Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2689 2011-01-14, 21:29
TheMouse
Lite fredagsunderhållning:

http://www.youtube.com/watch?v=S9h3FYqEhkM

Lär ju inte hänt något direkt väderomslag iaf
#2690 2011-01-15, 15:59
korrektpolitiskt
Flög Landvetter - Gatwick idag och måste nog vara den värsta flygresan hittills. Vid starten gick det bra, lite guppigt. Hela resan gick ganska okej. När planet skulle gå ner för landning och började glidflyga neråt skakade planet så mycket att det inte var sant. Det kändes som att vinden verkligen slungade planet åt sidorna, hela planet studsade och tappade höjd hela tiden.

Hur mycket kan ett plan egentligen klara av?
#2691 2011-01-15, 18:13
TheMouse
Ursprungligen postat av korrektpolitiskt
Flög Landvetter - Gatwick idag och måste nog vara den värsta flygresan hittills. Vid starten gick det bra, lite guppigt. Hela resan gick ganska okej. När planet skulle gå ner för landning och började glidflyga neråt skakade planet så mycket att det inte var sant. Det kändes som att vinden verkligen slungade planet åt sidorna, hela planet studsade och tappade höjd hela tiden.

Hur mycket kan ett plan egentligen klara av?


Betydligt mer än dig, höll jag på att säga

När det kommer till turbulens(inte wake) så är det väl endast inne i ett ordentligt CB som det kan bli farligt.
Men där flyger man inte ändå.

ATC rapporterar CB inom 15km från flygplatsen om jag inte minns fel.

Förmodligen upplevde du kanske light turbulence.
Kommer inte ihåg de olika definitionerna på graderna av turbulens i huvudet.
Men severe turbulence är väl ungefär att planet kastas runt och man upplever stora variationer i hastighet och höjd samt att planet stundvis är okontrollerbart.
Det klarar konstruktionen av.
#2692 2011-01-15, 19:11
Extrans
Ursprungligen postat av TheMouse

Förmodligen upplevde du kanske light turbulence.
Kommer inte ihåg de olika definitionerna på graderna av turbulens i huvudet.
Men severe turbulence är väl ungefär att planet kastas runt och man upplever stora variationer i hastighet och höjd samt att planet stundvis är okontrollerbart.
Det klarar konstruktionen av.


Definitionerna på turbulens:

Light:
Aircraft reaction: Momentarily slight changes in attitude/altitude. IAS +-5-15kt <0.5G skillnad vid CG
Inside reaction: Slight strain against seatbelt/shoulderstap. Unsecured objects may displace slightly. No difficulty in walking.

Moderate:
Aircraft reaction: Changes in attitude/altitude, but always controllable. IAS +-5-15kt 0.5-1.0G skillnad.
Inside reaction: Definate strains against seatbelts. Walking difficult. Objects dislodged.

Severe:
Aircraft: Large, abrupt changes in attitude/altitude. Aircraft momentarily out of control. IAS +- >25kt >1g skillnad vid CG.
Inside: Violently forced to seatbelt. Unsecured objects tossed around. Walking impossible.

Kärran klarar alltså rätt mycket
#2693 2011-01-15, 19:15
allanballan87
de e la bara o krossa rutan o hoppa ut om planet störtar
#2694 2011-01-15, 19:29
TheMouse
Ursprungligen postat av Extrans
Definitionerna på turbulens:

Light:
Aircraft reaction: Momentarily slight changes in attitude/altitude. IAS +-5-15kt <0.5G skillnad vid CG
Inside reaction: Slight strain against seatbelt/shoulderstap. Unsecured objects may displace slightly. No difficulty in walking.

Moderate:
Aircraft reaction: Changes in attitude/altitude, but always controllable. IAS +-5-15kt 0.5-1.0G skillnad.
Inside reaction: Definate strains against seatbelts. Walking difficult. Objects dislodged.

Severe:
Aircraft: Large, abrupt changes in attitude/altitude. Aircraft momentarily out of control. IAS +- >25kt >1g skillnad vid CG.
Inside: Violently forced to seatbelt. Unsecured objects tossed around. Walking impossible.

Kärran klarar alltså rätt mycket


Ja precis och någonstans mellan light och moderate kommer väl aftonbladets rubriker om handlöst fallande plan, dödsstörtningar osv osv
#2695 2011-01-15, 20:13
Ursprungligen postat av TheMouse
Ja precis och någonstans mellan light och moderate kommer väl aftonbladets rubriker om handlöst fallande plan, dödsstörtningar osv osv


Hoppas "journalisterna" där aldrig flyger i små turbopropkärror då. Skulle inte vilja se rubrikerna efter en fullständigt normal landning i en Saab 340 i lite sämre väder..
#2696 2011-01-15, 22:38
bagagerumsmatta
lånar tråden.
jag kollade precis på sällskapsresan.i scenen
när dom lyfter så sträcker sig alla o fingrar i taket där dom sitter.
o skruvar på nåt.varför?
#2697 2011-01-15, 23:03
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
lånar tråden.
jag kollade precis på sällskapsresan.i scenen
när dom lyfter så sträcker sig alla o fingrar i taket där dom sitter.
o skruvar på nåt.varför?


det är ac:n alla vrider av.
#2698 2011-01-16, 12:04
korrektpolitiskt
Ursprungligen postat av TheMouse


Förmodligen upplevde du kanske light turbulence.


Varför förutsätter du att det var light turbulence? Din beskrivning av severe turbulence passar in mer på min beskrivning. Planet svingades från vänster till höger och man kunde nästan känna av sidvinden. Hastigheten ökade och minskade, samtidigt som planet studsade upp och ner i minst 15 minuter.
#2699 2011-01-16, 12:29
Extrans
Ursprungligen postat av korrektpolitiskt
Varför förutsätter du att det var light turbulence? Din beskrivning av severe turbulence passar in mer på min beskrivning. Planet svingades från vänster till höger och man kunde nästan känna av sidvinden. Hastigheten ökade och minskade, samtidigt som planet studsade upp och ner i minst 15 minuter.


Severe turbulence är väldigt, väldigt kraftigt. Som passagerare så känns det ofta värre än det är. Det märks ut i väderkartor och finns även i speciella väderrapporter för speciellt väder och undviks så gott det går av piloter. Man går inte gärna in i det om det kan undvikas.
#2700 2011-01-16, 19:31
svampdamp
Ursprungligen postat av korrektpolitiskt


Hur mycket kan ett plan egentligen klara av?


http://www.wired.com/images_blogs/autopia/2010/03/index1.jpg