Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2797 2011-03-12, 01:28
svampdamp
Ursprungligen postat av ksv

Soppatorsk.
På senare år har vi även haft ett par händelser med massiva birdstrikes.


Jo jag vet men motorer är väl certifierade för att klara birdstrikes? Har du varit med om en birdstrike? Berätta, det är mycket intressant
#2798 2011-03-12, 01:53
ksv
Ursprungligen postat av svampdamp
Jo jag vet men motorer är väl certifierade för att klara birdstrikes?
Ja, och de klarar otroligt mycket.
Men RyanAirs haveri på Ciampino efter att ha kolliderat med över 200+ fåglar, samt nödlandningen på Hudson River för något år sedan, visar att det går att släcka stora flygplansmotorer med en stor mängd fåglar.

Ursprungligen postat av svampdamp
Har du varit med om en birdstrike? Berätta, det är mycket intressant
Ja då, det händer (så man märker det) någon gång per år.
Oftast genom att man hittar fågelrester på nosen eller i motorn när man gör PFI.
Det senaste som nära nog fick mig att studsa ur stolen var när vi tog en stor rovfågel precis under sidfönstret i cockpit på 2000 fots höjd under inflygning till Antalya för ett par år sedan.
Det small som ett pistolskott, men flygplanet tog inte någon skada. Däremot resulterade det i ett smet av blod och fjädrar över ett område stort som ett A4-ark.
#2799 2011-03-12, 02:41
svampdamp
Ursprungligen postat av ksv
Ja, och de klarar otroligt mycket.
Men RyanAirs haveri på Ciampino efter att ha kolliderat med över 200+ fåglar, samt nödlandningen på Hudson River för något år sedan, visar att det går att släcka stora flygplansmotorer med en stor mängd fåglar.

Ja då, det händer (så man märker det) någon gång per år.
Oftast genom att man hittar fågelrester på nosen eller i motorn när man gör PFI.
Det senaste som nära nog fick mig att studsa ur stolen var när vi tog en stor rovfågel precis under sidfönstret i cockpit på 2000 fots höjd under inflygning till Antalya för ett par år sedan.
Det small som ett pistolskott, men flygplanet tog inte någon skada. Däremot resulterade det i ett smet av blod och fjädrar över ett område stort som ett A4-ark.


Hur tjocka är rutorna i cockpit?
#2800 2011-03-12, 14:21
returned
När ni går ut och gör en visuell kontroll av planet, är det ofta ni hittar något som inte ser bra ut? På phukets flygplats härom veckan gick kapten (styrman?) och hämtade en pall och satte sig och skruvade på fläktbladet. Han kallade till sig runt 5 tekniker som hade sig i drygt 15 min. Sen gick han in i planet igen och strax därefter startade dom. Vad kan de ha uppmärksammat där? Omöjligt att svara på kanske.
#2801 2011-03-12, 14:51
ksv
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur tjocka är rutorna i cockpit?
Vet inte, 2-3 cm kanske och består i regel av tre lager.

Ursprungligen postat av returned
När ni går ut och gör en visuell kontroll av planet, är det ofta ni hittar något som inte ser bra ut?
Nej, det är sällan.
Teknikerna gör ju större undersökningar emellanåt och brukar då hitta och åtgärda det som behövs.

Ursprungligen postat av returned
På phukets flygplats härom veckan gick kapten (styrman?) och hämtade en pall och satte sig och skruvade på fläktbladet. Han kallade till sig runt 5 tekniker som hade sig i drygt 15 min. Sen gick han in i planet igen och strax därefter startade dom. Vad kan de ha uppmärksammat där? Omöjligt att svara på kanske.
Som pilot skruvar man i regel inte själv, inte annat än att öppna vissa luckor. Hittar man något man är osäker på, får man tillkalla tekniker.
Handlade det om fläktblad kan det varit någon liten skada på bladet som hittats. Mindre märken kan man åka med en tid, men den bedömningen får tekniker göra.
#2802 2011-03-12, 15:07
Krankenkoff
Jag måste fråga ksv, har du någonsin flugit som passagerare och en flygvärdinna har kommit ut och frågat "finns det någon som kan styra det här planet" och du har gått fram som en hjälte och landat säkert?
#2803 2011-03-12, 15:10
pilot
Ursprungligen postat av Krankenkoff
Jag måste fråga ksv, har du någonsin flugit som passagerare och en flygvärdinna har kommit ut och frågat "finns det någon som kan styra det här planet" och du har gått fram som en hjälte och landat säkert?


