Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2857 2011-04-08, 18:00
Extrans
Ursprungligen postat av Alessandro


De levererades till Corsair de åren. Om vi tar exemplet F-HLOV så levererades den till Corsair den 12/11 2006. Innan dess flög den som F-WKIS från 4/11 2005. Och innan dess hette den N183UA, flög för United Airlines från 20/4 1992. Den tillverkades alltså 1992.
#2858 2011-04-08, 19:17
Ursprungligen postat av niclas123456
Jag minns när jag flög med city airline från Helsiniki till GOT. var en riktigt gammal MD80 från tidigt 70 tal :'( gick dock bra!.


Tidigt 70-tal fanns inte MD-80, dock DC-9 som MD-80 är baserad på.
Vet dock inte om City Airline opererat med sådana.

Ursprungligen postat av Extrans
De levererades till Corsair de åren. Om vi tar exemplet F-HLOV så levererades den till Corsair den 12/11 2006. Innan dess flög den som F-WKIS från 4/11 2005. Och innan dess hette den N183UA, flög för United Airlines från 20/4 1992. Den tillverkades alltså 1992.


Fullt förståeligt om intrycket är 70-tal, jag menar, fräschar man inte upp inredningen med jämna mellanrum går ju förfallet snabbt med den genomsnittliga charterklientelen. :|
#2859 2011-04-08, 19:18
svenson33
Flyg. Så går de över
#2860 2011-04-09, 04:06
Lagergren
Förlåt för OT men jag vill helst slippa att göra en helt ny tråd bara för en liten fråga, hoppas ni kan svara mig.

Har beställt en resa till Napa den 3:e juni (eller 6:e, inte säker) har betalt startavgiften på 1000kr, och nu funderar jag på att strunta i att åka, är det bara att avbeställa resan? eller kan jag inte göra detta? måste jag ha sjukintyg och sånt där?
Min polare sa att det gick, bara att jag inte får tillbaka mina 1tusen kronor.

Tacksam för svar.
#2861 2011-04-10, 16:38
svampdamp
Ursprungligen postat av svenson33
Flyg. Så går de över


Jag är flygentusiast och har flygit 6-8 gånger i mitt liv. Jag är fortfarande livrädd för det, varför vet jag inte

Jag har bra koll på hur planen fungerar, de olika ljuden, turbulens och andra meteorologiska förhållanden. Jag är medveten om säkerheten och kvaliten på plan och piloter men ändå är jag livrädd
#2862 2011-04-14, 15:58
mickes418
http://www.youtube.com/watch?v=Xk8yeyMVkFk

Jag skulle ge min högra arm för att få lyssna på vad de sa i cockpit.
#2863 2011-04-14, 18:54
Ursprungligen postat av mickes418
http://www.youtube.com/watch?v=Xk8yeyMVkFk

Jag skulle ge min högra arm för att få lyssna på vad de sa i cockpit.


Säkert "Fan, nu måste jag hämta ut ett par nya uniformsbrallor!"

Radiotrafiken finns inspelad, bara att söka på youtube.

För övrigt helt otroligt att se 30 ton CRJ flyttas på som om det vore en leksak
#2864 2011-04-14, 19:00
svampdamp
Ursprungligen postat av Cliffak
Säkert "Fan, nu måste jag hämta ut ett par nya uniformsbrallor!"

Radiotrafiken finns inspelad, bara att söka på youtube.

För övrigt helt otroligt att se 30 ton CRJ flyttas på som om det vore en leksak


Truck meets car.

Anledningen till varför man inte tar av sig bältet förän planet har parkerat.
#2865 2011-04-14, 19:00
mickes418
Ursprungligen postat av Cliffak
Säkert "Fan, nu måste jag hämta ut ett par nya uniformsbrallor!"

Radiotrafiken finns inspelad, bara att söka på youtube.

För övrigt helt otroligt att se 30 ton CRJ flyttas på som om det vore en leksak


Radiotrafiken är en sak, men i ögonblicket i cockpiten. Typ "What the fuck just happened?"
#2866 2011-04-16, 13:19
portnoy
Ursprungligen postat av mickes418
http://www.youtube.com/watch?v=Xk8yeyMVkFk

Jag skulle ge min högra arm för att få lyssna på vad de sa i cockpit.


Hela den grejen är ju ett utmärkt exempel på varför man skall ha på bältet under in- och uttaxning också.
#2867 2011-04-18, 15:22
libben
Ursprungligen postat av Coolcitte

Jag pratade med en pilot som berättade att han landade planet själv under sin första flygtimme, men man vet ju inte hur mycket flygläraren var med i rodren.
Så nja, jag är osäker på om en helt vanlig flightsimmer skulle kunna hoppa in och dra iväg, och landa säkert.



Ursprungligen postat av pilot
Det har hänt mig!! Fast sen vaknade jag

Finns alltid minst två piloter ombord så om en pilot skulle svimma av så kan den andra fortfarande landa planet säkert. Det är något vi tränar på regelbundet.



http://www.hanskrohn.com/FlightSimStories/Berlin/TheQuestion.htm


http://www.hanskrohn.com/

Jag läste det mesta på hans site. Imponerande.
#2868 2011-04-29, 10:32
liteon1
Ursprungligen postat av mickes418
http://www.youtube.com/watch?v=Xk8yeyMVkFk

Jag skulle ge min högra arm för att få lyssna på vad de sa i cockpit.


http://www.youtube.com/watch?v=fxqyxQ-KoAs&feature=related