Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2725 2011-01-19, 17:28
svampdamp
Ursprungligen postat av volym123
Svampdamp; Är du pilot sj? Om ej var ifrån har du fått all din kunskap?


Jag är entausiast och läser mycket i den här tråden och på internet. Sen så flyger jag simulator Tro det eller ej man kan lära sig ett och annat från det.


Ursprungligen postat av PeppersGhost
Stort tack till piloter och alla andra som ställer upp och svarar i tråden. Är väldigt intressant läsning

Har en fråga: När jag flög senast så var det helt lugnt i planet, och helt plötsligt slås säkerhetsbältesskylten på. Det är fortsatt helt lugnt i planet och det fortsätter att vara det i ytterligare tio minuter, då skylten släcks. Vad kan anledningen vara till att vi var tvugna att sätta på oss säkerhetsbälten? Förväntad turbulens som aldrig inträffade?

Undrar också vad ni piloter gör när det blir turbulens? Väntar ni ut det bara eller görs det något särskilt?


Förmodligen så fanns det en risk för turbulens som du påstår. Om turbulensen kan skapa en icke komfortabel situation för passagerarna så försöker man nog undvika den till största mån. Om man gör något särskilt förutom att kanske byta altitude(om det blir för mycket) låter jag de riktiga piloterna svara på
#2726 2011-01-19, 17:30
Fast det är först när man sätter sig i ett riktigt plan man inser att det aldrig blir riktigt samma sak i simulatorn Men det är grymt kul att flyga FSX för det, och billigare
#2727 2011-01-19, 17:33
svampdamp
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast det är först när man sätter sig i ett riktigt plan man inser att det aldrig blir riktigt samma sak i simulatorn Men det är grymt kul att flyga FSX för det, och billigare


Har nyss gått från FSX till FS2004, det är inte direkt billigt att få en bra flygupplevelse i FSX om man kollar på den hårdvara som behövs. Oja, kul är det men såklart långt ifrån verklighet.

Ursprungligen postat av ksv
Flyguppvisning.
Precis som här: http://www.youtube.com/watch?v=Pgih06AQzG0

USA har generellt sett alltid legat i spetsen för flygsäkerhet, men jag tror att vi i västvärlden ligger på en liknande nivå idag.

Eftersom olycksfrekvensen är så oerhört låg inom flyget är det i praktiken omöjligt att använda den som måttstock.

Det som är intressant är om man har en kultur där man verkligen skriver rapport på sig själv även för småsaker, för det är först då man kan se och åtgärda trender.
Idag använder dessutom allt fler bolag system för omfattande loggning av olika parametrar, så att man t.ex. kan följa upp sådant som hur stor procent av landningarna som ligger utanför ett visst hastighetsintervall.
Man arbetar alltså systematiskt med en stor mängd data, där man inte är ute efter att hitta syndabockar, utan istället letar områden där procedurer kan behöva förbättras eller utbildning ändras.

De flesta någorlunda etablerade bolag i västvärlden ligger långt framme här och jag tror det är helt omöjligt att inbördes rangordna bolag som t.ex. Norwegian, SAS, Tomas Cook och Lufthansa.


Blev lite fel, skulle skriva den flotta som håller bäst skick i Europa. Det var det jag baserade min lista på och det var endast en gissning. Förstår att det inte finns någon anledning för t ex SAS eller Norwegian att underhålla sina plan sämre än Lufthansa eller något annat bolag i Europa. Dock så kan man kolla hur modern flottan är Dock så säger jag inte att en gammal flotta på något sätt skulle vara mer osäker än en modern flotta då jag antar att de underhålls mycket väl.
#2728 2011-01-19, 18:49
returned
hittade detta i en kommentar på youtube.

For those who don't know the reason for the Touch & Go landings are the fact that if a pilot has not done 3 landings in the past 90 days, they must do 3 landings before picking up passengers. This B777 would not have passengers on board as they would not do this unless they had a severe threat.


klippet : http://www.youtube.com/watch?v=3xNxicOieLE&feature=related

Stämmer detta?

Mvh Retruned
#2729 2011-01-19, 19:06
svampdamp
Ursprungligen postat av returned
hittade detta i en kommentar på youtube.

For those who don't know the reason for the Touch & Go landings are the fact that if a pilot has not done 3 landings in the past 90 days, they must do 3 landings before picking up passengers. This B777 would not have passengers on board as they would not do this unless they had a severe threat.


klippet : http://www.youtube.com/watch?v=3xNxicOieLE&feature=related

Stämmer detta?

Mvh Retruned


Skulle vara intressant om det stämde faktiskt. Piloter är väldigt duktiga på vad de gör och jag tror att en sån där sak som att landa ett plan sitter i ryggmärgen. Precis som vi dödliga vet hur vi kör en bil efter ett års uppehåll.

