Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2773 2011-02-11, 16:40
Var för övrigt ett plan på Gatwick som landade på taxivägen under nattetid för något/några år sen. Dom använde då sin sekundärbana 08L/26R (normalt används den enbart som taxiväg) och piloterna såg den, men trodde att det var huvudbanan då den ju såg ut precis som en landningsbana. Därför tog man den sämre belysta sträckan brevid, som ju då var taxivägen...


Numera så är Gatwicks ATIS fullkomligt övertydlig med att bana 08L är ordentligt upplyst och 08R helt släckt vid dom få tillfällen man använder den.
#2774 2011-02-13, 09:32
m99
I Oslo hade man ju en som startade på taxibanan förra året
http://www.flightglobal.com/articles/2010/02/26/338869/aeroflot-a320-tak...

Och samma sak hände i Amsterdam några veckor tidigare
http://www.flightglobal.com/articles/2010/02/12/338362/klm-737-takes-off...
#2775 2011-02-13, 14:40
Ursprungligen postat av eseses
Hej,
Jag har nu läst igenom denna tråd, tog 6 mån med lite pauser emellan. En toppen tråd med mycket intressant läsning.
Jag är själv lite flygrädd men som tur är så flyger jag inte så jätte mycket.
Förra gången jag flög så satt jag så att jag kunde se in i motorerna längs bak på planet.
Det som skrämde mig då var att det var en grå gas(vatten ånga, avgaser?) som hela tiden drogs in i motorn tror till och med att den kom ovanifrån motorn och drogs fram en bit innan den åkte in i motorn

Satt hela resan och stirrade på den här strömmen, var rädd ifall det skulle komma större partiklar eller bitar som skulle fastna i motorn. så frågan är vad var det för något?
nu i skrivande stund så tänkte jag också om något skulle flyga in i motorn och den skulle börja brinna är det inte väldigt farligt för de som sitter precis brevid motorena? ( motorn satt i stjärten på planet intil flygplans kroppen).

Sen kom ju nya uppgifter angående piloter som sover. det var ju ganska vanligt, hur skulle man väcka ett plan där båda piloterna har somnat? skulle det bli som helios(?).
Sen har jag lite frågor som inte har med flygrädsla att göra.

Har man flytvästar på flyg som inte går över vatten?
Såg en inflygning på kvällen till LAX på youtube, som är borttagen nu, satt och försökte hitta landningsbanan som de skulle landa på men såg inte den för än den var väldigt nära, vad kollar ni piloter efter när ni letar söker efter landingsbanan med blicken.
Alla gatlyktor var ju tända så det fanns massa raksträckor som var jag tyckte kunde vara landings banor fast som var vägar.

Vem stänger dörren till planet innan det lyft?

Registrerade mig enbart för den här tråden.


FOD kallas det, foreign object damage. Visst är det farligt om detta inträffar.
Sovande piloter är vanligare än man tror.
Flygplan flyger nästan alltid över vatten, räcker med att krascha i en damm pa en bondgard sa behövs flytvästar.
Piloter har ett sorts kort hur man skall göra inflygningen till flygplatser, sa dom använder det och
instrumenten vid inflygning.
#2776 2011-02-14, 17:58
svampdamp
Om det är ett så stort problem med trötta piloter, varför händer det inget i världens mest säkerhetsorienterade bransch? Det går bra att underhålla flygplanen för miljoner kronor men det är ok att inte ge piloterna vettiga arbetstider eller har jag missat något här?
#2777 2011-02-14, 18:43
TheMouse
Ursprungligen postat av svampdamp
Om det är ett så stort problem med trötta piloter, varför händer det inget i världens mest säkerhetsorienterade bransch? Det går bra att underhålla flygplanen för miljoner kronor men det är ok att inte ge piloterna vettiga arbetstider eller har jag missat något här?


Alla bolag pressar sina piloter idag verkar det som.
Men det är ju en pengafråga.
Det är ju ingen som slänger in extra piloter bara för att vara hygglig.
Lika lite som att man servar planen mer än nödvändigt.
Alla följer regelverkets lägsta eller föreskrivna nivåer.
Det är ju inte unikt för flygbranschen.
#2778 2011-02-16, 15:59
Ursprungligen postat av svampdamp
Om det är ett så stort problem med trötta piloter, varför händer det inget i världens mest säkerhetsorienterade bransch? Det går bra att underhålla flygplanen för miljoner kronor men det är ok att inte ge piloterna vettiga arbetstider eller har jag missat något här?

Inte bara en fraga om arbetstider, utan man reser i manga tidszoner, det gör en trött.
Var lite skillnad pa Concorden dock.
#2779 2011-02-16, 16:01
Ursprungligen postat av TheMouse
Alla bolag pressar sina piloter idag verkar det som.
Men det är ju en pengafråga.
Det är ju ingen som slänger in extra piloter bara för att vara hygglig.
Lika lite som att man servar planen mer än nödvändigt.
Alla följer regelverkets lägsta eller föreskrivna nivåer.
Det är ju inte unikt för flygbranschen.

Nej, det är fel, man kan göra extra kontroller som inte är nödvändiga enligt regelverket.
Ta t.ex en A380, den kostar 2-3 miljarder SEK styck, klart att man vardar en san investering.
#2780 2011-02-16, 19:11
TheMouse
Ursprungligen postat av Alessandro
Nej, det är fel, man kan göra extra kontroller som inte är nödvändiga enligt regelverket.
Ta t.ex en A380, den kostar 2-3 miljarder SEK styck, klart att man vardar en san investering.


Nja, det jag menade var att man skickar ju inte en kärra på 2000tim service när den gått 1500tim om inget speciellt föranleder detta.
Inte att man inte skulle vårda den.
#2781 2011-02-17, 18:43
Ursprungligen postat av TheMouse
Nja, det jag menade var att man skickar ju inte en kärra på 2000tim service när den gått 1500tim om inget speciellt föranleder detta.
Inte att man inte skulle vårda den.

Du menar A-check, nej det gör man inte.
#2782 2011-02-23, 10:32
portnoy
#2783 2011-03-04, 17:06
SilentVictory
Något att verkligen lyssna på.
http://www.youtube.com/watch?v=W9bLdoqdbzM

Tycker detta visar på att både ATC och piloter är väldigt avslappnade med varandra, och visar respekt för varandra.
#2784 2011-03-06, 03:55
parantes
Inför förra årets 2 flygresor (Barcelona och London) hjälpte denna tråden mig otroligt mycket. Jag har alltid haft en liten flygrädsla, men jag läste genom hela den här tråden och lärde mig så otroligt mycket. För ett par dagar sedan kom jag hem från min första långa flygresa. Jag flög Oslo > Österrike > Tapei > Manila > Boracay (Och samma väg tllbaka). Bara flygningen mellan Österrike och Tapei var 11 timmar dit och 13 timmar hem.

Jag kan säga såhär till er som haft den flygrädsla jag hade; Man lär sig otroligt mycket av att bara läsa om saken. Sedan blir det en vana om man gör det lite regelbundet. Nu tycker jag det är otroligt fascinerande med flyg, till och med de små propellerdrivna planen ut till ön Boracay kändes spännande nu!

Så, samla på er kunskap och fakta så känns allt mycket enklare!