Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2737 2011-01-19, 21:42
Kan tänka mig att tornet inte tyckte det var så kul längre när dom gick in på fjärde strippen för er 737a (om jag minns rätt får man in 6 landningar per stripp så det borde bli fyra strippar totalt).


FSX=Flight simulator X (X ska stå för 10). Det är den senaste av Microsoft's flightsimulatorer och finns som sagt för en rätt billig penning numera.

FS9 eller FS2004 är föregångaren, den är inte lika realistisk men också betydligt mindre hårdvarukrävande plus att här finns (i dagsläget, det håller på att skifta) mer tillgång till add-ons och liknande för att göra flygningen roligare.

FSS står i min värld för Flight Service Station, men det kanske används som förkortning på någon undervariant till FSX som inte jag kan?
#2738 2011-01-19, 22:17
svampdamp
Ursprungligen postat av Filhe1337
Oj jag trodde israel och liknande llåg ganska långt ner på skalan.
Vad är skillmaden på fsx, fss och fs 2004 ungefär?


http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Flight_Simulator_X
http://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Flight_Simulator_2004:_A_Century_...

Jag föredrar FS2004 eftersom det inte kräver att man har en monsterdator för att köra det på max.

Hefaiston skaffa ett liv du är för snabb!
#2739 2011-01-19, 22:52
För en gångs skull hade jag just vart borta från hemmet i över 4 timmar och ändå är man snabbast

Sen om det är bra eller dåligt vette tusan
#2740 2011-01-20, 12:25
Ursprungligen postat av Filhe1337
Oj jag trodde israel och liknande llåg ganska långt ner på skalan.
Vad är skillmaden på fsx, fss och fs 2004 ungefär?

Finns inget land som liknar Israel.
#2741 2011-01-20, 19:07
Ursprungligen postat av Alessandro
Finns inget land som liknar Israel.


Precis, El Al är väl världens enda civila flygbolag som utrustat sina plan med motmedelssystem..
#2742 2011-01-20, 21:09
Quadpower
Intressant tråd KVS! Riktigt kul att ni svarar så frekvent.

Har ännu inte läst hela tråden då jag hitta den igår men jag är snart halvvägs, har man tid över så har man

Jag har hur som helst en fråga. Det säg att ju större mage man har desto fler flygtimmar har man, pilotmage med andra ord. Är det något du kan bekräfta.

Notera att detta inte är något jag hittar på då jag har hört denna utsaga från en nära vän till min far som jobbat i branschen i över 20 år.
#2743 2011-01-21, 12:53
Ursprungligen postat av Cliffak
Precis, El Al är väl världens enda civila flygbolag som utrustat sina plan med motmedelssystem..

Arkia som flyger till Arlanda har det säkert ocksa.
#2744 2011-01-21, 20:50
bagagerumsmatta
Ursprungligen postat av spoon
det är ac:n alla vrider av.


va?vrider av ac:n?
varför vrider man av ac när man lyfter?måste alla göra så på slutet av 70-talet?
#2745 2011-01-22, 12:04
temperament
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
va?vrider av ac:n?
varför vrider man av ac när man lyfter?måste alla göra så på slutet av 70-talet?


De vrider av den för att de tycker att det kommer för kall luft, antagligen
#2746 2011-01-22, 20:45
bagagerumsmatta
Ursprungligen postat av temperament
De vrider av den för att de tycker att det kommer för kall luft, antagligen


men tycker alla samtidtigt att det blir kallt?
#2747 2011-01-22, 21:15
svampdamp
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
va?vrider av ac:n?
varför vrider man av ac när man lyfter?måste alla göra så på slutet av 70-talet?


Ja man vrider av ACn. Om jag inte är helt ute och cyklar så gör man det för på marken använder man APUn som man stänger av vid takeoff och i luften använder man engine bleed luften. Varför man stänger av den är väll för att luften ska avledas till startmotorerna.

Alltså när man kör AC'n dras luften från motorernas kompressor vilket generarar en sämre thrust.

Hoppas någon som är mer insatt kan fylla i, jag har säkert fel så ta fan inte att jag har rätt
#2748 2011-01-22, 21:33
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
men tycker alla samtidtigt att det blir kallt?


Filmen är ju en komedi, då kanske man ville få ut lite komisk effekt av beteendet att vilja justera luftströmmen mot ansiktet genom att låta alla göra det samtidigt? Syftet med filmen är ju inte direkt att dokumentärt beskriva det sena sjuttiotalets charterflyg..

Ursprungligen postat av svampdamp
Ja man vrider av ACn. Om jag inte är helt ute och cyklar så gör man det för på marken använder man APUn som man stänger av vid takeoff och i luften använder man engine bleed luften. Varför man stänger av den är väll för att luften ska avledas till startmotorerna.

Alltså när man kör AC'n dras luften från motorernas kompressor vilket generarar en sämre thrust.


Det där låter konstigt, för bleedluften används ju till lite allt möjligt ombord och att då stänga av den vid takeoff låter lite märkligt. AC:n är väl dessutom alltid igång eftersom bleedluften skulle vara alldeles för varm annars?