Det har hänt mig!! Fast sen vaknade jag

Finns alltid minst två piloter ombord så om en pilot skulle svimma av så kan den andra fortfarande landa planet säkert. Det är något vi tränar på regelbundet.
#2804 2011-03-12, 19:43
tjenafan
Ursprungligen postat av ksv
Autopiloten fortsätter med det som är inprogrammerat i FMC:n.
Förmodligen något som slutar i ett holding, som fallet var vid den tragiska Helios-olyckan


Hemskt! Har det hänt då finns risken att det kan hända med fler piloter?
#2805 2011-03-12, 20:13
svampdamp
Ursprungligen postat av tjenafan
Hemskt! Har det hänt då finns risken att det kan hända med fler piloter?


Kanske i framtiden så om något liknande skulle ske så kan man styra planet från marken. Dvs skicka instruktioner till autopiloten för många moderna plan kan idag landa med autopilot.
#2806 2011-03-21, 18:21
Carl-Ann von s
Ursprungligen postat av ksv
Nej.
Egentligen kan jag inte komma på någon särskilt rutt som har mer turbulens än någon annan, utan det är snarare tillfälligheter hur jetströmmar ligger.
  • Light — turbulence that momentarily causes slight, erratic changes in altitude and/or attitude. Occupants may feel a slight strain against seat-belts or shoulder straps.
  • Moderate — turbulence that is similar to Light Turbulence but of greater intensity. Changes in altitude and/or attitude occur but the aircraft remains in positive control at all times. Occupants feel definite strains against seat-belts.
  • Severe — turbulence that causes large, abrupt changes in altitude and/or attitude. It usually causes large variations in indicated airspeed. Occupants are forced violently against seat-belts or shoulder straps.


Hoppar kaffekoppen upp och sedan trillar omkull är det måttlig (moderate) turbulens.

Normalt sett lätt turbulens av och till åtminstone någon gång under flygningen.
Kanske en av tio flygningar som periodvis kan närma sig måttlig, men då inte under någon längre tid.
Blir det måttlig turbulens försöker vi oftast byta höjd med förhoppning om att resan ska bli behagligare där.

Alltid varit rädd för turbulens.

Hur ofta händer följande: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5598171.ab

Hur ofta blir turbulensen så svår att man slår skallen i taket om man inte sitter fast?
#2807 2011-03-22, 20:41
svampdamp
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Alltid varit rädd för turbulens.

Hur ofta händer följande: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5598171.ab

Hur ofta blir turbulensen så svår att man slår skallen i taket om man inte sitter fast?


Klarluftsturbulens och därav utebliven varning från cockpit.
Därför har man alltid bältet på sig såvida man inte ska gå på dass.

De oskadade passagerarna ska fortsätta flygningen med samma plan, skriver CNN.

Turbulens skadar inte plan, de är byggda för att klara mycket mer än vad moder natur har att erbjuda och precis som fågeln så trivs de allra bäst i luften. Sitt med bältet på så kommer ingen turbulens i världen att skada dig såvida du inte får den abnormalt feta grannen över dig.
#2808 2011-03-22, 21:50
Carl-Ann von s
Ursprungligen postat av svampdamp
Klarluftsturbulens och därav utebliven varning från cockpit.
Därför har man alltid bältet på sig såvida man inte ska gå på dass.


Turbulens skadar inte plan, de är byggda för att klara mycket mer än vad moder natur har att erbjuda och precis som fågeln så trivs de allra bäst i luften. Sitt med bältet på så kommer ingen turbulens i världen att skada dig såvida du inte får den abnormalt feta grannen över dig.

Sitter oftast med bältet på under flygning. Ja, jag vet att planet inte störtar eller blir skadat om det blir extrem turbulens. Det är känslan jag avskyr. Åker därför inte karuseller.