Ursprungligen postat av demmmpa
Hur ser en vanlig dag ut för pilot?
Väldigt svår fråga eftersom det finns så många olika typer av flygjobb. Det kan vara allt från att vakna 0300 och flyga ett litet propeller plan mellan skavsta och visby med tidningar till att flyga stora flygplan över atlanten och vara där i 3 dagar innan man flyger vidare.
Men jag kan berätta kort hur en dag ser ut på mitt jobb, sen kanske någon annan pilot kan berätta hur det fungerar med flighter som har stopp.
Kaptenen och styrmannen dyker upp ungefär en timma innan avgång och vi börjar skriva ut alla papper vi behöver, det är färdplaner, väder och vind men även information från flygplatser och luftrum. Det är ca 50 sidor med information som man går igenom.
När vi gått igenom allt kan vi beställa bränsle och bege oss ut mot planet. Nu är det ca 30 min till avgång.
Vi bestämmer vem som börjar flyga och vem som börjar med allt pappersarbete, radioprat och alla andra uppgifter. Sen turas vi om.
Piloten som börjar flyga går in i cockpit och börjar programmera alla datorer och sätter igång alla system.
Den andra piloten går ut och gör en ytlig inspektion av planet.
När allt det är avklarat kan vi påbörja våra checklistor.
Nu börjar det roliga!
Vi kan taxa ut och starta och efter allt pappersarbete och alla checklistor är vi i luften och jag påminns återigen om varför jag älskar det här jobbet. Finns inte mycket som slår vyn från cockpit när man bränner rakt igenom grått, trist och regnigt väder och möts av klarblå himmel och kan njuta av solen.
Solglasögon på!
Efter start kopplar vi in autopiloten och från och med nu så flyger piloten via autopiloten, istället för att svänga planet genom att fysiskt röra på ratten så svänger vi genom olika commands till datorn.
Den andra piloten sköter allt radiosnack och pappersarbetet som fortfarande måste göras.
Inför landningen så kopplas autopiloten ur och piloten landar manuellt 99% av gångerna.
På mitt jobb så landar jag i tex Grekland för att vända igenom på 25 minuter för att sen flyga tillbaks hem.
Jag har med andra ord inga övernattningar. Dom flesta unga piloter hade inte klagat om dom fick spendera några nätter på exotiska ställen medan dom lite äldre har familj och hus att sköta som dom älskar att vi kommer hem varje dag.
Vi kan göra upp till 6 flygningar per dag. Dvs att vi startar flyger en kort flight och sen tillbaks 3 gånger. Jag har inte haft nöjet att behöva göra 6 flighter än
Från min bas kör vi normalt 2 till 4 flighter, ett exempel på 2 flighter hade vart att flyga till Pisa och tillbaks och 4a flighter hade kunnat varit till riga, tillbaks sen till berlin och tillbaks.