Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2881 2011-05-10, 07:56
pilot
Ursprungligen postat av demmmpa

Hur ser en vanlig dag ut för pilot?


Väldigt svår fråga eftersom det finns så många olika typer av flygjobb. Det kan vara allt från att vakna 0300 och flyga ett litet propeller plan mellan skavsta och visby med tidningar till att flyga stora flygplan över atlanten och vara där i 3 dagar innan man flyger vidare.

Men jag kan berätta kort hur en dag ser ut på mitt jobb, sen kanske någon annan pilot kan berätta hur det fungerar med flighter som har stopp.


Kaptenen och styrmannen dyker upp ungefär en timma innan avgång och vi börjar skriva ut alla papper vi behöver, det är färdplaner, väder och vind men även information från flygplatser och luftrum. Det är ca 50 sidor med information som man går igenom.

När vi gått igenom allt kan vi beställa bränsle och bege oss ut mot planet. Nu är det ca 30 min till avgång.

Vi bestämmer vem som börjar flyga och vem som börjar med allt pappersarbete, radioprat och alla andra uppgifter. Sen turas vi om.

Piloten som börjar flyga går in i cockpit och börjar programmera alla datorer och sätter igång alla system.
Den andra piloten går ut och gör en ytlig inspektion av planet.

När allt det är avklarat kan vi påbörja våra checklistor.

Nu börjar det roliga!

Vi kan taxa ut och starta och efter allt pappersarbete och alla checklistor är vi i luften och jag påminns återigen om varför jag älskar det här jobbet. Finns inte mycket som slår vyn från cockpit när man bränner rakt igenom grått, trist och regnigt väder och möts av klarblå himmel och kan njuta av solen.

Solglasögon på!

Efter start kopplar vi in autopiloten och från och med nu så flyger piloten via autopiloten, istället för att svänga planet genom att fysiskt röra på ratten så svänger vi genom olika commands till datorn.

Den andra piloten sköter allt radiosnack och pappersarbetet som fortfarande måste göras.

Inför landningen så kopplas autopiloten ur och piloten landar manuellt 99% av gångerna.

På mitt jobb så landar jag i tex Grekland för att vända igenom på 25 minuter för att sen flyga tillbaks hem.

Jag har med andra ord inga övernattningar. Dom flesta unga piloter hade inte klagat om dom fick spendera några nätter på exotiska ställen medan dom lite äldre har familj och hus att sköta som dom älskar att vi kommer hem varje dag.

Vi kan göra upp till 6 flygningar per dag. Dvs att vi startar flyger en kort flight och sen tillbaks 3 gånger. Jag har inte haft nöjet att behöva göra 6 flighter än

Från min bas kör vi normalt 2 till 4 flighter, ett exempel på 2 flighter hade vart att flyga till Pisa och tillbaks och 4a flighter hade kunnat varit till riga, tillbaks sen till berlin och tillbaks.
#2882 2011-05-10, 12:01
SilentVictory
Ursprungligen postat av pilot
Arbetsdag..

En sak som jag alltid funderat lite över, varför är det inte den som flyger som även tar hand om radion?
När jag själv är uppe i luften så känns det mycket bättre att flyga och ta hand om radion samtidigt om man är två stycken..
Istället för att den ena flyger, och den andra pratar.
#2883 2011-05-10, 12:11
pilot
Ursprungligen postat av SilentVictory
En sak som jag alltid funderat lite över, varför är det inte den som flyger som även tar hand om radion?


Det är för att han (edit: eller hon) som flyger inte ska behöva koncentrera sig på att prata i radion utan bara på att flyga planet.
Förstår att det är konstigt att någon annan pratar i radion när man flyger singel pilot. Men tro mig, det underlättar otroligt mycket för den som flyger om någon annan sköter radion.

"Turn right by 15 degrees, reduce minimum clean, descend to altitude 2500 feet on QNH 1022 and contact arrival on 132,950 with the heading and speed. Good bye!"

Kanske ett litet väl extremt exempel men om man är två kan piloten som flyger bara bry sig om att följa instruktionerna och den andra kan läsa tillbaks och ratta in den nya frekvensen.
#2884 2011-05-11, 13:04
Mark Tremonti
Flyger till staterna i juni med American Airlines och planet Boeing 777. Exakt hur livrädd bör jag vara? Fan jag hatar att flyga.
#2885 2011-05-11, 15:01
Inte ett dugg

Du kan få en massa statistikrabbel om du vill Men B777 är ett utmärkt flygplan så du har inget att oroa dig för.
#2886 2011-05-11, 17:04
pilot
Ursprungligen postat av Mark Tremonti
Flyger till staterna i juni med American Airlines och planet Boeing 777. Exakt hur livrädd bör jag vara? Fan jag hatar att flyga.


777an har aldrig haft en olycka med dödlig utgång.
#2887 2011-05-11, 17:26
Ursprungligen postat av Mark Tremonti
Flyger till staterna i juni med American Airlines och planet Boeing 777. Exakt hur livrädd bör jag vara? Fan jag hatar att flyga.


Eftersom du flyger med ett amerikanskt bolag bör du vara mer rädd för maten och servicen ombord än själva flygningen..