Touch and Go används ju annars vid träning av piloter.
#2730 2011-01-19, 19:30
ksv
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast det är först när man sätter sig i ett riktigt plan man inser att det aldrig blir riktigt samma sak i simulatorn Men det är grymt kul att flyga FSX för det, och billigare
Sant.
Jag kan varmt rekommendera alla flygentusiaster som sitter hemma med FSX att komplementera med riktig flygning.
Segelflygning är ett prisvärt alternativ att börja med. Ett c-diplom kostar runt 7500 kr och innefattar tre ensamflygningar. Kan ju vara ett lämpligt projekt för kommande sommar?

Ursprungligen postat av returned
hittade detta i en kommentar på youtube.

For those who don't know the reason for the Touch & Go landings are the fact that if a pilot has not done 3 landings in the past 90 days, they must do 3 landings before picking up passengers. This B777 would not have passengers on board as they would not do this unless they had a severe threat.


klippet : http://www.youtube.com/watch?v=3xNxicOieLE&feature=related

Stämmer detta?
Nej.
Allra första gången man skolas in på en ny typ går man en teorikurs på några veckor, samt flyger runt 40 timmar i simulatorn (FFS).
Därefter måste man göra tre landningar i riktiga flygplanet, innan man tillsammans med instruktör börjar flyga på linje med passagerare ombord.

Det går i regel till så att man är en hel elevgrupp ombord som byter plats i luften efter var tredje landning. Undertecknad har b.l.a. varit med om att göra 20 studs- och gå i varvet med en 737a i Borlänge, vilket förstås drog till en del lokal uppmärksamhet.

Det är korrekt att man måste ha gjort tre landningar på typen inom 90 dagar, däremot behöver man inte göra någon tomflygning om man skulle hamna utanför.
Det räcker med att flyga med instruktör tror jag. Möjligen att det även krävs ett simulatorpass, är osäker där.
#2731 2011-01-19, 19:34
svampdamp
Ursprungligen postat av ksv

Nej.
Allra första gången man skolas in på en ny typ går man en teorikurs på några veckor, samt flyger runt 40 timmar i simulatorn (FFS).
Därefter måste man göra tre landningar i riktiga flygplanet, innan man tillsammans med instruktör börjar flyga på linje med passagerare ombord.

Det går i regel till så att man är en hel elevgrupp ombord som byter plats i luften efter var tredje landning. Undertecknad har b.l.a. varit med om att göra 21 studs- och gå i varvet med en 737a i Borlänge, vilket förstås drog till en del lokal uppmärksamhet.

Det är korrekt att man måste ha gjort tre landningar på typen inom 90 dagar, däremot behöver man inte göra någon tomflygning om man skulle hamna utanför.
Det räcker med att flyga med instruktör tror jag. Möjligen att det även krävs ett simulatorpass, är osäker där.


En intressant och personlig fråga, hur tror du att dina flygfärdigheter skulle påverkas om du inte rörde spakarna på ditt plan på 1 år för att sedan landa planet?
#2732 2011-01-19, 19:44
ksv
Ursprungligen postat av PeppersGhost
Undrar också vad ni piloter gör när det blir turbulens? Väntar ni ut det bara eller görs det något särskilt?
Handlar det om åskmoln försöker man åka runt cellerna.
Gäller det klarluftsturbulens på höjd är det ofta inte så mycket man kan göra, annat än att dra ner farten aningen till max tillåten fart för flygning i turbulens.
Man kan byta höjd, men det gör sällan någon större skillnad såvida man inte ligger precis i molntopparna.

Ursprungligen postat av svampdamp
En intressant och personlig fråga, hur tror du att dina flygfärdigheter skulle påverkas om du inte rörde spakarna på ditt plan på 1 år för att sedan landa planet?
Flygning är färskvara, så man blir snabbt ringsrostig. Men det kommer tillbaka lika snabbt.
#2733 2011-01-19, 20:39
volym123
Ursprungligen postat av svampdamp
Har nyss gått från FSX till FS2004, det är inte direkt billigt att få en bra flygupplevelse i FSX om man kollar på den hårdvara som behövs. Oja, kul är det men såklart långt ifrån verklighet.


Är FSX ett spel elr? Som man kan köpa?
#2734 2011-01-19, 20:51
Max Power
Ursprungligen postat av volym123
Är FSX ett spel elr? Som man kan köpa?


Japp!

http://www.webhallen.com/spel/pc/61904-microsoft_flight_simulator_x-deluxe
#2735 2011-01-19, 20:52
Ursprungligen postat av volym123
Är FSX ett spel elr? Som man kan köpa?


Sista(?) versionen av Microsoft Flight Simulator, finns fortfarande att köpa hyfsat billigt i paket med ett par expansioner osv.

Komplettera med en hyfsad joystick och sen är det bara att flyga, finns tom "flygkurs" i FSX.

Edit: Pucktvåa..
#2736 2011-01-19, 21:25
Filhe1337
Ursprungligen postat av Alessandro
Israel enligt mig.
OT Air International söker skribenter i Skandinavien, dom som tror dom kan och vill, köp januari upplagan.


Oj jag trodde israel och liknande llåg ganska långt ner på skalan.
Vad är skillmaden på fsx, fss och fs 2004 ungefär?