqWal_EmBg
#2631 2011-01-04, 19:21
volym123
Ursprungligen postat av TheMouse
Här är en pilot som kämpar med syrebrist.
Man hör tydligt hur han kommer tillbaka till verkligheten när han väl kommer neråt.

http://www.youtube.com/watch?v=_IqWal_EmBg


Men vrf drabbades inte andre piloten. Han lät ju helt normalt.
#2632 2011-01-04, 20:22
bijjer
Ursprungligen postat av volym123
Men vrf drabbades inte andre piloten. Han lät ju helt normalt.


I början av filmen är det en pilot i ett annat flygplan som hjälper till att återge kommunikation.

I slutet av filmen ska det vara den andre piloten ombord som börjat prata på radion. De är då nere på 11,000 fot och han har återfått medvetandet efter att ha varit medvetslös tidigare. Detta enligt kommenterer på diverse forum på nätet. Jag har inte läst någon offentlig rapport av det hela.

Enligt information på nätet ska man ha startat utan att ha trycksatt kabinen, detta görs ibland när man behöver extra prestanda till motorerna under start, och sedan glömt att trycksätta igen efter start. Man har dessutom inte tolkat varningssignalerna på rätt sätt, alarmet i bakgrunden ska vara varningen för att kabinhöjden är för hög, men med hjälp av flygledaren lyckas det sjunka till en säker höjd där de återfår normala funktioner igen.
#2633 2011-01-04, 20:23
raol
Ursprungligen postat av volym123
Men vrf drabbades inte andre piloten. Han lät ju helt normalt.

Den andra piloten var i ett annat plan.
#2634 2011-01-04, 20:26
PeppersGhost
Det stod att planet som var tvunget att störtdyka igår sjönk från 11.000 till 3.000 meter på två minuter. Vid en normal landning, hur länge tar det då att sjunka från 11.000 till 3.000 meter, ungefär?
#2635 2011-01-04, 20:48
volym123
Nu när jag ändå har hittat hit så ska jag flyga nu i slutet av Januari och röv rädd för att flyga. Är det någon som har ett bra tips att lättna denna ångest. Att supa mig dygnrak innan flygning är mitt sista alternativ.
#2636 2011-01-04, 21:20
Osciz
Utlöses syrgasmaskerna automatiskt om det blir något fel på kabintrycks utrustningen? Man undrar ju lite om det inte är manuellt med tanke på att det tog ca 1min före de löstes ut igår under flygningen med CityAirlines.
#2637 2011-01-04, 21:22
ryssfyran
Ursprungligen postat av volym123
Nu när jag ändå har hittat hit så ska jag flyga nu i slutet av Januari och röv rädd för att flyga. Är det någon som har ett bra tips att lättna denna ångest. Att supa mig dygnrak innan flygning är mitt sista alternativ.

Den här tråden är sprängfylld med tips på hur man lindrar sin flygrädsla. Börja från första sidan och arbeta dig framåt.
#2638 2011-01-04, 21:28
Ursprungligen postat av Osciz
Utlöses syrgasmaskerna automatiskt om det blir något fel på kabintrycks utrustningen? Man undrar ju lite om det inte är manuellt med tanke på att det tog ca 1min före de löstes ut igår under flygningen med CityAirlines.


Åtminstone på B737 utlöses dom automatiskt när kabintrycket sjunker under motsvarande 14 000 fots höjd, larmet går i cockpit vid 10 000 fot (normalt kabintryck är 7000 fot). Så det har helt enkelt att göra med att piloterna börjat sjunka innan trycket blir så lågt att dom löser ut. Vet faktiskt inte ens om dom går att lösa ut manuellt?
#2639 2011-01-04, 21:54
bijjer
Ursprungligen postat av PeppersGhost
Det stod att planet som var tvunget att störtdyka igår sjönk från 11.000 till 3.000 meter på två minuter. Vid en normal landning, hur länge tar det då att sjunka från 11.000 till 3.000 meter, ungefär?


Det är lite olika beroende på vilket flygplanstyp det handlar men det brukar röra sig om kring 2,000 fot per minut. Vid ett normalt sjunk tar det alltså ca 12-13 minuter att sjunka den höjden. I det här fallet verkar de ha hållit en vertikal sjunkhastighet på runt 10,000 fot per minut.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Åtminstone på B737 utlöses dom automatiskt när kabintrycket sjunker under motsvarande 14 000 fots höjd, larmet går i cockpit vid 10 000 fot (normalt kabintryck är 7000 fot). Så det har helt enkelt att göra med att piloterna börjat sjunka innan trycket blir så lågt att dom löser ut. Vet faktiskt inte ens om dom går att lösa ut manuellt?


Numera ska alla flygplan som flyger över 25,000 fot vara utrustade med masker som automatiskt ramlar ner. Åtminstone alla flygplan som byggts sedan -98. Visserligen är det en hel del flygplan som byggts innan dess, men de flesta är utrustade med masker som faller ner automatiskt.

De går också att lösa ut manuellt. Det ingår normalt i nödchecklistorna att man aktiverar den knappen vid en sådan här incident, ifall det automatiska systemet inte fungerat. I cockpit lär man inte hinna ringa bak och fråga hur det står till innan man är nere på 10,000 fot. (eller högre om terrängen är för hög).



Jag läste i någon av kvällstidningarna att några av gårdagens resenärer var besvikna på att man inte fick någon information innan allting hade lugnat ner sig och man var nere på säker höjd igen. Det är naturligtvis inte prioriterat i det läget. Med tanke på att det handlar om sekunder och minuter har man som pilot en hel del att göra under den manövern och när man har allt under kontroll kan man förklara för passagerarna vad som hänt. Därför är det också viktigt att man lyssnar på instruktionerna från kabinpersonalen innan start och gör klart för sig hur det fungerar med nödprocedurer ombord. Det
#2640 2011-01-04, 23:01
Råkade ut för något "intressant" i morse. Flygvärdinnan ropade ut att "tyvärr har vattnet frusit, så det blir inget kaffe eller te". Precis vad man vill höra klockan 6 på morgonen. Visserligen var det 14 minus på Arlanda i morse, men är inte planen uppvärmda när de står vid en gate över natten (för jag antar att piloterna inte behöver skrapa rutor ? Rent spontant kan man ju tycka att vattensystemet riskerar att frysa sönder annars.

För övrigt två kvinnliga piloter på den flighten, lär väl vara rätt ovanligt?