Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2845 2011-04-07, 16:49
Lazermonkey
Detta kanske är lite off topic men jag spinner vidare på detta med vinden. Jag är inte speciellt flygrädd utan jag är mer rädd för att mitt plan blir inställt! Flyger till Amsterdam från Landvetter imorgon, ska vidare till New York. Har suttit och kollat på landvetters hemsida hurvida plan blivit inställda pågrund av vinden. För det blåser rejält idag. Har inte varit ett ända plan hittils men det vore ju typiskt att det blir det imorgon. Det ska blåsa bra imorgon också men inte lika mycket som idag. Hur stor är skillnaden på ett litet och ett stort plan? Jag tror ju det är något litet plan ner till Amsterdam, en sån där Cityhopper eller vad de kallar de som KLM använder. Får bara inte bli inställt! Har hänt för 2 år sedan då det var snöstorm. Fick bara tillbaka pengarna från flyget men inte från hotell och bokade evenemang. Har jämt sån jävla otur. Likadant när jag skulle ner till Egypten. Snöade och blåste för mycket då också, trots att det "bara" var i oktober. Så planet lyfte 5 timmar för sent. Fan ska man behöva resa mitt i juli för att vara säker på att vädret inte ska ställa till det. Det är ju jämt när jag ska flyga också som det jämt ska hända saker. Får be till vädergudarna ikväll Sedan är det ju märkligt att SMHI spår en jätte storm medans ex. yr.no(norges motsvarighet) och DMI(danmarks motsvarighet) visar båda siffror på vind mellan 5-12 sekundmeter imorgon fredag för Göteborg. Medan SMHI visar upp mot 25-30 sekundmeter. Hur tusan kan det skilja sig så mkt?

Om vi nu antar att flyget blir inställt. Kan man då bli erbjuden plats på en senare flight till Amsterdam och i sin tur till NY? Om nu vädret blir bättre senare under dagen.
#2846 2011-04-07, 19:05
von Hindenburg
Ursprungligen postat av Lazermonkey


Om vi nu antar att flyget blir inställt. Kan man då bli erbjuden plats på en senare flight till Amsterdam och i sin tur till NY? Om nu vädret blir bättre senare under dagen.


Ja, det blir du. KLM är skyldiga att se till att du kommer dit. Det kan ta lite tid för dem och det kan bli en jobbig resa men se till att du inte går ifrån flygplatsen utan en garanterad plats på ett flyg även om det råkar vara morgondagens.
#2847 2011-04-07, 19:36
Lazermonkey
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ja, det blir du. KLM är skyldiga att se till att du kommer dit. Det kan ta lite tid för dem och det kan bli en jobbig resa men se till att du inte går ifrån flygplatsen utan en garanterad plats på ett flyg även om det råkar vara morgondagens.


Tack för info.
#2848 2011-04-07, 20:08
pilot
Ursprungligen postat av D1891
Fan vad jag älskar dig!


Tack tack, återkom gärna med hur din flygning gick och vad du tyckte om inflygningen. Är säkert intressant för andra flygrädda att läsa.
#2849 2011-04-07, 20:16
Murder.Inc
Såg att Corsairs 747 fick gå om i kväll vid 18:30 tiden. Misstänker starkt att vinden kan ha haft stor del i det
#2850 2011-04-07, 20:56
Sujok
Intressant tråd. Har lite frågor som kanske redan har blivit besvarade. Men är en lång tråd.

Varför släcker personalen ner den allmänna belysningen vid start och landning?

Varför ska man ha solskyddet uppdraget vid start och landning?

Kan man som passagerare öppna nöd dörren med handtaget i luften? Om inte, vad är det som förhindrar det?
#2851 2011-04-07, 23:16
bijjer
Ursprungligen postat av Sujok
Intressant tråd. Har lite frågor som kanske redan har blivit besvarade. Men är en lång tråd.

Varför släcker personalen ner den allmänna belysningen vid start och landning?

Varför ska man ha solskyddet uppdraget vid start och landning?

Kan man som passagerare öppna nöd dörren med handtaget i luften? Om inte, vad är det som förhindrar det?


Angående belysning och solskydd är det främst för att besättningen i händelse av en nödsituation snabbt ska kunna kontrollera läget utanför flygplanet innan en eventuell evakuering sker. Det kan finnas orsaker, exempelvis brand, som gör att man inte använder vissa nödutgångar. Under start och landning kan det i sådana fall vara väldigt kort om tid och att då först behöva släcka belysningen, vänja ögonen vid mörker och därefter be passagerarna att fälla upp solskydden är tid man kanske inte har.