(amerikanska bolag brukar inte få så höga betyg för maten i ekonomiklass)
#2888 2011-05-11, 18:59
alex1987
Maten ? , Jag hade oroat mig mera för folk som såg ut som dom kom från mellanöstern...
#2889 2011-05-12, 13:47
Coden
Ursprungligen postat av alex1987
Maten ? , Jag hade oroat mig mera för folk som såg ut som dom kom från mellanöstern...


Neger snälla!
#2890 2011-05-12, 22:56
svampdamp
Ursprungligen postat av Aleksandr
Nej, fanns inga passagerar, det var prövning, planet har inte flugit på 10 år:o


TV: Piloten tappar kontrollen – totalt
Här är planet du absolut INTE vill åka med Vittne filmade vansinnesflygningen utanför Moskva.


På aftonbladet
#2891 2011-05-14, 15:46
vilketnamneledigt
Jag hittade denna tråd på google och blev endast medlem för att ställa några frågor. Jag har läst igenom nästan hela tråden, men ändå inte riktigt hittat svar på det jag undrar. Hoppas att någon kan svara!

Jag tror att anledningen till min rädsla är att jag är rädd för att falla. Om planet går sönder i luften (är det förresten möjligt?) så faller man ju. Och turbulens är ju också lite fallande. Och sen såklart själva kraschen.. Men planet störtar väl inte? Det glidflyger väl?

Jag har flugit förut, men det var längesen så jag minns faktiskt inte så mycket. Jag minns bara att sist så skakade planet mycket och det var lite läskigt.


- Att flyga till London med BA är väl säkert? Har hört att planen låter lite..
Men alltså piloterna där verkar det inte vara något fel på vad jag har hört? Men är modellerna hållbara och så? Och hur är säkerheten?

- Jag gillar inte att resa, men jag vill verkligen till USA (mest LA). Men då tänkte jag att om man flyger med BA först till London, sen till LA. Är det säkert?
Tänkte nog förresten bara ta till London först för att bli lite van. LA får nog vänta lite.

- Om trycket eller vad det nu hette skulle sjunka, hur fort sänker piloten planet då? För som sagt så är jag rädd för att falla, speciellt fort.

- Hur stor chans är det att flygplanet går sönder i luften? Eller att någon del lossnar?

- Är turbulens farligt? Har hört att det är mycket inom USA.

- Jag har hört att när man flyger vid Kanada så kan det flyga in fåglar i moton. Vad händer då?
Det verkar ju ändå som att det varit ett par kraschar där?

- Vilka amerikanska flygbolag är säkra? (lite allmän fråga bara)

Ni som svarar får svara HELT ärligt! Och med dom frågorna om sträckorna med BA får ju även andra som inte är piloter svara på vad ni tyckte. Förlåt om några frågor var dumma. Jag vill bara vara säker!


Jag tror att det var mina enda frågor. Frågar väl något mer om jag kommer på något


P.S. Jag tycker att det hjälper att kolla på den där flygradarn. Då ser man ju att planen kommer fram säkert.
#2892 2011-05-14, 16:14
ksv
Ursprungligen postat av vilketnamneledigt
Men planet störtar väl inte? Det glidflyger väl?
Nu vet jag inte vilken typ av fel du syftar på, men trafikflygplan har en mycket god glidförmåga.

Ursprungligen postat av vilketnamneledigt
- Att flyga till London med BA är väl säkert? Har hört att planen låter lite..
Men alltså piloterna där verkar det inte vara något fel på vad jag har hört? Men är modellerna hållbara och så? Och hur är säkerheten?
I princip alla västerländska, någorlunda stora bolag, är att betrakta som mycket säkra.

Ursprungligen postat av vilketnamneledigt
- Om trycket eller vad det nu hette skulle sjunka, hur fort sänker piloten planet då? För som sagt så är jag rädd för att falla, speciellt fort.
Det första som sker är att piloterna tar på sig syrgasmaskerna. Därefter sjunker man ner till säker höjd.
Det tar kanske 3-4 minuter, så någon störtdykning är det absolut inte tal om. Nosen sänks inte mer än kanske 5-6 grader.

Ursprungligen postat av vilketnamneledigt
- Hur stor chans är det att flygplanet går sönder i luften? Eller att någon del lossnar?
Väldigt liten risk. Man har två- eller tredubbelt av allt som är viktigt, så även om något går sönder innebär oftast inte det någon ökat risk.

Ursprungligen postat av vilketnamneledigt
- Är turbulens farligt? Har hört att det är mycket inom USA.
Turbulens kan vara farligt om man inte har säkerhetsbältet på sig, eftersom man då kan fara ut stolen och göra sig illa.
Däremot är det inte mer turbulent i USA än andra länder.

Ursprungligen postat av vilketnamneledigt
- Jag har hört att när man flyger vid Kanada så kan det flyga in fåglar i moton. Vad händer då?
Det verkar ju ändå som att det varit ett par kraschar där?
Motorer är konstruerade att klara ganska stora fåglar. Det händer dagligen att fåglar sugs in och oftast leder det inte till något annat än lite dålig lukt ifrån luftkonditioneringen en stund.
Men visst, det har förekommit vid ett par tillfällen att båda motorerna skadats svårt.

Fågelkollisioner sker i regel i samband med start och landning, och tror inte det är mer vanligt i Kanada än här.

Ursprungligen postat av vilketnamneledigt
- Vilka amerikanska flygbolag är säkra? (lite allmän fråga bara)
USA är världsledande när det gäller flygsäkerhet, så du kan nog välja vilket bolag som helst.