Dörrarna går ej att öppna när flygplanet är i luften på grund av att det är trycksatt. Dörrarna öppnas alltid något inåt innan man fäller ut dem och det är omöjligt att öppna när skillnaden i trycket i flygplanet och utanför blivit tillräckligt stort.
#2852 2011-04-08, 10:33
Slabby
Ursprungligen postat av Murder.Inc
Såg att Corsairs 747 fick gå om i kväll vid 18:30 tiden. Misstänker starkt att vinden kan ha haft stor del i det


Corsair har slutat flyga för I vinter, det var korean som gick runt. Och tur är väll det annars hade vi haft ännu en "vi trodde vi skulle dö"-rubrik i aftonbladet.
#2853 2011-04-08, 10:38
Ursprungligen postat av Slabby
Corsair har slutat flyga för I vinter, det var korean som gick runt. Och tur är väll det annars hade vi haft ännu en "vi trodde vi skulle dö"-rubrik i aftonbladet.


Corsair 747 fritidsresor hyrt in är ju inget annat än ett stort frakt plan för grisar... lastar man 500+ pers i en 747 vilket är drygt 200 mer personer än vad man gör i en reguljär 747 så börjar man ju undra Sedan att den är från drygt 70 tal gör ju inte saken bättre :'(
#2854 2011-04-08, 10:55
Ursprungligen postat av Heinkel
Jag har efter att ha flugit mycket senaste åren byggt upp en del nervositet inför flygning, säkerligen obefogad, men ändå. Har några frågor jag gärna vill ha svar på.

1. När planet rullar långsamt på startbanan hör man ofta ett ljud i stil med PSSCHT-KLACK! (kan det vara från bromsarna?) upprepade gånger. Vad är det?

2. Under en flygning med Air China mellan Shanghai och Peking i vad jag tror var en Airbus A320 hördes i hela planet ett konstant och intensivt popp-ljud, det lät ungefär som när man poppar popcorn fast oroande högt och återkom i jämna intervaller under hela flygningen. Ljudet tycktes komma från olika platser (antagligen från själva flygplanskroppen och inte motorerna eller vingarna) och flera passagerare verkade oroade. Vad kan det ha handlat om?

3. Jag har ett par gånger hamnat i plan som sett ut att vara tejpade med silvertejp i stora partier. Förklaring?

4. Enligt Wikipedia har SAS tagit alla sina MD-87-plan ur trafik. Ändå hamnade jag på ett sådant häromdagen, mellan Köpenhamn och Göteborg. Händer det att man tar in gamla plan som egentligen fasats ut? Det sägs ju att MD-80-serien ska vara hyfsat tyst och särskilt om man sitter långt fram, vilket jag också har erfarit, men motorerna skrek verkligen - först ett högt FLAPFLAPFLAPFLAP-ljud som blev snabbare och högre i takt med att motorerna arbetade hårdare och till sist ett konstant jobbigt RRRRR-ljud. Under den korta flygningen stängde piloten av och satte på motorerna säkert tio gånger, och även innan starten testade han motorerna flera gånger. Kan det ha varit så att planet var skrotfärdigt och med kassa motorer?




Hmm... tveksamt om de flög med en MD80.. Flög med dem exakt samma sträcka för en månadsen. Då var det en CRJ700 Bombardier next generation. http://www.crjnextgen.com/CRJ/en/NextGen/index.html
I princip splitter ny. planet är ju hyfsat litet.

Jag minns när jag flög med city airline från Helsiniki till GOT. var en riktigt gammal MD80 från tidigt 70 tal :'( gick dock bra!.

Min far flög också en riktigt gammal boeing maskin från Venuzuela till Caracas isla margarita. Var handmålad innuti och man hörde hur lagrena i motorena riktigt rasslade tur var så fick han en jävluskt stor whisky
#2855 2011-04-08, 11:07
ksv
Ursprungligen postat av niclas123456
Sedan att den är från drygt 70 tal gör ju inte saken bättre :'(
De allra första 747-400 togs i trafik 1989, så från 70-tal lär de knappast vara. Snarare från 90-tal eller 00-tal.
#2856 2011-04-08, 15:34
Ursprungligen postat av ksv
De allra första 747-400 togs i trafik 1989, så från 70-tal lär de knappast vara. Snarare från 90-tal eller 00-tal.

http://www.airfleets.net/flottecie/Corsair-active-b747.htm
2005 och 2006, alltsa ganska nya.